Minutten's tråd.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Frikken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.11.2004
    Antall liker
    889
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    10
    Støtter Sluket fullt ut her , står en 125LB hos meg med SME 3012. En herlig spiller som er i daglig bruk og som blir stående her uansett oppgradering , bytter og omkalfatring av stereoen.

Fredrik

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
    Ble medlem
    21.03.2006
    Antall liker
    20.126
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Mye bra jazz og mange vakre vinylrigger i denne tråden Minutten! Keep up the good work:)

OU812

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.722
    Torget vurderinger
    27
    Jo, men står ikke den på reservebenken?
    Du bør ha den på stereobenken :cool:

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.382
    Torget vurderinger
    4
    Jo, men står ikke den på reservebenken?
    Du bør ha den på stereobenken :cool:
    Ikke alle som bor "palass" som deg plass til det meste :)
    Blir nok ikke mer en to i stua, kanskje jeg setter jeg opp en i plate/ bok rommet også men det er trangt der da det også er lager. Får nok vente til jeg flytter og får mer plass, men det blir nok noen år til.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.722
    Torget vurderinger
    27
    Jeg fleiper. Poenget mitt var at om du har lyst på flere spillere (hvilket jeg leser mellom linjene) så bør du kanskje vurdere å få stell på Garrarden din ;)
    Du har jo en ubrukt kjempespiller som bare trenger litt hjelp.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.382
    Torget vurderinger
    4
    En dag så skal det settes i stand, det er planen, men litt nedprioritert akkurat nå. Nå skal jeg først prøve en med fjæring og vakuum (og klassisk utseende) , helt motsatt av TW Raven.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.382
    Torget vurderinger
    4
    Litt spent på hvordan det blir med en "gyngene" grammofon.

cosmos.jpg

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.722
    Torget vurderinger
    27
    Gratulerer med flott spiller! Er den lik den på bildet den du har kjøpt?
    En kamerat av meg hadde en Millennia han var svært godt fornøyd med.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.382
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer med flott spiller! Er den lik den på bildet den du har kjøpt?
    En kamerat av meg hadde en Millennia han var svært godt fornøyd med.
    Takk, ja det er den på bilde. Ville nok kanskje valgt en annen tresort men denne virker å være populær og er på mange av de som jeg har sett til salgs. Er jo mulig å bytte men får leve med som den er en stund før jeg vurderer noe slikt. Her er et bilde av psu/kompressor så jeg tror den er litt mindre gulrotfarget en bilde gir innrykk av (får se i neste uke)
    komressor.png

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.382
    Torget vurderinger
    4
    Fikk dessverre ikke hør Michel Petrucciani live, og dette er den eneste lpen jeg har av ham. NM og veldig bra lyd også på denne.

mp 1981 lp.jpg

mp 1081 label.jpg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.382
    Torget vurderinger
    4
    Har ikke bare Blue Note re-utgivelser (selv om det kanskje kan virke slik ). Kjøpe noen bulker fra USA da dollarkursen var rundt kr.6 og (selv da ble de dyrt nok) og det ble noen Implulse! re-utgivelser fra Analogue Productions også. Disse var originalt "gatefolds" og AP sine er 45 rpm og veldig bra, liker disse bedre en dere Blue Note utgivelser. Kjøpte ikke så veldig mange og de fleste fra kjente folk som Mingus, Coltane, McCoy Tyner, Elvin Jones. Også en fra Sonny Rollins som jeg har spilt i dag:

WEB_Image Sonny Rollins On Impulse (2LP)  71qp6ecsuwl__sl1500_873054293.jpg

men dessverre så kjøpe jeg ikke filmmusikken til Alife. Husker jeg vurdere flere ganger å ta den med, men ble nok nedprioritert siden det var filmmusikk og bare 33 minutter. Ligger en 192/24 utgivelse av denne på Qubuz som jeg hører på nå gjennom om Roon og Devialet, Veldig bra album, men foretrekker lyden fra lp som blir digitalisert i Devialeten!
    Begynner å bli dyre disse nå, 849 hos Bigdipper, de få de har.

alfie impulse.jpg

sonny r alife.jpg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.382
    Torget vurderinger
    4
    En til Impulse! 45 rpm, Disse har også skikkelige innercover, noe Music Matters ikke har (imo). Vil nok svare seg å kjøpe disse fra USA enda om en kjøper endel samtidig, selv med høy dollarkurs. Med moms så kommer de på ca kr.550 og 45rpm fra AP ligger typisk på kr.849 (noen 749 og 949) hos Bigdipper. Så kommer jo frak og gebyr utenom, så man må jo kjøpe litt for at det sal være noe poeng. Alternativt kjøpe fra EU da koster de ca.kr.650 men frakt pleier å være mye rimeligere, problemet er at de ikke har samme utvalget som de fra USA.

impulse-a88-us.jpg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.382
    Torget vurderinger
    4
    Mye trim i dag! Ny 45 rpm, denne fra Verve re-utgitt og presset hos 200g hos Quality Record, 1000 første er nummererte. Mener 180g er nok men denne her er virkelig bra både på lyd og pressing for ikke å snakke om musikken...

smoke .jpg

smoke inside.jpg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.382
    Torget vurderinger
    4
    Lonely woman! For en start på dette albumet. Denne re-utgivelsen er også veldig bra, føltes tynne sammenlignet med Qualitys 200g men bra pressing fra Pallas i Tyskland. Lyden er bra men Verve og Impulse! med opptake av RVG er nok enda bedre. Men dette albumet er en klassiker, kanskje vel fritt for noen...

ornette-coleman-the-shape-of-jazz-to-come-2lp-45rpm-180g-vinyl-org-music-bernie-grundman-pallas.jpg

shape of jazz.jpg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.353
    Torget vurderinger
    23
    Mye fine skiver du har fått deg nå!

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.382
    Torget vurderinger
    4
    Disse 45 rpmen kjøpte jeg før gikk lei vinyl for stund (4 år), så litt kjekt å kunne plukke de frem nå. Er ikke så veldig mange jeg har da jeg aldri kan bestemme meg for å kjøpe eller stoppe å kjøpe disse 45 rpmene. Hadde jo i utgangspunktet bestemt meg for å skippe dem helt men så kjøpe jeg noe her og noen der så og har jo noen Blue Note fra Music Matters, selv om jeg ikke begynte kjøpe før flere av de mest populære var OOP. Nå koster det jo skjorta om jeg vil ha noen av dem. Foretrekker enda 33 men endel re-utgivelser finnes bare på 45 ellers så er det brukt og det er litt bingo hva du får der, og prisen på originaler har jo tatt helt av.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.382
    Torget vurderinger
    4
    Denne hadde jeg vett til å kjøpe (begynner å bli dyr). Denne er fra ORG som ikke må forveksles med ORG music som har re-utgitt 4 av Coltrane's Atlanic utgivelser på 45 rpm (tror bare jeg har en av disse), og disse er enklere å skaffe. Denne ORG utgivelsen er også veldig bra (begynner å se et mønster her) og flott lyd er det og.

cresent.jpg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.382
    Torget vurderinger
    4
    Etter å ha spilt diverse pop/rock med varierende lydkvalitet så fortsetter å finne frem noen 45 rpm, denne Riverside re-utgivelsen er fra Analogue Productions. Ikke gatefold denne så ikke helt samme kvalitetsfølelsen på cover som på Verve, Impulse! eller Atlantic platene jeg spilte i går , men resten er bra.

cannonball things are.jpg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.382
    Torget vurderinger
    4
    I serien Minutten spiller 45 rpm plater (aka MS45) så er det nå en Columbia ORG re-utgivelse, eneste å trekke her er litt kipe innercover ( rosa type MM).
    Teo Macero kunne skru lyd for andre en Miles Davis, bra saker dette her.

gerry mulligan.jpg

Sist redigert:

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.382
    Torget vurderinger
    4
    Nesten flaut å innrømme det men de fleste av mine 45 rpm plater som jeg har åpnet er bare spilt 1-2 ganger, og det er endel jeg ikke har åpnet enda :p Ikke noe å si på kvaliteten på de jeg har spilt de siste dagene, selv om det er litt mer styr en 33.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.382
    Torget vurderinger
    4
    MS45

Så en Music Matters Blue Note re-utgivelse, disse er nærmere mastertapen en originale Blue Note utgivelser og ikke alle liker det. Ville vært interessant å kjøpt en Liberty re-utgivelse som skal være bra og nærmest lik originalen for å sammenligne, denne f.eks bør kunne skaffes for rundt en tusenlapp som mindre en hva denne koster fra MM selges for nå. Eneste negativ med denne er litt kipe innercover. (Edit: Var en plateside som ikke så helt bra ut, men kunne ikke høre noe så det var bare visuelt). Dette albumet har jeg faktisk ikke hørt så mange ganger.

4194-wayne-shorter-speak-no-evil-mm-gatefold-2000-ljc.jpg

wayne-shorter-speak-no-evil-2-lp-set-music-matters-45rpm-sealed-mint_35927688.jpg

Sist redigert:

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.382
    Torget vurderinger
    4
    Når MM begynte å gi ut 33 rpm utgivelser så hadde de oppgrader masteringstudioet, husker ikke helt hva men bla. skiftet ut kabler. Noen mener at disse er bedre en 45 rpm utgivelsene p.g.a av dette mens andre mener at 45 er bedre. For å nerde litt åpnet jeg min 33 rpm utgave og spiller denne nå.

Edit: Her er hva MM sier:

Upgrading Connections at COHEARENT!

It goes without saying that there are many controversies and debates in the perfectionist audio/LP collector market.

But one area of near universal agreement is the quality of mastering that emerges from Kevin Gray's custom-built mastering studio in North Hills, CA. Kevin has provided many of the best sounding new and reissued albums on LP during the last 5 or 6 years working out of his studio.

When Ron and I agreed that Kevin was the Engineer we wanted to do the transfers for our Music Matters Blue Note reissue program I began to think about the connectivity issue at Kevin's studio. As VP of product development at AudioQuest since 1983, the knowledge that cables make a difference is hardly new to me!

An inspection of the facility revealed adequate wiring (mostly from Canare I believe) but hardly the stuff of audiophile dreams. As great as the output of Grays Equipment has been, I knew we could push the performance of this system significantly higher by improving the wiring of both the line level connections as well as the many AC cables in the chain. Kevin quickly agreed to give it a try.

The improvement we heard (by comparing before and after acetates) was substantial. It was clear that we had made a significant improvement to the facility. Through my many years at AQ (Bill Low and I shipped out of his garage back when I started at AQ in 1983) I have become quite familiar with the kind of musically important improvements that can be made when the cabling is made to be more of what it should be.....a sonically "invisible" conduit to the source.

After hearing the difference the AudioQuest cable made in his mastering set up, Kevin Gray had this to say: "I found the change with the AudioQuest cable to be subtle at first. It didn't really change tonality like many other cables I have auditioned. What it DID do is allow you to hear further INTO the music. Subtle directional and spatial cues became clearer and more defined without brightening or hardening the sound. I really appreciate this. So many cables I have heard tend to harden or soften one area of the frequency spectrum and everyone goes 'Ooh, ahh!'. I don't want that. I just want definition. AudioQuest offers the finest sense of that I have ever heard."

The sonic results of this improvement are being heard not only on the Music Matters series of Blue Note reissues, but everything coming out of Cohearent Studio. Ron and I naturally decided not to make the improved wire a "Music Matters only" feature. After all, we are music lovers first and foremost.

We think you will be quite pleased with the improvement we have managed to squeeze out of an already state of the art mastering facility.

With the music in mind...
    Joe and Ron
    Music Matters Ltd.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.382
    Torget vurderinger
    4
    Så hvilken er "best"? Begge er veldig bra men må jeg velge på lydkvalitet så blir det 45 rpm... avspilt på DV20X. Den oppleves som litt luftigere for bruke hifiuttrykk,

Why 45 rpm? by Kevin Gray, AcousTech Mastering

After 60 years the good ol’ analog LP is still one of the highest resolution sources of music distribution available. It has a solid, palpable, satisfying sound that no digital format has yet equaled, let alone surpassed. The most unfortunate thing about the LP is that it was really starting to flourish back in the mid 80s, just as the record companies tried to kill it.

Advances in cutterheads (the device that etches the groove in the master lacquer disk) and cutting electronics reached a pinnacle in the early 80s. Digital computers arrived on the scene in their best role: Out of the audio chain, but doing machine-control to adjust the groove spacing on the record for maximum playing time and recorded volume. 180 gram virgin vinyl pressings were the next development, and last but not least, around the late 70s, 45 rpm 12” LPs started to appear.

Why 45, you ask? Because it sounds better! In record mastering, the higher the recorded level and frequency, the greater the groove curvature. Curvature isn’t usually a problem, per se, on the outside of a 12” 33 1/3 record, but as the groove moves toward the center, its relative speed slows down and curvature increases. Yes, it is still turning at 33 1/3 revolutions per minute, but consider: one revolution takes 1.8 seconds. That 1.8 seconds at a 12” diameter is covering a lot more territory than at the minimum 4.75” diameter. The result is actually a loss in high frequencies, and increase in distortion as the groove moves to the center. The problems start when the curvature of the groove equals or exceeds the diameter of the playback stylus. What can be done about it? Many things have been tried, but there is no “magic bullet”. Keep the recorded volume to a reasonable level (read: On scale on the meters) is the first thing. Play the record back with an elliptical or line-contact stylus that has a smaller tip radius. And, if possible, make the record short enough to keep the music away from the very end of the disk. This isn’t always possible, of course.

BUT, if we spin the disk at 45rpm we now have a 35% increase in groove velocity at any point on the disk. This is a huge advantage! Yes, the groove still slows down as it moves inward, but the effects are greatly reduced. The only problem is that the amount of recorded time is now also reduced by 35%. What do you do about that? (Hint: split up the LP into 4 sides on 2 records.) Now you’re cookin’ doc! Yep, twice the mastering cost, plating cost, pressing cost, label and jacket costs. It’s enough to make the bean-counters break down and cry. But the sound! Oooooh, yeah! This isn’t sales hype, it’s physics. Listen for yourself. You tell me if it’s worth it. A lot of music lovers think so…and they are right!

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.382
    Torget vurderinger
    4
    Sammenliknet med Qubus 192/24 fra Roon med RAAT direkte til Devialet så er denne også veldig bra, men kanskje litt "gråere".

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.382
    Torget vurderinger
    4
    MS45

Dette er en av de dyreste platene jeg har kjøpt tror jeg ($80 + frakt og moms), den var OOP og jeg hadde begynt å kjøpe noen Blue Note 45 rpm fra Music Matters. Var vel bare utgitt i Japan på lp før, så det var jo ikke hinsides for noe som var vanskelig å få tak i da. Elusive disc skal vel nå ha $99 for et nummerert eksemplar (som min er) men etter at Music Matters begynte med kun direktesalg så dukket de opp igjen til $65 og så etter at de la årene for så å komme tilbake, så ga de den ut på 33 rpm til $35 (nå $65) og det er diverse andre re-utgivelser av den nå. Albumet er bra det, men det er nok et par titalls andre album fra Blue Note jeg hadde valgt før denne til den berømte øde øyen. Selve vinylen ser ikke bra ut på denne, men igjen bare kosmetisk.

green_grant_matador45_101b.jpg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.382
    Torget vurderinger
    4
    Dette er en av bare to 45 rpm jeg har fra Miles Davis på Columbia, re-utgitt av Analogue Productions. 2x45 uten gatefold gir ikke samme godfølelsen som med gatefold og vinylen ser ikke ut på denne heller, men heldigvis ingen påvirkning på lyden her heller.

som day logo.jpg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.382
    Torget vurderinger
    4
    Fant noen gamle ordre bekreftelser fra popmarked, var noen gode tilbud de hadde.
    2x45 rpm Fleedwood Mac for kr.191 inklusiv frakt fra USA, er jo grei pris.

fleetwoos.png

Etter en stund så fjernet de gratis internasjonal frakt
    2x45 fra ORG til kr.173 er ikke galt :) Frakten var det ikke like bra pris på, men totalen ble OK.

cltrane 45 jazz.png

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.722
    Torget vurderinger
    27
    Du har mye god musikk Minutten!

Rimelig sikker på at jeg hadde kost meg i platereolene dine. Enig i at det er noe spesielt med 2X45, men så er det avveiningen med pris og dette med å snu plata til stadighet (gamle jazzskiver er jo ofte ikke mer enn 40 minutter pluss).

Uansett, koser meg med tråden!

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.382
    Torget vurderinger
    4
    Er fortsatt mange store hull i lp samlingen da jeg vokse opp med og fortsatte å kjøpe cder frem til rundt 2012, og det har har vært svært lite platekjøp de siste 4 årene.
    Et lite tips til de som liker jazz er at det nå er re-utgivelser av Verve og Impulse! tilgjengelig. Mange av Impulse!'s mastertaper brant opp i 2008 så jeg tror de fleste er fra 192/24 filer fra disse, Verve utgivelse skal være fra de originale master tapene. Jeg har betalt relativt dyrt for endel re-utgivlser av av disse, men nå er de tilgjengelige til meget greie priser (225-300). Har ikke hørt de men skal bestill noen av de jeg ikke har fra før.

Er mye bra her:
    VERVE, IMPULSE! RECORDS AND UMe LAUNCH VITAL VINYL SERIES FEATURING 180-GRAM VINYL REISSUES OF THE ICONIC LABELS’ CLASSIC ALBUMS | Umusic

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.382
    Torget vurderinger
    4
    MS45
    Ny 45 fra Music Matters, en av de første (hvit klisterlapp, ikke blå).

mclean.jpg

For de som forsatt foretrekker cder så kan jeg anbefale XRCD24 serien fra audio wave som kom for noen år siden. Disse er mastret av Alan Yoshida og er virkelig bra.

mclean xrcd back.jpg

mclean xrcd24.jpg

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.511
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Er fortsatt mange store hull i lp samlingen da jeg vokse opp med og fortsatte å kjøpe cder frem til rundt 2012, og det har har vært svært lite platekjøp de siste 4 årene.
    Et lite tips til de som liker jazz er at det nå er re-utgivelser av Verve og Impulse! tilgjengelig. Mange av Impulse!'s mastertaper brant opp i 2008 så jeg tror de fleste er fra 192/24 filer fra disse, Verve utgivelse skal være fra de originale master tapene. Jeg har betalt relativt dyrt for endel re-utgivlser av av disse, men nå er de tilgjengelige til meget greie priser (225-300). Har ikke hørt de men skal bestill noen av de jeg ikke har fra før.

Er mye bra her:
    VERVE, IMPULSE! RECORDS AND UMe LAUNCH VITAL VINYL SERIES FEATURING 180-GRAM VINYL REISSUES OF THE ICONIC LABELS’ CLASSIC ALBUMS | Umusic
    Blir spennende å lese hvordan du syns kvaliteten på disse er!

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.382
    Torget vurderinger
    4
    Fikk denne på vinyl denne uken, utgitt på Music on vinyl. Føler de få MOV utgivelsene jeg har er helt OK, men ikke helt der med de beste på lydkvalitet.

elvis frisell.jpg

elvis frisel mov stikker.jpg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.382
    Torget vurderinger
    4
    Litt nostalgi:
    Øglændhuset i Sandnes skal nå rives og dette gulvet som jeg husker dukket opp.
    vinyl gulv.jpg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.382
    Torget vurderinger
    4
    Blitt lite platespilling i det siste, men har kjøpt endel ny vinyl i det siste så må få spill gjennom litt. Har kjøpt noen Mingus utgivelser fra Speakers corner selv om jeg hadde de fra før på rimelige re-utgivelser. lenge siden jeg har kjøpt noe Coltrane jeg ikke hadde fra før.

errectus.jpg

coltrane bothe .jpg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.382
    Torget vurderinger
    4
    vital vinyl.png

Denne lpen kjøpte jeg for mange år siden men det var så mye støy på denne at jeg møtte returnere den (sammen med Fairytales, RT). Den er nå gitt ut i Vital vinyl serien, men tror denne er en litt eldre utgivelse med nytt klister. De fleste Impulse master tapene brant vel opp for endel år siden så denne er nok fra en digital fil,*men den er helt OK.

alice coltrane.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn