Hei alle venner av Monitor Audio!
Da kan jeg også melde meg inn. Etter 13 år med Mission-høyttalere i totalt 7 gutterom/kollektivrom/stuer ble en æra slutt. Monitor Audio GS60 har tatt over. Dette i oppsett med Hegel H1 mk2 og Sony BlueRay, som beholdes for å holde budsjettet nede.
De siste årene har jeg fundert over hvilke høyttalere som ville gi meg mest musikkglede. Det finnes så utrolig mange bra alternativer i prisklassen til GS60. Jeg kan nevne Von Shweikert VR2, en passende Dynaudio, B&W CM9 eller en rimelig Martin Logan. Elektrostater kan være litt vriene, så jeg valgte noe annet. Gulvstående kassehøyttalere som låter godt sammen med Hegel H1 ble kravet.
Etter å ha hørt svært mange høyttalere i aktuell prisklasse, så falt valget igjen på engelske høyttalere. Etter min opplevelse er Monitor Audio den mer livlige engelske høyttaleren. Jeg liker godt den åpne og litt frempå spillestilen. Samtidig kunne tilfeldigheter ført meg til andre merkevarer. Jeg har f.eks. aldri hørt høyttalere fra Vienna Acoustics i egen stue på eget oppsett, noe jeg hadde håpet å få gjort. Vienna Acoustics bygger høyttalere etter en helt annen filosofi, som ville gitt meg et tydelig svar på om jeg ønsket å gå en helt annen vei.
Hva er grunnen til at jeg valgte Monitor Audio GS60?
- En åpen og frempå lydsignatur med en herlig mellomtone.
- Jeg har prøvd Monitor Audio i egen stue på eget oppsett, dog ikke GS60 men RX6. Dette gav en trygghet. Det spilte godt, og jeg følte meg "hjemme" i lydsignaturen. Samtidig ble GX6 litt "små" i forhold til den lyden jeg ønsket, og jeg ønsket å gå opp en størrelse.
- GS60 er kraftige nok til min relativt store stue, og har akkurat passe "punch". Design og størrelse passer bra inn hos meg. Form og finish er lett å like, med en opplevd solid bygggekvalitet.
- GS60 virker ikke å være den mest kritiske med hensyn på forsterker, og da slipper jeg å investere i ny og kraftigere forsterker. Hegel H1 har ikke en motstridende lydsignatur, og det låter godt på musikk.
Utfordringer?
- Ja! Jeg mener kombinasjonen Hegel H1 og Monitor Audio GS60 krever en god kilde. En såpass åpen kombinasjon slipper det meste igjennom, og er mer kildekritisk en mørktklingende utstyr.
- Helt konkret mener jeg lydsignaturen til GS60 kan passe et komplett Hegel-oppsett. Jeg vet at mange vil være kritiske til dette. Andre forsterkere har jeg ikke prøvd på mine Monitor Audio GS60.