Bil, båt og motorsykkel Merkelige biler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.352
    Torget vurderinger
    1
    Bestefar hadde den der, Biz. Med tre hjul! Kjempemaskin.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.090
    Antall liker
    9.993
    Sted
    Trondheim
    Ikke helt umulig, Aurora..men tøff, det var´n. Bestefar til Caddy, den...:cool:

    Mobb ikke Lamborghini, Otare..du glemte MAP Latil, Field- Marshall, Ferguson TE20 og ikke minst Tsjekkias stolthet: ZETOR:cool:
    Jeg mobber ikke, jeg :)
    Lamborghini ble jo startet av Ferruccio Lamborghini som da drev et selskap som lagde landbruksmaskiner, bl.a. traktorer (om det finnes fremdeles aner jeg ikke). I en periode ble vel Aston Martin eid av John Deere?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.352
    Torget vurderinger
    1
    Spot on, Otare. Helt riktig mht Ferruccio, men Deere hadde ingenting med Aston å gjøre. Enzo og Ferruccio hadde kjemperivaleri, de. Og Signore Ferrari likte dårlig at en "bonddeknøl" som Lamborghini klarte å bygge biler på linje med hans egne , mye basert på traktordeler.

    Der, ja- mangler bare den hvite signaturfargen.! Lambo traktorer bygges ennå, de- og er storselgere også her hos oss! Ang Aston: "DB" i modellbetegnelsene der står for tidl ingeniør/eier av AML: David Brown. Brown designet bla Bondbilen DB5s teknikk, mens karosseriet er Zagato- eller var det Heffernan & Greenley???. Samme David sto bak traktormerket som bar hans navn, og idag er kjent som Case-David Brown eller bare Case:cool: Seinere designtrekk fra Astons klassikerbok- som den nærmest A-formede grillen- er iallefall formigitt av Heffernan & Greenley.
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.352
    Torget vurderinger
    1
    TT: Straight Story..hehe..
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.528
    Antall liker
    9.972
    Ang Aston: "DB" i modellbetegnelsene der står for David Brown. Brown designet bla Bondbilen DB5s teknikk, mens karosseriet er Zagato. Samme David sto bak traktormerket som bar hans navn, og idag er kjent som Case-David Brown eller bare Case:cool: Seinere designtrekk fra Astons klassikerbok- som den nærmest A-formede grillen- er formigitt av Heffernan & Greenley.
    David Brown kjøpte Aston Martin og Lagonda i 1947 og eide merket frem til 1972. Det var teknologien til Lagonda som var interressant, de hadde en fin motor som var utviklet av W.O. Bentley. Zagato var med på å designe DB4 GT Zagato som er noe helt annet enn Bonds DB5



    1961-Aston-Martin-DB4-GT-Zagato-_LF_y1298_3.jpg

    DB4 GT Zagato syntes jeg er en av de vakreste biler som noensinne er laget.


    DB5.jpg

    DB5 ser nesten klumpete og gammeldags ut i sammenligning, selv om den er nyere enn GT Z
     

    JCP

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.04.2014
    Innlegg
    780
    Antall liker
    368
    Sted
    Moss
    Tempo Vidal G1200: en motor med tilhørende drivverk i hver ende, to girspaker som må opereres samtidig og fire hjul som svinger både hit og både dit. Akslinger og drivverk med motor er bygd sammen og pendler sideveis i forhold til ramma,- i begge ender! Roterende reservehjul på begge sider skal motvirke fastkjøring i ulendt terreng.

    Tempo_G1200_1939.jpg
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.801
    Antall liker
    23.842
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Fornøyelig!

    Siden Billy Gibbons har vært med allerede synes jeg vi skal koste på oss den røde:

     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.386
    Antall liker
    16.616
    Sted
    Østfold
    Tempo Vidal G1200: en motor med tilhørende drivverk i hver ende, to girspaker som må opereres samtidig og fire hjul som svinger både hit og både dit. Akslinger og drivverk med motor er bygd sammen og pendler sideveis i forhold til ramma,- i begge ender! Roterende reservehjul på begge sider skal motvirke fastkjøring i ulendt terreng.

    Vis vedlegget 364749
    Hva babler du om? Alle ser vel at dette er BMW 2-serie active tourer cab!
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.352
    Torget vurderinger
    1
    Noe sånt var det, Pink. DB er uansett DB! Personlig foretrekker jeg definitivt DB5. Zagato har sine fineste biler hos Alfa Romeo, imo. Det er noe totalt formfullendt over femmeren, som absolutt ikke har noe med at det er tidenes Bond-bil å gjøre. Den, og XJ220 ville- om jeg fikk bestemme- være verdens ENESTE to biler i sølvfarge. Alt annet blir anonymt og kjedelig såfort det sprayes i sølv..men disse bilene er som Villeroy & Bochs New Wave serviser: Det handler om to ting: Form og funksjon.
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.352
    Torget vurderinger
    1
    Inspirert av E-Type, den der, vel??
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.346
    Antall liker
    37.159
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg mobber ikke, jeg :)
    Lamborghini ble jo startet av Ferruccio Lamborghini som da drev et selskap som lagde landbruksmaskiner, bl.a. traktorer (om det finnes fremdeles aner jeg ikke).
    Å jo da, merket finnes.
    En lokal bondetamp pleide å dingle litt nonchalant med Lamborghini-nøkkelen utpå kvelden. Det gjorde et visst inntrykk på lettpåvirkelige, men det gikk fort over igjen når de så hva som faktisk sto parkert utenfor. Tror ikke det sjekketrikset virket spesielt bra hele veien til mål.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.352
    Torget vurderinger
    1
    ..hvis man da ikke er på jakt etter den lokale odelsjenta, Asbjørn...Respekt for bønda, sier nå jeg:cool:

    Polski Fiat 126 "Maluch" er ellers ganske røff-tøff-merkelig. Men en Syrena 105 er imo like kul som en Trabi. Motor fra ei polsk vannpumpe, og eneste bil Polen designet selv under Sovjettiden. respekt der pgså- for ressursknapp oppfinnsomhet og det runde designet. Liker sånt, jeg..Hjemme rulla det forresten en sekstitalls Wartburg på 90-tallet. Knalltøff, den..
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.528
    Antall liker
    9.972
    ^Eeeeehhhh....Borgward var Vest-Tysk.
    Ble kjøpt opp av Mercedes etter en litt merkelig konkurs. Var det BMW som sto bak konkursen fordi Borgward begynte å bli en seriøs konkurrent?
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    42.002
    Antall liker
    91.356
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    ^Eeeeehhhh....Borgward var Vest-Tysk.
    Ble kjøpt opp av Mercedes etter en litt merkelig konkurs. Var det BMW som sto bak konkursen fordi Borgward begynte å bli en seriøs konkurrent?
    sorry, var litt rask der. Seff, vesttysk Korrigert!
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.346
    Antall liker
    37.159
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ..hvis man da ikke er på jakt etter den lokale odelsjenta, Asbjørn...Respekt for bønda, sier nå jeg:cool:

    Polski Fiat 126 "Maluch" er ellers ganske røff-tøff-merkelig. Men en Syrena 105 er imo like kul som en Trabi. Motor fra ei polsk vannpumpe, og eneste bil Polen designet selv under Sovjettiden. respekt der pgså- for ressursknapp oppfinnsomhet og det runde designet. Liker sånt, jeg..Hjemme rulla det forresten en sekstitalls Wartburg på 90-tallet. Knalltøff, den..
    Lokale fjøsmekanikere holdt også på med sånt som å transplantere inn ekte 2-liters Fiat twin cam i Polski Fiat 125. Gikk fælt, rustet enda verre.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.209
    Antall liker
    13.355
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Vet ikke om Bristol har vært innom her.

    Bristol 450. Tror denne er fra 1953.








    Her en litt nyere modell av Bristol, litt merkelig og sært utseende her også synes jeg, men skulle gjerne hatt en sånn.
    Vanvittige ytelser; over 1000 hk, 0-60 mph på 3,5 sec, top speed ca.360 kmh.

    Bristol Fighter T





     
    Sist redigert:
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Nord-Korea skylder Sverige Volvo-milliarder

    Nord-Koreas diktator Kim Jong-un står i milliardgjeld til «söta bror» – hovedsakelig takket være sin farfars fascinasjon for Volvo.

    [h=2]VG følger[/h]



    Det er Newsweek som bringer den mildt sagt bisarre historien – selv til Nord-Korea å være. Ifølge det amerikanske tidsskriftet skal Volvo-gjelden i dag utgjøre over 2,6 milliarder svenske kroner.
    Helt fra Sverige, som det første vestlige landet i verden, anerkjente folkerepublikken Korea i 1973, har det vært et spesielt forhold mellom de to landene.
    [h=3]Bestilte 1000 biler[/h]Under en svensk-koreansk industrimesse i 1974 skal Kim Il-sung, landets daværende diktator og det nåværende statsoverhodet Kim Jong-un sin bestefar, ha fått øynene opp for svensk ingeniørkunst.
    Kort tid senere skal han ha lagt inn en bestilling på 1000 biler av Volvo-modellen 144 – på den tiden en eksklusiv bil.
    Bilene ble levert, men pengene uteble. Nå øker gjelden med flere titalls millioner hvert år – som følge av renter.
    [h=3]– Nord-Korea er Nord-Korea[/h]– Vi sender en påminnelse hvert halvår, men det er jo som vi vet: Nord-Korea oppfyller ikke sin del av avtalen. Sverige er Sverige og Nord-Korea er Nord-Korea, sier Stefan Karlsson, som sitter i styret i den svenske Exportkreditnämnden, til Newsweek.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn