Mer å hente - nettverkskabler!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • I

    Ikke33206

    Gjest
    Må jo nesten gå ut fra at det er de som har ansvaret for å forklare forbrukerne det. På nettsidene sine skriver de:



    Første spørsmål er: har dette noe å si? I så fall: hvorfor gjør ikke alle det? Andre spørsmål er: hvis det har noe å si, hvor mye har det å si? Om det har mye å si: hvorfor gjør ikke alle det?
    Hvis man tar utgangspunkt i at det har noe å si, så kan det være et kostnadsspørmål om andre velger å satse på det. Det er også mange andre som satser på dette. Om det har noe å si i første omgang kan det stilles spørsmål ved. Her i tråden tilbakevises det så langt ganske kraftig. Vet ikke om dette er med bakgrunn i testing, eller tidligere tilegnet teori, der man ikke har funnet det interessant nok til å dykke ned i det for skikkelig testing.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Det gir meg absolutt ingen ting. Hvis jeg observerte at ikke endret seg, så ville jeg akseptert det lett. Er bare litt fascinert av dette, og lurer på om det er ting man ikke har funnet ut av.
    Jeg vet ikke hvor mye du har lest på internett og andre forum i verden, men de samme diskusjonene går igjen "over alt".
    Det er veldig mye sjarlatanvirksomhet som kun har som mål å på en lettvint måte tjene noen penger. Det er ingen grenser for hva som blir tilbudt som påstås å ha egenskaper som skal forbedre lyden. Folk uten tilstrekkelig teknisk innsikt vet - naturlig nok - ikke nok om tema til å kunne avsløre hva som er ren humbug og hva som er plausible forklaringer.
    Disse menneskene blir som deg fascinert av visuelt flotte produkter med tilhørende - tilsynelatende - avanserte forklaringer som forklarer disse produktenes virkemåte.
    På samme måte som her på HFS er det en gjeng med teknisk oppegående mennesker som i beste mening prøver å fortelle hva som er fakta.
    Det blir deretter sådd tvil om disses kvalifikasjoner osv osv osv..
    Det er samma regla om igjen og om igjen i åresvis...

    Jeg vil minne om at det er mange (ikke-tekniske) som har endret mening om sin tro på kabler etter hvert som de har fått mer erfaring.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    To ting som er sanne samtidig:

    1. vi er skikkelig dårlige på å skille mellom nyanser i sanseinntrykk
    2. hvis vi tror det vi sanser er bedre, så nyter vi det mer
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Det finnes ingen annen forklaring enn at noen tyd
    Jeg vet ikke hvor mye du har lest på internett og andre forum i verden, men de samme diskusjonene går igjen "over alt".
    Det er veldig mye sjarlatanvirksomhet som kun har som mål å på en lettvint måte tjene noen penger. Det er ingen grenser for hva som blir tilbudt som påstås å ha egenskaper som skal forbedre lyden. Folk uten tilstrekkelig teknisk innsikt vet - naturlig nok - ikke nok om tema til å kunne avsløre hva som er ren humbug og hva som er plausible forklaringer.
    Disse menneskene blir som deg fascinert av visuelt flotte produkter med tilhørende - tilsynelatende - avanserte forklaringer som forklarer disse produktenes virkemåte.
    På samme måte som her på HFS er det en gjeng med teknisk oppegående mennesker som i beste mening prøver å fortelle hva som er fakta.
    Det blir deretter sådd tvil om disses kvalifikasjoner osv osv osv..
    Det er samma regla om igjen og om igjen i åresvis...

    Jeg vil minne om at det er mange (ikke-tekniske) som har endret mening om sin tro på kabler etter hvert som de har fått mer erfaring.
    Det at man skal ha en tro på kabler er ikke sånn jeg opplever det. Jeg for min del forsøker å teste med skepsis, men opplever at ulike kabler påvirker lyden i anlegget på forskjellig vis. Jeg er ikke i tvil om dine kvalifikasjoner, og forventer at du legger frem dine argumenter i en offentlig debatt.

    Det er mange som vet at det er den samme regla om og om igjen, som ikke ser noen gevinst å gå inn i sånne debatter.
    Så det er vel enkelte døgnfluer som tar ordet.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.541
    Sted
    Sørlandet
    Har du forsøkt å teste kabler uten å vite noe om pris eller "produsent"?
    Mer spennende å teste kabler når man hvilke kabler men ikke når dem spiller. Slik som her:


    -BB-
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Fra en test av en audiofil høyttalerkabel til 39k NOK:
    The overall sonic character was very relaxed with good transparency levels. There were no annoying artifacts like hardening of the presence range or either overly bright or muted high frequency spectrum. Tonally, the String Theory MKII speaker cable showed good balance and well evolved harmonic structure.

    En eier av denne kabelen var modig nok til å ta den fra hverandre og se på innmaten. Det viste seg å være en helt standard kabel av enkleste sort fra Biltema.
    Til info er dette er den gamle Paradox saken som var mye omtalt for tre år siden. https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/paradox-svindel.92663/

    Dette er ikke nettverkskabel eller innbrenning, men et typisk eksempel på hva som rører seg i denne råtne "avdelingen" av bransjen.
    Jeg kan ikke gi noe annet råd enn at man kjøper fornuftig prisede kabler fra en leverandør som er seriøs. Blue jeans er et eksempel.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.515
    Antall liker
    102.823
    Torget vurderinger
    23
    Kognitiv dissonans har gode levekår i hifiverdenen...
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.950
    Antall liker
    11.351
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Litt og lett OT, - hvem var det som produserte den famøse CD-spilleren til 60.000 med et 500krs PC-drev??

    Forøvrig: Godt nyttår, gutar!! VI fortsetter "argumentene" i det nye året..... ;)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.519
    Antall liker
    35.416
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Første spørsmål er: har dette noe å si? I så fall: hvorfor gjør ikke alle det? Andre spørsmål er: hvis det har noe å si, hvor mye har det å si? Om det har mye å si: hvorfor gjør ikke alle det?
    Nullte spørsmål er: er det i det hele tatt sant? Svaret på det er nei. Det er bare vas.

    Svaret på første spørsmål er også nei. Selv om det hadde vært riktig ville det ikke ha noe å si.

    Det vi befatter oss med er vekselstrømssignaler. Elektronene beveger seg eksakt like mye begge veier. Om de ikke gjorde det ville du ha et DC offset, noe som har en tendens til å brenne opp høyttalere. Derfor er svaret på andre spørsmål at det har eksakt ingen ting å si, selv om det hadde vært sant.

    Svaret på tredje spørsmål er at frekkhetens nådegave er ujevnt fordelt her i verden. Man kan rolig gå ut fra at alle som forsøker å selge retningsbestemte kabler er marinert i BS. Det eneste tilfellet hvor en kabel har en retning hvis den har ulike kontakter i hver ende, eller spesialtilfellet med en pseudobalansert RCA-kabel hvor signal og retur går i et tvinnet lederpar og skjermen utenpå bare er koblet til i den ene enden. Da kan det være en fordel å vite hvilken ende, men det er likevel ikke noe fasitsvar på hvilken vei den bør stå.
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.515
    Antall liker
    102.823
    Torget vurderinger
    23
    Litt og lett OT, - hvem var det som produserte den famøse CD-spilleren til 60.000 med et 500krs PC-drev??


    Det var nok Edge!!!

    Denne CD'en er mye spilt på den spilleren;

    1609427937582.png


    Har CD'en men ikke spilleren :rolleyes:
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Nullte spørsmål er: er det i det hele tatt sant? Svaret på det er nei. Det er bare vas.

    Svaret på første spørsmål er også nei. Selv om det hadde vært riktig ville det ikke ha noe å si.

    Det vi befatter oss med er vekselstrømssignaler. Elektronene beveger seg eksakt like mye begge veier. Om de ikke gjorde det ville du ha et DC offset, noe som har en tendens til å brenne opp høyttalere. Derfor er svaret på andre spørsmål at det har eksakt ingen ting å si, selv om det hadde vært sant.

    Svaret på tredje spørsmål er at frekkhetens nådegave er ujevnt fordelt her i verden. Man kan rolig gå ut fra at alle som forsøker å selge retningsbestemte kabler er marinert i BS. Det eneste tilfellet hvor en kabel har en retning hvis den har ulike kontakter i hver ende, eller spesialtilfellet med en pseudobalansert RCA-kabel hvor signal og retur går i et tvinnet lederpar og skjermen utenpå bare er koblet til i den ene enden. Da kan det være en fordel å vite hvilken ende, men det er likevel ikke noe fasitsvar på hvilken vei den bør stå.
    Bare for å si det, jeg stiller meg ikke bak følgende forklaring! (og er mildt sagt skeptisk)
    Men det er likevel et seriøst spørmål:
    Hva tenker du når folk forsøker seg med forklaringer fra kvantefysikk til å forklare hvordan retningen i kabler dannes over lang tid med signaler?
     

    Helge.A

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    129
    Antall liker
    102
    Bare for å si det, jeg stiller meg ikke bak følgende forklaring! (og er mildt sagt skeptisk)
    Men det er likevel et seriøst spørmål:
    Hva tenker du når folk forsøker seg med forklaringer fra kvantefysikk til å forklare hvordan retningen i kabler dannes over lang tid med signaler?
    At de er på bærtur.
    Signalet "snur" i kabelen 20.000 ganger per sekund ved analog lyd og betraktelig flere ganger ved digital overføring.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Bare for å si det, jeg stiller meg ikke bak følgende forklaring! (og er mildt sagt skeptisk)
    Men det er likevel et seriøst spørmål:
    Hva tenker du når folk forsøker seg med forklaringer fra kvantefysikk til å forklare hvordan retningen i kabler dannes over lang tid med signaler?
    Bra du er skeptisk. Asbjørn må gjerne svare selv men han er kanskje allerede i gang med rakettene?
    Asbjørns svært omfattende teoretiske innsikt i alt som har med teknikk å gjøre er forøvrig imponerende. Svært stor faglig tyngde.
    Skal jeg gjette på et svar han vil komme med så vil det nok være noe i retning av "kvantefysikk har ingenting med dette å gjøre".
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Bare for å si det, jeg stiller meg ikke bak følgende forklaring! (og er mildt sagt skeptisk)
    Men det er likevel et seriøst spørmål:
    Hva tenker du når folk forsøker seg med forklaringer fra kvantefysikk til å forklare hvordan retningen i kabler dannes over lang tid med signaler?
    Kvantefysikk er noe man tyr til når ikke fysikken strekker til. Det er legitimt når man skal forklare noe som er på kvantenivå, men det gjelder altså ikke kabler.

    Man tyr også til kvantefysikk når man ønsker å gi en komplisert forklaring som høres vitenskapelig ut - men det gjør den bare for de som ikke er så kjent med vitenskap.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.519
    Antall liker
    35.416
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Bare for å si det, jeg stiller meg ikke bak følgende forklaring! (og er mildt sagt skeptisk)
    Men det er likevel et seriøst spørmål:
    Hva tenker du når folk forsøker seg med forklaringer fra kvantefysikk til å forklare hvordan retningen i kabler dannes over lang tid med signaler?
    At det er bare tull. Det argumentet bygger på at folk ikke forstår kvantefysikk, bare at det er noe mystiske greier, og da må det «sikkert være bra». Det er omtrent som den gang Farris ble markedsført med at det kom fra «Kong Haakons Radioaktive Mineralvandskilde». Låt sikkert bra i 1906.

    Dessuten forutsetter «Nordost-forklaringen» at folk heller ikke forstår et dugg av materialfysikk eller metallurgi, som ville gjort det innlysende at disse påståtte forurensningene i korngrenser vil peke i alle mulige retninger, helt tilfeldig uten noen foretrukken «retningsbestemthet» hverken på langs eller tvers av metallet.

    All elektronikk (og kjemi) bygger på kvantefysikk. Det er nødvendig for å forstå f eks en laser eller for å håndtere kretser som er så små at man må forholde seg til hvert enkelt elektron. Men elektroniske kretser og ledere som er store nok til at du kan se dem uten å bruke et elektronmikroskop har så mange atomer og elektroner at det går helt fint å beskrive dem ved klassiske ligninger som tar et gjennomsnitt over alle enkeltpartiklene.

    Klassisk elektromagnetisme og kvantefysikk stemmer godt overens. Elektromagnetisme er det området av all naturvitenskap hvor de teoretiske modellene og den observerte virkeligheten passer best sammen. Det er «fysikkens juvel» ifølge Feynman.

    Min yngste datter kjemistudenten fikk forresten denne i julegave fra meg i år.
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.123
    Antall liker
    9.436
    Folk sluker mye svada, Vitamininstituttet i Sveits, Caltex Boron, Kirby husholdningsmaskin (utviklet av NASA). Er du på tynn is i lovprisningen av produktet, smør på med litt NASA, Sveits, Quantum og Kryo. Er du som potensiell kunde skeptisk så er du ikke åpen nok. Er du negativ så har du ikke greie på hva vi prater om.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.681
    Torget vurderinger
    1
    Kvantefysikk er hovedsaklig at man ser på microprocessornivå og i 3 dimensjoner, istedet for 2 dimensjoner som er i dagens "normal" på CPU. Og da starter man å havne på kvante eller atom nivå, vi er allerede veldig nært atom-nivå med processorerer idag med 7nm.
    Men dette går mer på processering og ikke på gjeldende kabling etc. og hvordan dette fungerer. Kvantefysikk er egentlig morgensdagens teknologi selv om noen har dette noenlunde klart uten å dra den beste nytten av den enda, slike som IBM, HP har dette i lab og det er snakk om at det kommer om noen få år ut til bedrifter som har bruk for stor datakraft (google er vel den nærmeste å tenke på der). Kvantefysikk er heller ikke noe som er "ukjent" om man snakker om fysikk og elektroniske egenskaper disse innehar, da det er utviklet av dyktige personer og det er et design på hvordan det fungerer og vil fungere fremover.
    Kvantefysikk har ikke noe direkte med nettverk å gjøre, da det er snakk om to helt forskjellige ting; CPU og nettverk. Enkelt og greit.

    Har vært på noen messer som sagt de siste årene når det kommer til nettverk men har også vært på en del andre andre arrangementer, og det er HP og IBM selv som har uttalt at det kommer om få år til enterprise (2-3 år) og deretter noen år etter til consumer (consumer = slike som oss, forbrukere).
     
    Sist redigert:

    Outport

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2014
    Innlegg
    233
    Antall liker
    39
    Hva med VPN tunnell i nettverkskabelen? Wireguard protokollen med Mullvad VPN tilbyder foreslåes herved. App store til Apple . For tidal, spotify, radio etc.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.519
    Antall liker
    35.416
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kvantefysikk er hovedsaklig at man ser på microprocessornivå og i 3 dimensjoner, istedet for 2 dimensjoner som er i dagens "normal" på CPU. Og da starter man å havne på kvante eller atom nivå, vi er allerede veldig nært atom-nivå med processorerer idag med 7nm.
    Men dette går mer på processering og ikke på gjeldende kabling etc. og hvordan dette fungerer. Kvantefysikk er egentlig morgensdagens teknologi selv om noen har dette noenlunde klart uten å dra den beste nytten av den enda, slike som IBM, HP har dette i lab og det er snakk om at det kommer om noen få år ut til bedrifter som har bruk for stor datakraft (google er vel den nærmeste å tenke på der). Kvantefysikk er heller ikke noe som er "ukjent" om man snakker om fysikk og elektroniske egenskaper disse innehar, da det er utviklet av dyktige personer og det er et design på hvordan det fungerer og vil fungere fremover.
    Kvantefysikk har ikke noe direkte med nettverk å gjøre, da det er snakk om to helt forskjellige ting; CPU og nettverk. Enkelt og greit.

    Har vært på noen messer som sagt de siste årene når det kommer til nettverk men har også vært på en del andre andre arrangementer, og det er HP og IBM selv som har uttalt at det kommer om få år til enterprise (2-3 år) og deretter noen år etter til consumer (consumer = slike som oss, forbrukere).
    Hvis jeg forstår deg rett her, beskriver du «quantum computing» hvor man bruker cubits som dataenheter. Det skaper helt andre muligheter, men utfordringen er å få det til å fungere lenger enn i noen sekunder. Der er jeg fortsatt på «OK, vis meg.» Kineserne har også demonstrert en kommunikasjonsprotokoll basert på «quantum entanglement» som uknekkelig kryptering.
    Laserne i en fiberlink beskrives også enklest som kvantemekaniske dingser, enten det er en kort stump Toslink eller en transatlantisk kabel. Samme med fluorescerende dingser og exit-skilt som lyser i mørket etter å ha blitt «ladet opp» i lys. Det er atomer som har blitt løftet til en høyere energitilstand av den tilførte energien, og så ramler ned til et lavere energinivå og sender ut et foton med et bestemt kvantum energi. Atomet kan bare eksistere i visse energitilstander, kvantiserte steg, så det er noen få fotonenergier som er mulige. Fargen på lyset avslører hvilken energiovergang det er. Samme med lysrør eller nordlys.

    Kvantefysikk er overalt. Det er bare en beskrivelse av verden rundt oss på tilstrekkelig høy oppløsning, på samme måte som relativitetsteorien beskriver den på tilstrekkelig stor skala. Et sted mellom befinner vi oss og behøver ikke å bry oss med hverken de veldig små eller de veldig store skalaene. Stort sett kan vi forholde oss til Newtonsk mekanikk og klassisk elektromagnetisme. Av og til skinner det likevel gjennom at verden er kvantisert, eksempelvis når en rød laserpeker skaper et kornete interferensmønster på en vegg. Hvorfor har den eksakt den fargen, og hvor kom det mønsteret fra? Hint: Det er ikke noe mystisk med det.

    Hvis man vil anvende kvantefysikk i musikk foreslår jeg å starte med at matematikken i kvantefysikk er nært knyttet til Fourier-analyse. Grunntone og overtoner i en vibrerende streng eller plate kan beskrives som en vektor i et Hilbert-rom. Vektoren kan utvides til en akkord over alle strenger. Deretter kan man bruke matematikken fra kvantefysikk til å gjøre unevnelige ting med vektoren. Eksempelvis å multiplisere den med komplekse tall og gjøre en projeksjon på et hyperplan som en «observasjon» av systemet. Et eller annet interessant kan tenkes å komme ut av det.

    1609492464000.jpeg

     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.681
    Torget vurderinger
    1
    Hvis jeg forstår deg rett her, beskriver du «quantum computing» hvor man bruker cubits som dataenheter. Det skaper helt andre muligheter, men utfordringen er å få det til å fungere lenger enn i noen sekunder. Der er jeg fortsatt på «OK, vis meg.» Kineserne har også demonstrert en kommunikasjonsprotokoll basert på «quantum entanglement» som uknekkelig kryptering.
    Jo klart, litt mye vin og forveksling av ord/begrep.
    Forskerne er nærmere og nærmere en løsning, men kjøling er det største problemet. Hardware-messig så har de visstnok en løsning eller veldig nært (i lab), men så skal man jo få tatt nytte av det og programmeringen er ikke veldig enkel samt få et brukbart GUI/operativsystem. Bedre kryptering er jo en ting man får til, men det betyr også kjappere knekking av kryptering og da spesielt på eldre/dårlige logarytmer.
     
    U

    utgatt medlem 1034

    Gjest
    1s'te Nyttårs dag og fortsatt så stor intresse for nettverkskabler det er jo fasinerende,
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Men hva med innbrenningsmaskinen? Det var det etterspurt info om. Hva er forklaringene bak, og hvem har gjort grundige lyttetester?
    Jeg har satt fram hypotesen i denne eller annen kabeltråd at den innbrenninsmaskinen fra Nordost sin primærfunksjon er som show room bling og et verktøy til å hale kunden inn i butikken for en kabelprat. Altså et salgsverktøy.

    ...og man skal aldri undervurdere nytteverdien av slikt ;)
     
    Sist redigert:

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    Hei,
    Har lest litt av innledning, men ikke på langt nær alle innlegg.
    Tenkte likevel det ville være passende med en observasjon jeg gjorde meg sist uke.
    Jeg spilte ganske høyt på anlegget og gikk i den tro at mellomtonen min på høyre høyttaler hadde fått seg en knekk; over et visst lydnivå kom det skurrelyder.
    spilte litt på ulike kilder og det var på enkelte låter over et visst lydnivå.
    Sendte spørsmål til høyttaler produsent som sa at det var lite sannsynlig at mellomtone var sprengt; fikk da tips om å prøve å bytte høyttaler pr side samt å sjekke om alle kontakter var godt skrudd til.
    Skrudde kontakter til, så tok jeg en lytt. Ingen ulyder via cd, ingen ulyder via vinyl, MEN ulyd over ett visst nivå via streamer på enkelte sanger.....
    Jeg tar en titt på streamer; og så ser jeg at jeg har glemt at jeg tidligere satte inn en splitter fra den trådløse wifi repeateren (satte den inn da jeg hadde tenkt å bruke flere koplinger) Fjernet denne og prøvde å spille igjen; vipps, ingen ulyder på de samme lånene. Virker som om splitteren vært en flaskehals som ga denne effekten? Nå spiller det uten problemer..........
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    kabelsplitter tenker jeg da på en enhet som splitter 4 par i kabelen om til 2x 2x par kabel. Da får man kun et par til TX og et til RX som fungerer greit for lavere hastigheter. Jeg har deler av huset slik hvor jeg splitet kabel for bruk til tlf og netverk. Men dette var gjort tilbake da 10Mbps var bra saker.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.681
    Torget vurderinger
    1
    Splitter og wifi-repeater?
    Kanskje ikke så rart at mange opplever bedre dataflyt når man går over til kablet "audiofil switch"..

    Splitter er noe man brukte på 90-tallet, ikke noe man bruker idag. Det er som nevnt over kun til 10Mbit og gjerne halv duplex.

    wifi-repeater kan fungere, så frem til at man har godt nok signal og nok båndbredde. Heldigvis har Mesh nettverk tatt over for denne, så de mottar på en frekvens og sender på en annen for å få forbedret båndbredde istedet for å sende og motta på samme frekvens som en repeater gjør. Kombiner en repeater med litt pakketap (som ikke skal så mye til når den gjerne står i en annen etasje) så er det ikke mye båndbredde igjen plutselig imot klient og resultatet kan bli veldig dårlig oppløsning på lyden og/eller stopp i streaming.

    Har selv opplevd noe av det samme der jeg trodde elementer var sprengt, men da brukte jeg PC og kodi og fant ut at det var WASAPI som ikke var aktivert og windows sin codec ble brukt til lyd istedet.
     

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    Repeater fungerer den, splitter er kastet! Har ikke kablet mulighet der jeg har streamer nå.
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.934
    Antall liker
    587
    Jeg har faktisk splitter i bruk, da jeg var i den gode tro at Ethernet Cat5 bare benytter to par av fire likeverdige, og at de to ledige bare er der for å kunne kjøre ISDN, noe jeg ikke har i hus lenger. Jeg bruker også Roon, som skal ha godt av kablet nett til Core. Derfor ble splitter tatt i bruk, pluss til et av flere avspillingspunkter. Jeg har hatt sjeldne tilfeller av hikke i dataflyten, som jeg har regnet med at var dårlig ADSl kobberlinje fra Telenor, det er ikke alle som er på fiber i verden! Men nå fikk jeg akutt Audiophilia Nervosa Cablensis. Splitterne ser helt tilforlatelig ut, men det kan selvsagt oppstå overhøring mellom to datastrømmer.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    100 mbit/s ethernet bruker bare to av fire par i en TP-kabel. Gigabit krever alle fire par. Så lenge man unngår pakketap er det ikke noe problem i seg selv å kjøre med bare fire ledere, men det er definitivt et hack som hører fortiden til.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Noterte meg en lignelse til denne kabel-troen: En mann løper inn i kirken og roper:
    "Gud finnes ikke ! Gud finnes ikke !"
    So what ?
    Vel, ikke en sjel endret troen, de ble bare såret og sjokkert over unødvendig opptreden.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.950
    Antall liker
    11.351
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ohoi.. hvor mange kontorer som ble kablet med Cat5, og ett ledig par huket ut til telefon.....
    Hvis overhøring mellom par i en nettverkskabel fører til pakketap, er det en seriøs feil enten med kabel og/eller annet utstyr.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Noterte meg en lignelse til denne kabel-troen: En mann løper inn i kirken og roper:
    "Gud finnes ikke ! Gud finnes ikke !"
    So what ?
    Vel, ikke en sjel endret troen, de ble bare såret og sjokkert over unødvendig opptreden.
    Er nok mye sant. Men dette forumet viser litt av samme tedensene som man kan oppleve med røyk, alkohol og narkostopp.
    De som selv har vært på kjøret og har sluttet blir ofte de mest aktive predikantene. Trolig fordi man føler seg berettiget og har kunskap om hvordan andre lider fordi man selv har vært misbruker.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.681
    Torget vurderinger
    1
    Er nok mye sant. Men dette forumet viser litt av samme tedensene som man kan oppleve med røyk, alkohol og narkostopp.
    De som selv har vært på kjøret og har sluttet blir ofte de mest aktive predikantene. Trolig fordi man føler seg berettiget og har kunskap om hvordan andre lider fordi man selv har vært misbruker.
    Også har man andre siden som ikke er kommet dit enda, "bare eeen liten dose til".
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn