MM sin musikk, hifi og fototråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    24.114
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Angående byer som blir ødelagt av turisme så har jeg mange tanker... Jeg er med i mange forum som handler om Hellas, siden jeg har vært i det landet over 25 ganger så har jeg gjort meg opp noen tanker.

Noen (spesielt folk fra Tyskland) klager over mye turisme, og at plassen ikke er til å kjenne igjen osv. "Husker hvordan det var på 80-tallet" skriver de ofte. "Det er alt for mange turister der" sier de, mitt forslag er at de som klager velger å ikke dra ditt, da blir det færre turister.

Finnes det en plass (hvor det bor en del folk) som ikke har forandret seg siden 1980?
    Heldigvis har Hellas (og spesielt Kreta) vært føre-var kontra mange andre plasser. Det å eie hus og leilighet på den øya har særdeles liten fortjeneste, vi betaler skatt for all inntjening ved utleie, utgifter blir ikke trukket ifra. Masse regler og kontroller hvert år må en også ha. Nytt fra i år er at en må bruke et gresk firma (det har vi alltid gjort) hvis en skal leie ut via booking og Airbnb (osv)

Jeg kjenner mange grekere som bor på Kreta, har aldri hørt de klage over turister en eneste gang, de vet like godt som meg at de ikke hadde klart seg uten oss som kommer på besøk.

Så lenge jeg besøker øya så kan jeg ikke klage over at det er for mye turisme der.

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    24.114
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Dette er bare så laid-back som overhode mulig, på grensen til dørgende umotiverende, men likevel ganske hørbart.
    1739884176407.png

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    33.839
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Lyon er veldig bra!
    Mye god mat,
    men ble servert overraskende mye dårlig vin!
    😂
    Lyon ligger på lista. 😊

Vi er veldig glade i Bologna. Det er nok turister, men det virker som flesteparten er italienere, og da beholdes stemningen.

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    24.114
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Har bestemt meg å bli miljøvennlig, kommer ikke til å kjøpe noe hifi-produkter på lang tid. Tre grunner til det.
    1) er utrolig fornøyd med lyden i alle etasjer.
    2) har ikke behov for noe nytt.
    3) kommer til å være mye på reisefot frem til slutten av oktober, så må prioritere litt annerledes økonomisk.
    Det blir muligens litt kjøp av musikk i form av vinyl/cd/sacd/blu-ray (helst i Atmos)

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    24.114
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Litt musikk mellom stemminger ute og jobbing på verkstedet. For aller første gang så skrudde jeg opp volumet kraftig på anlegget, måtte teste hvordan det låt over 100db. Du verden så gøy. Ingen lyder som stakk seg ut, alt opplevdes helt likt som før bare mye høyere. Normalt så spiller jeg mellom 75 og 80db, så dette var veldig høyt for meg.
    1000006506.jpg

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    24.114
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    24.114
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Liten "frafall"...
    Besøkte Moet Audio i dag.
    Jeg har ikke platevekt som er tung nok til min spiller med akryltallerken, vinylplaten slipper tak når jeg bruker børste.
    Denne Ludic Audio Narva derimot fungerer meget godt. Overkommelig pris også.
    1000006509.png

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    24.114
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Fantastiske 11 grader og sol i dag, men det er meldt regn ut over dagen. Storprosjektet med det gamle pianoet ble også sluttført i dag - det har stått på ett lager i 60 år, nå står det i et klubbhus klart til bruk, klarte å nesten trekke det opp i kammertone, men måtte stoppe på a=430hz. Nå nytes musikk og kaffe. Neste arbeidsdag er mandag 3. mars...
    RoonShareImage-638757459531357603.png

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    24.114
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    22 mars er det releasekonsert og plateslipp på Marius Samuelsen sin debutalbum på Tau scene. Anbefaler alle som har mulighet til å ta turen innom. Har sansen for dette albumet.
    Jeg er ikke hjemme i Stavanger den dagen så jeg får det ikke med meg.
    1000006519.jpg

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    24.114
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Ser at den kan bestilles på nettet. Merkelig T-Time Vinyl Plant sa at den ikke skulle utgis før etter hans konsert 22 mars.

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    24.114
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Støvdeksel er på vinylspillerne igjen, det betyr at Musikkmannen skal på reis. Blir ikke lange turen, søndag til onsdag. Turen går til Fjellheimen (altså navnet på huset hvor mine foreldre bor) i Sarpsborgs dype skoger.
    Det blir for det meste hjelp av praktiske ting og tang. Rekker også å treffe noen meget gode venner.
    1000006524.jpg

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    24.114
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Ser på skiskyting (på opptak). Det nærmer seg slutten på karrieren til Tarjei og Johannes Bø. Ekstra spennende da deres oldefar vokste opp på en gård ikke langt fra mitt barndomshjem i Varteig/Sarpsborg.
    1000006527.png

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    24.114
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Sitter å planlegger Kreta-turen som ligger foran - ene personen trakk seg (han som ønsket mest å dra ned) så dermed så blir vi bare to. Det kommer til å gå helt fint, han og jeg er som erteris og "treffer" hverandre med en gang vi møtes, noe som uheldigvis ikke er så ofte lenger siden han bor i Sarpsborg og jeg i Stavanger. Jeg prøver å ringe han minst en gang i uken. Vi får 11 hele dager der nede - og begge merker at det skal bli meget bra. Uansett vær!..
    Jeg har aldri besøkt Knossos før så det bør vi få til. Kretas botaniske hage må vi også besøke, de åpner i begynnelsen av mars - deres restaurant skal visstnok være meget bra. Så regner vi med å gå en del fotturer i naturen, men vi holder oss langt borte fra raviner, det er skummelt å gå disse nå i denne perioden. Sist mars var det tre turister fra Tyskland som døde da det plutselig kom et ras. Spørs om det blir bading i sjøen, akkurat nå er det 17 grader - det frister lite. Sist gang det var guttetur (mars 2022) så opplevde ti grader de fire første dagene vi var der (kaldeste mars-vær på over 80 år på Kreta). Da kunne kona fortelle at det var 18 grader på terrassen i Stavanger. Gradene steg mens vi var der - så på slutten så var det 22/23 grader. I 2023 så hadde vi ikke en dag under 22 grader i mars på Kreta og 20 grader i sjøen. Jeg håper så klart at det blir grei temperatur i år også.

TTs

Lost in music
    Ble medlem
    08.02.2025
    Antall liker
    3.211
    Sted
    Arnestedet
    Torget vurderinger
    1
    Fått litt innblikk i hvem jeg er og hvor jeg kommer fra.
    1) Jeg er firmenning til Steinar Wangen (dødsengel).
    2) Min oldemor var dagmamma til Quisling

Kjekt å vite
    Jeg hadde gleden sv å bla litt i Vidkun Qs "syvende sans" på "jobben"!

Muttern (95) nevner med ujevne mellomrom at jeg er i slekt med Joakim Nielsen (mormor het Nielsen som etternavn) fint ska d værra.
    (Joakim Nielsen = Jokke ✝)
    Kjekt å vite 😁

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    33.839
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Fått litt innblikk i hvem jeg er og hvor jeg kommer fra.
    1) Jeg er firmenning til Steinar Wangen (dødsengel).
    2) Min oldemor var dagmamma til Quisling

Kjekt å vite
    Få med deg en omvisning på Hafslund Hovedgård Helge, så får du høre en meget fornøyelig histore om Vidkun. 😁

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    24.114
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Her er det bare å nyte.

storab

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Antall liker
    811
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6
    Siden du er inne på Fredrikstad, sjekk Fotgjengeren fra 54:04 her, en klassiker. (Pønker´n er ikke dum den heller).

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn