Vel, dette er jo et diskusjonsforum – altså et sted der man diskuterer – og når noen kommer med en såpass kontroversiell påstand som at bytte av nettverkskabler og switcher har betydning for lyden må man forvente at det blir en heftig diskusjon. Det er lite som tyder på at de som er kritiske til nettverkskablers og switchers betydning for lyden ikke slår seg til ro med sine egne opplevelser. Men påstanden om at bytte av nettverkskabler og switcher har betydning for lyden er såpass kontroversiell at man ikke klarer å la være å reagere – omtrent som når noen hevder at jorden er flat.
Du har nok rett i det, det var naivt av meg å tro at noen tydelige avklaringer ville ha ført til en endring. Om noen hadde hatt ressurser til det så burde det ha blitt gjennomført et ordentlig vitenskapelig forsøk der man tok høyde for de ulike faktorene som du nevner. Men det er vel ingen seriøse aktører som ser poenget i noe sånt i og med at det kun er noen få hifi-entusiaster som mener at nettverkskabler og switcher har betydning for lyden. Vi blir jo allerede sett på som noen særinger av samfunnet for øvrig, og om vi hadde blitt kobla til noe sånt så hadde vi for alvor blitt likestilt med flat-earthers.
Jo, det har faktisk ganske tydelige likhetstrekk med mystikk og tro, så jeg synes kabeltro er et veldig treffende uttrykk. Kabeltroen tar utgangspunkt i et ønske om bedre lyd og tyr til kabler som et verktøy for å oppnå bedre lyd. Selv om all teori tilsier at en riktig konstruert standardisert kabel ikke har noen som helst påvirkning for lyden, mener man likevel at man oppnår bedre lyd med en audiofil kabel. Det finnes ingen dokumentasjon på at det er mulig og man er heller ikke interessert i å gå inn i blindtesting for å prøve å komme til bunns i om det virkelig er en faktisk hørbar forskjell. Jeg var en kabeltroende og brukte da kabler som et verktøy for å oppnå bedre lyd. Men i dag bruker jeg ikke kabler som et verktøy for å oppnå bedre lyd. Det er vel der den store forskjellen ligger.
Takk for gode svar, selv om ikke jeg er enig i alt.
Å diskutere kan jo väre opplysende, men etterhvert på dette forumet synes jeg det ofte ries mer kjepphester enn diskuteres, fra begge leire, selv finner jeg det lite opplysende og interessant så det gidder jeg vel helt enkelt ikke så mye mer, å diskutere bare for å diskutere mener jeg...
Jo noen säringer er vi nok og deilig er det, trives med det jeg, i min verden
At en kabel kan endre lyden i ett oppsett er vel mer eller mindre anerkjent, kanskje ikke like mye hvorfor, det er vel der mye av uenigheten kommer, jeg bryr meg egentlig ikke, jeg har relativt, god oversikt over de som lager kabler som jeg liker og trives med, ingen mystikk idet...det bunner vel i kabelens konstruksjon og elektriske egenskaper hvilket er gitt i seg, men resultatet endres og ikke er like gitt når den skal fungere sammen med andre komponenter igjen med andre elektriske egenskaper, og dermed oppstår en endring som noen oppfatter...og andre igjen ikke!
Blindtesting for min del er dödfødt, jeg vil ha alle sansene med på laget når jeg evaluerer, det er en total opplevelse...og blindtest utfört på en seriös måte er visst så krevende att de mest ihuga ikke gidder/mekter med å arrangere en slik en og iaf ikke jeg som ikke bryr meg...
Feil kabel gir deg ikke bedre lyd, så der er vi vel enige, men å si att en kabel ikke kan ta ett oppsett fra bra til meget bra, det er jeg sterkt uenig i, det snakkes forøvrig ofte som om det er bare kabelen som er den eneste saliggjørende synderen, det er urettferdig mot resten av ens oppsett, det er ett samspill, hvor kabelen er viktig (kanskje ikke den viktigste) medspiller, eller komponent...ikke tror jeg de fleste spiller på feilkonstruert elektronikk heller....og ja, jeg har testet kabler fra både Clas og Biltema, jeg kom ikke i mål med de, retter sagt så havnet jeg på feil bane, det var rett ut sagt, skit! og det i ett oppsett som hadde flere korrekte målinger per enhet enn jeg gadd bry meg om...
mvh