Hva er egentlig teoretisk i dine øyne Kristian? Jeg ser vi har ulike oppfatninger på dette området.
Fra min vinkel: Teori = en mental modell av hvordan ting henger sammen, gjerne basert på både erfaring og litteratur. "Hvis jeg gjør slik, blir det sånn." Det er få ting i verden som er så praktisk som en god teori. Det er mer enn en hypotese, "kan det være slik at...", men en teori kan fortsatt motbevises eller videreutvikles når man kommer over ny erfaring. Religiøs overbevisning er ikke en teori, siden man ikke er åpen for etterprøving og ny erfaring.
Kristians teori er at ethernetkabler fra audiofile merker gir bedre lydkvalitet fordi de er laget av bedre materialer. Helt grei teori, basert på Kristians egen erfaring og den litteraturen han har lest. Den teorien kan testes også. Kan Kristian eller andre
høre denne forbedringen i lydkvalitet uten å bli fortalt på forhånd hva som er koblet til?
Riktignok stemmer ikke den teorien med
mine erfaringer, og heller ikke med alt jeg mener å vite om hvordan signaltransmisjon, Ethernet og TCP/IP fungerer. Min teori er at en datakabel bryr seg katten om betydningen av spenningssignalene som går gjennom den. Det er opp til avsender og mottaker. Den teorien er basert på erfaring om at de fysiske egenskapene til datakabelen ikke påvirker lydkvaliteten
i det hele tatt så lenge signalet kommer gjennom uten avbrytelser og dropouts. Men jeg er villig til å bli overbevist om at jeg tar feil, og deretter bli forklart hva som får det til å bli slik og som all annen signaltransmisjon har oversett siden Nyquists og Shannons tid.
En bra start vil være å demonstrere i et vanntett blindtestformat at slike hørbare forskjeller i det hele tatt eksisterer. Et slikt resultat vil motbevise veldig mye av det som har dannet grunnlaget for alt fra mobiltelefoni og WiFi til høyhastighets fiberoptikk og radarsystemer, eller kanskje legge til ny kunnskap som gjør det mulig å få bedre ytelse fra alle disse kommunikasjonssystemene. Det er mange som vil være interessert, så vis oss. Jeg kan nærmest garantere at AES og andre vil publisere resultatene hvis de er solid dokumentert.
Det er kanskje unødvendig å si at en uformell ABX-test i egen stue med en ukalibrert avspillingskjede ikke vil overbevise veldig mange. Bruk heller denne protokollen for å dokumentere fenomenet, og legg gjerne merke til kravene til lytterom og avspillingsutstyr:
https://www.itu.int/dms_pubrec/itu-r/rec/bs/R-REC-BS.1116-1-199710-S!!PDF-E.pdf