Minutten's tråd.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.342
    Torget vurderinger
    4
    Atoll skrev i en e-post at dersom du benytter en ekstern dac av god kvalitet, anbefales transportene.
    De anbefalte drivverk foran cdspiller om du skulle bruke ekstern dac, det høres jo veldig logisk ut.
    Jeg har vel tenk jeg går for Teac om jeg velger transport og Atoll om jeg velger cdspiller. DR200 kan være et alternativ om jeg velger transport med XLR som vil frigjør et ekstra par med RCA inn/ut på min forsterker om jeg flytter streamer til usb inngangen.

Bonus

Medlem
    Ble medlem
    23.09.2024
    Antall liker
    40
    Sted
    Liten storby
    De anbefalte drivverk foran cdspiller om du skulle bruke ekstern dac, det høres jo veldig logisk ut.
    Joda, det er sikkert logisk, men noen tenker fleksibilitet eller begge deler om du vil…. sånn som mitt brukerbehov var i utgangspunktet. Nå ble det allikevel transport og den er «Teacproof» for fremtiden.

Bonus

Medlem
    Ble medlem
    23.09.2024
    Antall liker
    40
    Sted
    Liten storby
    Merk at jeg har ingen aksjer hos forhandler/ importør.

Det er lite lyd fra skuffen når den opererer, den er rask operativt fra du velger å legge i en cd til den spilles av. Fjernkontrollen fremstår (i mine øyne) som relativt solid, verken mer eller mindre.
    IMG_4972.jpeg
    IMG_4973.jpeg
    IMG_4974.jpeg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.342
    Torget vurderinger
    4
    Prøve å bestille Helene Graimauds The Messenger på lp når denne kom ut, men på den tiden ble det meste nye som ble gitt ut på lp relativt rask utsolgt.

grimaud lp.png

Nå er den blitt re-presset men jeg droppet lpen og kjøpte heller cden, samme med Víkingur Ólafsson som også er tilgjengelig på lp. Har droppet alle fra DG's TOS lp serie, ingen FOMO lenger og regner med de tilgjengelige om jeg skulle ombestemmer meg.

grimayd cd.jpg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.342
    Torget vurderinger
    4
    Var veldig mye musikk på den cden, over 84 min er jo ikke normal på en red book cd.

cd 84 min.jpg

Originalt var det jo maks 74 min på cd, men husker når det kom CD-R med 80min. Måtte google litt for å finne maks spilletid for red book standarden, og de fleste sider sier 80min ( 79.57).

redbook.png

Red Book is the standard for audio CDs (Compact Disc Digital Audio system, or CD-DA) an audio content medium digitized at 44,100 samples per second (44.1KHz) and in a range of 65,536 possible values or 16 bits. It allowed up to 79.57 minutes of digital audio on one disc or 99 tracks.

Regner med min Cyrus ikke kan spille annet en red book standarden og tror heller ikke DG tar risken med å gi ut noe som ikke er standard cd?

storab

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Antall liker
    790
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6
    Jeg måtte prøve å spørre AI vennen:

En standard musikk-CD følger Red Book-standarden, som ble utviklet av Philips og Sony i 1980. Denne standarden spesifiserer en maksimal spilletid på 74 minutter for en CD på 650 MB, med en maksimal diameter på 12 cm og en konstant bithastighet på 1,411 kbps for ukomprimert lyd (PCM).

Imidlertid finnes det flere faktorer som gjør at noen CD-er kan inneholde opptil 80 eller 84 minutter med musikk, selv om dette er utenfor den opprinnelige Red Book-spesifikasjonen. Her er forklaringen på hvordan det er mulig:

1. Endret sporings- og datadensitet
    • For å øke spilletiden, kan produsenter redusere avstanden mellom sporene (såkalt pit spacing) på platen og øke mengden data som kan lagres på en CD. Mens Red Book spesifiserer en viss minimumsavstand mellom sporene, kan denne avstanden gjøres mindre med forbedringer i produksjonsteknologi.
    • Dette resulterer i at en CD kan inneholde rundt 700 MB data i stedet for de opprinnelige 650 MB.

2. Tynnere spiralbaner
    • I stedet for å følge Red Book-standarden nøyaktig, kan noen CD-er ha en mer kompakt spiralbane som muliggjør en lengre spilletid. Dette gjør at platen kan romme mer data uten å øke størrelsen.

3. Reduksjon av sikkerhetsmarginer
    • Red Book-standarden inneholder innebygde sikkerhetsmarginer for å sikre kompatibilitet og redusere risikoen for leseproblemer. Ved å redusere disse marginene kan man presse inn mer data på platen. Dette kan imidlertid øke risikoen for avspillingsproblemer på noen eldre CD-spillere.

4. Overburning ved brenning
    • Ved brenning av CD-er kan noen programvarer og brennere bruke en teknikk kalt overburning. Dette gjør at man kan skrive mer data enn det som er formelt spesifisert i Red Book-standarden. Dette fungerer ofte på 80-minutters plater (700 MB) og i noen tilfeller 84-minutters plater, men dette er ikke garantert å fungere på alle spillere.

Konklusjon
    Selv om den offisielle Red Book-standarden spesifiserer 74 minutter, gjør teknologiske forbedringer og justeringer i sporavstanden og datadensiteten det mulig å produsere CD-er med 80 eller 84 minutters spilletid. Dette innebærer å gå utover de opprinnelige spesifikasjonene og utnytte CD-mediets fulle kapasitet.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.342
    Torget vurderinger
    4
    Er jo å be om problemer da " Dette kan imidlertid øke risikoen for avspillingsproblemer på noen eldre CD-spillere."

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.342
    Torget vurderinger
    4
    Må innrømme at spilleren til R.E.S på torget frister... Litt usikker jobbsituasjon for tiden så passer dårlig å totalt sprenge budsjettet nå ☹

dp-750_front_face_TOP.jpg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.342
    Torget vurderinger
    4
    Er tydeligvis et umettelig marked dyr digitalisert vinyl når mofi har nå fått engen "pressing plant". Sett mye rart som er gitt ut på one-step og reklame for denne kom i mailboksen min nå. Tror jeg venter på R2R utgaven.

jul2.png

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.342
    Torget vurderinger
    4
    Skal "prøve" å bli litt mer selektiv på hva jeg dra hjem av lper og cder fremover (har vel ikke helt trua på det vil fungere).

Denne var jo gei nok, men det går jo litt i det samme med alle disse nye Evans utgivelsene så lpen frister ikke. Kanskje jeg hadde kjøpt cden om den var priset normalt, men gir ikke kr.300 for enkel cd av denne. Har endel av slike arkiv utgivelser og de blir skjeden spilt så det hadde blitt en gjennomspilling å så i hylla. Er jo greit å støtte selskaper som gi ut musikk på fysisk media men Bill Evans begynner å bli vel overrepresenterer nå (imo). Er vel samme folkene som er bak Resonance Records så jeg har jo støttet dem litt i år da.

WEB_Image_Bill_Evans_In_Norway__The_Kongsberg.jpeg

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    3.904
    A propos max spilletid på en cd: den maksimale spilletiden for en CD bestemt av at Sonys visepresident, Norio Ohga, ønsket at en fullstendig innspilling av Beethovens 9. symfoni, dirigert av Herbert von Karajan, skulle få plass på en enkelt CD. Denne symfonien varer omtrent 74 minutter, og derfor ble den maksimale spilletiden for en CD satt til 74 minutter og 33 sekunder.

Det påstås at bakgrunnen for dette kravet var, at Norio ønsket å høre hele symfonien mens han lå i badekaret, uten å måtte gå opp for å bytte cd.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.342
    Torget vurderinger
    4
    A propos max spilletid på en cd: den maksimale spilletiden for en CD bestemt av at Sonys visepresident, Norio Ohga, ønsket at en fullstendig innspilling av Beethovens 9. symfoni, dirigert av Herbert von Karajan, skulle få plass på en enkelt CD. Denne symfonien varer omtrent 74 minutter, og derfor ble den maksimale spilletiden for en CD satt til 74 minutter og 33 sekunder.

Det påstås at bakgrunnen for dette kravet var, at Norio ønsket å høre hele symfonien mens han lå i badekaret, uten å måtte gå opp for å bytte cd.
    Ja denne historien har vel blitt gjentatt siden cd ble lansert og jeg har lest og hørt den utallige ganger. Siden jeg har fått interessen for cd tilbake har jeg lest og sett mange dokumentarer om cden historie siste par årene. I en av disse (husker ikke hvilken) så avkrefter en av ingeniørene som jobbet med utviklingen av cd/red book standarden at denne "myten "ikke stemmer. Som du sikkert vet så var det mye frem og tilbake mellom Philips og Sony på både størrelse på disk og valg av digitalt format og ifølge denne ingeniøren så var det størrelsen på disk (4,7 ) og format (44.1/16) som det til slutt ble enige om som satte spilletiden og ikke noe krav fra Sonys toppledelse om å få plass til Beethovens 9nde. Hva som er den hele sannheten er det vel få som vet, men pressen liker jo en god historie og den er jo mye bedre en en historien om diskstørrelse, bitrate og sampling frekvens som var som science fiction for de fleste tidlig på 80 tallet.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn