Bil, båt og motorsykkel Mitsubishi ASX alvorlig feil, hva kan ha skjedd?

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
9.544
Antall liker
24.916
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
OM...... det nå skulle være en eller annen kortsluttning og noen ledninger holder på
å brenne igjennem isolering..... Da ville jeg nokk være forsiktig med å starte bilen på nytt.......
bare for å se..........
Kan fort bli ennå dyrere ;)
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.483
Antall liker
16.916
Sted
Østfold
Lading:

Kan være feil på dynamo. Kan være feil i kabelnett, evt jordkabel mellom motorblokk og chasis. Kan også være slakk eller utslitt reim, evt om noen av de andre tingene reima driver er i ferd med å gi opp.

Røyk:

Friksjon, elektrisk overoppheting, oppvarmet olje, diesel eller annet søl, eller helt eller delvis forbrent avgass eller olje.

En solid kandidat på denne tiden av året er forvarmeren. Hvis glødepluggen i den ikke får nok strøm vil det gjerne velte røyk ut av motorrommet, og den lukter kokt diesel (som er akkurat hva det er). Denne har en viktig funksjon når det er kaldt og kan derfor gå under radaren resten av året.

Jordkabel kan medføre røyk.

Reim og tilhørende trinser gir vanligvis fra seg lyd når de er slitt.

Denne reima driver også AC. Her sitter det et kulelager med stor diameter inne i reimskiva. Inne i denne igjen sitter en magnetspole. Hvis det lageret er havarert kan reima slite med å trekke andre ting skikkelig. I tillegg blir det veldig mye varme inne i denne trinsa som fører til at spolen blir kokt. Det lukter skikkelig elektrisk brann og lager gjerne en malende metallisk lyd. Da må normalt hele kompressoren skiftes. Feilen kan ofte sees uten at man demonterer noe.

Generator som har havarert eller er i ferd med det har en tendens til å lage mye lyd. Det kan også lage lukt av elektrisk feil.

Feil på reim/strammer gir vanligvis ikke spesielt mye røyk med mindre noe subber inntil reima eller ting står omtrent stille. Kilden til røyken burde da være synlig.


Hva er sannsynlig?:

Hvis jeg forstår rett har du manglende lading og manglende kraft fra servo. Begge disse er knyttet til aux-reima, og på de fleste biler går de på samme reim. Røyk i tillegg kan ha sammenheng med elektrisk feil, eller være tilfeldig følgefeil.

Det kan være at reima er kav utslitt og veldig stiv, og dette er gjort værre av været. Det kan være at forvarmeren ikke blir varm nok med for lav spenning og derfor bare koker diesel.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.709
Antall liker
12.998
Sted
Smurfeland
Hvis du kjenner noen med diagnoseverktøy kan det være en idè å lese ut feilkoder og google dem, så får man iallfall en pekepinn utfra hva bilen selv registrerer av feil.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
6.055
Antall liker
4.253
Torget vurderinger
96
Da er bilen feilsøkt. Dynamo + reim må byttes, og de sier at røyken er eksoslekkasje fra motorrom og videre inn i kupeen. De hadde enda ikke funnet ut av nøyaktig hvor, da jeg snakket med mekaniker. Jeg synes det høres litt rart ut, at dette oppsto nøyaktig samtidig med feil på dynamo og reim.
Blir ikke helt billig dette.
 

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
12.228
Antall liker
8.026
Sted
Holmestrand
Da er bilen feilsøkt. Dynamo + reim må byttes, og de sier at røyken er eksoslekkasje fra motorrom og videre inn i kupeen. De hadde enda ikke funnet ut av nøyaktig hvor, da jeg snakket med mekaniker. Jeg synes det høres litt rart ut, at dette oppsto nøyaktig samtidig med feil på dynamo og reim.
Blir ikke helt billig dette.
Av og til så er det slik.
1 feil fører til at man oppdager 1 til.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.483
Antall liker
16.916
Sted
Østfold
Jeg holder en knapp på dieselvarmeren. Be dem dobbeltsjekke den. Det kan hende bilen stod såpass varmt på verkstedet at feilen ikke oppstod der, og at den lekkasjen de så var en ganske ubetydelig lekkasje. I såfall er det jo en logisk link mellom røyken og den aktuelle feilen på generator/reim.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
20.117
Antall liker
10.668
Jeg holder en knapp på dieselvarmeren. Be dem dobbeltsjekke den. Det kan hende bilen stod såpass varmt på verkstedet at feilen ikke oppstod der, og at den lekkasjen de så var en ganske ubetydelig lekkasje. I såfall er det jo en logisk link mellom røyken og den aktuelle feilen på generator/reim.
Er det dieselvarmer på disse bilene?
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.483
Antall liker
16.916
Sted
Østfold

Tand

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.12.2002
Innlegg
1.261
Antall liker
1.536
Hvilken årsmodell er ASXen? Har selv en Mitsubishi Outlander 2011 diesel 2.2 med PSA motor. Modellen etter min med Mitsubishi motoren sies å ha en svakhet med eksosmanifolden. Den må ofte sveises siden den kan sprekke og forårsake eksoslekkasje.

Har verkstedet sjekket manifolden?
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
20.117
Antall liker
10.668
Da er bilen feilsøkt. Dynamo + reim må byttes, og de sier at røyken er eksoslekkasje fra motorrom og videre inn i kupeen. De hadde enda ikke funnet ut av nøyaktig hvor, da jeg snakket med mekaniker. Jeg synes det høres litt rart ut, at dette oppsto nøyaktig samtidig med feil på dynamo og reim.
Blir ikke helt billig dette.
Enig i at det høres rart ut. For det første så vil en såpass stor lekkasje høres, det vil heller ikke bli så mye røyk at kupe fylles med røyk. Eksosgassen er nærmest usynlig
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
6.055
Antall liker
4.253
Torget vurderinger
96
Hvilken årsmodell er ASXen? Har selv en Mitsubishi Outlander 2011 diesel 2.2 med PSA motor. Modellen etter min med Mitsubishi motoren sies å ha en svakhet med eksosmanifolden. Den må ofte sveises siden den kan sprekke og forårsake eksoslekkasje.

Har verkstedet sjekket manifolden?
2011. Jeg vet ikke. Skal ringe de på mandag igjen, og spørre om en del ting.
 
Sist redigert:

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
6.055
Antall liker
4.253
Torget vurderinger
96
Enig i at det høres rart ut. For det første så vil en såpass stor lekkasje høres, det vil heller ikke bli så mye røyk at kupe fylles med røyk. Eksosgassen er nærmest usynlig
Jeg synes også det er rart at det går fra å være ingen lukt eller symptomer, til plutselig å få en røykfylt kupe samtidig som dynamo og reim svikter. Jeg var litt stresset på jobb da han ringte, men jeg mener han sa et eller annet om at når eksos lekker ved motor og kommer inn den veien, så blir det lukt og røyk.

Det er et Mekonomen verksted forøvrig.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
6.055
Antall liker
4.253
Torget vurderinger
96
Eksos lekkasje var flexi røret, muligens noe annet i tillegg. Skifting av dette, pluss ny dynamo og reim, feilsøking, jobb og alt inkl. blir tilsammen ca. 11600. Litt stivt, synes jeg. Men jeg tror dette er inkludert noe rengjøring der inne også, mekanikeren ringer alltid når det er travelt på jobb
Takk til alle for tips og råd. La ut tråden pga. røyken og lysorgelet i instrumentene. Føltes litt dramatisk.
Bruktbiler er jo litt risikosport.
 
Sist redigert:
Topp Bunn