Angående byer som blir ødelagt av turisme så har jeg mange tanker... Jeg er med i mange forum som handler om Hellas, siden jeg har vært i det landet over 25 ganger så har jeg gjort meg opp noen tanker.
Noen (spesielt folk fra Tyskland) klager over mye turisme, og at plassen ikke er til å kjenne igjen osv. "Husker hvordan det var på 80-tallet" skriver de ofte. "Det er alt for mange turister der" sier de, mitt forslag er at de som klager velger å ikke dra ditt, da blir det færre turister.
Finnes det en plass (hvor det bor en del folk) som ikke har forandret seg siden 1980?
Heldigvis har Hellas (og spesielt Kreta) vært føre-var kontra mange andre plasser. Det å eie hus og leilighet på den øya har særdeles liten fortjeneste, vi betaler skatt for all inntjening ved utleie, utgifter blir ikke trukket ifra. Masse regler og kontroller hvert år må en også ha. Nytt fra i år er at en må bruke et gresk firma (det har vi alltid gjort) hvis en skal leie ut via booking og Airbnb (osv)
Jeg kjenner mange grekere som bor på Kreta, har aldri hørt de klage over turister en eneste gang, de vet like godt som meg at de ikke hadde klart seg uten oss som kommer på besøk.
Så lenge jeg besøker øya så kan jeg ikke klage over at det er for mye turisme der.