Mit højtalerprojekt!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.599
    Senelix, nu er Modifix en sand Duelundist...
    Men udviklingen går videre. Jeg var vildt begejstret for Duelund kabler, og mente ikke, at der var noget bedre. Jeg prøvede at bruge dobbelte Duelund kabler til basserne. Senere skiftede jeg til basserne de interne kabler fra Duelund og til NLE 2x2,5 kvadrat. Der lød et ramaskrig blandt Duelund folket. Men det var bedre med mere kvadrat, synes jeg.
    Nu er jeg så gået over til Lessloss kabler, og jeg vil tro, at Steen Duelund ville være begejstret for dem.
    Der var en fejl i den ene højttaler, og det var en periodisk fejl. Modifix kom på besøg og foreslog de Monacor enheder. Jeg synes, at de er bedre. Mere dynamiske.
    Filteret er opbygget som et Duelund filter, så det er en Duelund højttalere.
    Her er et billede af de gamle enheder. Bygget af selvste Steen Duelund. De er uden magnetisk olie,

som Vis vedlegget 1085283
    De er jo ikke bygget af Duelund men hans ide - "ringradiator" kaldte han dem så vidt jeg husker.

• Liker
    Reaksjoner: oct

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.599
    Hej Sven,

Det er selvfølgelig ærgerligt at der ikke blev uploadet nogle målinger af de enkelte enheder da I renoverede dine højttalere. Men det er ikke så kritisk, da de kan jo laves igen. Det kritiske her er at kende A-værdi og centerfrekvens for dine højttalere så vi kan generere target kurverne for de individuelle enheder i din højttaler. Ellers er det umiligt at sige om din højttaler er en Duelund højttaler eller bare en højttaler med et mere eller mindre tilfældigt filter. Modifix må jo have brugt dem da han opgraderede mellemtonen. Ellers, ville han ikke kunne integrerer den ordentligt. Det originale filter ville helt sikkert ikke virke korrekt.

Det vil også være nyttigt at have A-værdi og centerfrekvens, hvis du på et tidspunkt beslutter dig for at skifte til aktivt filter. Man kan dog godt lave dine højttaler om til aktivt uden. Det kræver at man måler frekvensforløbet på terminalerne af de enkelte enheder og bruger disse målinger som target-kurver til det aktive filter. Dette er nok den mest korrekte metode hvis man kun er interesseret i at sammenligne passiv versus aktivt filter på dine højttalere. Det aktive skal her have samme fejl som det passive filter. Ellers, vil det være en sammenligning imellem 2 forskellige filtre og ikke forskellen på passiv versus aktiv drift.

Hvis jeg må give dig et råd. Du bliver nødt til at finde ud af hvad A-værdi og centerfrekvens er for dine højttalere. Så længe du ikke har dem kan du ikke komme videre med at modificere dine højttalere. Eller også skal man måle dine højttalere igennem uden filter og bruge dette som grundlag for at designe et nyt Duelund filter. Hvis jeg kigger tilbage i denne tråd, så har I ændret stort set det hele i forhold til de højttalere Duelund byggede til dig. Det kan I næppe have gjort uden at have lavet ændringer i filteret. Forskellen på forpladen omkring diskant og mellemtone på den renoverede højttaler og din oprindelige er rimelig stor.

Det er lidt kritisk hvis informationen om den A-værdi og centerfrekvens der oprindeligt blev brugt til din højttaler er gået tabt. Men vi har måske en mulighed for at komme med et bud på den. Det korrekte ville være at have lavet en akustisk måling på de enkelte enheder, på din oprindelige højttaler inden I begyndte at skille den ad. Eftersom I har skiftet mellemtone og lavet ny waveguide til diskanten kan vi nok heller ikke stole på disse nu. Så er der kun bassen tilbage. Hvis der kunne blive lavet en måling på den alene under så reflektionsfri forhold som muligt så ville det måske kunne give et hint. En nærfelts måling ville også være nyttig. Samt et diagram over basenhedens elektriske filter med komponent værdier. Det vil give os en chance for at komme med et bud.

Du må undskylde hvis jeg kommer til at lyde kritisk. Jeg vil gerne hjælpe i det omfang jeg kan. Hvis jeg kunne få ovenstående målinger og diagram vil jeg gerne bruge lidt tid på at fedte lidt med det og se om vi kan finde et bud på disse værdier. Og hvis det lykkes os at finde en plausibel A-værdi og centerfrekvens vil jeg foreslå at du ringer til Magnus fra DCA og spørger om han kan finde lidt tid til at hjælpe dig med at verificere at din højttaler opfører sig som man vil forvente i forhold til target kurverne. Det gør han nok ikke gratis, men med tanke på alle de penge du bruger på alt muligt ville det nok være det værd for at få fastlagt at din højttaler opfører sig som forventet.
    Tror næppe Magnus har tid. Magnus arbejder og har 2 barn han skal tage sig af, da hans kone er gået fra ham. Sådan der det vel når manden er arbejdsnarkoman og nørd til fingerspidserne. Ha snakket med Magnus idag.

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.599
    Tænker jeg giver en af mine Holton 800 forstærkere til Magnus da hans egen er defekt.

• Liker
    Reaksjoner: oct

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.599
    Magnus skal bruge et år på at lave nye højttalere til Thomas Tived kan jeg forstå.

Til andre her på sentralen kan det oplyses at Magnus er en stor kapacitet hos DCA.

senilix

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2013
    Antall liker
    165
    Hej Sven,

I lige måde. Som sagt, hvis du føler jeg kan bidrage med noget, så sig til. Jeg er ikke stærk i troen omkring lossless og den slags. Jeg er meget måle og veje tilhænger. Men det skal ikke skille os af. Jeg bor i det nordlige jylland så kan desværre ikke bare smutte forbi og måle dine højttalere. Ville ellers godt.

Et lille side bemærkning. Min interesse for Duelund universet, selvom jeg ikke er Duelundist, udspringer i at en af mine venner lærte Duelund at kende. Han er desværre ikke blandt os længere. Jeg har set på billeder her at han nåede at besøge dig. Under hans sygdom var Magnus fra DCA en stor støtte. Det er jeg Magnus meget taknemlig for

Som jeg vist før har nævnt, er min fortrukne højttaler en Quad ESL-63. Den er helt fasekorrekt og har en fornuftig direktivitet til en normalt reflekterende rum. Den kan nyde godt af lidt hjælp i bunden, men spiller efter min mening lidt mere korrekt bas en de fleste bas refleks systemer. Ikke at bas refleks ikke kan laves godt. De færeste desværre bare ikke sådan.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.889
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Hej senilix. Ja han var en fin fyr. Jeg kendte ham lidt igennem Storkøbenhavns Hi-fi Klub, hvor vi talte sammen om vores hi-fi interesse. Jeg kendte ham også igennem Steen Duelunds værksted.
    Jeg besøgte ham sammen mef Drossel og hørte hans musikanlæg i deres tilbygning. Han havde en fin Tottenham grammafon med en fin pickup. Samt rigtig gode nye højttalere bygget af Magnus. Samt en PS audio Directstream DAC. Det gav mig interesse for at afprøve PS Audio.

Jeg inviterede ham til at besøge mig. Det blev til 5 gange hos mig. Han kendte nogle hi-fi folk, han syntes skulle besøge mig sammen med ham. Mægtigt hyggeligt.
    Vi fungerede rigtig godt sammen. Kunne snakke meget om hi-fi, men også meget andet. Jeg besøgte ham en sidste gang på det sidste.
    Han efterlader et stort tab.

Sist redigert:

senilix

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2013
    Antall liker
    165
    Hej Sven,

Per, som han hed. var en af mine venner igennem mange år. Vi kunne virkelig ryge i totterne på hinanden da jeg som sagt er meget måle, veje anlagt. Men det var aldrig manden. Kun bolden der blev gået efter. Jeg savner ham meget. Som du ved, så kradser vi kun tilbage når det klør. Han var god til at få det til at klø :) .

Igen, Jeg er umådelig glad for at Magnus havde overskud til at "lege" med ham om vores fælles hobby imens han var syg. Jeg ved han var rigtig glad for de nørdede højttalere. Desværre klarede han den ikke. Og når jeg referere til Magnus omkring Duelund højttalere, så er det fordi Magnus er den eneste som jeg ved har forstået at det er den akustiske target kurve man skal matche. Jeg kan ikke vurdere om Modifix har forstået dette. Jeg har ikke set målinger og når jeg kigger på billeder i denne tråd af dit filter efter I skiftede basenheder, ser der ikke ud til at være lavet ændringer.

Jeg kan tage helt fejl. Men jeg vil opfordre dig til at få målt dine højjtalere igennem. Jeg har min tvivl om de egentlig er et par rigtige Duelund højttalere. Men som sagt. Det er bare min mening og kun det.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn