Høres kult ut, selv om jeg nok ikke har mye å bidra med....vet at også AKAI og Concept hadde noen sværinger. Den breieste jeg har sett var på et usa forum Bredden var 25" (ca 64cm) og veide 41kg!.retteP skrev:Skulle vi gått sammen om å lage en monsterkategoriseringsliste, eller en med vintage receivere og amps? Etter mønster fra din p.u. liste kan den inneholde bilder, beskrivelser av varianter, omtale av lyd på de man har hørt, sjeldenhet, forventet prisnivå, linker til omtaler og tester osv i den grad av evighet man gidder.
Noen interesse for dette? Det handler jo om å samle, og systematisere den kunnskapen ikke minst Rudi, men også fler av dere andre tydeligvis sitter inne med.
Litt OT: hva het nå den kjeden som solgte NIKKO igjen, og hvor ble de av?niels skrev:Her er den Nikko NR 1415 jeg hadde, sammen med Pioneer CT-F950 deck.
Den er 56 cm bred, 21 høy og 51 dyb tror jeg. Vekten er 26,5 kg.
2 x 175 watt.
Rune.U skrev:Ja Nikko sluttet rett og slett med Audio i de tider.De var nok blitt en smule akterutseilt både på kvalitet, lyd og design først på 80-tallet.-men mange av deres 70-tallsprodukter holdt absolutt mål på alle måter.Lurer på om det ikke er samme firmaet som er store på fjernstyrte biler ol.nå for tiden..
Mvh Rune
niels skrev:Her er den Nikko NR 1415 jeg hadde, sammen med Pioneer CT-F950 deck.
2 x 175 watt.
Rudi skrev:Ja, det er den ja.....niels skrev:Her er den Nikko NR 1415 jeg hadde, sammen med Pioneer CT-F950 deck.
2 x 175 watt.
Var det ikke deg jeg kjøpte min av for noen år siden ?
Så den på bildet er den jeg har her nå.
Det er konseptet som er det herlige her. Vi er uenige om mye og mangt. Rør vs transistor vs klasse D. CD vs vinyl. Men det er en ting vi stort sett er enige om, og det er det som er satt over det rasjonelle, nemlig at vi føler for endel produkter som har satt sine spor i våre yngre dagers sinn. Sykt overdimensjonerte produkter har alltid appellert til barnet i en hifi-freak, og da kan vi heve oss litt over de seriøse diskusjonene våre, og samles rundt begjær etter irrasjonelle løsninger.made4u skrev:Jeg må nesten komme med en kommentar her:
Hvorfor en monster-reciver? Hvorfor ikke heller en monster av en forsterker og en radio i tillegg? Trenger ikke bli mye dyrere det og du vil få mer av det meste for pengene. Gode radioer kan man finne for en relativt rimelig penge, i noen tilfeller gis dem nær sagt bort...
Finfint beistBartesam skrev:Røyk på denne i dag jeg i USA. Grom sak på nesten 30 kilo med 2 X 160 w i 8 Ohm 20-20000 Hz
Bartesam skrev:Kom på 402 Us$ i frakt. Var egentlig dyrere, men han hadde visst noe raaaabatter hos UPS Mye gromt utstyr i Junaiten. En del i Tyskland også 8)
relløm skrev:Hei.
Disse gamle reciverene vekker litt gamle minner.
Kjøpte en Akai AA 8500 I 72. Det var den største jeg visste om da.
Solid bygget var klargjort for fjernkontroll , men med ledning.
Spilte med en ERA platespiller sevlagde høytalere med seas elementer.
Er det noen andre som har vært borti denne reciveren, eller som vet om noen til salgs.
Kommer en reportasje etter hvert med litt bilder. Er en del slike til salgs i Junaiten, men de fleste har bare 120V tilkobling. Denne har spenningsvelger på baksiden så jeg slipper å kjøpe dempetrafo fra 230 til 120V. Skal koble den opp mot Tandberg Studio Monitor og Yamaha YP-D8 direktedreven platespiller. Må få meg en MM pickup ogsåpstraums skrev:Grattis Håper den kommer helskinnet "hjem" og at du forteller oss i detalj hva du synes (med masse fine bilder selvsagt)
Bartesam skrev:Kom på 402 Us$ i frakt. Var egentlig dyrere, men han hadde visst noe raaaabatter hos UPS Mye gromt utstyr i Junaiten. En del i Tyskland også 8)
Rudi skrev:Kenwood KR9600 kjøpte jeg ny i 1977 på 36mnd avbetaling husker jeg, min første store reciver.
Tror ikke det finnes alt for mange av de i Norge, men i Sverige har jeg sett de tilsalgs nå og da og en sjelden gang i Danmark.
Lydmessig er ikke de store Kenwodd'ene noen store høydare for og si det sånn, de beste rent lydmessig er Pioneer SX1250 og SX1080/SX1280.
Den største Pioneeren jeg har av sleka er den noe mindre SX 950.Rent lydmessig,hvordan vil du sammenligne den med de større utgavene av SX? Den lyder helt superbt forsåvidt (fillern ! Kanskje den er analytisk!!?),men finner den likevel noe kvass i lyden.Det kan ha mye med de høyttalerne som stå på den nå å gjøre,så hva tror du kan matche av noenlunde enkelt tilgjengelige høyttalere på bruktmarkedet?Rudi skrev:Kenwood KR9600 kjøpte jeg ny i 1977 på 36mnd avbetaling husker jeg, min første store reciver.
Tror ikke det finnes alt for mange av de i Norge, men i Sverige har jeg sett de tilsalgs nå og da og en sjelden gang i Danmark.
Lydmessig er ikke de store Kenwodd'ene noen store høydare for og si det sånn, de beste rent lydmessig er Pioneer SX1250 og SX1080/SX1280.
JanR skrev:Noe å ha ?
(bildet er lånt på nett)
/jan
SX 850 er vel av typen før "silver" serien...? Jeg har en defekt en stående her,men jeg husker den som mer "røraktig" enn 950.Nydelig lyd i den!!Rudi skrev:Har hørt både SX-850 og SX-950, men det er så mange år siden at jeg slettes ikke husker hvordan de var, MEN jeg husker de ikke som noe negativt, så det kan bety at de er som storebrødrene sine lydmessig , men med litt mindre effekt ressurser.
Skaffet en kompis en SX-850 for noen år siden og han er godt fornøyd han.
Jeg solgte min SX-1250 i fjor........ det angrer jeg egentlig litt på, men jeg har den største av de alle enda, så det er vel ikke så veldig synd på meg .
Så du har en SX 1980 hjemme da? Gleder meg til min Sx 1250 kommer i husRudi skrev:Har hørt både SX-850 og SX-950, men det er så mange år siden at jeg slettes ikke husker hvordan de var, MEN jeg husker de ikke som noe negativt, så det kan bety at de er som storebrødrene sine lydmessig , men med litt mindre effekt ressurser.
Skaffet en kompis en SX-850 for noen år siden og han er godt fornøyd han.
Jeg solgte min SX-1250 i fjor........ det angrer jeg egentlig litt på, men jeg har den største av de alle enda, så det er vel ikke så veldig synd på meg .