Milenkos anleggsblogg:

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.537
    Torget vurderinger
    23
    Milenko skrev:
    Var litt tilfeldig jeg fant det ut i går, han drev å ryddet ut av en gammel låve som skal rives og der så jeg en bord sag som stod i garasjen...
    Spurte og jo da han kunne da kappe han :)

Et tilfelle av rett sted til rett tid og tilfeldigheter, joda han har det meste, men viste ikke at han hadde en slik, svigerfar bor 200 meter fra min svoger og han har en fres vistnok også, så det ordner seg dette.
    Bare avansert lego, skru og lim som mangler da + finne det rette elementet...

Snakket med kona om min plan om å kjøpe et billig elektronisk delefilter først for å spare penger for så å bytte det ut med et dyrere senere, da mente hun at det var bortkastet penger og jeg kunne likeså godt kjøpe det jeg mente jeg kunne beholde istedet... enig :)

Vurderer et slikt:XM9L-AA.............2-way Stereo DeLuxe
    http://www.marchandelec.com/xm9.html
    $ 599, ikke så ille med dagens kurs, delefrekvens ved 800 Hz, tenkte uansett å dele passivt fra horn opp til superdiskant.
    Grønt lys til Marchand, Milenko. Bra biter og greie/kompetente karer. Bestem deg for elementer etc. FØR du bestiller filter.

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    pengesluk skrev:
    Milenko skrev:
    Var litt tilfeldig jeg fant det ut i går, han drev å ryddet ut av en gammel låve som skal rives og der så jeg en bord sag som stod i garasjen...
    Spurte og jo da han kunne da kappe han :)

Et tilfelle av rett sted til rett tid og tilfeldigheter, joda han har det meste, men viste ikke at han hadde en slik, svigerfar bor 200 meter fra min svoger og han har en fres vistnok også, så det ordner seg dette.
    Bare avansert lego, skru og lim som mangler da + finne det rette elementet...

Snakket med kona om min plan om å kjøpe et billig elektronisk delefilter først for å spare penger for så å bytte det ut med et dyrere senere, da mente hun at det var bortkastet penger og jeg kunne likeså godt kjøpe det jeg mente jeg kunne beholde istedet... enig :)

Vurderer et slikt:XM9L-AA.............2-way Stereo DeLuxe
    http://www.marchandelec.com/xm9.html
    $ 599, ikke så ille med dagens kurs, delefrekvens ved 800 Hz, tenkte uansett å dele passivt fra horn opp til superdiskant.
    Grønt lys til Marchand, Milenko. Bra biter og greie/kompetente karer. Bestem deg for elementer etc. FØR du bestiller filter.
    Takk for tipset, skal gjøre det...
    Bruker litt tid nå i påska på å vurdere flere ting nærmere...avgjørelser avgjørelser...

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Da har kroppen og energien begynt å komme tilbake til "normalen", montere et kleskap og så får man se om det blir tid til å få den nye bunnplata på Thorens spilleren i orden :)

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg vært på kontroll igjen og nok en gang glimrende resultater. Fikk en pose gift også, men markerte samtidig starten på etterbehandlingsrunde 7 av 13 (hver runde på 12 uker) med cellegift, begynner å gå fremover nå, nærmer seg to sifra snart :)
    Bare 20 dager igjen med intravenøs cellegift ;D

Og finværet har funnet veien til trøndelag slik at man kan ta med seg små hifi proskjekter ut i finværet mens barna leker, moro for far og moro for barn...

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.537
    Torget vurderinger
    23
    Over halvveis - det er bra! Er akkurat ferdig med siste kontroll (10 år) selv. En liten milepæl.

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    pengesluk skrev:
    Over halvveis - det er bra! Er akkurat ferdig med siste kontroll (10 år) selv. En liten milepæl.
    Grattis :), blir mange milepæler etterhvert skjønner jeg.
    Livet går heldigvis videre fremover

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Har etterlyst møbelsnekkere i trøndelag på mittanbud.no for evt. bygging av Onken kassene, greit å få stratet etterhvert :)

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Milenko skrev:
    Og finværet har funnet veien til trøndelag slik at man kan ta med seg små hifi proskjekter ut i finværet mens barna leker, moro for far og moro for barn...
    Morro for store og små barn mao ;)

Godt å høre at du er i form og at ting er på stell :)

/jan

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Tegn på at formen er god når aktiviteten på HFS øker :)
    Var et par LaScala til salgs på børsen for en måneds tid siden, til riktig pris (de lå lenge til salg også), typisk så var de solgt når jeg begynte seriøst å gruble på kjøp... Dvs. jeg hintet til kona og hun ikke mente jeg var gal ;D
    Min egen feil når man er så treig :-\
    Var jo i tilegg lokalt også, tre timer kjøring hver vei...

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Milenko skrev:
    Tegn på at formen er god når aktiviteten på HFS øker :)
    Ikke sant :)

Milenko skrev:
    Var et par LaScala til salgs på børsen for en måneds tid siden, til riktig pris (de lå lenge til salg også), typisk så var de solgt når jeg begynte seriøst å gruble på kjøp... Dvs. jeg hintet til kona og hun ikke mente jeg var gal ;D
    Min egen feil når man er så treig :-\
    Var jo i tilegg lokalt også, tre timer kjøring hver vei...
    De lå vel lenge ute også, hvis jeg ikke husker feil ?

/jan

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    De gjorde det, i etterpåklokskapens navn... :'(
    Ja ja, får se hva eventuelle møbelsnekkere skal ha...
    Horn blir det vel likevel etterhvert, på et eller annet vis :)

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Savnet ble for stort, har man først tatt steget ut på horn o.l så blir fire tommere + diskant fort litt kjedelig selv om Eposene er rett og slett fantastiske små høytalere så blir det litt anstrengt når man liker at det tar av/rocker og svinger skikkelig til tider.
    Musikken kommer ikke helt ut når det virkelig drar seg til...
    Så satser på eget prosjekt nå, aktiv drift, sitter jo på to power amper som jeg virkelig er fornøyd med, så da slipper el34 set ampen å bry seg om det under 800 Hz og får briljere i mellomtonen å gi sin fete deilige klang på gitarsoloer atter en gang :)

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Da var vår gamle Volvo v70 solgt, vår første familiebil :'(
    Men samtidig gir det muligheter for fortgang i høytalerprosjektet, håper å få se noen anbud snart, evt. handle plater å mekke selv...
    Men kan hvertfall bestille elementer/horn osv. nå :)

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Evt. noen som vil selge meg et par strøkne LaScala til under 2o tusen med frakt. ;D

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Sliter litt med å finne det perfekte elementet til Onken kassa og til betalbar pris, Jbl og Goto skal passe bra, men da går budsjettet til h***ette...
    Men virker som de fleste pro drivere vil fungere om enn ikke perfekt, spør om man får prøve å komme nært...
    Sliter med å finne noen til å ta på seg oppdraget å bygge dem, noen som vet av møbelsnekker/snekkerverksted i trøndelag som tar på seg slike små oppdrag?

Har ellers planene klar nå, så da er det bare å få ballen til å rulle :)

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Hmm, tror dere ikke at Ljudia plutselig hadde elementet brukt i den orginale moderne Onken på lager :)
    ferdig beregnet, klappet og klart med alle beskrivelser og plan tegninger :)

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Bestilte likegodt med en gang før de forsvinner fra markedet :)
    Da er på en måte prosjektet i gang :)

J

J.J

Gjest
    Du har bra med pågangsmot - og er tøfft av deg å gi deg igang med et slikt prosjekt !!

Lykke til

/JR

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    jan#jan skrev:
    Du har bra med pågangsmot - og er tøfft av deg å gi deg igang med et slikt prosjekt !!

Lykke til

/JR
    Har jo slikt å gjøre, slikt å føre. Håper å få noen til å bygge for meg, men kan jo alltids driste meg til og montere selv om det blir behov for det til slutt. Kapping går greit pga. av nær familie med skikkelig utstyr for slikt.

Må vel bestille et delefilter etterhvert også, men først få i gang kassebygging, har en liten fulltone som kan være topp over 800 Hz i eksperiment fasen...
    Vel da er hvertfall steget tatt og point of no return :)

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Sendte en mail til marchand med det samme jeg er i støtet, spent på frakt...

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Point of no return, delefilter bestilt. Bare å vente på div. ting havner i postkassa samt få bygd kassa :)
    Kjører åpen baffel på topp med liten fulltone i starten slik at jeg ikke må ut med all cashen med en gang, spørs bare hvor lenge jeg klarer å holde meg ;D

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Blir jo ikke gratis dette, men har hvertfall basselementer 15" samt et delefilter som vil fungere i flere konstelasjoner (puh, vanskelig ord). Siden dette allerede er bestilt så kan jeg jo slenge sammen noe i papp bare for moro skyld når ting kommer dalende på postkontoret :)
    Ivrig nå, fordelen er jo at jeg kan utvide konseptet etterhvert med bedre drivere, horn osv. altså et lite evighetsprosjekt.

Valgte delefilteret fra Marchand pga. at det får mye skryt og liker den litt vintage looken det har. I tilegg har jeg troen på at det tåler noen oppgraderinger på driver siden etterhvert før det blir begrensende faktor :)
    Hadde jeg kjøpt billigste sort proff hadde jeg vært mer usikker på om det ville begrenset vellyden og siden dette blir work in progress er det greit å få inn en del som vil være "spikret" i anlegget.
    Valgte en delefrekvens på 800 Hz. mange hornløsninger hvor den vil passe bra, vistnok ganske vanlig delefrekvens for slike systemer, Marchand kan uansett levere andre frekvens moduler relativt billig hvis behov senere :)

Kontroll og cellegift tur i morgen, muligens se nærmere etter platematerialer på torsdag/fredag, se hva de skal ha for kryssfineren.

Blir da en spennende sommer, gleder meg til å ha noe i anlegget jeg har "mekket" selv og som kan viderebygges og foredles videre...

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Delefilter vil bli sendt fra Marchand i løpet av 14 dager, mangler bare å velge rette hornløsning?
    Mye å velge i blant 2" drivere med matchende horn, viktigste er at de kan deles ved 800 Hz, altså at driver og horn kan teoretisk spille ned til 500 Hz eller lavere...

Har funnet disse fra Partsexspress:
    http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?Partnumber=264-218
    http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?Partnumber=264-328

Eller finnes det bedre alternativer i rundt samme prisklasse, gjerne billigere, ser at det er en del Altec drivere og mantaray horn på bruktmarkedet, hvordan er disse?

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Har bestemt meg for å roe ned litt, få på plass bassløsningen og så finne en skikkelig hornløsning etterhvert...
    Er da nok å gjøre likevel, men veldig lett å bli ivrig når pengene brenner litt i lomma og man egentlig ikke vil tenke på at en liten buffer er kjekk å ha i bakhånd også :)

Er vel ikke kjent for å ta det med ro når jeg blir ivrig, men er da læring i det også :)

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Milenko skrev:
    Er vel ikke kjent for å ta det med ro når jeg blir ivrig, men er da læring i det også :)
    Ivrig ja, liker å kalle det engasjert jeg da ;)
    Morro å se hva du finner på fremover.

/jan

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Blir da litt etterhvert, ting er bestilt og ting skjer :)
    Men i ærlighetens navn hadde det vel blitt rimeligere å slått til på de LaScalaene som var til salgs, men nå har jeg et prosjekt å styre på med altså en videreutvikling av hobbyen ;D
    I tilegg får jeg jo bruk for begge power ampene, synes de er altfor gode til å være "reserve/back up", savnet etter el34 se ampen har meldt seg, savnet etter dens gyldne blanke rør som lyser og varmer i mørkret.
    Vil vel etterhvert få en 105 db sensitivitet på toppene for el34 se ampen, tror dens 4 watt vil trives meget godt med det :D

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Milenko skrev:
    Blir da litt etterhvert, ting er bestilt og ting skjer :)
    Men i ærlighetens navn hadde det vel blitt rimeligere å slått til på de LaScalaene som var til salgs, men nå har jeg et prosjekt å styre på med altså en videreutvikling av hobbyen ;D
    Og det kan være vel så viktig og ikke minst morro, imho :)
    Lære litt, få gode råd underveis av gutta som kan horn, og ikke minst gjøre jobben med egne hender, tilfredstillende.

Milenko skrev:
    I tilegg får jeg jo bruk for begge power ampene, synes de er altfor gode til å være "reserve/back up", savnet etter el34 se ampen har meldt seg, savnet etter dens gyldne blanke rør som lyser og varmer i mørkret.
    Vil vel etterhvert få en 105 db sensitivitet på toppene for el34 se ampen, tror dens 4 watt vil trives meget godt med det :D
    Skal følge med og holde ett øye på deg ;)
    Gleder meg til fortsettelsen.

/jan

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Da var 22mm kryssfiner i god bjørkekvalitet bestilt, Onken tegningene er basert på 30mm, men må vel gå å regne om litt etter det jeg har hørt, ble spesialbestilling for å få 30mm om de i hele tatt fikk tak i, så da regner vi om litt å bygger i 22mm og legger til noen avstivere. :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.537
    Torget vurderinger
    23
    Ta det med ro - 22 mm. er helt i tråd med vanlig dim.

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    pengesluk skrev:
    Ta det med ro - 22 mm. er helt i tråd med vanlig dim.
    Mente å huske at du har nevnt det i en tidligere tråd :)
    Fint å ha erfarne folk man kan lene seg på :)

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.713
    Milenko skrev:
    Da var 22mm kryssfiner i god bjørkekvalitet bestilt, Onken tegningene er basert på 30mm, men må vel gå å regne om litt etter det jeg har hørt, ble spesialbestilling for å få 30mm om de i hele tatt fikk tak i, så da regner vi om litt å bygger i 22mm og legger til noen avstivere. :)
    Hvor fikk du tak i god bjerkefiner?

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Les en gang til, ikke bjerkefiner... ;D
    Kryssfiner i bjørk, mannen jeg snakket med sa at det var i god kvalitet, jeg bare går ut fra at han vet mer om slike kvaliteter enn meg selv.

Kjøpte/bestilte hos byggern, 698,- pr. plate, bestilte tre stykker slik kapplista sier :)
    Så blir overskuddet+ evt. enda en bestilling om jeg velger å prøve å bygge selve hornet selv også...

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    For å ikke "drite" meg ut på dimensjonene på Onken kassa blir jeg nok nødt til å kjøpe noen plater med 8mm kryssfiner også, slik at jeg kan lime dem sammen å få 30mm slik plantegningene viser.
    Livet er for kort for innviklet matematikk, med 22mm er jeg redd at målene blir vanskelig å få til å stemme med tanke på portareal osv.

Men har bestemt meg for å lage selve hornet selv også, fikk en god link i en tråd, ser gjennomførbart ut for en tålmodig sjel og i forhold til Fostex sitt så er det masse penger spart... i tilegg til mestringsfølelsen av å ha klart noe selv, tror far min har det meste av nødvendig utstyr for å få det til :)
    Link av byggeprosess:
    http://www.geocities.jp/arai401204/Horn/A480FL/A480FL.html

Selve plantegningen:
    http://www.geocities.jp/arai401204/Download_Page/Download.html

Jupp, blir nok en del timer i snikker boden til far, men det får da gå greit :D

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Hmf... lei av å vente på deler/byggematerialer.
    Skal få opp kleskapene som ligger å opptar lytterommet for øyeblikket i morgen, så da får man gjøre ferdig prosjekt platespiller med ny bunnplate, ting tar tid.
    Må vel ty til skrittet å kjøpe en ny god drill samt en såkalt "grisepikk" for å få opp den ødelagte skruen på CJ premier ten også, har jo et par sett med rør som jeg enda ikke har fått testet i den enda, gleder meg litt til å teste Hitatchi røra i den, de har jo fått skryt og uansett så sparer jeg de to settene med Rca rør som ikke er helt gratis...

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Ja da er lytterommet ryddet klart nok en gang, ikke bare enkelt med kroppen pumpet full av steroider, svetten siler og man sover ca. to timer pr. døgn over en periode på flere uker, men det er gjort.

Har også fått gjort unna noen innkjøp til fremtidige prosjekter.
    Har kjøpt ny drill/skrutrekker (black and dekker), hadde en billig skit sak fra før som alltid førte til at man endte opp med å bruke et manuelt skrujern istedet ???
    Fikk kjøpt et slikt ekstraktor sett for å få skrudd ut den ødelagte skruen i min CJ premier ten, blir litt skummelt å sette drillen i den, men er jo greit å ha mulighet til å bytte rør i den også, er jo litt av moroa med rørrutstyr og fin tune klangen, er jo ekstremt spent på Hitatchi røra som har fått en del skryt.

Ellers gjorde jeg også et forberedende innkjøp til bygging av Onken kassene med et slikt pluggbor sett samt treplugger. Tenkte å bruke god tid på oppmåling og tegning, bore huller og bruke plugger slik at jeg er sikker på at alt stemmer og holder seg på plass når jeg limer kassene sammen. Er uerfaren på slik snekkering, men tar man seg god tid og er nøyaktig må det nok gå bra.

Elementene til Onken kassa har ankommet oslo hvertfall og er nok på plass en av de første dagene, blir spennende fremover.
    Par nye forsendelser fra Play.com i postkassa i dag, vært en del i det siste og gode utsikter for huset for meg selv et par dager nå i helga, da blir det lyttehelg med DJ Milenko og forhåpentligvis litt rør bytter osv. slikt som oss rør huer synes er morsomt å holde på med ;D

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Da kom det pakke t gards og første byggestein i Onken/horn høytaleren er på plass.
    Celestion 15" står klar og venter på en Onken kasse å kalle hjem.

Kontroll/ gift pose dag på st. olavs i dag, alt vel og fine blodprøver :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn