motoren
Æresmedlem
Ja ganske så lengeUtseende må vel også tilvendes tror jeg.
mvh
Ja ganske så lengeUtseende må vel også tilvendes tror jeg.
De anbefalte drivverk foran cdspiller om du skulle bruke ekstern dac, det høres jo veldig logisk ut.Atoll skrev i en e-post at dersom du benytter en ekstern dac av god kvalitet, anbefales transportene.
Joda, det er sikkert logisk, men noen tenker fleksibilitet eller begge deler om du vil…. sånn som mitt brukerbehov var i utgangspunktet. Nå ble det allikevel transport og den er «Teacproof» for fremtiden.De anbefalte drivverk foran cdspiller om du skulle bruke ekstern dac, det høres jo veldig logisk ut.
Ja denne historien har vel blitt gjentatt siden cd ble lansert og jeg har lest og hørt den utallige ganger. Siden jeg har fått interessen for cd tilbake har jeg lest og sett mange dokumentarer om cden historie siste par årene. I en av disse (husker ikke hvilken) så avkrefter en av ingeniørene som jobbet med utviklingen av cd/red book standarden at denne "myten "ikke stemmer. Som du sikkert vet så var det mye frem og tilbake mellom Philips og Sony på både størrelse på disk og valg av digitalt format og ifølge denne ingeniøren så var det størrelsen på disk (4,7 ) og format (44.1/16) som det til slutt ble enige om som satte spilletiden og ikke noe krav fra Sonys toppledelse om å få plass til Beethovens 9nde. Hva som er den hele sannheten er det vel få som vet, men pressen liker jo en god historie og den er jo mye bedre en en historien om diskstørrelse, bitrate og sampling frekvens som var som science fiction for de fleste tidlig på 80 tallet.A propos max spilletid på en cd: den maksimale spilletiden for en CD bestemt av at Sonys visepresident, Norio Ohga, ønsket at en fullstendig innspilling av Beethovens 9. symfoni, dirigert av Herbert von Karajan, skulle få plass på en enkelt CD. Denne symfonien varer omtrent 74 minutter, og derfor ble den maksimale spilletiden for en CD satt til 74 minutter og 33 sekunder.
Det påstås at bakgrunnen for dette kravet var, at Norio ønsket å høre hele symfonien mens han lå i badekaret, uten å måtte gå opp for å bytte cd.