Monitor Audio venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • S

    Spyd

    Gjest
    Hei
    Min første MA er i hus Rs 6, høres lovende ut. Er helt nye så de må spilles inn. Hegel elektronikk.
    Mvh Spyd
     

    JuK

    Medlem
    Ble medlem
    20.03.2006
    Innlegg
    44
    Antall liker
    0
    Sted
    Akershus
    Hei!

    Da melder jeg meg også inn her. Fikk sist uke i hus et par pent brukte GS20 :) :)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.129
    Antall liker
    8.761
    Torget vurderinger
    1
    GS20 er særdeles gode. Særlig til prisen.
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Vil bare informere interesserte om at GX 300 står oppkoblet hos Hifi huset
    Nå. Var innom idag og fikk en liten prøvelytt.
    Det hørtes imponerende ut. Er i tenkeboksen nå og vurderer oppgradering.
     

    Kirk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2003
    Innlegg
    126
    Antall liker
    1
    Fikk også hært litt på denne høyt der i dag, imponerte ja, å såilte bra sammen med sooloos MC200 og Audio Analogue forsterker var det vel. Låt bra, å hørtes ut som en meget bra match de der.

    Nydelig utseende på de å syns jeg, så må vurderes til å ha oppe i stua de der ja.
     

    M1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.02.2009
    Innlegg
    662
    Antall liker
    365
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    2
    bjornh skrev:
    GS20 er særdeles gode. Særlig til prisen.
    Enig Bjørn, får mye for pengene med de.
    Mvh
    M1
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.788
    Antall liker
    1.125
    Torget vurderinger
    2
    Fugazi skrev:
    Vil bare informere interesserte om at GX 300 står oppkoblet hos Hifi huset
    Nå. Var innom idag og fikk en liten prøvelytt.
    Det hørtes imponerende ut. Er i tenkeboksen nå og vurderer oppgradering.
    Godt at dem endelig er på plass!1

    Kan du komme med en litt mer utfyllende "anmeldelse" er du snill ?? :)
    Hvordan vil du beskrive disse i forhold til GS serien ??
    Er veldig nysgjerrig på GX 300 selv,og har idag GS 20!
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Jeg er ikke så flink til å beskrive lyd. Jeg hørte kun 5 minutter og
    Diskuterte litt frem og tilbake med Andre.
    Nå var det GX 300 vi hørte på, og har selv GS 20. Blir litt feil sammenligning.
    Hvis du har mulighet for å dra dit og høre vil jeg anbefale det.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.129
    Antall liker
    8.761
    Torget vurderinger
    1
    Hva sier han om prisene?
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.788
    Antall liker
    1.125
    Torget vurderinger
    2
    Fugazi skrev:
    Jeg er ikke så flink til å beskrive lyd. Jeg hørte kun 5 minutter og
    Diskuterte litt frem og tilbake med Andre.
    Nå var det GX 300 vi hørte på, og har selv GS 20. Blir litt feil sammenligning.
    Hvis du har mulighet for å dra dit og høre vil jeg anbefale det.
    Kommer nok til å ta turen ja ;D
    Men det blir ikke anledning helt med det første,så da må man bare prøve å suge til seg det man kan inntil videre :)

    Nei det er ikke alltid like godt å beskrive lyd for andre,så at hvert enkelt får lytte selv,og gjøre opp sin egen mening er nok det beste ja!!
     

    Kirk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2003
    Innlegg
    126
    Antall liker
    1
    Var det 35k for 300 da tru, og 25k for 200, mener det var det han sa.
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Mener å huske 33t for GX 300 og 25t for GX 200
     

    Drakir

    Medlem
    Ble medlem
    08.04.2010
    Innlegg
    16
    Antall liker
    0
    Hei alle sammen.

    Har nylig blitt eier av et par GS20 og veldig fornøyd så langt, har en del timer igjen med innspilling, så venter spent. Men har i mange timer saumfart denne tråden nå etter å luke ut hvem elektronikk som passer mine GS20 best, å så vidt jeg kan se må det være Nait5i som kommer best ut????? eller?? Å når det gjelder ht kabler, hva anbefaler dere??
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.129
    Antall liker
    8.761
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har hørt Naim Nait5i med tilhørende CD-spiller på GS20. Det funker veldig godt. Jeg har også brukt rør-forsterker / hørt rør-forsterkere på disse; med EL34 samt KT88 rør og det fungerer også veldig godt. Yamaha sine A-S1000/A-S2000 forsterkere fungerer meget bra, og har en litt annen detaljering enn Naim-settet jeg har hørt, kanskje litt mer korrekt men fungerte råbra. Sugden sine forsterkere fungerer veldig godt, da jeg har hørt en Sugden effekt-forsterker på disse. Hadde MI 12 pre og MI Mosfet effekt (160W Kl. A/B) tidligere her og det var meget bra. Utrolig bass, kontroll og detaljering.

    Pr. i dag kjører jeg Musical Innovations MI 11 pre og MI 10.1 effekt (25W Kl. A) og det er en meget kompetent kombinasjon.
     

    Drakir

    Medlem
    Ble medlem
    08.04.2010
    Innlegg
    16
    Antall liker
    0
    Tenkte og legge meg på rundt 10k å burde være en del og velge i der.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.129
    Antall liker
    8.761
    Torget vurderinger
    1
    OK. Da har du selvsagt den Naim'en, men også Yamaha A-S1000 og den litt billigere A-S700, begge ganske potente valg. Selvsagt finnes det andre transistor ting også. I tillegg, dersom du har prøvd ut rør så kan du ta en titt der i gården, rør kan skape magi for mange. Du har i tillegg mye moro i år framover hvis du er interessert i bytte rør. Det i seg selv er for mange ganske vanedannende og gøy.
     

    Drakir

    Medlem
    Ble medlem
    08.04.2010
    Innlegg
    16
    Antall liker
    0
    Ser også at Audiolab blir anbefalt, hørt den comboen?? Å kabler??
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.129
    Antall liker
    8.761
    Torget vurderinger
    1
    Ikke med Audiolab, men jeg tror nok også det skal fungere godt. Kabler..? -ikke det du trenger å bekymre deg mest for. Om du trenger noen billige som også er veldig gode skal du se på Blue Jean Cable, sånt som LC1 IC og høyttalerkabler derfra. Men vil du ha noe dyrere så kan Soundstring fungere (Høium Hi-Fi), du har Black Magic fra PM Audio, og du har QED fra Hi-Fi Klubben og Van Den Hul.

    Mulighetene er mange. men jeg hadde vært vært mer optatt av forsterker, kilde: CD/streaming/DAC i første runde.
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Jeg har tidligere hatt både Primare og Roksan Kandy K2 til mine GS20. Begge fungerer ypperlig på sine måter. Roksan spiller med varme og er veldig frempå mens Primare er litt tilbakelent med en nydelig oppløsning.
    Jeg vil også anbefale at du tar deg tid med å finne en god kilde, som feks en god Dac. Kabeltesting og matching gjør du til slutt når du har funnet forsterker og kilde som du syntes er bra.

    Lykke til med knallhøytalere :D
     

    Drakir

    Medlem
    Ble medlem
    08.04.2010
    Innlegg
    16
    Antall liker
    0
    Må vel ærlig si at Roksan og Naim´en står øverst på lista for testing, å da Naim xs. å når det gjelder dac så kikker jeg litt på Musical Fidelity V-DAC, noen synspunkter på den??
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Hei. Jeg har ikke testet MF V-Dac. Den er sikkert bra, Men anbefaler deg å prøve Hegel sine HD10 eller evnt HD20.
    Begge disse var bra, Men når ikke en gang opp til knærne på Bel Canto Dac 2.5 som jeg har nå ;). Men til den prisen de selges for er det nok ikke mange som er bedre. :)
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Det var Primare I30 jeg hadde. Regner med at I32 er like god eller bedre.
    Ligger en slik ute på brukten. Men det har du sikkert sett
     

    Drakir

    Medlem
    Ble medlem
    08.04.2010
    Innlegg
    16
    Antall liker
    0
    Jupp har sendt han meil, men ikke hørt noe enda. så da får vi se.
     

    slettix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.03.2007
    Innlegg
    241
    Antall liker
    212
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    3
    Får vel registrere meg som en MA venn, jeg også nå :)

    Har begynt å bygge opp nytt anlegg igjen etter at den verste småbarnsfasen med andre prioriteringer har stått i fokus! MA GS20 og en Yamaha RXV3067 er de første komponentene som nå er på plass. Har en gammel Squeezebox som nå benyttes for å spille høyttalerne inn.
    Nå gjenstår bare resten av oppsettet. Skal jeg benytte Yamaha'ens innebygde DAC eller kjøpe en ekstern?
    Squeezebox som kilde eller pc med f.eks et Asus Xonar lydkort?
    Og så var det akustikken og kabler da...

    Noen som har tips til i hvilken ende man bør begynne?

    Budsjett? Tja, det bør man vel ha (selv om jeg ikke ser poenget, ender jo alltid opp med å bli sprengt til det uanstendige uansett...)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.129
    Antall liker
    8.761
    Torget vurderinger
    1
    Det avhenger litt av hva du har råd til. Hvis du får tak i GSLCR; senterhøyttaleren i GS-serien og har råd til den, så kjøper du den. Men, du kan fint komplementere GS20 med senter, bakhøyttalere og subwoofer fra RX serien -og disse integreres godt og sømløst sammen med GS20. RXLCR fungerer veldig godt med GS20 og du vil neppe legge merke til store kvalitetsforskjeller. Men klart, sammenlikner du hjemme disse gjør du jo selvsagt det. Bakhøyttalerne og subwoofer kan godt komme fra RX-serien. Jeg hadde heller tatt 4 stk. RXFX bak enn 2 stk. GSFX og fått et komplett oppsett.

    Kabler... bak har det ikke så stor betydning, bruk likest mulig kable på senter som fronthøyttalerne. Subwooferkabler trenger ikke være så dyre og fungere godt. Ikke prioriter svindyre kabler før høyttalere. Det tar du etterhvert som et potensiale for oppgradering.
     

    slettix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.03.2007
    Innlegg
    241
    Antall liker
    212
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    3
    Yup, GSLCR er også på plass. Har tenkt å gå for et par RXFX som sidehøyttalere også. Men hva med signal-kildene? Vet jo at MA er kresen på dette området (også) - er det mye å hente på å skaffe en ny DAC (f.eks HD20, Bel Canto 2.5, etc), eller er det bedre å bruke pengene på andre områder?
     

    Nuth1986

    Medlem
    Ble medlem
    03.02.2011
    Innlegg
    32
    Antall liker
    0
    Sted
    Slemmestad
    jeg har gått til innkjøp av et par GX100 og må si at jeg er stor fornøyd, jeg har tidligere hatt RX8, GS20 og siste før utskiftning GS10. Jeg må virkelig si at jeg syntes det siste parret (GX100) spiller bedre enn noe annet jeg har hørt tidligere. jeg lurer på om jeg ikke skal gå for GX 200 noen som har noen erfaringer med denne høytaleren?
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.129
    Antall liker
    8.761
    Torget vurderinger
    1
    slettix skrev:
    Yup, GSLCR er også på plass. Har tenkt å gå for et par RXFX som sidehøyttalere også. Men hva med signal-kildene? Vet jo at MA er kresen på dette området (også) - er det mye å hente på å skaffe en ny DAC (f.eks HD20, Bel Canto 2.5, etc), eller er det bedre å bruke pengene på andre områder?
    GS-serien, slik som GS10, GS20 og GS60 er ikke så fryktelig sensitive på kilder. De fungerer veldig godt på transistor og rør. Jeg har hatt med disse å gjøre over lengre tid, og kjenner alle disse modellene godt. De er ikke fryktelig kresne på signalkilder heller.

    De modellene som er mest avslørende, og derfor mest kritiske er PL-serien, slik som PL100, PL200 og PL300 som har bånddiskant. De har en tørrere gjengivelse og er veldig nøytrale, og kan komme til å lyde klinisk dersom i verste fall. Jeg kjenner PL300 godt, og vil si at så lenge man bruker kabler med et grovt kobber-tverrsnitt og kanskje prøver å unngå de mest kliniske forsterkerne så kommer du langt. Men, en billig CD-spiller i dag som Denon DCD 510AE vil faktisk fungere godt, med sin lett fyldige gjengivelse og Burr Brown PCM1791 DAC.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.788
    Antall liker
    1.125
    Torget vurderinger
    2
    Har fått i i hus et par GX 300,og kan ikke si meg annet enn meget fornøyd!

    Oppgraderte fra GS 20,og det var en oppgradering på alle parametre :)

    Og for et lekkert utseende da - til og med fruen er forelsket!
     

    Pug-Nose

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    173
    Antall liker
    53
    Noen som har erfaringer med subwooferene til MA?

    Jeg kjøpte akkurat en RXW-12 på "impuls" da jeg var på utkikk etter en mindre subwoofer. Det er alt for tidlig å si noe om jeg blir fornøyd, da leiligheten er under oppussing.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.129
    Antall liker
    8.761
    Torget vurderinger
    1
    Det er en god subwoofer. Har brukt den en del.
     

    niha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.035
    Antall liker
    406
    Torget vurderinger
    7
    Hei!
    Etter å ha kjøpt MA PL100 for en stund siden har jeg den senere tid også byttet forsterker og kabler.
    Har også begynt å fintune plasseringen av høyttalerne.
    VidarP har tidligere uttalt at MA-høyttalere skal plasseres vinkelrett på bakvegg, fronttrekk på og diskant pekende over ørehøyde.
    Dette med plassering vinkelrett på bakvegg og forsåvidt også fronttrekket på, gjelder dette også for PL100 og også de andre nye MA-høyttalerne med bånddiskant? Bånddiskantene har vel kanskje en mindre spredning enn tidligere domdiskanter, eller?
    Skal prøve meg litt fram i helgen, men hadde vært fint med deres erfaringer. Jeg finner ikke noe i manualen til MA om hva de anbefaler.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.129
    Antall liker
    8.761
    Torget vurderinger
    1
    Det stemmer at de skal stå vinkelrett, men de sprer godt. Dette med dekselet på, er det nok blandete oppfatninger om, jeg foretrekker dem av pga. at detaljnivået reduseres noe. Men å ha dem på vil dempe diskanten såpass at man får en mørkere signatur.
     

    niha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.035
    Antall liker
    406
    Torget vurderinger
    7
    Takk for svar Bjørnh. Som tidligere forhandler av MA vet jeg at du kjenner disse høyttalerne godt.
    De står slik hos meg nå og spiller meget bra, men du vet man er vel alltid ute etter det optimale ut fra de forutsetningene man har.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.129
    Antall liker
    8.761
    Torget vurderinger
    1
    Helt klart vil man ha det beste ut av dem! PL-serien byr på mer klassiske monitor-egenskaper, og PL 100 først og fremst. Jeg har litt hang til analytisk lyd, i den forstand til at sylskarpe detaljer skjæres ut i 3D..! En varmere eller, rundere klang med mer dempet topp er fullt mulig med dekslene på. Men jeg har ofte påpekt (med varierende hell overfor folk) at de er kilne på kabler, dvs. at her kan man fintune lydbildet slik man vil ha det. Jeg vil tro at forsterkerne jeg bruker i dag ville fungert fantastisk bra på PL-serien. Jeg har jo selv GS 20, men hadde jeg hatt råd, ville trolig PL 200 stått her (pga. størrelse på rommet).
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Bruker selv bi amping kablene fra MA. De samme som sitter internt. Flere som har prøvd de?

    Noen som har prøvd Midgard Audio sine blokker til Platinum serien?. Har selv PL 200.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn