Mer å hente - nettverkskabler!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg fått testet og spilt musikk med zyxel switch,en i noen dager. Det kommer lyd i annleggen med den også. Det smtp powersuply som følger med var ikke noe å hoppe i taket etter, blir bedre med ifipower. kobblet opp igjen mitt eget nettverks til dac. Det er da man hører kva man har og har savnet i disse dagene.

    025B5F93-F91F-4BA6-9DA0-8C446F99B4F4.jpeg



    Denne switchen havner også der hvor alle andre mine har blitt parkert.

    F1E48C15-43A7-42E8-8A71-B76ACA7F9713.jpeg
     
    Sist redigert:

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.512
    Samler du på switcher?
    Får meg til å tenke på et annet scenario for Geiren m/fler til å teste. Hva skjer med lyden om en eller flere dårlige switcher er koblet med skjermet kabel til den switchen som går til streamer? Vil de introdusere sin egen signatur eller må datapakkene går gjennom switchen?

    1608543308127.png
    Er det 2 stk LAN porter på streameren din Geiren?
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Vet ikke har ikke prøvd. Når har vel ikke jeg sakt av dette er dårlige switcher, jeg sier at oppsettet mitt er bedre enn standard switcher.:)

    Nei det er ikke to innganger på dac,en jeg stakk bare kabelen under når jeg tok bildet :cool:
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.143
    Antall liker
    10.642
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Faktisk usikker om denne er linket til i denne tråden. En som faktisk med beste tilgjengelig måleutstyr har testet en audiofil switch.

    Measurements conclusively prove what I explain above. That the Ethernet switch makes zero difference in the performance of a decent streamer. So let's not talk about jitter and noise changing. They absolutely, positively are not. If they were, the manufacturer would be showing that and shouting from the top of the mountain.

    So there is really one argument left in favor of such devices: user testimony. Many people buy these switches, immediately notice improvement to the sound and call it good. When pushed on why, the talk about jitter and noise but per above, that is a made up fantasy. And justification after the fact by a person who doesn't understand the system design.

    The only thing we need to deal with then is that "it sounds good to my ears." Well, it did that for me too expect that I could make either my standard Netgear switch or Bonn N8 sound better! Clearly that can't be the case. Logic would say that the testing is flawed. That using one's ear in a sighted situation is at fault. Lest you want to agree that both switches can be better than each other at the same time!

    This is an uncomfortable situation for audiophiles. Their perception says one thing. Our data and science says the opposite. They chose to believe their perception. If you are hear and think that way, I implore you to have a loved one test you blind. Have then do the test as I did with the switch being in the loop or not (randomly) once a day. Do this for 10 days and you see if you can guess correctly which switch is in play 8 times or more.
    EDIT: Den er linket til men i en annen tråd.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Vis vedlegget 679293
    [/QUOTE]

    Måte kapre bilde fra Nordost innbrenningsmaskin.
    Interessant at de har laget opplegg for innbrenning av nettverkskabelen.
    Det betyr vel at de erfarer at kabelen endrer underveis. Har opplevd det, og derfor syns jeg det var fint at jeg kommer over dette bildet.
    Regner med at ikke innbrenning av nettverkskabler blir anerkjent med det første, men tydeligvis flere som jobber med dette:)
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.168
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Måte kapre bilde fra Nordost innbrenningsmaskin.
    Interessant at de har laget opplegg for innbrenning av nettverkskabelen.
    Det betyr vel at de erfarer at kabelen endrer underveis. Har opplevd det, og derfor syns jeg det var fint at jeg kommer over dette bildet.
    Regner med at ikke innbrenning av nettverkskabler blir anerkjent med det første, men tydeligvis flere som jobber med dette:)
    Om det er et market så vil det være noen som fyller denne etterspørselen. Mitt syn er at det er veldig mye psykisk ute å går rundt kabler og switcher. Som nevnt tidligere, jeg har aldri klart å høre noe diff på ethernetkabler så lenge jeg ikke setter dem inn selv ;) Hadde en runde på dette med 2 identiske streamere. Gjorde også test med metall vs plastikk kabinett på switch; kunne heller ikke høre noe forskjell så lenge jeg ikke ante hvilken som var i bruk. Hjernen er tricky, og gjør tolkninger basert på andre sanser (øyne). Ikke minst, det er absolutt ingen teknisk årsak til at det skal være noe diff (verden er ikke bygget på ethernetkabler til 10.000 pr/meter; eller fancy audiofile switcher (som i de aller fleste tilfeller er klin identisk med en billig switch om man åpner den - det er ikke veldig mange produsenter av ethernet switcher i denne verden, flertallet kommer fra en håndfull fabrikker).

    Ref Nordost,
    jeg har masse produkter fra dem; de er solid konstruert (samt er testet for å være innenfor spesifikasjoner for kablene) og holder i evigheter. Naturligvis koster det penger når man skal ha håndlagede kabler som måles/testes individuelt. Verdt prisen? Eneste måten å svare på dette er om du synes en solid konstruksjon som er håndlaget er verdt pengene. Bedre lyd får man ikke via ethernetkablene deres i det minste (jeg har prøvd).

    Der flertallet roter det til i teorien sin er at ethernet er bombesikkert konstruert; det er ikke som SPDIF eller USB. Personlig synes jeg det er galskap å kjøre USB rett inn i DAC fra en PC (eller streamer); jeg har alltid gått via en SPDIF converter. På den måten kvitter man seg med støy fra PC som sendes over USB. NB! Må innrømme at jeg ikke har prøvd på min siste DAC i hodetelefonoppsettet mitt (Matrix Audio Element X)
     
    Sist redigert:

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.015
    Sted
    Kongsberg
    Måte kapre bilde fra Nordost innbrenningsmaskin.
    Interessant at de har laget opplegg for innbrenning av nettverkskabelen.
    Det betyr vel at de erfarer at kabelen endrer underveis. Har opplevd det, og derfor syns jeg det var fint at jeg kommer over dette bildet.
    Regner med at ikke innbrenning av nettverkskabler blir anerkjent med det første, men tydeligvis flere som jobber med dette:)
    Er ikke ute etter å sable ned dette, men må ytre min mening om tema. Litt om min bakgrunn. Jeg jobber som lærer på videregående (data og elektronikk) og læreren i meg har et iboende ønske om å opplyse om fakta og lære bort. Data og elektronikk-ingeniøren i meg gjør at jeg nødvendigvis også kan mer om dette enn folk flest. Jeg har også jobbet med relativt avansert elektronikk på signalnivå i mange år.
    Dette med innbrenning av kabler er altså helt "far-out" og kan ikke forklares med noen kjente tekniske formler eller metoder. Det er mange årtier siden alle effekter rundt det som skjer i en kabel ble godt forstått. Teknologien gjør i dag voldsomme fremskritt, men det har faktisk ikke skjedd noe gjennombrudd som kan forklare noe nytt eller ukjent om kabler på mange tiår.

    Du er som du sier åpen for det meste.
    Da kan man jo være åpen for at det er flere i dette (og andre marked) som lager ting som folk vil ha, men som ikke nødvendigvis er så fornuftig?
    Argumentet at noen "jobber med dette" betyr altså ikke at de gjør det fordi det har noen effekt, men rett og slett fordi det er mange som vil kjøpe dette produktet slik at de tjener penger. Så enkel er jo verden.

    Videre kan du jo være åpen for at det er den psykologiske X faktoren som gjør at mange mener de hører forskjell før og etter innbrenning også.

    Som TGB er inne på så kan også det at man føler man har et solid produkt øke gleden og nytelsen det er å lytte til musikk.
    Hvis du mener at X faktoren med innbrenning gir deg økt nytelse når du lytter til musikk så er sikkert også det riktig, og da er det jo bare å kjøre på.
    Men at det har noen faktisk og reell effekt i den logiske verden er det null sjanse for.
     

    Bolinder

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.08.2008
    Innlegg
    608
    Antall liker
    261
    Torget vurderinger
    1
    Der flertallet roter det til i teorien sin er at ethernet er bombesikkert konstruert; det er ikke som SPDIF eller USB. Personlig synes jeg det er galskap å kjøre USB rett inn i DAC fra en PC (eller streamer); jeg har alltid gått via en SPDIF converter. På den måten kvitter man seg med støy fra PC som sendes over USB.
    Kvar har du henta opplysningane om at USB overfører meir støy enn SPDIF frå? USB nyttar balansert overføring, men det gjer ikkje SPDIF (den profesjonelle versjonen - AES3 - gjer det). Både SPDIF og USB overfører bitsekvensar i basbandet, og begge nyttar bitorienterte linjekodar: SPDIF (IEC 60958 type II) nyttar Biphase Mark Code (BMC) - òg kalla Differential Manchester Code (DMC) - og USB nyttar Non-Return-to-Zero, Inverted (NRZI).
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Videre kan du jo være åpen for at det er den psykologiske X faktoren som gjør at mange mener de hører forskjell før og etter innbrenning også.
    Jeg godtar at det er vanskelig å føre bevis. Observerer dette gjentatte ganger. Du mener det ikke kan forklares. Kan ting eksistere uten at du kan forklare de?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.495
    Antall liker
    35.382
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kvar har du henta opplysningane om at USB overfører meir støy enn SPDIF frå? USB nyttar balansert overføring, men det gjer ikkje SPDIF (den profesjonelle versjonen - AES3 - gjer det). Både SPDIF og USB overfører bitsekvensar i basbandet, og begge nyttar bitorienterte linjekodar: SPDIF (IEC 60958 type II) nyttar Biphase Mark Code (BMC) - òg kalla Differential Manchester Code (DMC) - og USB nyttar Non-Return-to-Zero, Inverted (NRZI).
    USB har jordforbindelse i skjerm og via GND pin selv om signalparet er balansert. Det har ikke en Cat 5e UTP. USB-inngangen på en audiodings burde ha galvanisk skille, men det forundrer meg ikke om det er dingser der ute som kobler USB GND rett til signaljord i DAC. Da kan en separat USB-isolator bryte den jordsløyfen. Det er det galvaniske skillet som er viktig, ikke konverteringen til S/PDIF.

    Selv synes jeg wifi gjennom fem-seks meter luft gir et ganske bra galvanisk skille.
     

    Bolinder

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.08.2008
    Innlegg
    608
    Antall liker
    261
    Torget vurderinger
    1
    USB har jordforbindelse i skjerm og via GND pin selv om signalparet er balansert.
    SPDIF nyttar ubalansert overføring, med skjermen til signaljord. Så eg kan ikkje sjå at SPDIF skal vera betre enne USB.
    Selv synes jeg wifi gjennom fem-seks meter luft gir et ganske bra galvanisk skille.
    Eg brukar ein optisk USB-forlengar.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Jeg mener vel tvert i mot at det er lett å forklare, men den relevante vitenskapen er ikke elektroteknikk.
    Ja, de argumentene har jeg fått. Bare lurte på om noen kun si noe annet enn kvakksalveri om Nordost.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.495
    Antall liker
    35.382
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    SPDIF nyttar ubalansert overføring, med skjermen til signaljord. Så eg kan ikkje sjå at SPDIF skal vera betre enne USB.

    Eg brukar ein optisk USB-forlengar.
    Ja, S/PDIF på RCA eller BNC (AES3id) er også jordet, men min lille hypotese er at denne «S/PDIF converter» inneholder et galvanisk skille mellom jord på inn- og utgang. På samme måte som den USB-isolatoren jeg har liggende et eller annet sted.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.930
    Antall liker
    11.338
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Kanskje ikke kvakksalveri, - humbug er kanskje mer passende, ettersom det ved flere tilfeller er dokumentert at bl.a. Nordost bruker kabler fra kjente leverandører og "pynter" de med fancy strømper etc, for så å gange opp prisen med en rimelig uhyrig faktor. Dette gjelder med overveiende sannsynlighet de fleste "produsenter" av superkabler. Om man har bare litt peiling på fysikken og ikke minst produksjonsteknologien bak kabler, så skjønner man greit at denne gjengen umulig kan produsere egne kabler fra scratch...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.495
    Antall liker
    35.382
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, de argumentene har jeg fått. Bare lurte på om noen kun si noe annet enn kvakksalveri om Nordost.
    Jeg kan si veldig mye om Nordost, men mistenker at det ikke er hva du ønsker å høre.

    Du kan likevel ha litt nytte av å vite at kablene deres stort sett produseres av Temp-Flex, en divisjon av Molex. Nordost selv holder til i et lite skur hvor de monterer noe terminering og klekker ut markedsføring.

    1609411760055.jpeg

     
    Sist redigert:
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Jeg kan si veldig mye om Nordost, men mistenker at det ikke er hva du ønsker å høre.

    Du kan likevel ha litt nytte av å vite at kablene deres stort sett produseres av Temp-Flex, en divisjon av Molex. Nordost selv holder til i et lite skur hvor de monterer noe terminering og klekker ut markedsføring.

    Kan si hva du vil om Nordost for min del. Har ingen preferanser for hva du skal si om noe.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Har ikke vært altfor lenge på hifisentralen. Er det sånn at det er gjengs omfatning at alle som produserer kabler
    driver kynisk markedsføring for å tjene penger på produkter som ikke kan tilføre noe til å forbedre lyden i musikkanlegg?
     
    Sist redigert av en moderator:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.495
    Antall liker
    35.382
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke vært altfor lenge på hifisentralen. Er det sånn at det er gjengs omfatning at alle som produserer kabler
    driver kynisk markedsføring for å tjene penger på produkter som ikke kan tilføre noe til å forbedre lyden i musikkanlegg?
    Ja, hvis du presiserer «alle som produserer audiofile kabler». I den virkelige verden er audiokabler slikt som dette:

    Legg gjerne merke til prisene. Tenk gjerne over hvor mye kabling som finnes i bandets rigg, innspillingsstudioet, serverparken som lagrer lydfilen, og frem til at du har filen klar for avspilling hos deg.
     
    Sist redigert:
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Ja, hvis du presiserer «alle som produserer audiofile kabler». I den virkelige verden er audiokabler slikt som dette:

    Legg gjerne merke til prisene.
    Det er interessant. Må vurdere å sjekke ut kabler derfra på et tidspunkt så jeg får testa litt.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.930
    Antall liker
    11.338
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    For kun kort tid siden var det noen som spurte etter "den beste coaxkabelen", hvorpå noen anbefalte en kar her på HFS som leverer kabler etter mål... all ære til ham for det, - etter det jeg forstår leverer han gode og solide kabler.... laget av velkjente merkevarer. Uten at jeg vet det, regner jeg med at det er en av Beldens RG59 type kabler. RG-type kabler produseres av en lang rekke fabrikker, etter svært tighte spesifikasjoner for å holde RG normeringen. Dermed blir det julenissefortelling å tro at ett merke RG59 lyder forskjellig fra et annet, da alle parametre skal være like og fabrikantuavhengige. Rett nok vet jeg av erfaring at det kan være tildels store forskjeller i feks stivhet. Etter 40 år i jobb med dette har jeg handtert atskillige kilometer med RG58,59, 213 og 214, samt en rekke andre typer coax...
    Samme resonnement gjelder også nettverkskabler.....
     
    Sist redigert:
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Hvis du mener at X faktoren med innbrenning gir deg økt nytelse når du lytter til musikk så er sikkert også det riktig, og da er det jo bare å kjøre på.
    Det gir meg absolutt ingen ting. Hvis jeg observerte at ikke endret seg, så ville jeg akseptert det lett. Er bare litt fascinert av dette, og lurer på om det er ting man ikke har funnet ut av.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Er bare litt fascinert av dette, og lurer på om det er ting man ikke har funnet ut av.
    Tenker du ikke det er litt rart at Nordost klarer å lage utstyr som forbedrer kabler, men at Nordost ikke vet hvordan eller hvorfor det funker?
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.676
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kan si veldig mye om Nordost, men mistenker at det ikke er hva du ønsker å høre.

    Du kan likevel ha litt nytte av å vite at kablene deres stort sett produseres av Temp-Flex, en divisjon av Molex. Nordost selv holder til i et lite skur hvor de monterer noe terminering og klekker ut markedsføring.

    Vis vedlegget 685833
    Molex har ihvertfall hatt mye bra da oppigjennom åra. :)
    Det forklarer kanskje hvorfor kablene til Nordost virker til å sitte på connectoren i det minste, i motsetning til mange andre audiofile merker.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Tenker du ikke det er litt rart at Nordost klarer å lage utstyr som forbedrer kabler, men at Nordost ikke vet hvordan eller hvorfor det funker?
    Jeg har ikke spurt Nordost om hvordan og hvorfor det funker? Har du gjort det?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.495
    Antall liker
    35.382
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Den opprinnelige idéen til Nordost var å bruke Temp-Flex flatkabler (ribbon cable) med teflon-isolasjon, opprinnelig ment for aerospace-formål, og re-brande dem som «audiofile» kabler. Der kunne de gjøre mye misvisende markedsføring, slikt som ikke var direkte usant, men som lett kunne misforstås som at Nordost var noe helt annet enn det garasjefirmaet det er. «Patentert», «aerospace», osv. I virkeligheten har ikke Nordost noen patenter eller noen annen business, de bare bestiller kabel på snelle fra Temp-Flex og fra assorterte kinesere.

    Dessuten brukte de mye av Temp-Flex’ produktbeskrivelser rakt av, slik at de endte opp med å bruke tekniske forklaringer som er relevante ved ca 10 GHz, men som er totalt irrelevante ved audiofrekvenser. Nordosts mest oppskrytte kabler består bare av et halvt dusin Temp-Flex air dielectric RF-coaxer med ytterkappen skrellet av.


    Men i motsetning til rælet fra Furutech er jeg enig i at Nordost-kablene er godt terminert.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Den opprinnelige idéen til Nordost var å bruke Temp-Flex flatkabler (ribbon cable) med teflon-isolasjon, opprinnelig ment for aerospace-formål, og re-brande dem som «audiofile» kabler. Der kunne de gjøre mye misvisende markedsføring, slikt som ikke var direkte usant, men som lett kunne misforstås som at Nordost var noe helt annet enn det garasjefirmaet det er. «Patentert», «aerospace», osv. I virkeligheten har ikke Nordost noen patenter eller noen annen business, de bare bestiller kabel på snelle fra Temp-Flex og fra assorterte kinesere.

    Dessuten brukte de mye av Temp-Flex’ produktbeskrivelser rakt av, slik at de endte opp med å bruke tekniske forklaringer som er relevante ved ca 10 GHz, men som er totalt irrelevante ved audiofrekvenser. Nordosts mest oppskrytte kabler består bare av et halvt dusin Temp-Flex air dielectric RF-coaxer med ytterkappen skrellet av.


    Men i motsetning til rælet fra Furutech er jeg enig i at Nordost-kablene er godt terminert.
    Men hva med innbrenningsmaskinen? Det var det etterspurt info om. Hva er forklaringene bak, og hvem har gjort grundige lyttetester?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.495
    Antall liker
    35.382
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det finnes ingen annen forklaring enn at noen tydeligvis er villige til å betale for dette.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.930
    Antall liker
    11.338
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hvis "innbrenning" av kabler var noe som virkelig fungerte og betydde noe, - hvordan kan vi da stole på kabler i andre sammenhenger som er utrolig mye viktigere enn audio?? High eller low end, - analog audio er faktisk ikke annet en lavfrekvente signaler, og digitalt er det fortsatt lave svært lave båndbredder sammenlignet med mye annet.....
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har ikke spurt Nordost om hvordan og hvorfor det funker? Har du gjort det?
    Må jo nesten gå ut fra at det er de som har ansvaret for å forklare forbrukerne det. På nettsidene sine skriver de:

    When cables are first put into use, their directionality is not securely established. However, once the Vidar begins running current through the cables, the trapped gases are dissipated and small impurities in the conductor’s metal begin to act like a diode, favoring current flow in a particular direction. By using extremely wide bandwidth signal as well as a range of both ultra-low and high frequency sweeps, the Vidar stresses the conductors, neutralizes charges, improves the way that signals pass through metal and ultrasonically conditions the surface of the conductors. It is these changes in both the conductor and insulation material that refines performance in audio cables.

    While it is most important to implement burn-in upon purchase, there is something to be gained from routine maintenance as well. If cables are left unused for a prolonged period of time they become stagnant. And even through everyday cable use, electrical equipment experiences current leakage, imparting a charge onto your cables. By having your cables treated with the Vidar you are treating your cables with the Vidar you are conditioning them and allowing the charges to neutralize once again.
    Første spørsmål er: har dette noe å si? I så fall: hvorfor gjør ikke alle det? Andre spørsmål er: hvis det har noe å si, hvor mye har det å si? Om det har mye å si: hvorfor gjør ikke alle det?
     

    StefanR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Innlegg
    612
    Antall liker
    775
    Sted
    Orkanger
    Med åpne øyne er det lett å skille rødvin og hvitvin, men de fleste bommer grovt på det samme i en blindtest. Som @TGB skriver har han aldri hørt noe forskjell på kabler han ikke selv har byttet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn