Min største hifitabbe

CarstenS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.03.2005
Antall liker
117
Mega1: DET har du fuldstendig rett i. Vet desverre dette veldig godt. Spillet litt for mye ekte orgel - og der sitter du rett i "støy"-sonen... Men det har vert sjekt og!

Men så "oppfatter" jeg likevel at kan høre og skjeldne et godt anlegg fra et dårlig (toneforløp, musikalitet, rom, bredde og dybde) - til trods for at jeg sannsynligvis har problemer med at høre 15khz ( har ikke lengre noe gammelt TV i stuen - så jeg vet faktisk ikke!).

Men om eg har problemer - hvordan kan så "Fidelity"'s høyt aktede redakteur Vadseth (som er noe eldre end eg) diskutere resultat av effekter som legger sig langt over 20 khz (tør vedde en månedsløn (som ikke er en helt bagatell) på at han har minimum 60dB høretap på frekvenser fra 20khz og opp).

ansepe74

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
31
Sted
Bodø
Flere tabber:
-Kjøp av ett halvdefekt forsterkersett
-Linn 5125 til Klipsch
-Salget av en Croft Charisma
-Modding av utgangen på ett cd-drev. Loddelissa brente av kretskortet :(
-Salg av AN-DAC'er (men hva gjør man ikke når pengboka er tom, brodern skal gifte seg i Italia og toppet med en solid tannlegeregning)?
-Angrer også litt på kjøpet av ST-70'en... Tiltross for at den har gitt meg mye glede, så har den også brakt en masse irritasjon. Uendelig lang serviceliste. ..og en regningsbunke som står i stil.

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Antall liker
330
Torget vurderinger
2
Min største tabbe var LMC fat. Var på jakt etter gode strømkabler av typen hjemmesnekret. Endte opp med LMC fat og med furutek plugger som ikke passet til kvadraten på jord. Pluss at monteringen ikke ble hundre prosent.
Ressultatet ble lys og kvass lyd på alt. Byttet masse tungt og dyrt utstyr som ikke fikk arbeidsbetinngelsene dem skulle ha. Kostet masse penger og tid.
løsningen ble. Kjøpte ny kabel av annet merke som passet til pluggene. Fikk montert skjerm til jord på vegg kontaktsiden. Da begynte det å låte virkelig bra når kursen i veggen er jordet. Hvis ikke jordet bruk kabel uten skjerm.
Grunnen til at jeg nevner dette er fordi at andre skal slippe samme fella. Brukte dager på nett for og finne løsningen på dette. Litt av teorien for dette er at skjerm som ikke er koblet til jord fungerer som en antenne. Suger til seg all elektrisk støy og sender den i produktene.
Som kjent gjør forvrengning og støy slik at lyden kan oppleves kvass og tynn. Dette fikk jeg så til de grader erfare. Med strømmen ordnet låter det bare nydelig. Fyldighet og varme tilbake. Plages ikke lengre av lyttetretthet ol.
Nå skal det i rettferdighetens navn sies at det ikke var LMC kabelen sin feil. Det var nok brukeren som må ta det ansvaret i dette tilfellet.

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.540
Køb af Kef 105 2. Elendig højttaler. At jeg har beskæftiget mig med produkter med SMPS f.eks. Pioneer Afspillere. Køb af Le Tallec pladespiller da Luxman jeg solgte var meget bedre.

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
49
Sted
Oslo
Kjøpte høytalere som ikke sto i stil med resten av anlegget

Burde ha hørt på selgeren, og oppgradert de andre komponentene med en gang, men å låne penger på Elcon, for å kjøpe disse produktene var ikke særlig fristende!

Men man lærer jo så lenge man lever, så en erfaring rikere ble man jo også!

K

Kafka

Gjest
Jeg ville heller ha trodd at det ville være din største hifi-tabbe å låne penger på Elcon for å kjøpe mer hifi. Men det er vel bare meg...

Geir61

Medlem
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
71
1. Å selge min Sansui AUX 1, for en billig penge(på slutten av 80 tallet).
2. Å bytte et par topptrimmede, med nye elementer, Quad ESL 63/Gradient 63( med nytt bedre delefilter) i et par Martin Logan Quest 2. Spilte elendig i forhold, og selv ikke måneders forsøk for optimal plassering gjorde saken mye bedre. Snakket med han som fikk Quadene istedet. Han var superfornøyd. Hadde pakket opp og de spilte fantastisk der de sto. Han fortalte om at Questene hadde blitt flyttet rundt overalt for å få de til å spille bra, uten at han følte han kom i mål.
3. Selge Quad ESL 2905: Beste høyttaler ever! Press på økonomi gjorde at jeg "måtte". Håper jeg klarer å sette av penger nok til å kjøpe nye(brukte).

isprinsen

Medlem
Ble medlem
20.02.2013
Antall liker
3
Å tro at høyttalere må være store og ha store bass-elementer.Har "kastet" bort noen hifi år med Cervin Vega,Fostex og Infinity.
Har nå Dali concept 10 og de skal også ut men inntil videre får de duge. Lukter litt på Klipch

RuneG

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.02.2011
Antall liker
176
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
37
Min største tabbe, nå nylig, reservere høyttalere for salg i over en mnd. uten å ta forskuddsbetaling
Kjøper skulle kjøre fra Bergen til Stavanger for å hente, men pga av jobb i Nordsjøen så gikk tiden....., helt til han ikke gadd å kjøre til Stavanger alikevel.
Unskyldninger ("ro ro til fiskeskjær") så idiotiske at jeg ikke en gang vil nevne de..

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Antall liker
727
Torget vurderinger
8
Min største tabbe var og bruke div forsterkere(rør/transe) til +- 60000.- når xindak 6950 til noen få lapper spiller like bra!!!

Topp Bunn