Slik jeg ser det, har jeg hatt tre seriøse (les dyre) tabber.
Min første tabbe var å kjøpe mitt første anlegg, med B&W CDM-1se, koplet til forsterkeren med MIT kabler. Det låt fælt, det. Med Wireworld Atlantis III ble alt så meget bedre. Men fortsatt var det en hardhet i diskanten jeg aldri ble fortrolig med. Ved hjemlån og prøving kom jeg etter hvert frem til at høyttalerne hadde skylda. Enda alt var kjøpt etter pressens anbefalinger.. Jaja, hadde ikke helt fått med meg at kildekritikk kunne være greit.
Jeg vervet meg i 2003, og lånte bort anlegget til en kompis mens jeg ventet på at hybelbrakkene på Rena skulle bli ferdige. Kompisen hadde fest, og da jeg kom for å hente anlegget, hadde fasepluggene i begge høyttalerne smeltet. I følge kompisen, var det en venninne av oss som hadde skylda - hun hadde nemlig sagt hun ville se hvor høyt de gikk. Ikke vet jeg, men jeg antar at det tar noe tid å smelte hardplast med spolene på bass/mellomtoneelementene fra B&W.
Da var det jo imidlertid gjort, og jeg hadde en unnskyldning for å kjøpe de høyttalerne jeg hadde siklet på en stund, nemlig ProAc D15. Som sagt så gjort; inn på Lyric, og høyttalere ble bestilt. Noen måneder senere fikk jeg mail om at de var kommet. Dermed ble det tog fra Rena til mine foreldre sør i Vestfold, låne bilen, kjøre høyttalere til Rena, levere bilen i Vestfold igjen, og tog tilbake til Rena. Ikke noe problem i det hele tatt.
Vel hjemme på hybelen satte jeg opp anlegget. Rotel CD-spiller, Onix 120 forsterker og mine nye ProAc. Alt kablet med Wireworld. Det låt slett ikke verst, mener jeg å huske.
For å spille inn høyttalerne, lot jeg anlegget stå på (med dyne over høyttalerne) da jeg påfølgende tirsdag dro ut i skytefeltet med troppen. Litt etter lunsj ringte telefonen. Det var en dame som lurte på "er det du som har slike store høgtalere på rommet?"
Det kunne jeg svare bekreftende på, og hun fortalte at hun bare hadde tørket støv av en boks (med syntetisk støvbørste, over høyttalerterminalene), og at det hadde kommet "en høy lyd", og at det luktet svidd.
Da jeg kom på rommet, viste det seg at alle elementene i høyttalerne var ødelagt. På Bass/mellomtoneelemtene hadde membranen satt seg helt fast. Det luktet svidd overalt. I tillegg var forsterkeren ødelagt - kunne se gjennom luftehullene at det var mange brente komponenter på printet. Da jeg leverte det hele hos Lyric, viste det seg at ikke bare var alle fire elementene ødelagt, men delefilterne hadde også tatt kvelden. Dessuten var forsterkeren ikke mulig å reparere, da til og med utgangstransistorene, i tillegg til en mengde andre komponenter, hadde blitt brent. Ikke rart det luktet svidd. Dessuten hadde jeg så flaks at importøren av denne kinesiske forsterkeren gått konkurs. Så det var umulig å få bestilt nye print etc.
Så Hifi-nirvana varte fra sent lørdag kveld til tirsdag formiddag. Men, det kunne jo vært verre - både CD-spilleren og kablene overlevde. Ikke gikk de fancy dempeføttene jeg hadde kjøpt hos Oslo Hi-Fi Center i stykker, heller.
Tabbene mine så langt har altså i hovedsak bestått i å høre ukritisk på hifipressen, og at jeg har latt andre ta på anleggene mine.