Mono Pulse
eiv skrev:
Da har jeg mottat mine monopulse 82a
Sålangt synes jeg de spiller veldig stort. Bra stereoperspektiv og god sammenheng fra topp til bunn. Synes toppen blir hard til tider men det mistenker jeg er mye forsterkeri og rom sin skyld.
Er imponert over basstrykket og dybden. Mellomtonen synes jeg også er veldig vellydende, men opplever til tider at det blir litt anstrengt i nedre mellomtone om det er mye trykk i bunn.
Kommer tilbake med oppdatering etterhvert.
Heisann, og gratulerer med nye storheter!
Da er jeg ikke alene lengre, bare om fargen
Jeg syns mye av lydinntrykket du beskriver stemmer med mine erfaringer, stort lydbilde har det vært fra dag 1, og litt skarpt i deler av spekteret.
Det er en litt snodig tilfeldighet at vi som har det tyngste Monopulse-skytset kanskje har investert minst i forsterkeriet og resten av systemet. Det står klart for meg at 82A tjener på alt man kan tilby av oppgradering. Her har jeg oppgradert RIAA til en DIY fra AKAudio og det falt heldig ut spesielt for Monopulsene, mye av skarpheten i toppen forsvant og det klinger ut mer naturlig. Jeg venter på en Denon DL304 i bestilling, og allerede nå er det tegn som tyder på at vinyl låter bedre enn CD her på MPene.
Og jeg har testet flere kabler, litt for moro skyld, ingen av dem dyre. Jeg hørte liten/ingen forskjell på de to lyseblå Supra-variantene (2x4) og den tunge 2x6kv fra ClasOhlsson, men siste tilskudd Belden fra BueJeans syns jeg hjalp, ting føltes et hakk åpnere og klarere. Innbilning/tilvenning, eller det røffe utseendet kanskje?
Det som står klart for meg er at 82A krever rom og volum for å komme til sin rett, og det er faktorer jeg strever med til daglig. De spiller ikke spesielt pent på lav volum, det er da jeg sliter med den omtalte bokslyden, men gi meg en (sjelden) kveld alene hjemme i huset og dra volumet til kl.14 + . Da åpnes slusene og alle betenkeligheter fordufter. Konsertsal i heimen. 2x25W kl. A har ikke problemer med å klare det, strømkreftene er der, det må bare tillates ekstra pådrag og løft. Gi meg noe tid (noen år) og et isolert lytterom med tilpasset demping. Da skal det matches effekttrinn, og da har vi kanskje nytt konserthus i Stavanger.