MonoPulse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Mono Pulse

    Den tilgjengligheten til Allan er helt unik. Og mannen er servicemindend som bare det. Hvis nå i tillegg euro'en er på vei er det bare å kaste seg på å kjøpe :)
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.805
    Antall liker
    5.460
    Sted
    oslo
    Mono Pulse

    aiaiaiaa; og jeg som nesten hadde kastet fra meg drømmen om en 82A på grunn av manglende midler.
    til slike priser er det nesten så jeg kaster meg over emailen og bestiller en med en gang!

    er det noen som har hørt noe særlig disco/funk/synthpop på disse høytalerne? ;D
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Mono Pulse

    Horte et par Michael Jackson skiver hos HCS sist.Det FUNGERTE! Høytalerene spiller alle sjangere forbausende bra
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.152
    Antall liker
    3.958
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Mono Pulse

    bjarnetv skrev:
    er det noen som har hørt noe særlig disco/funk/synthpop på disse høytalerne? ;D
    Dersom du tenker noe ala: Stevie Wonder/Dimitri from Paris/Masters At Work/Yello/Saint-Germain/The Brand New Heavies/Shakatak/Royksopp/Prince/Pet Shop Boys/Nuyorican Soul/Marvin Gaye/Kruder & Dorfmeister/Kare & the cavemen/Jean-Michel Jarre/Jamiroquai/Freak Power/Earth Wind & Fire/Deep Forest/++

    Så joda... Dette er svært moro på MP ;D
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.805
    Antall liker
    5.460
    Sted
    oslo
    Mono Pulse

    mteinum skrev:
    bjarnetv skrev:
    er det noen som har hørt noe særlig disco/funk/synthpop på disse høytalerne? ;D
    Dersom du tenker noe ala: Stevie Wonder/Dimitri from Paris/Masters At Work/Yello/Saint-Germain/The Brand New Heavies/Shakatak/Royksopp/Prince/Pet Shop Boys/Nuyorican Soul/Marvin Gaye/Kruder & Dorfmeister/Kare & the cavemen/Jean-Michel Jarre/Jamiroquai/Freak Power/Earth Wind & Fire/Deep Forest/++

    Så joda... Dette er svært moro på MP ;D
    forbasket, da har jeg jo ingen unnskyldning for å ikke kjøpe.
    får vel kanskje skrape sammen og selge alt det overflødige utstyret jeg har liggende, så blir det ikke fullt så stort hull i lommeboken :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Mono Pulse

    Kan samstemme i at Monopulse spiser alt...Det som er på opptaket er det du får høre...Det også når opptaket er dårlig, da får du vite det ;)
     

    pretzel_logic

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.04.2008
    Innlegg
    193
    Antall liker
    3
    Mono Pulse

    Jeg kjører Music Angel KT88 på mine 42A. Nå skal det sies at jeg ikke har noe sammenligningsgrunnlag, men jeg er meget fornøyd med hvordan det låter ;D

    Forsterkeren står som regel i pentodemodus, da yter den 2x65 watt.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Mono Pulse

    pretzel_logic skrev:
    Jeg kjører Music Angel KT88 på mine 42A. Nå skal det sies at jeg ikke har noe sammenligningsgrunnlag, men jeg er meget fornøyd med hvordan det låter ;D

    Forsterkeren står som regel i pentodemodus, da yter den 2x65 watt.
    Hvilke type er det ? Tenker på rør type , Kt88, El34 e, 845 `?
     

    pretzel_logic

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.04.2008
    Innlegg
    193
    Antall liker
    3
    Mono Pulse

    HCS skrev:
    pretzel_logic skrev:
    Jeg kjører Music Angel KT88 på mine 42A. Nå skal det sies at jeg ikke har noe sammenligningsgrunnlag, men jeg er meget fornøyd med hvordan det låter ;D

    Forsterkeren står som regel i pentodemodus, da yter den 2x65 watt.
    Hvilke type er det ? Tenker på rør type , Kt88, El34 e, 845 `?
    Som jeg nevner i forrige innlegg er det en MA med KT88 rør ;)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Mono Pulse

    Heheh...sorry...har en kompis med 845...Kunne vært artig å testa med den og.. :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Mono Pulse

    Nå har jeg eid 72a en periode. Når jeg fikk de spilte de helt utrolig, også utifra de forventningene jeg hadde. Etter ca 50 timer ble det hele mer grøtete og unyansert. Bassen hang ikke med og diskanten var slitsom for å si det enkelt. Løsningen ble å bære de ned i kjelleren og sette på en plate på repeat. Der har de gått nye 100 timer. Igår testet jeg de på nytt. Diskanten er slik jeg vil ha den, deatljert med luft og ingen direkete ss-er. Til tider blir det skarpt, men hvem har hørt en ullen trompet live ? 8)

    Bassen føler jeg meg ikke helt fornøyd med ennå, der henger det ennå litt. Noe kan skyldes rommet og dets dårlige demping. Problemet kan også skyldes at den maksimalle posisjon ifht bakvegg ennå ikke er funnet. Der må det jobbes mer. Uansett bæres de ned i kjelleren for ytterligre en uke på "vann og brød", dvs kontinuerlig spilling på en gammel transistor forsterker jeg eier.

    Allan sier "at least" 50 timer for tilspilling. Dette er er poeng. For "at least" betyr nok at her må det spilles over 200 timer før mekanikken har kjørt seg til og høytaleren kan vurderes utifra hvor god den er... For til den prisen disse ennå selges for et de forsatt uten tvil et kupp. Og dette er det ikke bare jeg som sier. Jeg har hatt besøk av personer som har hørt andre bejublede høytalere her på sentralen nylig. Disse koster 4xgangen av Monopulse. Alikevel var Monopulse bedre på endel parametre enn denne andre høytaleren. At jeg selv er meget fornøyd ifht høytalere jeg har hatt i hus er fint for meg. Å få det bekreftet av andre erfarne lyttere underbygger dette og gjør meg til en lykkelig Monopulse eier fremover.. :)
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.119
    Antall liker
    4.995
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Mono Pulse

    Har noen forsøkt å tune bassporten med en sokk elller lignende?
    Allan anbefalte meg å prøve. Har ikke tatt meg tid foreløpig.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Mono Pulse

    Har testet litt med sokker i bass porten...Synes det ikke fungerte noe særlig. Bedre da med ytterligre demping av rommet. Det hjelper synes jeg, kan fort bli litt "mektig" lyd.. Men det er ingen grunn til å klage, en får høre ALT, og det er det mange høytaler konstruksjoner som ikke greier. :)
     

    eiv

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.01.2009
    Innlegg
    293
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    Mono Pulse

    Da har jeg mottat mine monopulse 82a :)

    Sålangt synes jeg de spiller veldig stort. Bra stereoperspektiv og god sammenheng fra topp til bunn. Synes toppen blir hard til tider men det mistenker jeg er mye forsterkeri og rom sin skyld.

    Er imponert over basstrykket og dybden. Mellomtonen synes jeg også er veldig vellydende, men opplever til tider at det blir litt anstrengt i nedre mellomtone om det er mye trykk i bunn.

    Kommer tilbake med oppdatering etterhvert.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Mono Pulse

    eiv skrev:
    Da har jeg mottat mine monopulse 82a :)

    Sålangt synes jeg de spiller veldig stort. Bra stereoperspektiv og god sammenheng fra topp til bunn. Synes toppen blir hard til tider men det mistenker jeg er mye forsterkeri og rom sin skyld.

    Er imponert over basstrykket og dybden. Mellomtonen synes jeg også er veldig vellydende, men opplever til tider at det blir litt anstrengt i nedre mellomtone om det er mye trykk i bunn.

    Kommer tilbake med oppdatering etterhvert.
    Gratulerer! Må få postet noen bilder når du får tid. Ifht hard topp og litt anstrengt mellomtone er mitt inntrykk at det hjalp med 200+ timer med innspilling. Nå har jo du kjøpt demohøytalere såvidt jeg har skjønt så de har vel endel timer, men mye vil ha mer. Og ja, match med resten er ytterst viktig. Disse høytalere peker fort på andre ting i kjeden hvis det er svakheter... :)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.328
    Antall liker
    11.231
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Mono Pulse

    eiv skrev:
    Da har jeg mottat mine monopulse 82a :)

    Sålangt synes jeg de spiller veldig stort. Bra stereoperspektiv og god sammenheng fra topp til bunn. Synes toppen blir hard til tider men det mistenker jeg er mye forsterkeri og rom sin skyld.

    Er imponert over basstrykket og dybden. Mellomtonen synes jeg også er veldig vellydende, men opplever til tider at det blir litt anstrengt i nedre mellomtone om det er mye trykk i bunn.

    Kommer tilbake med oppdatering etterhvert.
    Heisann, og gratulerer med nye storheter!
    Da er jeg ikke alene lengre, bare om fargen :(
    Jeg syns mye av lydinntrykket du beskriver stemmer med mine erfaringer, stort lydbilde har det vært fra dag 1, og litt skarpt i deler av spekteret.
    Det er en litt snodig tilfeldighet at vi som har det tyngste Monopulse-skytset kanskje har investert minst i forsterkeriet og resten av systemet. Det står klart for meg at 82A tjener på alt man kan tilby av oppgradering. Her har jeg oppgradert RIAA til en DIY fra AKAudio og det falt heldig ut spesielt for Monopulsene, mye av skarpheten i toppen forsvant og det klinger ut mer naturlig. Jeg venter på en Denon DL304 i bestilling, og allerede nå er det tegn som tyder på at vinyl låter bedre enn CD her på MPene.
    Og jeg har testet flere kabler, litt for moro skyld, ingen av dem dyre. Jeg hørte liten/ingen forskjell på de to lyseblå Supra-variantene (2x4) og den tunge 2x6kv fra ClasOhlsson, men siste tilskudd Belden fra BueJeans syns jeg hjalp, ting føltes et hakk åpnere og klarere. Innbilning/tilvenning, eller det røffe utseendet kanskje?
    Det som står klart for meg er at 82A krever rom og volum for å komme til sin rett, og det er faktorer jeg strever med til daglig. De spiller ikke spesielt pent på lav volum, det er da jeg sliter med den omtalte bokslyden, men gi meg en (sjelden) kveld alene hjemme i huset og dra volumet til kl.14 + . Da åpnes slusene og alle betenkeligheter fordufter. Konsertsal i heimen. 2x25W kl. A har ikke problemer med å klare det, strømkreftene er der, det må bare tillates ekstra pådrag og løft. Gi meg noe tid (noen år) og et isolert lytterom med tilpasset demping. Da skal det matches effekttrinn, og da har vi kanskje nytt konserthus i Stavanger.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.805
    Antall liker
    5.460
    Sted
    oslo
    Mono Pulse

    noen andre som synes de ikke spiller så bra på lavt volum?
    har ikke kommet så langt at jeg har bestillt noen høyttalere enda, siden staten absolutt ville ha pengene mine; men siden jeg stort sett hører på ganske lavt volum hadde det vært litt praktisk å vite hvordan de takler det :p
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.152
    Antall liker
    3.958
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Mono Pulse

    Jeg spiller så og si alltid på lavt volum. Synes de gjør en utmerket jobb. Lydbildet er stort og åpent, ingen tegn til tilbaketrukket lydbilde selv på lavt volum.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Mono Pulse

    mteinum skrev:
    Jeg spiller så og si alltid på lavt volum. Synes de gjør en utmerket jobb. Lydbildet er stort og åpent, ingen tegn til tilbaketrukket lydbilde selv på lavt volum.

    Samme her. Stort sett på lavt nivå med god utklinging. Nå skal det sies at jeg har nok krefter til vanlig, 2x80 rør watt, men har testet de med et 5, 6 amper også og resultat er stort sett det samme. Ang "bokslyd" er det noe jeg alri har hørt med disse.. :)
     

    yzfr17

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2006
    Innlegg
    426
    Antall liker
    23
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    5
    Mono Pulse

    Jeg har 42A syns de spiller bra på lavt volum, syns de er best med forsterker tilkoblet den øverste terminalen. Har andre byttet ut de standard skinnene som følger med? Jeg har også prøvd med en liten motstand for å dempe diskanten litt, kanskje det er noe å prøve for de som ikke er fornøyd med lyden på lavt volum? Evt jobbe litt med plassering?
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.328
    Antall liker
    11.231
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Mono Pulse

    yzfr17 skrev:
    Jeg har 42A syns de spiller bra på lavt volum, syns de er best med forsterker tilkoblet den øverste terminalen. Har andre byttet ut de standard skinnene som følger med? Jeg har også prøvd med en liten motstand for å dempe diskanten litt, kanskje det er noe å prøve for de som ikke er fornøyd med lyden på lavt volum? Evt jobbe litt med plassering?
    Interessant. Jumpere har jeg glemt å teste på, jeg bruker fortsatt de simple skinnene som følger med. Men motstander på diskanten har jeg prøvd i flere 'farger og varianter', og jeg tror Allan H har seriøse råd hvis du ønsker å gjøre dette skikkelig. Testen hos meg var positiv på rundt 2dB demping av diskanten med enkel motstand, men jeg droppet det nesten av prinsipp og jeg har en fryktelig livlig akustikk. Innspilling først, så demping av akustikk, så oppgradere/matche forsterker (åh jeg har mye som skal prøves!), så modifisere høyttalere, helst i samråd med konstruktør. Ikke før. Det er min logikk. Heldigvis sitter kablene lett tilgjengelig på diskanten bak i den åpne baffelen, så det er greit å leke litt.

    J.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Mono Pulse

    Bestilte ferdig med singel wire jeg..A.H sier at biwire ikke har noen praktisk implikasjon ifht lyden, men at flere kunder ønsket biwire som standard. Jeg økte prisen på mine litt og kjøpte singelwire av høy britisk klasse :)
     

    yzfr17

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2006
    Innlegg
    426
    Antall liker
    23
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    5
    Mono Pulse

    I en liten mail fra Allan tipset han om å prøve å vinkle dem litt ut (slightly away).

    Jeg har anlegget L stue, det er vegg på venstre men ikke høyre side. Litt vinkel ut fungerer her, spennende å høre hva andre mener. Har aldri prøvd det før, alltid hatt ht rett eller like mye innover (pinlig nøyaktig), litt rart at hvordan man blir låst i mønster.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.328
    Antall liker
    11.231
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Mono Pulse

    yzfr17 skrev:
    I en liten mail fra Allan tipset han om å prøve å vinkle dem litt ut (slightly away).

    Jeg har anlegget L stue, det er vegg på venstre men ikke høyre side. Litt vinkel ut fungerer her, spennende å høre hva andre mener. Har aldri prøvd det før, alltid hatt ht rett eller like mye innover (pinlig nøyaktig), litt rart at hvordan man blir låst i mønster.
    Interessant, jeg har vært inne på dette men avstanden til knallhard sidevegg er liten her. Diskantene i disse er gode spredere syns jeg. Vi gir oss ikke.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.805
    Antall liker
    5.460
    Sted
    oslo
    Mono Pulse

    hadde et ikke vert enklere å montere en L-pad på diskanten?
    da har man kan man jo justere volumet slik man foretrekker.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Mono Pulse

    Hmmm...toe-out må testes... Er vel ikke mange gradene de skal ut kan jeg tippe. Når det er sagt så opplever jeg ikke diskanten som påtrengde lenger hos meg. Men det blir mer og mer klart for meg at disse høytalerne krever mye av kjeden før for å yte maks. Men får en til dette så lyder det helt utrolig. Ikke bare ifht pris men ifht mange andre merker der ute. Og jeg har hatt endel par de siste årene med høytalere kan en si.. Til 5-6 ganger prisen av Monopulse... :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28

    yzfr17

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2006
    Innlegg
    426
    Antall liker
    23
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    5
    Mono Pulse

    42A, en av de første i tråden her og er veldig fornøyd med dem. De har fått mange timer, vet ikke antall -det går litt i perioder denne interessen og nå har det vært en lang periode med svært lite bruk.
     

    extenso

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.01.2007
    Innlegg
    97
    Antall liker
    0
    MonoPulse vs. Gallo

    Nysgjerrig på disse engelskmennene. Har noen også hørt mine amerikanere, Gallo Ref 3.1, og kan sammenligne noen styrker og svakheter?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    MonoPulse vs. Gallo

    extenso skrev:
    Nysgjerrig på disse engelskmennene. Har noen også hørt mine amerikanere, Gallo Ref 3.1, og kan sammenligne noen styrker og svakheter?

    Har hørt Gallo ved et par anledninger, begge med aktiv bassenhet. Denne ene gangen kan du se litt om her : http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=26332.0

    Gallo er meget gode høytalere og gode til prisen. Poenget er uansett at Monopulse sine kommer på ca halvparten inn til landet ferdig på døra. Og de trenger ikke en aktiv bassløsning for å spille ned imot 20-tallet. Hvor Gallo sluker strøm og trenger noen beist av noen forsterkere er Monopulse tilgivende og nøyer seg med relativt små ressuser for å spille musikk. Dette skyldes sikkert også impdeansen som ikke bikker under 7 ohm med Monopulse.

    Lydmessig, Monopulse opplevs mer utstrakt på toppen og kan bli litt hissig hvis den ikke matches rett der. Gallo har god topp uten at den opplevdes hissig der hvor jeg hørte den. Mellomtonen oppleves mer organisk med Monopulse hvorav gallo var mer pinlig korrekt og litt tørr. Det kan skyldes forsterkerne jeg har jørt de på og. Bassen med og uten aktiv bass på gallo er som dag og natt. Uten synes jeg det blir dårlig definisjon og på grensen til grøtete. Med aktiv bass er Gallo en fryd helt ned, spiller naturstridig bra. Monopulse går like dypt, men her får du ikke samme slammet fordi de er passive. Når det er sagt så kan Monopulse oppleves mer naturlig da gallo lager for mye bass på enkelte kutt.

    Håper dette svart LITT på det du lurte på :)

    Lys
     
    J

    JarleRe

    Gjest
    Mono Pulse

    Ja ja...MonoPulse klubben vokser stadig. Har akkurat sendt avgårde bestillingen til Allan.
    Takk til yzfr17 for tipset. Er jeg den 3. i Sarpsborg nå da?
     

    yzfr17

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2006
    Innlegg
    426
    Antall liker
    23
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    5
    Mono Pulse

    Tøft ;-) Gratulerer så mye, vi får holde kontakten.
    Lurer på om vi er kun 2 i Sarp, Casper62 holder til "i indre", men han er en ok fyr alikevell haha
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Mono Pulse

    JarleRe skrev:
    Ja ja...MonoPulse klubben vokser stadig. Har akkurat sendt avgårde bestillingen til Allan.
    Takk til yzfr17 for tipset. Er jeg den 3. i Sarpsborg nå da?

    Grattis Jarle! Hvilken modell og finish valgte du ? :)
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.119
    Antall liker
    4.995
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Mono Pulse

    Ryktet sier Model 82A, men om finnish etc. har det ikke lekket ut noe ennå.
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.152
    Antall liker
    3.958
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Mono Pulse

    Noen må snart bestille en hvit/rød utgave.

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn