AngÄende byer som blir Þdelagt av turisme sÄ har jeg mange tanker... Jeg er med i mange forum som handler om Hellas, siden jeg har vÊrt i det landet over 25 ganger sÄ har jeg gjort meg opp noen tanker.
Noen (spesielt folk fra Tyskland) klager over mye turisme, og at plassen ikke er til Ä kjenne igjen osv. "Husker hvordan det var pÄ 80-tallet" skriver de ofte. "Det er alt for mange turister der" sier de, mitt forslag er at de som klager velger Ä ikke dra ditt, da blir det fÊrre turister.
Finnes det en plass (hvor det bor en del folk) som ikke har forandret seg siden 1980?
Heldigvis har Hellas (og spesielt Kreta) vÊrt fÞre-var kontra mange andre plasser. Det Ä eie hus og leilighet pÄ den Þya har sÊrdeles liten fortjeneste, vi betaler skatt for all inntjening ved utleie, utgifter blir ikke trukket ifra. Masse regler og kontroller hvert Är mÄ en ogsÄ ha. Nytt fra i Är er at en mÄ bruke et gresk firma (det har vi alltid gjort) hvis en skal leie ut via booking og Airbnb (osv)
Jeg kjenner mange grekere som bor pÄ Kreta, har aldri hÞrt de klage over turister en eneste gang, de vet like godt som meg at de ikke hadde klart seg uten oss som kommer pÄ besÞk.
SÄ lenge jeg besÞker Þya sÄ kan jeg ikke klage over at det er for mye turisme der.