Bil, båt og motorsykkel Merkelige biler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.436
    Antall liker
    12.039
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Den første bilen min var en engelskbygd Cortina, siste generasjons Cortina. Den hadde akkurat samme merkelige humpen under bakruta. Consulen var vel egentlig en forstørret utgave av den siste Cortinaen, bygd på samme chassis som Granadaen...
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.436
    Antall liker
    12.039
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Vet ikke hvor du har det fra Asbjørn..?? Har hatt 10 Ford av forskjellig utgave, og rust har ikke vært problemet. Egentlig har jeg hatt svært lite problemer med alle sammen, bortsett fra de første som ble kjøpt brukt. Engelsk Ford fra 60 og tildels 70-tallet haddde forøvrig en del problemer, rust også, men det hadde de aller fleste biler fra samme tidsperiode. Understellsbehandling som vi kjenner den idag var "option" i de dager...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.346
    Antall liker
    37.159
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Husker nok tilbake til dødsattesten til min fars og onkels Granadaer. Du har nok helt rett i at det ikke var verre enn andre biler fra samme periode, men det er nok derfor de forsvant fra veien etterhvert.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.436
    Antall liker
    12.039
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Kona dro til og kjøpte en 89 Fiat Uno på slutten av 90-tallet. Milde himmel hvor fort det gikk, når jernmakken først fikk tak........
    Fiat er tabuord her i heimen..... :)

    Som en annen også nevnte, så vokste jeg også opp i en Ford-familie, i en kommune i Midt-Troms. Faktisk var det så ille at mens jeg var guttunge, så fikk stort sett ikke folk lån i den lokale sparebanken hvis de skulle kjøpe noen annet enn Ford..... den lokale Forddirektøren satt i bankstyret...
     

    Medlem-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Innlegg
    922
    Antall liker
    826
    Sted
    Bergen
    Kona dro til og kjøpte en 89 Fiat Uno på slutten av 90-tallet. Milde himmel hvor fort det gikk, når jernmakken først fikk tak........
    Fiat er tabuord her i heimen..... :)

    Som en annen også nevnte, så vokste jeg også opp i en Ford-familie, i en kommune i Midt-Troms. Faktisk var det så ille at mens jeg var guttunge, så fikk stort sett ikke folk lån i den lokale sparebanken hvis de skulle kjøpe noen annet enn Ford..... den lokale Forddirektøren satt i bankstyret...
    FIAT No Sir

    image.jpeg
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.528
    Antall liker
    9.972
    Den første bilen min var en engelskbygd Cortina, siste generasjons Cortina. Den hadde akkurat samme merkelige humpen under bakruta. Consulen var vel egentlig en forstørret utgave av den siste Cortinaen, bygd på samme chassis som Granadaen...
    Nei, Consul/Granada hadde ikke så mye felles med Cortina. De var en videreutvikling av tidligere Consul/Zodiac og de tyske M-modellene. Consul var britisk, med til dels engelske motorer, nemlig 2 liter rekkefirer og 2.6 og 3.0 V6. Tyske Granada hadde samme to-liter eller tysk 2.3 V6.
    Siste generasjon Cortina, Cortina Mk. III, hadde mer felles med tyske Taunus. De senere Cortina ble ikke solgt i Norge, de var identiske med Taunus.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.436
    Antall liker
    12.039
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Cortina Mk. III og Taunus var i og for seg like..det er riktig. Cortina ble stort sett bygd i England. Noe ble visstnok også bygd i Belgia, men husker ikke helt... dette begynner å bli leeenge siden..... :)
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    42.004
    Antall liker
    91.370
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    Det blir nesten som Opel og Vauxall. Så og si like
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.352
    Torget vurderinger
    1
    Aurora: Kunne det vært i nærheten av Finnsnes? Der var det en og annen Ford, ja..hehe...Indlandet Auto het forhandleren.. Masse Granada og Sierra, men så mye rust var det ikke der oppe- man strødde veien, salta den ikke! EN ting skal Granada ha for: MASSE PLASS. Og en 2,8 Ghia var pokker ikke verste bilen heller..Sålenge bagasjen var full av sementsekker eller de - avh av årstid- avmonterte dekka. Ellers fløy visst hekken veggimellom.. Apropos Ford: Den lille 1,25en som i 97 fant veien under panseret på Fiesta (Zetec) var jo pinadø rene kunstverket- sprek som bare pokker!


    TT: Opel og Vauxhall har EN forskjell: Merket i grillen/hekken! Ellers er de KLIN like. Men Vauxhall har enkelte spesialmodeller, som den australske Monaro..Taunus var klin lik Cortina II..samme sak der...man beholdt Cortinanavnet i UK fordi det var originalen, og fordi britene da skulle kunne identifisere bilen- og ta fortsatt eierskap i den. Taunus er en tysk by- hjemby til Canton, feks, så for tyskerne var det navnet mer naturlig da produksjonen ble fløtta til BRD fra Dagenham, Essex..Scorpio het Granada hele tida i UK. Vauxhall Cavalier og Opel Ascona var også samme bil.Dagens Astra har modellbetegnelsen sin fra Vauxhall, som brukte Astra om våres Kadett. Tilogmed Isuzu har blitt kalt Opel her hos oss: Monterey, Frontera og Campo er alle japanske Isuzus,
     
    Sist redigert:

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    42.004
    Antall liker
    91.370
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    Sorry, men Taunus og Cortina var forskjellige. Det var enkelte detaljer i karrosseriet. Jeg husker ikke akkurat hva, men fattern hadde 1975 modell Taunus og den var bittelitte forskjellig fra Cortinaen. Gjelder modellen fra 70-75
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.436
    Antall liker
    12.039
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    COrtina MkIII hadde et hekkparti som var forskjellig fra Taunus, en slags pukkel i bakkant av bakruta. Interiørmessig var de stort sett like. Fra ca 75 ble de nesten helt like, og engelske Cortina ble vel ikke solgt i Norge.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    42.004
    Antall liker
    91.370
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    Stemmer ang pukkelen. Der varn. Cortina forsvant i 75. Helt korrekt. Ellers som to dråper vann.

    Det var vel tre versjoner av Escorten en tid også, engelsk, tysk og mexikansk. Den mexikanske het gjerne 1.3LX eller 1.6LX mot de andres L , GL, GLS osv
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.352
    Torget vurderinger
    1
    TT: Hvis du da tenker på den Escorten jeg tror- Mk 3-, ble den bygget i BRASIL, ikke i Mexico. Mexico-betegnelsen stammer fra at Escort Mk 1 vant Rally Mexico et år..
    Ang Cortina...jeg tenkte da på post-75-modellene. DE er som to dråper vann kontra Taunus fra samme tid. Cortina ble etter hvert en UK-only-betegnelse, og bilen het Cortina i UK inntil den ble faset ut..som Granada = Scorpio og Cavalier = Ascona. Curio: Ford hadde tenkt å kalle Cortina for Caprino, men snudde da de fant ut at sistnevnte betyr "geitemøkk" på italiensk..
     
    Sist redigert:

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    42.004
    Antall liker
    91.370
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    Ja, unnskyld. Brasil selvfølgelig. De hadde en dårligere finish og kvalitet. Escort Mexico var jo selvfølgelig mkI med utbygde skjermer
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.436
    Antall liker
    12.039
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Brasil--- tror det var den som gikk under navnet Escort Laser.....?? Hadde sikta meg inn på en 83-modell Sierra utpå nyåret i 84, som hadde stått på verksted i flere måneder pga manko på et nytt dørpanel. Mener at prisen på denne skulle være 106.000. Så en annonse på en Escort Laser til 96.000 og tenkte at "Hmm - denne er jo helt ny". Ford-forhandleren var den eneste som var helt lokal der hvor jeg bor, -så avgårde for en test...... med hårtjafsen kostende helt opp i taktrekket. Det ligger da i kortene at det ikke ble Escort.....
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.352
    Torget vurderinger
    1
    TT: Mexico wings, ja...for å få plass til større dekk på bilen, slik at bla diffen kunne utnyttes bedre.

    Det var da pokker til uflaks, da, Aurora.. Laserbetegnelsen ble brukt på Capri også, samt en nyere cab bygget i AUS på 90-tallet..
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.436
    Antall liker
    12.039
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Taunusen på det øverste bilder er neste generasjons Taunus - hadde sjøl en -74 modell lik den som er avbildet. Cortinaen er en MKIII som ble erstattet av MK4 i -75, og stort sett ikke importert til Norge. Min første -72 MkIII var lik den på det nederste bildet, bortsett fra at bildet er en GLX eller noe sånt - 4-dørs og doble hovedlykter.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.352
    Torget vurderinger
    1
    Cortina var- og er - tøff, den..Vi hadde en tidlig 80-talls til disp da jeg som barn bodde en mnd i Skottland..lik den jeg da kjente hjemmefra som Taunus.
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.528
    Antall liker
    9.972
    TT: Mexico wings, ja...for å få plass til større dekk på bilen, slik at bla diffen kunne utnyttes bedre.

    Det var da pokker til uflaks, da, Aurora.. Laserbetegnelsen ble brukt på Capri også, samt en nyere cab bygget i AUS på 90-tallet..
    Laser var en ustyrsvariant på enkelte Fordmodeller. Esscort do Brasil het LX.
    Escort Mexico hadde større motor, forsterket chassis og karosseri.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    42.004
    Antall liker
    91.370
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    Den norske kongefamilien hadde en Volvo 264 TE (top exclusive) stretch, på tidlig 80 tallet. Mener den hadde reg A-9.

    image.jpeg
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.951
    Antall liker
    1.318
    Den ble iallefall kalt Targa og som du ser av mitt innlegg, så ser du at jeg ikke er100% sikker. Søk på BMW 2002 Targa, så kommer bilen opp i google. Å, det var godt å få ut. Av O2 serien synes jeg Touring var den peneste, men det er en helt annen og veldig lang historie som er veldig kort og vanligvis i oransje ;)
    Har aldri hørt denne typen sardinboks caber omtalt som noe annet enn Baur cab. De bygde forøvrig om andre biler enn BMW også.
    Her er ett lite utvalg av hærværket de har utført:





    Ødelagt Alpina. :(



    Mercedes Baur cab


    Kadett:


    Rent teknisk er det en smart ombygning da man beholder mye av stivheten i karosseriet og dermed slipper å legge til like mye vekt i form av avstivning som i en vanlig cab. Kosmetisk er det en katastrofe og jeg har hardt for å forstå hvordan folk kunne få seg til å bygge om feks E30 og E36 til Baur cab istedet for å kjøpe en original cab fra BMW.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.352
    Torget vurderinger
    1
    @ Pink Panther: Like fullt en Fordsk modellbetegnelse. I Escort Mexicos tilfelle litt som den seinere XR-linja. Ford spilte lenge på Rally Mexico, som altså ble vunnet med en Mk1. Gunnar Palm og Hannu Mikkola, vel..bilen står i Dagenham- i Ford Heritage Fleets del av den gamle fabrikken. Betegnelsen er synonym med "rodda" Fords, pre-XR..
    Sjekk Ford Australia, så finner du nok den 90s caben og.

    VSP:Hvor tar du dem fra? Den Boble-van´en hadde blitt akkurat like populær som Type 2:rolleyes: Herbie kledde større bagasjerom, han. Men å ta rotta på Morris Minor Estates salgstall? Neppe.hehe..
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.352
    Torget vurderinger
    1
    Ikke helt umulig, Aurora..men tøff, det var´n. Bestefar til Caddy, den...:cool:

    Mobb ikke Lamborghini, Otare..du glemte MAP Latil, Field- Marshall, Ferguson TE20 og ikke minst Tsjekkias stolthet: ZETOR:cool:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn