Mit højtalerprojekt!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• phaselineær

Medlem
    Ble medlem
    16.01.2025
    Antall liker
    17
    Sted
    Sjælland
    Skal du have en diskant der kan fungere med Duelud filteret eller evt aktivt filter, så lav en smule om på kabinetet og placér sådan en her ovenpå på.
    Den kan deles meget meget langt nede og tåle det og der findes næppe bedre diskant den dag i dag, så ulempen er at der ikke kan opgraderes :D

Original ESS Heil Air Motion Transformer™ I - LARGE – ESS Labs

h51126-0-51126.jpg
    3134308-218511e2-ess-factory-heil-air-motion-transformer-amt-tweeter-amt-heil.jpg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.599
    Torget vurderinger
    10
    Waveguide versjonen tåler lavere deling. Ned mot 1000 Hz sies det i testen. Det går fint med mindre man spiller meget høyt. Du kan også trolig dele høyere første orden med en kondensator for å få en perfekt 4 orden akkustisk deling ved ca 2000 Hz. Hvis du i tillegg bruker en LCR krets til å dempe egenressonnansen så tror jeg det blir safe….. og i beste Duelund ånd 😎🎼

Based on the measurements and listening results, I consider the TW29BNWG-4 one of the best available tweeters today regardless of price.

Summarizing the above, I can highlight the following:

high sensitivity - averaged 96 dB/2.83 V*1 m
    very low harmonic distortion
    absolute dominance of the 2nd harmonic distortion in the entire range
    can be used down to 1 kHz
    low intermodulation distortion
    off-axis responses doesn't correspond to the reality
    good consistency of parameters and characteristics
    excellent production quality

daniels

Medlem
    Ble medlem
    17.06.2005
    Antall liker
    37
    Waveguide versjonen tåler lavere deling. Ned mot 1000 Hz sies det i testen. Det går fint med mindre man spiller meget høyt. Du kan også trolig dele høyere første orden med en kondensator for å få en perfekt 4 orden akkustisk deling ved ca 2000 Hz. Hvis du i tillegg bruker en LCR krets til å dempe egenressonnansen så tror jeg det blir safe….. og i beste Duelund ånd 😎🎼

Based on the measurements and listening results, I consider the TW29BNWG-4 one of the best available tweeters today regardless of price.

Summarizing the above, I can highlight the following:

high sensitivity - averaged 96 dB/2.83 V*1 m
    very low harmonic distortion
    absolute dominance of the 2nd harmonic distortion in the entire range
    can be used down to 1 kHz
    low intermodulation distortion
    off-axis responses doesn't correspond to the reality
    good consistency of parameters and characteristics
    excellent production quality
    Ja, en waveguide-model kunne være rigtigt interessant, hvis den kan presses ind i de højttalere. Der skal moddes lidt med hullet.
    Og med aktiv drift, skal de nok komme til at spille sammen :)

Sist redigert:

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.923
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg havde besøg af Poul I dag og han syntes også som Daniel, at aktiv drift er det optimale.
    Planen var at der skulle skiftes kabler i den venstre højttalere. Der blev først fasevendt diskanten i højre højttalere, der var vendt forkert i skyndingen og det hjalp lidt. Men skift af kabler blev ikke gjort.
    Men nu skulle der leges med Hi-fi og prøves nyt.
    De store højttalere blev flyttet væk og erstattet med de små surround højttalere. Samtidig blev subwooferene sat til at dele ved 160 hz.
    Det spillede fortrinligt.
    Så blev de store subwoofere flyttet ud af rummet. Det var fysisk træning. Pu ha.
    De blev erstattet af de to subwoofere, jeg havde købt af Daniel tidligere. Det løftede den dybe bas op, og nu er der ikke behov for 4 subwoofere.
    💪🙂

phaselineær

Medlem
    Ble medlem
    16.01.2025
    Antall liker
    17
    Sted
    Sjælland
    De store højttalere blev flyttet væk og erstattet med de små surround højttalere. Samtidig blev subwooferene sat til at dele ved 160 hz.
    Det spillede fortrinligt.
    Så blev de store subwoofere flyttet ud af rummet. Det var fysisk træning. Pu ha.
    De blev erstattet af de to subwoofere, jeg havde købt af Daniel tidligere. Det løftede den dybe bas op, og nu er der ikke behov for 4 subwoofere.
    💪🙂
    Så kan du jo sælge de store højttalere og spare en masse tid og penge.
    Aktiv deling på de små og Lessloss over hele linien

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.923
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Så kan du jo sælge de store højttalere og spare en masse tid og penge.
    Aktiv deling på de små og Lessloss over hele linien
    De skal også sælges.
    Den SB Acoustic Satori TW29R gør det godt.

20250125_214903.jpg

Tak for gode forslag om ny diskant. Det var en uventet drejning med skift af højttaler. Men muligheden opstod på grund af subwooferne, der blev delt ved 160 hz.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.923
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Vil du så køre med 2 stk 2 vejs og 2 subwoofere og det hele aktivt delt og med korrektion ?
    Ja det regner jeg med, men lige nu nyder jeg musikken. 🎶🎶🎶

20250125_210337.jpg

Flot arbejde af Modifix, men det var de store bestemt også.

Ja, der gik ikke mange minutter før Poul foreslået aktiv deling for endnu bedre lyd og vi kunne også nemt sætte den AMT diskant i, fordi fronten er flad.

Jeg vil sælge de to store Fronthøjttalere samt 3 subwoofere. Jeg er oppe i årene, og det må godt fylde mindre.

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn