Mer å hente - nettverkskabler!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    42.877
    Antall liker
    94.825
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Bedre å tro på bevisbare resultater enn på nissen eller snekkern fra Mexico for den sakens skyld
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.363
    Antall liker
    13.879
    Man kan ikke lese seg til hvordan Pirelli sports vinterdekk av en bestemt modell fungerer på Toyota Corolla, når man sitter å prater om at det ikke er forskjell teoretisk på piggfrie vinterdekk. Det er kun ved testing, man ser forskjellen...på Toyota Corolla.
    Denne «analogien» din er så utstudert idiotisk at det norske språk mangler vokabular for å få deg til å skjønne hvor totalt blottet for forståelse ang TCP/IP - overføring du er.

    Sorry, men det finnes ingen diplomatisk måte å uttrykke det på.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.817
    Antall liker
    38.221
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    De som er kabelskeptikere er bare opptatt av verifiserbare målinger og teoretisk tullprat om ingeniører med professorgrad som kan mer om kabler og data enn en hi-fi selger. Men jeg kjenner typen, de nekter å sette seg ned å lytte.
    Om det er meg du sikter til kan jeg forsikre om at jeg har brukt mer tid på å finlytte etter ikke-eksisterende forskjeller mellom både Ethernet- og S/PDIF-kabler enn hva godt er. Teorien tilsier jo vitterlig at det kan være hørbare forskjeller mellom S/PDIF-kabler, hvis de bare er dårlige nok til å redusere båndbredden til det punktet hvor DAC'en begynner å skape hørbar analog forvrengning. (Se her: Is the AESEBU/SPDIF Digital Audio Interface Flawed?)

    Så jeg var litt nysgjerrig på eksakt hvor dårlige slike kabler måtte være for å skape hørbare forskjeller. Jeg greide aldri å skaffe eller lage en så dårlig digitalkabel at det ble noen hørbar forskjell i mine lytteforsøk. Mulig en Toslink behandlet med sandpapir i begge kontaktflater ville komme i nærheten. En beskrivelse av lytteforsøket finner du her: http://www.hifisentralen.no/forumet...ience-stereo-i-seks-kanaler-5.html#post982803

    Derimot ser jeg ingen teoretisk grunn til at det skulle være noen hørbar forskjell mellom Ethernet-kabler, men prøvde med en håndfull av dem også for nysgjerrighetens del. Der var det heller ingen hørbar forskjell, gitt.

    For ordens skyld: Jeg hadde ikke noe problem med å høre forskjell på f eks CD-transport og streamer, heller ikke med å lage et par RCA-kabler som var så fordømmade dårlige at de låt hørbart annerledes enn referansen. Men jeg måtte ta i litt for å lage noe så dårlig. :)
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.249
    Antall liker
    10.260
    Sted
    Trondheim
    Noen har sagt det tidligere i tråden - det er bare ikke teoretisk mulig at det kan være forskjeller på nettverkskabler. Enten fungerer den eller så fungerer den ikke. En nettkabel har en oppgave - sende pakker inneholdende 0 og 1 fra den ene enden til den andre. Det pakkes inn i den ene enden og pakkes ut i den andre (ikke i kabelen). Hvis den pakken som kommer fram ikke er 100% lik den som ble sendt, blir den sendt på nytt. Det som kommer fram er 100% likt det som ble sendt ut. Ikke er det tidsforskjeller heller. Kabelen har langt høyere kapasitet enn det som trengs for å sende lyd. Hvis det hadde vært kapasitetsproblemer, ville det bli hørt som dropouts, ikke som noe annet.

    Analogien med vinterdekk og bil fungerer ikke. Et dekk vil selvfølgelig fungere forskjellig på forskjellige biler (vekt, hjuloppheng etc...). En nettverkskabel kan ikke fungere forskjellig i forskjellige sammenhenger. Det som kommer ut i den ene enden er 100% likt det som ble sendt inn. Ellers ville man ikke kunne bruke dem. Eller tror du det står forskjellige ting i artiklene du leser på nettet avhengig av hvilken nettverkskabel du bruker til datamaskinen din? Det er en relevant analogi.
    Det kan jo være forskjell i det som lager pakkene (ADC) og det som pakker dem ut (DAC), men det har ingen ting med kabelen å gjøre.

    Og det er ingen ting som heter professorgrad.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.363
    Antall liker
    13.879
    Det artigste er at «kjendis» beskriver lyden av en komponent som ikke er i signalkjeden i det hele. Det ville gi like lite mening å lytte til cpu, harddisker, nettverkskort, minnebrikker, hovedkort, sata-kabler, northbridge, southbridge osvosv som det gir å lytte til nettverkskabler.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.498
    Antall liker
    11.454
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Dessverre så finnes det. Sony lagde til og med et audiofilt sd kort. Men det er en helt annen diskusjon ;)
    Jeg stilte et spørsmål til trådstarter tidligere. Det hadde å gjøre med om avspiller "bufrer" innhold. Om det spiller ei stund etter at nettverkskabel er koblet fra.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.648
    Antall liker
    9.497
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg burde skamme meg når Sony markedsfører slikt men jeg prøver å la være.
    BN-HA451_sonyso_D_20150219020438.jpg

    The Wall Street Journal reports that Sony will be bringing what is labeled as a "premium sound" microSDXC card to market in Japan next month. In spite of the fact that these cards use packetized digital signaling and "noise" below a certain threshold is immaterial to the proper reading of data from media, and despite the fact that even Sony isn’t sure about the viability of a "premium sound" microSDXC card, the company does think that there are people out there who will want it.

    "We aren’t that sure about the product’s potential demand," the Journal quotes a Sony spokesperson as saying, "but we thought some among people who are committed to great sound quality would want it."

    That statement can be unpacked in a number of different ways, including a few that are particularly unflattering—like, "We figured we could make this and sell it for a ludicrously high margin and there would be people out there who would buy it because it says 'premium sound' on it, regardless of its actual efficacy."

    Speaking of margins, the 64GB "premium sound" SR-64HXA MicroSDXC card is expected to retail in Japan for about $160—a price that the Journal characterizes as being about five times the price of other Class 10 microSDXC cards (a quick check on Amazon shows that cards with similar sizes and speed ratings cost a bit over $20 at the low end).

    https://arstechnica.com/gadgets/201...sound-microsdxc-card-to-audiophiles-in-japan/
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.269
    Antall liker
    2.869
    Torget vurderinger
    16
    Beste ethernettkabel jeg har hørt vs "Generic" er Nordost Heimdall ethernett. Nest beste er Audioquest Vodka. Men jeg tror det er mer å hente på strømsiden.
    Hvordan stiller du deg til at forskjeller mellom disse kablene når det gjelder datapakkene som overføres ikke er teknisk mulig så lenge nettverkskabelen har tilstrekkelig kapasitet? Er du med på at eventuelle forskjeller du opplever mellom ethenettkabler ikke kan skyldes kablene da det er en teknisk umulighet?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.165
    Antall liker
    8.253
    Torget vurderinger
    12
    Noen har sagt det tidligere i tråden - det er bare ikke teoretisk mulig at det kan være forskjeller på nettverkskabler. Enten fungerer den eller så fungerer den ikke. En nettkabel har en oppgave - sende pakker inneholdende 0 og 1 fra den ene enden til den andre. Det pakkes inn i den ene enden og pakkes ut i den andre (ikke i kabelen). Hvis den pakken som kommer fram ikke er 100% lik den som ble sendt, blir den sendt på nytt. Det som kommer fram er 100% likt det som ble sendt ut. Ikke er det tidsforskjeller heller. Kabelen har langt høyere kapasitet enn det som trengs for å sende lyd. Hvis det hadde vært kapasitetsproblemer, ville det bli hørt som dropouts, ikke som noe annet.

    Analogien med vinterdekk og bil fungerer ikke. Et dekk vil selvfølgelig fungere forskjellig på forskjellige biler (vekt, hjuloppheng etc...). En nettverkskabel kan ikke fungere forskjellig i forskjellige sammenhenger. Det som kommer ut i den ene enden er 100% likt det som ble sendt inn. Ellers ville man ikke kunne bruke dem. Eller tror du det står forskjellige ting i artiklene du leser på nettet avhengig av hvilken nettverkskabel du bruker til datamaskinen din? Det er en relevant analogi.
    Det kan jo være forskjell i det som lager pakkene (ADC) og det som pakker dem ut (DAC), men det har ingen ting med kabelen å gjøre.

    Og det er ingen ting som heter professorgrad.
    Så lenge bilen med varene kommer frem intakt så spiller det ingen rolle hvilke vinterdekk bilen hadde på. Se, da fungerer analogien.

    Jeg venter forresten en forsendelse med audiokomponenter i dag. Håper varebilen har Pirellidekk, for jeg foretrekker den lydsignaturen .... ;)
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg foretrekker å streame via wifi.... for da kan man påvirke lyden som man vil ved å modifisere lufta som signalene beveger seg i. F.eks - slipp ut en råtten promp, og vips har man mer punch i bånn...
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Spurte som sagt etter egenopplevde erfaringer og ikke masse motforestillinger, da vi har hørt alle disse før. Men har noen prøvd dedikerte hi-fi versjoner av Ethernet-kabler?
    Jeg har prøvd både wifi og et par forskjellige ethernet-kabler. Hørte ikke et dugg forskjell på noe av det, så jeg sto over å bruke masse penger på å prøve «audiofile» utgaver.

    OK. Og i dette mener du at skjermede nettkabler fra vegg og inn til apparatet - i en haug med div. kabler bak anlegget - heller ikke har noe for seg?

    Men, å bytte til tykkere ledninger og 16 Á fra sikringsskapet og frem til anlegget, mener du det har noe for seg - eller ikke?
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.547
    Antall liker
    2.802
    Torget vurderinger
    1
    De som er kabelskeptikere er bare opptatt av verifiserbare målinger og teoretisk tullprat om ingeniører med professorgrad som kan mer om kabler og data enn en hi-fi selger. Men jeg kjenner typen, de nekter å sette seg ned å lytte.

    Man kan ikke lese seg til hvordan Pirelli sports vinterdekk av en bestemt modell fungerer på Toyota Corolla, når man sitter å prater om at det ikke er forskjell teoretisk på piggfrie vinterdekk. Det er kun ved testing, man ser forskjellen...på Toyota Corolla.

    Beste ethernettkabel jeg har hørt vs "Generic" er Nordost Heimdall ethernett. Nest beste er Audioquest Vodka. Men jeg tror det er mer å hente på strømsiden.
    For enkelte tror jeg det er like greit å holde seg til vodka…………………
     

    geirendre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    642
    Antall liker
    902
    Sted
    Bodø
    Men om strømkablene fra kontakten i veggen og helt tilbake til kraftverket er helt standard (gjerne 30 år gammel) kabel,
    og ligger sammen med masse andre strømkabler og diverse støykilder osv,
    hva nytter det da at den siste meteren inn til HiFi utstyret er superbra og av høyeste kvalitet?
    Den lille biten med kabel greier den å fjerne alt av "grums" og støy, og levere ren fin nettspenning til utstyret?
    og hvorfor greier ikke strømforsyningen(e) i det dyre HiFi anlegget å gjøre det?
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Men om strømkablene fra kontakten i veggen og helt tilbake til kraftverket er helt standard (gjerne 30 år gammel) kabel,
    og ligger sammen med masse andre strømkabler og diverse støykilder osv,
    hva nytter det da at den siste meteren inn til HiFi utstyret er superbra og av høyeste kvalitet?
    Den lille biten med kabel greier den å fjerne alt av "grums" og støy, og levere ren fin nettspenning til utstyret?
    og hvorfor greier ikke strømforsyningen(e) i det dyre HiFi anlegget å gjøre det?
    Strømmen kommer jo fra kontakta i veggen må vite.... på samme måten som at all maten kommer fra butikken :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.817
    Antall liker
    38.221
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Spurte som sagt etter egenopplevde erfaringer og ikke masse motforestillinger, da vi har hørt alle disse før. Men har noen prøvd dedikerte hi-fi versjoner av Ethernet-kabler?
    Jeg har prøvd både wifi og et par forskjellige ethernet-kabler. Hørte ikke et dugg forskjell på noe av det, så jeg sto over å bruke masse penger på å prøve «audiofile» utgaver.

    OK. Og i dette mener du at skjermede nettkabler fra vegg og inn til apparatet - i en haug med div. kabler bak anlegget - heller ikke har noe for seg?

    Men, å bytte til tykkere ledninger og 16 Á fra sikringsskapet og frem til anlegget, mener du det har noe for seg - eller ikke?
    Nå var det spesifikt Ethernet-kabler vi diskuterte, ikke andre typer kabling. Det er nødvendig å se på hver overføring for seg for å forstå hva som kan eller ikke kan påvirke, og hvordan eventuelle avvik best kan adresseres. Jeg har valgt å sette opp en dedikert 16 A krets og bruke skjermede Supra LoRad nettkabler med påmonterte ferritter i apparatenden, i lengder tilpasset hvert apparat. Effektforsterkerne står på en ufiltrert grenkontakt, signalelektronikken på en filtrert. I tillegg har jeg forsøkt å holde litt styr på hvordan strømkabler føres i forhold til signalkabler. Jeg bruker balansert kabling til all signaloverføring, så potensialet for hørbar innstråling av støy er nokså begrenset, men likevel.

    Min erfaring (basert på lytting!) er at de strømkablene ikke gjorde noen hørbar forskjell sammenlignet med vanlige svarte apparatkabler, men det ble nå litt ryddigere bak racket. Derimot har jeg et inntrykk av at en dedikert kurs ga litt forbedret dynamikk, men jeg har ikke noen klar teori for hvorfor. Det kan enten være redusert støy fra andre apparater (dimmere, PC'er etc) på kursen, eller redusert impedans på strømtilførselen når den dras direkte fra sikringsskapet i stedet for å gå fra skruekobling til skruekobling på stikkontaktene langs veggen. Your mileage may vary.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.913
    Antall liker
    107.971
    Torget vurderinger
    23
    I so happen to know that Tuna Fish come from cans!

    tuna.jpg
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    5.001
    Torget vurderinger
    2
    Men om strømkablene fra kontakten i veggen og helt tilbake til kraftverket er helt standard (gjerne 30 år gammel) kabel,
    og ligger sammen med masse andre strømkabler og diverse støykilder osv,
    hva nytter det da at den siste meteren inn til HiFi utstyret er superbra og av høyeste kvalitet?
    Den lille biten med kabel greier den å fjerne alt av "grums" og støy, og levere ren fin nettspenning til utstyret?
    og hvorfor greier ikke strømforsyningen(e) i det dyre HiFi anlegget å gjøre det?
    Strømmen kommer jo fra kontakta i veggen må vite.... på samme måten som at all maten kommer fra butikken :)
    Og når en har spist maten skal skiten ut,tilbake til der den kom fra.

    Siste meteren for hva?Strømtrekk inn,eller for støystrømmene som apparatene skaper som skal i retur?


    Nettimpedansen er den da opplegg frem til sikring,sikring,jordfeilbryter og måler?

    Tilbakemelding: Nettimpedansen er helt tilbake til kilden dvs. generator. Nå vi regner på dette så ser vi at impedansen sett fra klemmene på transformatoren i kiosken og bakover mot generator blir liten i forhold til impedansen sett fra klemmene mot lasten i det enkelte hus. Slik sett kan du anta nettimpedansen omtrentlig lik det du skisserer. I hovedsak ligger impedansen mellom hovedsikring og stikkontakt.


    Sett fra disse støykildene (ulineære belastninger) blir dette å betrakte som en ulineær strømkilde. En strømkilde «presser» forvrengt strøm tilbake mot forsynende nett. Så det at vi henger på en ulineær last i form av f.eks. en PC, frekvensstyrt motor o.l. medfører at vi tilnærmet «presser» en tilsvarende ulineær strøm mot nettet.


    If the power cable presents a high impedance to these signals they will be reflected back into the power supply where they will intermodulate, thus increasing the high frequency noise levels of the component. Most power supply filters are ineffective at blocking very high frequency noise components and much of it is passed through to the DC rails. The sonic effects of this include: high background noise levels, blurred or slurred transients and a general lack of clarity and purity of the sound or visual image.”


    http://www.hifisentralen.no/forumet/kabelhja-rnet/60734-stra-mrenser-bare-tull.html
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg synes CD får en litt mer organisk lyd hvis jeg tar dem med på en tur rundt huset, til fots, helst barbeint, eventuelt i sko med lærsåler. Det er nok en av grunnene til at jeg opplever lyden som litt kald om vinteren.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Holder ikke - du må få tak i en slik monster reklameplakattusj og farge hele disken grønn på spillesiden. Husk å før tusjen fra senter og ut mot ytterkant. Helt avgjørende for resultatet.

    cdty80gr.jpg
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Dere som har standard ledinger i veggen fra sikringsskapet og frem til anlegget - og strømsterke forsterkere - ikke glis & hover før dere har byttet til tykkere (mulignes også bedre) strømkabel og med 16 Á kurs.

    Går ikke an å ha så mye ørevoks at man ikke UMIDDELBART etter å ha satt på ei skive ikke hører forskjell i bassen. Snakker ikke smak & behag, placebo eller annet - dette gir mer/fetere bass og med dette selvfølgelig en positiv faktor for dynamikk.

    Unnskyld, dersom jeg er i feil tråd, men jeg tilhørte tvilerne før en kamerat "tvangsskiftet" ledningsnettet i veggen for meg - hvilken umiddelbar forskjell...!
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Hvis man lager en helt ny nettverkskabel fra bunnen av basert på dette materialet øker konduktiviteten så himlandes mye at at en huker seg automatisk på studioet som crafta låta. Slå den!

    IMG_0688-2.jpg
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    11.095
    Antall liker
    6.771
    Sted
    Holmestrand
    Det er langt på vei hele poenget med digital overføring at slike forskjeller faktisk IKKE ER TEKNISK MULIG.
    Du sender over 0100111001011 og tar i mot 0100111001011, ingen ting annet.
    [/QUOTE]

    Dette et naturligvis ikke riktig. Det kan fint være hørbar forskjell på digitale signaler pga støy, jitter osv.
    Jeg aner ingenting om ethernet-kabler, men å si at det ikke er teknisk mulig å få forskjeller på digitale signaler i sin alminnelighet er jo kort og godt ikke riktig.[/QUOTE]
    Jeg tar utgangspunkt i 2 kabler som fungerer, en signalkilde som fungerer og en mottaker som fungerer.
    Støy, jitter og annen moro er som før.
    Da blir det likt når eneste endring er å bytte kabel. :)
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.381
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Jeg synes CD får en litt mer organisk lyd hvis jeg tar dem med på en tur rundt huset, til fots, helst barbeint, eventuelt i sko med lærsåler. Det er nok en av grunnene til at jeg opplever lyden som litt kald om vinteren.
    Pleide ikke Lee "Scratch" Perry å grave ned master-tapene en ukes tid for å få mer organisk lyd? :cool:
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.552
    Antall liker
    7.270
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes CD får en litt mer organisk lyd hvis jeg tar dem med på en tur rundt huset, til fots, helst barbeint, eventuelt i sko med lærsåler. Det er nok en av grunnene til at jeg opplever lyden som litt kald om vinteren.
    Pleide ikke Lee "Scratch" Perry å grave ned master-tapene en ukes tid for å få mer organisk lyd? :cool:
    Og nå avdøde Mayhem-vokalist "Dead" pleide å grave ned sceneklærne sine i noen dager før konsert, for å få de til å lukte litt død. Det virket sikkert bedre.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.817
    Antall liker
    38.221
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Eller tror du det står forskjellige ting i artiklene du leser på nettet avhengig av hvilken nettverkskabel du bruker til datamaskinen din? Det er en relevant analogi.
    Jeg venter forresten en forsendelse med audiokomponenter i dag. Håper varebilen har Pirellidekk, for jeg foretrekker den lydsignaturen .... ;)
    Jeg synes CD får en litt mer organisk lyd hvis jeg tar dem med på en tur rundt huset, til fots, helst barbeint, eventuelt i sko med lærsåler. Det er nok en av grunnene til at jeg opplever lyden som litt kald om vinteren.
    Alle disse er relevante analogier. Hørbare klangforskjeller mellom Ethernet-kabler tilsvarer ganske nøyaktig å høre forskjell på om en CD har blitt sendt med UPS eller Posten på vei til deg, å høre forskjell på om budbilen var rød eller grønn, eller om den var en Ford eller Mercedes. En Ford er alt for billig, så CD'er bestilt på nett låter mye varmere og bedre om de bringes til døren i en Mercedes. Det er bare å lytte selv!

    Når folk ikke prøver å fortelle oss om slike "lytteinntrykk" med stor innlevelse (og lett krenket mine hvis de ikke blir trodd), kan det ha noe å gjøre med at de fleste innser at det er fint lite sannsynlig. Eksakt like lite sannsynlig som å høre forskjell på fungerende Ethernet-kabler, men da må man muligens vite litt om hva en slik er og gjør først. På samme måte som at det hjelper å forstå litt om fysikken i budtjenester for å skjønne at det er nokså lite sannsynlig at fargen på varebilen påvirker lyden på en forseglet CD som transporteres med den.

    Never underestimate the bandwidth of a station wagon full of mag tapes.
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.913
    Antall liker
    107.971
    Torget vurderinger
    23
    - og prisen går til...............Asbjørn!!!


    asbjørn.png
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    5.001
    Torget vurderinger
    2
    Understanding Common-Mode Signals

    https://www.maximintegrated.com/en/app-notes/index.mvp/id/2045


    common-mode signals, network, transmission lines, shielded cables, unshielded cables, RS-485, RS485, RS-422, RS422

    The primary focus of this discussion is on RS-485/RS-422 cables and signals, but the discussion also applies to telephone, audio, video, and computer-network signals.


    emi5 (2).jpg
     
    N

    Nettverksguruen

    Gjest
    Blir overrasket og oppgitt over arrogansen fra teoriekspertene i denne tråden, og de skråsikre påstandene om at en nettverkskabel ikke kan påvirke lyden. Hos meg kan jeg frembringe ganske store forskjeller i lyden med en nettverkskabel - ikke noe vanskelig (og sikkert målbart), men det har krevd at noen har tenkt utenfor boksen, og ikke låst seg blindt fast i teorien om at en nettverkskabel ikke kan ha noe å si. Jeg gidder ikke å begynne å forklare ideen bak, men kan si så mye som at artikklen «Understanding Common-Mode Signals», som er postet her i tråden, er inne på noe. Besserwisserne vil sikkert påstå igjen og igjen at det ikke kan la seg gjøre. Personlig gleder jeg meg over at noen utfordrer eksisterende teorier, tør å tenke selv og prøve noe nytt, selvom det i dette fora betyr at man får vite at man er idiot. Jeg kunne gjerne arrangert blindtest av nettverkskabler, men forventningsbias går jo begge veier ...
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Er det noen her som kjenner -/FI protokollene for digital transmisjon av lyd, om de feks er feiltolerante ift bitfeil: Hopp over og gå videre fordi det ikke har noen betydning sammenlignet overføring av data/data.

    Kjenner til et eksempel fra Norge likt det Ymir postet over (Norsk 230 IT nett) men datakabelen måtte være skjermet ellers gikk det hele i stå. Kabelen/skjermen brant jevnlig av. Dette problemet kunne teknisk sett vært løst ved å sammenføye jordingene mellom de to anleggene men dette er ikke lov i hht forskriftene.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.653
    Antall liker
    12.272
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Om nå denne "Netteverksguruen" har noe faglig å fare med, så er mange her som er interessert i å høre. Når man lirer av seg piss som "at dette gidder jeg ikke forklare" så blir det i mitt hode kun pissing i kroken, uten noen som helst faglig substans, - kun kverulerende tullprat.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.817
    Antall liker
    38.221
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg blir jo litt nysgjerrig av "tenke utenfor boksen" og "ideen bak". Det kan tyde på at noe er koblet nokså langt utenfor spec. Det er selvsagt mulig å gjøre sånt som dette og levere 48 V DC phantom power til dingsen i mottakerenden, samtidig med at dataforbindelsen virker helt normalt, og hvis dette er spenningsforsyningen til mottakerapparatet kan man sikkert gjøre mye moro.

    POE_alt1.gif


    Men hørbare klangforskjeller mellom normalt fungerende Ethernet-kabler med normalt fungerende apparater i hver ende? Da får noen heller vise oss. Bevisbyrden ligger helt klart hos den som påstår at dette er mulig.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.653
    Antall liker
    12.272
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Mulig jeg mangler fantasi, men selv ved POE ser jeg ingen muligheter - protokollen er fortsatt den samme... det er den også ved EOP ( powerline)..
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Så dette er eksklusive (musikk) konfigurasjoner hvor Ethernetforbindelsen går rett fra en data/nettverkenhet og direkte inn i musikkboksen og dette da ikke er en ren data//data transmisjon?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn