Minutten's tråd.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.330
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Hvilken NUC du skal velge kommer an på hvordan du bruker den. Har du en veldig stor samling musikk og bruker mye DSP så bør du ha en kraftig prosessor (i7) og en rask disk. Har du som jeg en middels+ samling (jeg har rundt 60K spor/sanger) og brukt kun litt EQ på klarer du deg med en rimeligere prosessor. Hadde Roon laget en ROCK for mac mini så er jeg sikker på at min 2012 i5/16GD/500GD SSD har fungert helt utmerket. Så har du en NUC liggene e(ller du finner en rimelig brukt) så hadde jeg bare brukt denne, det viktigste er at den har SSD disk, men det kan skaffes for rundt kr. 350. Jeg sjekket også på finn nå og det var 10 stk til salgs, men når du kan få en ny NUC8i3 med RAM og SSD disk til under 4000 så hadde jeg gitt max 2500 for en NUC5/NUC6 (i5) og litt mer for en NUC7 (i5/i7). Du trenger ikke mer en 8GB RAM og 120GB (64GB er også OK) disk. Så mitt råd om du ikke allerede har en eller får tak i en meget rimelig er å kjøpe en ny med garanti (jeg har planer om å ha min i 5+ år).
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.330
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Forslag til "rimelig" ROCK for de som ikke har veldig stor lokal samling musikk og skal bruke lite DSP. Du kan klare deg med 4GB RAM og du sparer kr.400 så gå for det om du vil bruke mist mulig, jeg hadde satt i 8 GB og vært ferdig med det (du vil i følge Roon aldri få behov for mer RAM en 8 GB). Intel anbefaler DDR4 til NUC8, så pass på at du ikke kjøper de eldre DDR3 om du velger NUC8. Nå det gjelder hardisk (HD) så trenger du ikke mer en 64GB men det kan være vanskelig å finne så 120 eller 250 GB er de miste på nyere modeller. Selve installasjonen krever nesten ingen disk, min vist 100% tilgjengelig etter jeg hadde installert min og etter jeg hadde importert databasen (metadata og cover) for over 60 K spor fra mac mini så hadde jeg brukt 4% av disken. Tror du kan ta høyde for at 1000 album bruker ca. 2GB disk.

    roon data base.jpg


    Det finnes også 2 forskjellige størrelser på kabinettet, det største (som også er lite) kan ha to harddisker internt (en SSD og en 2,5").
    intel-nuc-7th-gen-hero-large.jpg


    Så mitt forslag er som følger: NB! Ikke på Roons godkjent liste enda, så velg NUC7i3XXX om du skal være 100% sikker på at alt fungerer.

    Intel NUC NUC8i3BEK2 Bean Canyon kr. 3000
    Crucial DDR4 2400MHz 8GB SODIMM kr. 750 (eller tilsvarende)
    Western Digital Green 120GB M.2 SSD kr.350 (eller tilsvarende) Legg til 400 kr. for siste generasjons raske disker.
    Totalt: kr.4100 ( 3750 med 4 GB minne som Nuclues)
    Prisene avrundet.

    NUC8 i3 m/8GB og Samsung 970 EVO disk til ca. kr. 4500 (se info lenger nede) vil være det beste VFM for mange, gå til i7 om du trenger mer ytelse.

    NB! Jeg har installert en NUC8 uten problemer sist helg, men ta rådene mine på egen risiko.

    NUC 8 i3.jpg

    NUC DDR4 ram.jpg

    SSD nuc green.jpg


    #roon
    #ROCK
    #NUC
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.330
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Prisen på de forskjellige modeller er ca. kr.1000 ekstra for i3->i5 og det samme fra i5->i7.
    Av det jeg har funnet på nett så er ytelsen fra i3->i5 30% høyere og fra i5->i7 ca. 10% høyere.
    Om du ikke skal bruke mye DSP og har meget stor lokal samling så virker i5 som et godt valg for neste nivå.

    EDIT:
    Har sjekket litt mer og ROCK bruker bare en core så på nå ville jeg anbefalt NIC8 med i3 for de fleste og i7 for de store samlinger og behov for mye DSP. i5 er bare 8% raskere på Sigle coreså da virker den som best VFM til ROCK. Skal ikke være lett :)

    Sigle core i3 vs i5.jpg




    #roon
    #ROCK
    #NUC
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.901
    Antall liker
    107.927
    Torget vurderinger
    23
    Deilig å se en seriøs og nyttig tråd - kudos til deg for å gjøre stoffet lett tilgjengelig! Men hva annet kan en vente av en ekte jazz-ælj :D:D
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.330
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Takk for det. Vet ikke om det er så mange som finner det nyttig men det er kanskje et par tre.
    Setter opp en litt heftigere model og så litt om installasjonen, koster jo ikke mer en en "hifi" cat6 kabel dette her:)
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.182
    Antall liker
    5.316
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Kan Ron integreres mot Spotify eller er det kun Tidal?
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.901
    Antall liker
    107.927
    Torget vurderinger
    23
    Takk for det. Vet ikke om det er så mange som finner det nyttig men det er kanskje et par tre.
    Setter opp en litt heftigere model og så litt om installasjonen, koster jo ikke mer en en "hifi" cat6 kabel dette her:)
    Reserverer meg retten til å plage deg med dette når nyriggen skal på plass.....:cool:
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.330
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Takk for det. Vet ikke om det er så mange som finner det nyttig men det er kanskje et par tre.
    Setter opp en litt heftigere model og så litt om installasjonen, koster jo ikke mer en en "hifi" cat6 kabel dette her:)
    Reserverer meg retten til å plage deg med dette når nyriggen skal på plass.....:cool:
    Ingen problem. Din nye Oppo 205 er Roon godkjent.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.901
    Antall liker
    107.927
    Torget vurderinger
    23
    Ja, jeg ble fortalt det serru... men jeg er grønnere enn grønn på alt slikt dessverre. Gammel vet du :(
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.330
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Er for deg denne tråden er da, du klarer fint å sette opp en slik ROCK. Er vanskeligere å sett opp Oppen mot TVen :)
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.901
    Antall liker
    107.927
    Torget vurderinger
    23
    Mener du det? Fuck... da havner OPPO'en på brukten i en faderlig fart...:(
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.330
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Mener du det? Fuck... da havner OPPO'en på brukten i en faderlig fart...:(
    Det er flere menyer og ting du kan justere på disse, men ikke noe stort problem. Før du selger den i en faderlig fart så kan jeg omskrive Kodak reklamen som du sikker husker: Så enkelt at selv bestefar kan klare det! :cool: Kjøpte nettopp en brukt Oppo 103 selv og selger glemte å sende med fjernkontrollen, måtte sitte å trykke på kappene i fronten får å få brukt den! Det hjalp når jeg kom på at det var en remote App tilgjengelig:)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.330
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    NB!
    I utgangspunkt så virket i5 som den cpuen med best VFM , men siden det er sigle core ytelsen som er viktig i ROCK så vil min anbefaling nå være i3 til de fleste og i7 til de som trenger mer ytelse p.g.a meget stor musikksamling eller høy bruk av DSP. Dette er det samme som roon også sier om sine Nucleues (i3) og Nucleus (i7) +.

    Sigle core i3 vs i5.jpg





    Husk at det ikke har noe for seg å kjøpe større disk eller minne så det er egentlig bare å finne det raskeste av disk og minne. Vær obs på at de nye raske diskene avgir mye varme og noen av disse selges med kjøleribber. Er veldig små disse NUCene og om du skal ha den i samme rom som du spiller musikk i så kan varme være noe å tenke på da det er vifter i disse. Det er flere som leverer disse i kabinetter uten vifte, men det tar jeg ikke opp nå.


    Intel NUC NUC8i7BEH2 Bean Canyon kr.5100
    Crucial DDR4 2666MHz 8GB SODIMM kr. 800
    Samsung 970 EVO 250GB M.2 SSD kr.830

    kr.6730 med
    Vil du spare litt så velg i3 og spar kr.2000.

    NB! Ikke på godkjent listen til Roon denne heller.

    NUC 8 gen i7 pris.jpg

    NUC ramm 2666.jpg

    samsung 970.jpg


    #roon
    #ROCK
    #NUC
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.330
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Vær obs på at ROCK ikke er designet for de som har lastet ned svære samlinger på flere hundre tusen spor/låter eller mer. (eller brukt halve livet på å rippe en tilsvarende svær privat samling). Har du en samling på denne størrelsen så må du kjøpe kraftigere hardware og kjøre Windows 10 som kan kjøre 4 kjerner, ROCK bruker bare en.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.330
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Da skulle det meste være klart og det gjenstår bare å få ROCK inn på NUCen du har valgt. Kan jeg gå utifra at de fleste vet hvordan man pakker ut en Zippet fil med WinZip eller tilsvarende?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.330
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Får å få ROCK på plass trenger du:
    En (helst to) minne pinner, 1GB fungerer fint.
    Et usb tastatur med funksjonstaster.
    Vodka cat 7 Ethernet kabel (til nøds kan en standard cat 5 eller 6 kabel brukes :)) tilkoblet din ruter.
    PC skjerm med hdmi inngang (eller overgang).
    HDMI kabel.

    usb-pen-drive-500x500.jpeg

    usb keybord.jpg

    audioquest-vodka-ethernet-cat-7-cable-640x353.jpg

    PC screen.jpg

    Cable-HDMI-HDMI-6ft.jpg


    #roon
    #ROCK
    #NUC
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.330
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    WTF is this Roon thing?

     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.330
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Denne kan være grei å lese.

    Nuclues white paper: https://docs.google.com/document/d/1pUj-yFsAHPgTuV1TbcESA4va1_mxv1M_VQPJV___nuQ/edit
    Roon OS som beskrives her er den samme som ROCK.

    NON-NUCLEUS APPLICATIONS
    Roon OS is also available to hardware partners interested in building their own NUC-based server products that incorporate Roon Core functionality. For end-users, Roon publishes a DIY oriented product based on Roon OS called “Roon Optimized Core Kit”, or ROCK, which allows users to build their own media servers using their NUC of choice.
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.330
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Jeg liker at Roon ikke påstår at Roon gir deg bedre lyd en alle sine konkurrenter. Som vanlig er det noen som mener at Roon ikke er like bra som X på lydkvalitet mens andre mener at Roon er bedre en X lydkvalitet (ikke noe nytt her).

    Noen eksempler på det motsatte.

    Amarra.jpg

    audionirvana.jpg

    Jriver.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.330
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Roon er ikke for alle og spiller du f.eks direkte fra en PC til en dac og kun det, så finnes det andre løsninger som nok er bedre til dette. Et annet eksempel er Aurender som har musikken lagret lokalt, Roon får ikke tilgang til denne og da forsvinner litt av poenget med Roon.

    PC audio.jpg

    aurender.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.330
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Det Roon derimot funger ypperlig til er å kontrollere mange rom med forskjellige oppsett. Det kan være seg Sonos, TV anlegg med Chrome cast eller Apple TV eller hvilken som helst produkt som støtter Apple Airplay.

    Eks.
    sonos_one_hovedsaksbilde.jpg

    Chrome cast audio.jpg

    BW-zeppelin-wireless-1.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.330
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Men du vil jo også bruke den til hovedanlegget ditt og Roon støtter mange av de mest kjent merkene. Selv om din streamer /dac ikke stør på listen over godkjente produkter så kan det være at den kan brukes. F.eks Devialet har fungert i flere år men er ikke sertifisert enda (kommer snart).

    Eks:

    Roon dcs.jpg

    selekt_dsm.jpg

    lumin-main.jpg

    Roon-Ready-Naim-900x473.jpg

    700_devialet_expert_220_pro6.jpg

    Roon ready.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.330
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    For å bruke Roon så trenger du et abonnementet, du kan kjøpe for 1 år til $119 eller livstids abonnement for $499. Vil du teste først så kan du er det prøve abonnementet (trial) tilgjengelig for 14 gratis. Register deg her og velg ditt abonnement så det er klart til bruk: https://roonlabs.com/login.html

    Roon abb.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.330
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Dersom du allerede er bruker av Roon slik som jeg var så sjekk at du har en backup av Roon databasen. Du trenger dette for å overføre oppsettet ditt og lisensen din til ROCK. Det var her jeg ikke hadde sjekket og måtte vente i flere timer før jeg kunne komme meg videre i integrasjonsprosessen av ROCK. Så sjekk om du har en kopi alternativ kjør en kopi nå så den er klar når du trenger den. Du finner backup under setup menyen.

    Roon backup setup.jpg


    Har du ikke backup så velg backup og ta backup til en usb minne pinne eller NAS eller PC som er tilgjengelig på nettverket ditt. Vær obs på at filen blir ca 2 GB pr. 1000 album så her må du ha en litt større usb minne pinne. Har du backup men en eldre så tar du en ny slik:

    force backup.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.517
    Antall liker
    36.432
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Meget bra og informativ tråd ! Akkurat passe for meg som snart er pensjonist :) Skal leses grundig !
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.901
    Antall liker
    107.927
    Torget vurderinger
    23
    :D Enda et medlem i OHFC..... (Old Hopeless Farts Club) Vi er mange og vi blir stadig flere!

    Men det begynner å bli en diger haug med musikk nå.... voksruller, 78, vinyl, CD, lokalt rippet/lagret CD til DAC, eksterne varianter.....
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.330
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    NUC har som de fleste PC en såkalt BIOS som er programmet som "kontrollerer" NUCen før operativsystemet eller annen programvare er installert. Før du starter med selve installasjonen av ROCK så må du oppgradere til siste versjon av BIOS for NUC8 så er det vaersjon 056 som gjelder, har du en eldre NUC så finner du siste BIOS til din maskin fra Intel.com Intel anbefaler å gjøre dette online men det fungerte ikke hos meg så jeg viser hvordan du gjør det fra en USB minne pinne som ikke krever netttilgang til NUC (vil du prøve online metoden så følg oppskriften fra Intels web side). Du laster ned BIOS for NUC 8 her: https://downloadcenter.intel.com/download/28394/BIOS-Update-BECFL357-86A-?product=70407

    Bios NUC 8.jpg


    Last filen til disk (og flytt den over til minne pinne) eller direkte til minne pinnen.
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.330
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Jeg forutsetter nå at du har en NUC ferdig montert og du kar kopier xxxxx.bio for din NUC over på en minne pinne. Du kobler så til USB tastaturet (med funksjonstaster) og din PC skjerm med hdmi kabelen, og setter minnepinnen i en av usb portene. Du trenger ikke å koble til nettverks kabelen enda.

    nuc ready.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.330
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Start opp NUC og press F7 men den starter opp og du vil da få opp BIOS Flash Update tool, og velg så din minnepinne (bruk pilen opp/ned på tastaturet).

    Bios tool.jpg


    Velg så BIOS filen trykk ENTER og bekreft så at du vil opptatere med å tykke ENTER en gang til.

    Biso 2.jpg



    Oppdatering starter og etter et par minutter skal du få opp denne meldingen, og du har nå oppdatert BIOS.

    BIOS complete.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.330
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    For å sjekke at du faktisk har oppdater BIOS gjør du følgende. Fjern minnepinnen og start NUC på ny og press F2 for å komme til BIOS setup.
    Velg "HOME" og finn så BIOS versjonen.

    Bios home.jpg


    Check BIOS.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.330
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Gå så til Boot tabben og fjern haken for UEFI boot og sjekk at Legacy Boot er huket av. Om du ikke gjør dette så vil du ikke boote på minnepinnen med Roon OS på.

    Boot NUC.jpg

    Boot legasy.jpg


    Trykk så F10 for å gå ut av Bios setup.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.330
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Din NUC skal når være klar for installasjon av Roon OS. Ønsker du å konfigurere kjøling eller noe annet så kan du gjøre det også, jeg har bare brukt standard innstillinger på min.

    Har du en NUC som har vært brukt til annet så bør du også gjøre dette.

    old nuc.jpg
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.330
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Du trenger et program som gjør at du kan boote fra minnepinnen din. Har du et du kan bruke så bruk det, ellersw så last ned her:https://www.balena.io/etcher/
    Du kan bruke den samme minnpinnen som du brukte til Bios oppgraderingen men vær obs på at alt du har på den blir slettet og du må reformatere den etterpå om du skal bruke den som normalt igjen.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.330
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Åpne programmet som du lastet ned (eller bruk ditt eget program).
    flach USB.jpg


    Klikk på Select image og finn filen du lasten ned fra Roon, velg så minnepinnen din og trykk så Flash!
    Når den er ferdig så har du en minnepinne som du kan boote fra.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.330
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Koble til nettverkskabelen til din NUC.
    Sett den bootbare minnepinnen i en USB port, start NEC og hold F10 inne, du vil få opp en Boot meny som ser ut noe lignende dette.

    NUC_boot_menu.jpg


    Velg minnpinnen din og trykk enter. Følg instruksen som kommer på skjermen og vent til den er ferdig med installasjonen, ta ut minnepinnen og trykk ENTER for å restarte NUC.
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.330
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Etter at NUCen restarter så skal skjermen din se ut slik.

    Roon home screen.jpg

    Noter ip adressen som vises.

    Du er nå ferdig med å installere Roon OS på din NUC!
    Du kan sette den bort da resten av oppsettet gjøres fra en browser på en annen PC ( NUC må fortsatt være på nett).
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn