Mer å hente - nettverkskabler!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Asbjørn, jeg var på konert på onsdag, i Operaen, unamplified må vite - kor med 40 herrer og damer i skjønn forening. Je satt på 5 rad senter, hadde med et skikkelig instrument for moro skyld og målte nivåer fra 41 dB og opp til drøye 80 dB. Under de stille øyeblikkene var nivået nede på 32-33 dB - eller litt høyere enn det støygulvet jeg har i kjelleren. Slike eksersiser er ganske nyttige, har gjort det før også. I slutten av februar er det Rachmaninov pianokonsert i Konserthuset, mic'en medtas der også, mistenker en enda høyere crestfaktor i så måte. Heldigvis har jeg så gode kabler at jeg får oppleve slike ting hjemme, over eget anlegg :cool:
    Går ud fra det med kablerne var en joke?

Helt sikkert ikke. Sluket har da nevnt - ved flere anledninger at han bruker 2,5 mm" lampettvarmere fra NEK - eh hyllevare skal det vEL være, der sky´s no limit.

Køyrer samme leia sjøl og det hjelper ikke en gang å 3-doble tverrsnittet - gjør ingen forskjell å bruke 3 x 2,5mm2 opp fra 1 x 2,5mm2. Så hinsides bra er disse. Aint No Chokes here... (there) - kun full bore...

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Igjen eskalerer en tråd mellom to steile fronter fordi folk ikke klarer å respektere hverandres meninger.

Under ser dere to flasker vin:

Denne koster 100,- og den har en fyldig smak av mørke bær med innslag av urter og lakris.

[IMG [/IMG]

Mens denne koster 10 000,- og har en fyldig, kompleks smak av trøffel, lakris og mørke bær

Begge vinene er røde, begge smaker som rødvin og man blir omtrent like full av begge hvis du drikker like mye av dem. Allikevel er det forskjeller i smak som noen mener det er verdt å betale for mens andre igjen mener 100,- er nok for en flaske vin. Vi prioriterer forskjellig og slik er det bare. Man kjøper det man har råd til og lyst på samtidig som man må godta at andre prioriterer annerledes!

Velger noen å bruke mye penger på en ledning så la dem gjøre det uten at du føler at du må idiotforklare dem for sine prioriteringer. Dette er en hobby og vi alle har forskjellig tilnæring til den og det må vi godta.

-BB-
    Hadde jeg hatt hundre milliarder, hadde jeg helt sikker prøvd mange av de sykt dyre vinene, men jeg ville aldri byttet til noe av de dyreste anleggene jeg har hørt av den enkle grunn av at det spiller alt for dårlig.
    Kanskje dei dyraste vinane er alt for dårlege, dei og? Problemet med å finne ut dette, er at du nesten må opne flaska for å kunne like dei. Elles vert det snakk om religiøs overtyding igjen...
    Stereoanlegg kan du i det minste lytte til før du kjøper dei. Men hadde eg hatt tre-fire millionar på hifibudsjettet, trur eg at eg hadde gått opp ein modell når det gjeld høgtalarar... og så fått igjen ein Technis platespelar.
    Enten man kjøper vin til 10 K + + eller møkkakabler til 500k har man overveiende sannsynlig driti seg skikkelig ut og da skryter man enten produktet opp i skyene som på dette F-orumet eller holder helt kjeft og tusker ut bakveien. Bemerkelsesverdig stille på denne F-orum F-ronten nå......?..??....

ufo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Antall liker
    1.161
    studio er fullt av kabler og ledere, anlegget er fullt av loddepunkter og ledere, metallfilm resistorer med titalls meter ruller i...alt signal går via kabler fra start til slutt. ergo kabler er viktigst!!! :p

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.902
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Til dere som hører/opplever forskjeller på nettverkskabler.
    Er det utelukkende at de dyreste er de beste? Finnes det en egen "audio grade" innen tcp/udp?
    Jeg har ikke erfaring med audio nettverkskabler så jeg har ingen rett å uttale meg...

Men jeg kan (yrket mitt) it og nettverk og burde hatt uttalelsesrett.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.859
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Du kan nok være trygg på at du kan og vet. Jeg mistenker sterkt at noen av gjengangerne i denne tråden rett og slett driver trolling, da jeg finner det vanskelig å tro på at det er mulig å være så teknologisk virkelighetsfjern..... Men på den annen side - religiøs overbevisning kan være svært sterk, og da nytter det ikke mye med faktaforklaringer.... jorda er og blir flat...

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.209
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Teorien er visstnok at «audiofile» Ethernet-kabler er lagd av renere og bedre materialer, f eks ultrarent kobber eller sølv i signalparene og bedre dielektriske materialer i isolasjonen. De kan også ha flere lag med skjerming, er ofte retningsbestemte, og de har ofte industrielle «field mountable» RJ-45-kontakter fra Lapp eller Telegärtner i stedet for normal terminering. Interessant nok blir dette ofte til en Cat 7 kabel selv om kontaktene bare er sertifisert til 5e eller 6A og ser helt annerledes ut enn en Cat 7-kontakt. Tilsammen gir dette visstnok subjektivt bedre lydkvalitet. Om kontaktene i avsender- og mottakerenden i det hele tatt er jordet for STP eller forutsetter Cat 5/6 UTP ser ikke ut til å påvirke det resultatet.

Eksempel:
    https://www.audioquest.com/cables/digital-cables/rj-e-ethernet/vodka
    https://www.telegaertner.com/en/info/highlights/mfp8/straight-version/
    https://products.lappgroup.com/onli...ctors/epic-data-ax-rj45-cat6a.html?format=pdf

Men jeg har ikke prøvd en «Cat 7» Audioquest Vodka selv i mitt eget anlegg fra den ikke-jordede RJ-45-kontakten i routeren, så jeg har vel ingen rett til å uttale meg... men disse har faktisk prøvd:
    https://arstechnica.com/gadgets/201...ree-340-audiophile-cables-make-no-difference/
    https://arstechnica.com/gadgets/201...cable-gets-a-marginal-pass-on-the-test-bench/
    https://arstechnica.com/gadgets/201...40-audiophile-ethernet-cable-and-look-inside/

Legg merke til den utsøkte materialkvaliteten, som nærmest garanterer høy lydkvalitet:

JT3A3695.jpg

Det skal lang erfaring til for å vite eksakt hvilken type maskeringstape som skal brukes og hvor mange ganger den skal surres rundt lederne. Det kan man bare finne ut av ved prøvelytting. Kan ikke regne seg frem til det der.

Sist redigert:

el_mariachi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    396
    Hvis jeg absolutt måtte ha brukt 10k på en av delene hadde jeg gått for vinen. Men det hadde vel skapt et nytt problem, for den må vel drikkes inn før den smaker som den skal....... ;)

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.913
    Torget vurderinger
    3
    Finnes det selgere av nettverkskabler som direkte garanterer bedre lyd hvis man bruker deres merke?

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.902
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Nordost og selgere av Nordost gjør det.
    Eks. fra OHFC
    The Heimdall 2 Ethernet Cable allows hifi enthusiasts to integrate Network Attached Storage (NAS) devices and music streaming into their hifi systems, while simultaneously improving the sound quality
    Så OHFC sier at en nettverkskabel som de selger forbedrer lydkvaliteten. Svart på hvitt.

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Dynamikk i teori = Forskjellen mellom høyeste nivå og laveste nivå.

Dynamikk i praksis; Anlegget er ubrukelig til å gjengi virkeligheten. F-16 bråker vesentlig mer i virkeligheten enn gjennom anlegget mitt. = Anlegget er ubrukelig. Must be the cables.

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.913
    Torget vurderinger
    3
    Nordost og selgere av Nordost gjør det.
    Eks. fra OHFC
    The Heimdall 2 Ethernet Cable allows hifi enthusiasts to integrate Network Attached Storage (NAS) devices and music streaming into their hifi systems, while simultaneously improving the sound quality
    Så OHFC sier at en nettverkskabel som de selger forbedrer lydkvaliteten. Svart på hvitt.
    Hmm da burde det være mulig å kontakte forbrukerombudet angående villedene reklame.
    Etter hva jeg kan forstå av det rent teoretiske rundt nettverk. Så kan ikke en sånn kabel endre lyden.
    Derfor kan de heller ikke reklamere for en slik endring.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.385
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Dynamikk i teori = Forskjellen mellom høyeste nivå og laveste nivå.

Dynamikk i praksis; Anlegget er ubrukelig til å gjengi virkeligheten. F-16 bråker vesentlig mer i virkeligheten enn gjennom anlegget mitt. = Anlegget er ubrukelig. Must be the cables.
    Dynamikk er ikkje berre fortissimo. Det handlar også om skilnaden mellom ulike nivå, som mezzoforte og forte.

Dan Dare

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Antall liker
    457
    Sted
    Kleppe
    Torget vurderinger
    4
    Har ikke erfaring med nettverkskabler men i mitt eget oppsett har jeg kvittet meg med alt av strømfilter, padder, koner, spikes og bruker normalt gode kabler. Strømkabler rett i veggen og originalspikes på høyttalere.
    Så er da spørsmålet om jeg hører noe forskjell i dag kontra tidligere med diverse remedier? Vanskelig å si eksakt, små differanser er det kanskje men her vil også ørene og hjernen lure oss litt da ører og hjerne vil tilpasse seg små variasjoner i lyden.
    Så mulig det er en ørliten forandring i lyden hos meg, enten den ene eller andre veien. Men uansett sier mine ører at lyden i dag er minst like god som tidligere da jeg kjørte diverse filtre og andre produkter.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.402
    Torget vurderinger
    1
    Kan bare de som har testet ulike nettverkskabler svare fra nå av? Hvis dere selv har prøvd en dyrere sak fra Chord, Nordost, Supra, Audioquest, osv, hva har dere å si til resultatet? Bedre med egne erfaringer enn teoretisk diskusjon uten mening til slutt... Har noen prøvd noe selv hjemme?
    Hva om man heller sier at kun de med over 10 års erfaring med nettverkskabler skal få lov til å svare istedet? Et forum er et sted for å diskutere for alle deltakere, om noen er uenige så er det ofte naturlig. Og deltakere har forskjellig erfaring og forståelse.
    Hifi eller ikke, nettverk er nettverk og har ingenting å si om kabelen er audiofil eller ikke å gjøre. Når det kommer til stykket så er en kabel en kabel.

Hva er egentlig teoretisk i dine øyne Kristian? Jeg ser vi har ulike oppfatninger på dette området.

Her er min oppfatning av teori/praktisk:
    Å bytte ut en kabel og høre forskjell, er vel på grensen hva jeg vil kalle erfaring. Om man kobler til noen instrumenter/verktøy og ser på bitforskjell i pakkene så synes jeg man nærmer seg en teknisk forståelse som har en stor verdi for å forstå og skjønne forskjellen, dette krever også en teoretisk forståelse av faget i sammenheng med det man får på det tekniske plan av erfaringer.
    Teori og praktisk har ofte en stor sammenheng, men ofte har man ikke begge deler da det krever stor dedikasjon. Teoretikere sier ofte at praktikere ikke kan det de skal.. Praktikere sier ofte at teori har 0 å si. Man har ofte en steil front med de med lang erfaring og de med tung teori. Samle disse to gruppene så får man av og til det beste fra to verdener, om de da kan bli enige..

En ting er besserwissere, det man faktisk ønsker er en besser besserwisser. Jeg kjenner mange besserwissere, men jeg kjenner også noen få besser besserwissere (de har ofte synkron teori og praktisk forståelse) og vet faktisk hva de snakker om, av og til kan det faktisk være greit å høre på de rette personene.. Jo eldre man blir jo oftere møter man de som kan mer enn deg selv om et område man kan godt selv, disse hører jeg ofte på. Litt ydmykhet og åpenhet kan ofte være greit å ha om man ønsker å lære noe nytt og ikke bare gå i loop med sine egne meninger.

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Har ikke lest alt K har skrevet men jeg kan ikke erindre 1 1neste gang at noen av hans merkelige og selvforherligende beskivelser av dyre kabler TCE er et snev av faglig begrunnet.
    En link her eller der til noe på youtube eller nettet generelt er vel aldri noe annet enn en eller annen idiot (produsent eller forhandler eller wannabe) som tilber egne tråder med guddommelig overbevisning......

My Twin Silver Disks....

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.209
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hva er egentlig teoretisk i dine øyne Kristian? Jeg ser vi har ulike oppfatninger på dette området.
    Fra min vinkel: Teori = en mental modell av hvordan ting henger sammen, gjerne basert på både erfaring og litteratur. "Hvis jeg gjør slik, blir det sånn." Det er få ting i verden som er så praktisk som en god teori. Det er mer enn en hypotese, "kan det være slik at...", men en teori kan fortsatt motbevises eller videreutvikles når man kommer over ny erfaring. Religiøs overbevisning er ikke en teori, siden man ikke er åpen for etterprøving og ny erfaring.

Kristians teori er at ethernetkabler fra audiofile merker gir bedre lydkvalitet fordi de er laget av bedre materialer. Helt grei teori, basert på Kristians egen erfaring og den litteraturen han har lest. Den teorien kan testes også. Kan Kristian eller andre høre denne forbedringen i lydkvalitet uten å bli fortalt på forhånd hva som er koblet til?

Riktignok stemmer ikke den teorien med mine erfaringer, og heller ikke med alt jeg mener å vite om hvordan signaltransmisjon, Ethernet og TCP/IP fungerer. Min teori er at en datakabel bryr seg katten om betydningen av spenningssignalene som går gjennom den. Det er opp til avsender og mottaker. Den teorien er basert på erfaring om at de fysiske egenskapene til datakabelen ikke påvirker lydkvaliteten i det hele tatt så lenge signalet kommer gjennom uten avbrytelser og dropouts. Men jeg er villig til å bli overbevist om at jeg tar feil, og deretter bli forklart hva som får det til å bli slik og som all annen signaltransmisjon har oversett siden Nyquists og Shannons tid.

En bra start vil være å demonstrere i et vanntett blindtestformat at slike hørbare forskjeller i det hele tatt eksisterer. Et slikt resultat vil motbevise veldig mye av det som har dannet grunnlaget for alt fra mobiltelefoni og WiFi til høyhastighets fiberoptikk og radarsystemer, eller kanskje legge til ny kunnskap som gjør det mulig å få bedre ytelse fra alle disse kommunikasjonssystemene. Det er mange som vil være interessert, så vis oss. Jeg kan nærmest garantere at AES og andre vil publisere resultatene hvis de er solid dokumentert.

Det er kanskje unødvendig å si at en uformell ABX-test i egen stue med en ukalibrert avspillingskjede ikke vil overbevise veldig mange. Bruk heller denne protokollen for å dokumentere fenomenet, og legg gjerne merke til kravene til lytterom og avspillingsutstyr: https://www.itu.int/dms_pubrec/itu-r/rec/bs/R-REC-BS.1116-1-199710-S!!PDF-E.pdf

Sist redigert:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.385
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Fra min vinkel: Teori = en mental modell av hvordan ting henger sammen, gjerne basert på både erfaring og litteratur. "Hvis jeg gjør slik, blir det sånn." Det er få ting i verden som er så praktisk som en god teori. Det er mer enn en hypotese, "kan det være slik at...", men en teori kan fortsatt motbevises eller videreutvikles når man kommer over ny erfaring. Religiøs overbevisning er ikke en teori, siden man ikke er åpen for etterprøving og ny erfaring.

Kristians teori er at ethernetkabler fra audiofile merker gir bedre lydkvalitet fordi de er laget av bedre materialer. Helt grei teori, basert på Kristians egen erfaring og den litteraturen han har lest. Den teorien kan testes også. Kan Kristian eller andre høre denne forbedringen i lydkvalitet uten å bli fortalt på forhånd hva som er koblet til?

Riktignok stemmer ikke den teorien med mine erfaringer, og heller ikke med alt jeg mener å vite om hvordan signaltransmisjon, Ethernet og TCP/IP fungerer. Min teori er at en datakabel bryr seg katten om betydningen av spenningssignalene som går gjennom den. Det er opp til avsender og mottaker. Den teorien er basert på erfaring om at de fysiske egenskapene til datakabelen ikke påvirker lydkvaliteten i det hele tatt så lenge signalet kommer gjennom uten avbrytelser og dropouts. Men jeg er villig til å bli overbevist om at jeg tar feil, og deretter bli forklart hva som får det til å bli slik og som all annen signaltransmisjon har oversett siden Nyquists og Shannons tid.

En bra start vil være å demonstrere i et vanntett blindtestformat at slike hørbare forskjeller i det hele tatt eksisterer. Et slikt resultat vil motbevise veldig mye av det som har dannet grunnlaget for alt fra mobiltelefoni og WiFi til høyhastighets fiberoptikk og radarsystemer, eller kanskje legge til ny kunnskap som gjør det mulig å få bedre ytelse fra alle disse kommunikasjonssystemene. Det er mange som vil være interessert, så vis oss. Jeg kan nærmest garantere at AES og andre vil publisere resultatene hvis de er solid dokumentert.

Det er kanskje unødvendig å si at en uformell ABX-test i egen stue med en ukalibrert avspillingskjede ikke vil overbevise veldig mange. Bruk heller denne protokollen for å dokumentere fenomenet, og legg gjerne merke til kravene til lytterom og avspillingsutstyr: https://www.itu.int/dms_pubrec/itu-r/rec/bs/R-REC-BS.1116-1-199710-S!!PDF-E.pdf
    God ide! Tykkjer godt vi kunne organisert litt empirisk arbeid på dette feltet.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.209
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^Det er nok den som mener å kunne påvise et nytt fenomen som har bevisbyrden for å vise at det eksisterer. Det er mange som ville økt sin egen troverdighet ganske mye ved å demonstrere og dokumentere dette.

Det ville derimot ikke være mye hjelp i å ha meg med i en slik lyttetest. (Stikker fingrene i ørene og nynner la-la-la.) "Var det ikke det jeg sa, ingen hørbar forskjell mellom noen av testobjektene!" ;)

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.074
    Torget vurderinger
    0
    Teorien er visstnok at «audiofile» Ethernet-kabler er lagd av renere og bedre materialer, f eks ultrarent kobber eller sølv i signalparene og bedre dielektriske materialer i isolasjonen. De kan også ha flere lag med skjerming, er ofte retningsbestemte, og de har ofte industrielle «field mountable» RJ-45-kontakter fra Lapp eller Telegärtner i stedet for normal terminering. Interessant nok blir dette ofte til en Cat 7 kabel selv om kontaktene bare er sertifisert til 5e eller 6A og ser helt annerledes ut enn en Cat 7-kontakt. Tilsammen gir dette visstnok subjektivt bedre lydkvalitet. Om kontaktene i avsender- og mottakerenden i det hele tatt er jordet for STP eller forutsetter Cat 5/6 UTP ser ikke ut til å påvirke det resultatet.

Eksempel:
    https://www.audioquest.com/cables/digital-cables/rj-e-ethernet/vodka
    https://www.telegaertner.com/en/info/highlights/mfp8/straight-version/
    https://products.lappgroup.com/onli...ctors/epic-data-ax-rj45-cat6a.html?format=pdf

Men jeg har ikke prøvd en «Cat 7» Audioquest Vodka selv i mitt eget anlegg fra den ikke-jordede RJ-45-kontakten i routeren, så jeg har vel ingen rett til å uttale meg... men disse har faktisk prøvd:
    https://arstechnica.com/gadgets/201...ree-340-audiophile-cables-make-no-difference/
    https://arstechnica.com/gadgets/201...cable-gets-a-marginal-pass-on-the-test-bench/
    https://arstechnica.com/gadgets/201...40-audiophile-ethernet-cable-and-look-inside/

Legg merke til den utsøkte materialkvaliteten, som nærmest garanterer høy lydkvalitet:

Vis vedlegget 526975

Det skal lang erfaring til for å vite eksakt hvilken type maskeringstape som skal brukes og hvor mange ganger den skal surres rundt lederne. Det kan man bare finne ut av ved prøvelytting. Kan ikke regne seg frem til det der.
    Keiseren var ikke naken likevel, men godt gjenteipet!

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Litt på siden av topic, uten at jeg har noe forhold til dyre nettverkskabler, hvorfor har det de ti år aldri blitt gjennomført en ABX test etter gyldig protokoll? Hvorfor får ingen det til? Skulle jo tro at du Asbjørn burde kunne denne prosedyren til fingerspissene siden den stadig dukker opp som "dokumtasjon" fra din side. Som sagt, rart at ingen har deltatt på en gyldig test.

X

X186841

Gjest
    Hvorfor skulle man kaste bort tid på en test av nettverkskabler ? Det er gjort på forhånd av de som godkjenner standardene for slike.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hvorfor skulle man kaste bort tid på en test av nettverkskabler ? Det er gjort på forhånd av de som godkjenner standardene for slike.
    Var mer et generelt spørsmål rundt ABX, siden ingen ser ut til å mestre denne. Ingen vits i å foreslå noe som ikke er gjennomførbart..

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.621
    Litt på siden av topic, uten at jeg har noe forhold til dyre nettverkskabler, hvorfor har det de ti år aldri blitt gjennomført en ABX test etter gyldig protokoll? Hvorfor får ingen det til? Skulle jo tro at du Asbjørn burde kunne denne prosedyren til fingerspissene siden den stadig dukker opp som "dokumtasjon" fra din side. Som sagt, rart at ingen har deltatt på en gyldig test.
    Kanskje fordi mytene rundt sirkuskabler begynner å slå sprekker og kabelbransjen vil rette fokus mot et nytt område?

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Kanskje fordi mytene rundt sirkuskabler begynner å slå sprekker og kabelbransjen vil rette fokus mot et nytt område?
    Helt klart pink. Tror du har rett i det. Faktum er at ABX nevnes ofte som et slags sannhetsvitne, dessverre har det aldri blitt gjennomført av noen her inne. Forsøk ja, men ikke felles konsensus om at dette var vel gjennomført. Litt synd i grunn..

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.209
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Fordi det er en hel masse jobb å sette opp noe slikt. Den prosedyren jeg linket til er den som brukes av ekspertpaneler i IBU og EBU for å vurdere studioutstyr og codeker. Du finner også AES papers som bruker den som testprosedyre for hva det nå enn er de forsøker å undersøke. En annen prosedyre jeg linker til fra tid til annen, triangeltest, er helt grunnleggende for sensorisk testing av matvarer etc. Jeg kan garantere at kvalitetsavdelingene hos de fleste dagligvareprodusenter har laboratorier ferdig oppsatt for å gjøre slike tester. Hvis man har tenkt å reklamere med "ny og bedre" bør man heller kunne dokumentere det.

Men i denne andedammen havner vi gjerne i spagat mellom at "subjektivistene" klager over at testsituasjonen blir "unaturlig" og "stressende" hvis man gjør testen blindt, og at "objektivistene" krever vanntette blindingstiltak og statistisk analyse for å tro på resultatene. Da blir det mest med snakket når det ikke er mulig å bli enig om hva som utgjør en valid test. Selv om vi skulle bli enige blir det litt vanskelig å gjennomføre det praktisk som en dobbelblind test i et vanlig lytterom. Det har vært noen få prisverdige forsøk, men det er ikke så vanskelig å finne svake punkter i testprotokoll eller statistisk analyse hvis man vil.

Personlig er jeg ikke så veldig entusiastisk for testformatet ABX. Det betyr ikke det samme som blindtest, men er ett bestemt testformat for en diskriminasjonstest mellom to objekter. Essensen i ABX er at man først får gjøre seg kjent med de to testobjektene A og B i ro og fred, eventuelt gå frem og tilbake mellom dem tilstrekkelig mange ganger til at man er trygg på hva forskjellen består i, før den ukjente X presenteres. Testen går da ut på å kjenne igjen X som enten A eller B. Etter et antall forsøk gjør man opp statistikken for å se om det faktisk går an å høre forskjell eller om testpanelet bare gjetter. I ABX-formatet ligger det allerede en hel del tilpasninger til subjektivistiske innvendinger: Man får presentert de to kjente for å gjøre seg kjent med dem, man får gå frem og tilbake, man får god tid, osv. Teorien bak det var at dette skulle gi mer pålitelige vurderinger, men det ser ikke ut til å stemme i praksis.

En annen måte å gjøre det på er AXY med en kjent og to ukjente. Spørsmålet som stilles er hvilken av disse tre som er ulik de andre to, dvs om det er X eller Y som er lik A. Det testformatet er mer vanlig i andre fagområder. Ketchup, f eks. Enklere å gjennomføre, og gir omtrent samme statistiske oppløsning som ABX-formatet. At slike sensoriske tester må gjøres blindt burde egentlig være en selvfølge. Det gir ikke mye kred å kunne smake forskjell på to ketchupmerker hvis du må få lov til å titte på flaske og etikett mens du smaker for å kunne svare. Bare i hifi...

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Helt klart pink. Tror du har rett i det. Faktum er at ABX nevnes ofte som et slags sannhetsvitne, dessverre har det aldri blitt gjennomført av noen her inne. Forsøk ja, men ikke felles konsensus om at dette var vel gjennomført. Litt synd i grunn..
    Minner litt om kommentaren <‘noen’ burde anmelde fabrikant X for misvisende eller udokumenterbare påstander i salgsbroskyre.>
    Det er alltid ‘noen’ (les; andre) som skal gjøre dette.

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.253
    Sted
    '
    ABXxZ.jpg

Øverst er et bilde av kabel A og et bilde av kabel B.
    Nedenfor er kabel X, som enten er kabel A eller B.
    Hvis en gruppe mennesker av et visst antall uavhengig av hverandre entydig (statistisk signifikant) utpeker kabel X som kabel A eller kabel B, da får vi konkludere med at det gå an å identifisere kabel X ved hjelp av synet.

Likt, hvis en gruppe mennesker greier det samme ved å lytte, er konklusjonen at det er mulig å identifisere kabel X ved hjelp av hørselen.

Det trenger ikke å være stort vanskeligere.

C

cruiser

Gjest
    Minner litt om kommentaren <‘noen’ burde anmelde fabrikant X for misvisende eller udokumenterbare påstander i salgsbroskyre.>
    Det er alltid ‘noen’ (les; andre) som skal gjøre dette.
    Den dagen en produsent er i stand til å dokumentere sin kabels "prestanda" og hvor mye bedre den er i forhold til sine konkurrenter så vil en slik anmeldelse komme. I dag selger alle samme udokumenterte vissvasset og sitter følgelig stille i båten.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.209
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Øverst er et bilde av kabel A og et bilde av kabel B.
    Nedenfor er kabel X, som enten er kabel A eller B.
    Hvis en gruppe mennesker av et visst antall uavhengig av hverandre entydig (statistisk signifikant) utpeker kabel X som kabel A eller kabel B, da får vi konkludere med at det gå an å identifisere kabel X ved hjelp av synet.

Likt, hvis en gruppe mennesker greier det samme ved å lytte, er konklusjonen at det er mulig å identifisere kabel X ved hjelp av hørselen.

Det trenger ikke å være stort vanskeligere.
    Eksakt. Men vi vet hvem som er i detaljene, for man må gjøre et antall forsøk og klekke ut en prosedyre for å bytte mellom A og B uten at hverken testpersonen i lyttestolen eller administratoren ser hvilken som er tilkoblet i øyeblikket, men likevel slik at det registreres skriftlig hva som er tilkoblet i hvert forsøk og hva testpersonen svarte. Da er vi fort på ugjennomsiktig forheng og en tredje person bak racket som bare kommuniserer med testadministratoren via et lyssignal, en på forhånd randomisert liste over hva som skal kobles til i hvert forsøk, og en prosedyre hvor ting kobles fra etter hvert forsøk og kobles opp igjen før det neste slik at det ikke skal være noen forskjell i tidsbruk eller klikkelyder som kan gi en "tell" om at det skiftes eller ikke, og så videre. Det baller fort på seg, og man møter ganske snart på motargumentet om at situasjonen blir "kunstig" og at resultatene ikke er gyldige av den grunn. Den gjensidig akseptable sonen for forsøksdesign ser ut til å være ganske smal.

Sist redigert:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.385
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Dette er det. Deal with it.
    1. Hva er det som gjør lyden i én forsterker annerledes enn en annen med samme antall watt?

2. Hva er det som gjør lyden forskjellig fra én CD-spiller til en annen med samme drivverk og DAC-chip?

3. Jo, det er materialvalg og komponentvalg hele veien. Akkurat som sølvledere internt og avskjermet strømforsyning,

4. valg av transistor med et materiale til en annen med annet materiale.

5. I det store og det hele AKKURAT DET SAMME som forskjellen mellom kabler med ulike materialer og ulike konstruksjoner - fra kobber til sølv, fra rund til flat, fra skjermet til uskjermet, riktig størrelse, osv.

6. La dette bli det endelige spikern i kista til alle som TROR det ikke er forskjell på kabler.

7.Også digitale og også strømkabler! ALT påvirker det ømfintlige signalets gang.
    1. Tja - konstruksjonsprinsippet? Feedback? Klasse A? Rør?

2. Sikkert ting med konstruksjonane. Elles er det vanskeleg å finne to som er like, med ulik produsent. Prøvde ein gong to relativt identiske spelarar, der den eine var guru-modifisert. Ikkje den heilt store skilnaden, så eg kjøpte den billegaste: Marantz SA 7001 i to utgåver

3.Usikker på om du har rett i dette. På høgtalarane mine kan eg velje mellom tre ulike materialval mellom høgtalarterminalar og delefilter. Det krevjast ganske sterk konsentrasjon for å skilje mellom desse tre alternativa, og eg er ikkje i stand til å vurdere om det er A, B eller C-alternativet som er innkopla. Ser ikkje bort frå at fenomenet kan sansast av andre meir tydeleg enn meg, men det ligg ganske så tett på det vi kan kalle nevrosenivå.

4. Det er ikkje så mange ulike variantar av transistormateriale - halvleiarar.

5. Kanskje ikkje ei heilt plausibel samanlikning?

6. Eg kjenner på meg at vi ikkje er heilt ferdige å diskutere dette endå. Når ein ikkje høyrer skilnad, er det kanskje ikkje der ein bør bruke sparepengane sine.

7. Det skulle vore artig å samanlikna lyd, eller kanskje heller bilde, køyrt gjennom to ulike HDMI-kablar og sett skilnaden på resultatet. Eg har ein projektor og ein spelar med to utgangar. Trur ikkje det er så lett å registrere kva som er kva.

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    7.698
    Sted
    Kongsberg
    TV2 kikket på dette.

– Jeg har sett forskjell flere ganger, påstår selger Jan Didrik Halvorsen.
    Han trodde det selv men etter litt testing gikk han tilbake på dette.

I en bøyetest var det en kabel til 1000 kroner kroner som feilet først, så det er ikke noe å hente der heller.
    Da er det bare designet igjen. Jeg har full forståelse for at noen betaler x antall ganger så mye for å få noe annet enn en svart kabel, men da får de si det da.

https://www.tv2.no/a/2597524/
    https://www.tv2.no/a/2323104

hansa-bergen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.11.2005
    Antall liker
    73
    Sted
    Bergen
    Ja, det er det! Både teoretisk (mindre jitter/faseproblemer og innstrålt støy) og erfart (jeg merket forskjell og de høyst nøkterne karene bak Chord gjorde absolutt det samme). Digitale signaler beveger seg i bølgeform gjennom kablene og det er faktisk ganske krevende å lage gode digitalkabler for å møte riktige spesifikasjoner og korrekt impedanse.
    Digitale signaler beveger seg i bølgeform gjennom kablene skriver du, fint om du kan dokumentere dette som du skriver. Finnes det tester på din påstand.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.385
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    TV2 kikket på dette.

I en bøyetest var det en kabel til 1000 kroner kroner som feilet først, så det er ikke noe å hente der heller.
    Da er det bare designet igjen. Jeg har full forståelse for at noen betaler x antall ganger så mye for å få noe annet enn en svart kabel, men da får de si det da.

Det er vel slik at dersom ein ikkje opplever eller kan detektere skilnad....ja, så er det ikkje skilnad. Iallfall ikkje som ein treng betale for. Iallfall om det gjeld persepsjon som del av opplevinga.
    Men om du vil bolse med kablar i gilde fargar og merkelojalitet, stiller ting seg sjølvsagt annleis.

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.817
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    TV2 kikket på dette.

Ja, og hvem i helvete sitter å bøyer kabelen i 90 grader 1200 ganger?
    Noen blir lurt til å bruke en haug av penger på noe som er helt unødvendig.
    Igjen trist men sant.

Dan Dare

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Antall liker
    457
    Sted
    Kleppe
    Torget vurderinger
    4
    Kan bare de som har testet ulike nettverkskabler svare fra nå av?
    Ja, jeg har testet ulike nettverkskabler på 10-metersstrekket fra router til Logitech Transporter, både UTP og STP-typer Cat 5e og 6. Det overfører opp til 24/96 audio. Hørte ikke et fnugg av forskjell uansett hvilken kabel som sto i. Helt sant. Nå er det vel en UTP Cat 6 der.
    Du må jo teste noen Hi-Fi varianter! Holder ikke med billig-typene, uansett CAT. Har du prøvd noen av de jeg nevnte? Hvis ikke har du ikke grunnlag nok til å bedømme.
    Med godt over 1000 innlegg som stort sett er nokså entydige - bør du ikke vurdere muligheten at du er offer for placebo-effekten?

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    2.936
    Torget vurderinger
    16
    Her er absolutt ikke saken låst, det var jo dette som var hele poenget - at påkostede CAT kabler laget av bedre materialer yter bedre enn billig-variantene. Hvis du da ikke har prøvd slike, sier det seg selv - da vet du ikke.
    Hvis man vet hvordan TCP fungere så vet man alt man trenger å vite for å velge nettverkskabel til overføring av musikk. Vet du hvordan TCP fungerer?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn