Monsterreceiver: hvilken?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• pstraums

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Helt i børjan av tråden var det nevnt en Technics Monster Receiver. Den ble kanskje aldri "nevnt" med bilde?

Sjekk dette (sykt å tenke på at dette er Technics) spes for meg som ble tosifra veldig tidlig på åttitallet og så så mange KJIIPE Technics rack rundt om kring! :)

Godt mulig det ikke er den mest populære receiveren, men det er facinerende ~40 kilo RÅ kraft (regner jeg med) :) 12kg power transformer (<- Hvilke produkter har slikt i dag?), 2x2x18000uF er også ganske greitt på en receiver? :)

mindre enn 0.03% THD ved 2x330W !!(8 ohm)

:) Skulle ønske jeg hadde muligheten til å sammenligne alle (eller et par i det minste) av disse monstrene!! GANSKE sikker på at flere av dem ikke har NOE å være flau for, selv sammenlignet med mye bra av moderne greier..

http://www.thevintageknob.org/TECHNICS/SA1000/SA1000.html

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    10.027
    Sted
    Ute i skauen i Våler i Østfold.
    Torget vurderinger
    39
    Technicsene var kule de, problemet var at det var elendig byggekvalitet og dårlige printkort, samt mye dårlige komponenter i de. Har en kompis i statene som er proff på renovering av vintage recivere og han har drevet med dette i mange år som fulltidsjobb og han har alltid sagt til meg "stay clear of them"......... and if you get one.......never ever let them be turned on unsupervised..... klar tale det.

pstraums

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    OK :) så viljen var litt større enn evnen (på en måte) ;D

rveum

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2005
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    3
    pstraums skrev:
    Er det ikke ca 1000W den trekker fra nettet ? fant et utydelig bilde av rumpa til receiveren på nettet og det var i allefall 4 sifret. Så ut som 1000.

Bartesam skrev:
    Trekker den mye strøm på full utstying fra nettet ???
    Ja den er merket med 1000 watt på baksiden.
    Over påske får jeg byttet utgangs releer og da er den i topp stand, den kommer da til å erstatte TR 2075 som vintage anlegg, bilder kommer når den har fått sin rette plass.
    Litt av ett beist dette.

pstraums

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Gleder meg å se den "in action" :) ikke la oss vente for lenge med bilder please :)

rveum skrev:
    pstraums skrev:
    Er det ikke ca 1000W den trekker fra nettet ? fant et utydelig bilde av rumpa til receiveren på nettet og det var i allefall 4 sifret. Så ut som 1000.

Bartesam skrev:
    Trekker den mye strøm på full utstying fra nettet ???
    Ja den er merket med 1000 watt på baksiden.
    Over påske får jeg byttet utgangs releer og da er den i topp stand, den kommer da til å erstatte TR 2075 som vintage anlegg, bilder kommer når den har fått sin rette plass.
    Litt av ett beist dette.

rveum

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2005
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    3
    Her kommer noen bilder av mitt beist, har nå fått byttet releer på utgang og den har fått sin plass som anlegg nummer 2, intil jeg blir lei av den.

Som dere ser på bilde når den er åpen er det en kloss av en ringkjeren i denne.

Vedlegg

Petre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Antall liker
    1.250
    Sted
    Siggerud
    Blir du lei den, får du si fra, for jeg trenger jo alltids en receiver til.

decibelius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Steike, den Rotelen var hot - Sitter transistorene under gitteret mellom kjøleribbene? Fett i så fall 8)

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.224
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Var det ikke Fisher som hadde noen kjemper på slutten av 70-tallet?

Husker butikkbetjeningen måtte være to mann for å sette den opp i hyllen...

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Kabeldragern skrev:
    Var det ikke Fisher som hadde noen kjemper på slutten av 70-tallet?

Husker butikkbetjeningen måtte være to mann for å sette den opp i hyllen...
    Jeg hadde en slik storfisk en gang. Kjøpt billig på daværende Bolighuset Radio & TV på Kalbakken i Oslo, helt på slutten av 70-tallet. Den var svær! Jeg husker jeg var så fascinert av at den hadde mellomtonekontroll. I tillegg kjøpte jeg et par Fisher monsterhøyttalere, som også ruvet bra i terrenget.
    Da jeg holdt å flytte inn i ny leilighet, hadde jeg akkurat båret disse beistene samt en platespiller og en Tandberg 10XD spolebåndspiller ut av heisen, da en eldre dame i naboleiligheten kom ut og fikk se alt dette rælet i korridoren. Da ga hun
    meg Blikket, før hun gikk videre uten et ord. Men vi ble da venner senere.
    Mimre, mimre...

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.223
    Torget vurderinger
    1
    Det var stilige saker, Rotel oppsettet. Men bakpå RX 1603 så synes jeg det ser ut som det er utgang A, B og C? -er det meninga at man kan Tri-wire høyttalerne med denne?

Mvh. Bjørn

Bartesam

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Antall liker
    12.595
    Sted
    Hus
    Har det samme på min Pioneer SX 1250, og muligheten er jo til stede da. Hadde vært greit med noen bedre terminaler først :)

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.223
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo forsåvidt ganske forståelig :)

-men hvis man tar grep å ettermonterer nye terminaler, så er det jo ikke originalt lengre.

Bartesam

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Antall liker
    12.595
    Sted
    Hus
    Blir jo ikke det da, men det kan vel kanskje løfte lyden mot det ennå bedre??

Petre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Antall liker
    1.250
    Sted
    Siggerud
    Ganske kjipe tilkoblinger på mange av disse, særlig de fra tidlig -70 tall. Klemterminaler for tynne høyttalerledninger, og gjerne DIN for signalkabler. Pioneers ting fra første halvdel ( -70-74? ) av 10-året har noen egne DIN-lignende plugger for høyttalere, og RCA kontaktene sitter for tett til at man kan bruke feite signalkabler. Jeg har tillatt meg å bygge om litt på de av apparatene mine som ikke var i absolutt mint condition; de blir jo mye mer brukervennlige.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.223
    Torget vurderinger
    1
    Da kan man jo gjøre det. Ikke at jeg tror at lyden blir vanvittig mye bedre, men bedre terminaler kan sikkert forbedre "opplevelsen" å koble seg opp, i tillegg gi bedre kontakt. Da skal man ikke se helt bort fra at det gir litt småforbedringer i lydbildet heller.

rveum

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2005
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    3
    bjornh skrev:
    Det var stilige saker, Rotel oppsettet. Men bakpå RX 1603 så synes jeg det ser ut som det er utgang A, B og C? -er det meninga at man kan Tri-wire høyttalerne med denne?

Mvh. Bjørn
    Det er A B og C utgang på Rotelen, men det er kun to som kan brukes samtidig, så dette er mere for bruk i en multiroms løsning enn til biwiring.
    Disse 3 utgangene er styrt av releer som styres av knapper i fornt.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.223
    Torget vurderinger
    1
    Merkelig opplegg. Jeg håpet på at tri-wiring var tanken eller en mulighet, men det ante meg at det var noe A + B speaker opplegg.

Mvh. Bjørn

Rune.U

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.10.2006
    Antall liker
    16
    rveum skrev:
    bjornh skrev:

Mvh. Bjørn
    Det er A B og C utgang på Rotelen, men det er kun to som kan brukes samtidig, så dette er mere for bruk i en multiroms løsning enn til biwiring.
    Disse 3 utgangene er styrt av releer som styres av knapper i fornt.
    En temmelig vanlig løsning på forsterkeri fra den tiden! ;)
    Mvh Rune

rveum

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2005
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    3
    Det er god plass i rotelen til å bytte til store høytaler bøssinger og bygge det som en tre wire lsøning, men det kommer ikke jeg til å gjøre den skal beholdes som den er 100 % orginal, det er litt av hensikten med vitage anlegg.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.223
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er enig -ellers er det ikke lengre originalt.

Mvh. Bjørn

Bartesam

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Antall liker
    12.595
    Sted
    Hus
    Må ha vintage lampettledning til høyttalerkabel oxo da? ::) ;D

Rune.U

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.10.2006
    Antall liker
    16
    1,5 kv går faktisk akkurat inn i de originale bøssingene,og et liten ting til er det at faktisk har jeg oftere kontaktproblemer i nye børringer enn i disse gamle klem-utgavene.Tror faktisk kabel sitter ganske så godt i slike.Det er vel for liten kontaktflate som er skrekken,men enn akkurat frykten for at kabelen ikke skal sitte fast.
    Tror sannelig jeg skal "operere" en sånn en dag og finne ut hvor liten/ev stor kontaktflate de faktisk har!
    Kanskje de er bedre enn sitt rykte............
    Mvh Rune ;) :)

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    10.027
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    Supra Ply 2.0 er en kabel som ofte funker fint på vintage forsterkere, de blir ikke så "ville" i toppen som mange andre kabler blir på vintage utstyr. Av samme grunn liker jeg f.eks Monster 850/950 som interconnect på samme utstyr. Hvordan man enn vrir og vender på det så kan mye av det eldre utstyret bli litt hardt og "transistoraktig" i toppen spesielt hvis man bruker cd-spiller som lydkilde og da er det greit og kompansere litt synes jeg ;)
    Jeg har prøvd de nevnte kabler i nyere anlegg, men der synes jeg ikke noe særlig om de, men i vintage anleggene mine er de konge ;D

Bartesam

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Antall liker
    12.595
    Sted
    Hus
    Brukte 2,5 mm2 pr kabel jeg da jeg testet ut Pioneeren med Tandberg SM. Satt bra i terminalene de selv om de er litt stive. Tror faktisk 4 mm2 også går inn der, men er usikker om det vil gjøre noe særlig forskjell pga kontaktflaten inni terminalene. :)

Ble medlem
    27.04.2006
    Antall liker
    0
    Rudi skrev:
    SX-1980 tror jeg var demo reciveren til Pioneer importøren, ble kun tatt inn den ene så hvidt jeg evt. SX-1280 kom fra Nato basen på Grønland, SX-1250'en tror jeg ble solgt ny i Norge, det samme med Nikko'en (begge kjøpt av HFS medlemmer).
    Solgte som sagt SX-1250 og SX-1280 i fjor, 1250'en gikk til Stockholm og 1280'en gikk til en kar i Oslo området. Begge disse låt godt, men 1280'en hadde stått litt i hjel og trengte således en skikkelig rens, men jeg tror faktisk det er nettop den som er den beste av de alle lydmessig, spesielt hvis man bruker cd spiller som avspillingsmedie.
    Jeg vet om en SX-1980 som finnes i Norge jeg, rimelig sikker på at den er Norsk også med tanke på hvor den stammer fra :)
    Sikla mange ganger på denne, men eier vil ikke kvitte seg med den tross at det er veldig lite liv i den, kun lyset som virker, feilsøkte litt den gang han fikk tak på den, mistenker ett brudd i en av kretsene ut av trafo....
    Den vil jeg ha en gang, litt grommere enn den pinglete SX-939 jeg har nå. :-D

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    10.027
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    Det ville jo nesten vært for gæli at jeg hadde den eneste :D
    Men det jeg vet er at de ikke ble tatt inn til Norge via den norske importøren som vanlig salgsvare, men det betyr jo ikke at andre ikke har tatt de med seg hjem.
    Har lagt merke til at "normal-prisen" på et mint condition ex nå nærmer seg 20000 blanke for en SX-1980 og prisen på en strøken Marantz 2500 eller 2600 ligger enda høyere enn dette igjen......... glad min er i hus ;)

Ble medlem
    27.04.2006
    Antall liker
    0
    Er det noen kjente feil på dem, som kan foråsake at alt er døt utenom lys(tilsynelatende)?
    Forsterkeren er jo eldre enn meg, men har litt vondt for å tro at vedkommende har importert den selv.

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    10.027
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    Det finnes jo nordmenn som har vært på Harry-tur......... også for 30 år siden, Sverige ligger vel ikke så veldig mye lengre unna nå enn da......... og ikke minst er det vel kjent at nordmenn har tatt turen så langt sørpå som til Danmark ;)

U

Utgatt11378

Gjest
    Hei!

Slenger meg på denne..... ;D

I går tok jeg hjem en JR-S400 i fra JVC (hadde lite og gjøre) bare for og se om den funket fremdeles.
    Den er jo i fra 1977, så at dette skulle bli "rett inn og rett ut" lå vel i "fordomskortene" allerede før elektrosprayen hadde løst opp litt smuss.( trenger nok en seriøs rens ) :p

De som har fulgt meg i en årrekke vet at jeg har et problematisk rom, så problematisk at det er irriterende.
    Bassslukende til de grader, har forsøkt mye, og hatt gode resultater med en del men byttesyken ...ja dere vet "noen komponenter burde man IKKE ha solgt" :eek:

Fyrer så opp dette McIntosh lignende vintage monsteret.........( stor svart sak med blåe lys ) ???, og paff ble jeg som en annen "millionsjangsevinner ,som får RØVEREN etter å ha nesten to mill på konto" den spiller bra, faktisk så bra at Raunaene spiller bass som bare en fryd.

Ette litt fikling med EQlizeren og innkobling av Loudness, blir det enda bedre, og jeg koste meg hele kvelden med "hifipolitisk ukorrekt EQ justert lyd"!

Det er da jeg tenker....kanskje en EQ vil bli mitt neste objekt, eller en McIntosh, den har jo både EQ og Loudness ;D

Vh

S

Vedlegg

pstraums

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har lillebroren i denne serien og synes den låter fortreffelig. Den virker også extremt godt bygget.

Den heter JR-S200 og er underst i denne bunken :)
    (håper det går an å linke fra Facebook, si fra hvis det ikke funker)

Utseendet er diskutabelt, men det blir kulere og kulere for hver gang man titter på den :)

U

Utgatt11378

Gjest
    ;D En ting er i hvert fall sikkert.....dette må være STORE 100 watt......trenger ikke å ha volumet mere enn til 2 , og da er det brakende høyt !

Det som fasinerer meg mest med denne, er at den avslører lag på lag på lag i musikken....hm fasinerende :eek:

Synd at JVC sluttet å lage slike gode produkter!

Det ble plutselig morro med musikk igjen 8)

::)gir den ikke tilbake uten kamp ;D

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.036
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Har kommet over en Setton RS440 (54x36x18 cm), som nevnt og vist tidligere i tråden. Det er ikke for mye info om disse på nettet. Produsert av den da Franske Pioneerdistributør i 1977-1981 i lave serier. Produsert på Alpine fabrikken i Japan. Designet i frankrike av Pierre Cardin.
    Dette merket var av de mer kostbare på markedet, og det ble benyttet kun kvalitetskomponenter hele veien - kanskje med unntak av kabinettet som har vinylfolie. De siktet seg inn på å være et merke få hadde råd til, og karakteriserte Luxman som en av hovedkonkurrentene. Setton vant også en pris i 1977, grunnet bl.a. noen innovative kretsløsninger.

Vedlegg

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.036
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Kanskje ikke helt "monster", men en av de mer vellykkede design fra slutten av 70-tallet. Belgiske Major - her "toppmodellen RS8020.

Vedlegg

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.036
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Ellers så er vel dette dagens monster 2 channel receiver. Dvs. tunerdelen er ekstrautstyr. b44,5xd56xh19 cm. 34 kg og 200 æerlige McIntosh watt.

Vedlegg

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Antall liker
    3.520
    Torget vurderinger
    0
    Jag köpte denna i går.
    Technics SA 700 K; 2 x 100 W.
    Jag betalade 500 svenska kronor.
    Finns det någon av er som har erfarenheter av den här modellen?
    Om jag ikke husker feil så fanns det två större modeller; SA 800 och SA 1000.

RDNZL

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2008
    Antall liker
    2.236
    Torget vurderinger
    13
    IsakAlexander skrev:
    Ikke helt monster i watt men størrelsen er voksen
    Flott sak ! Hvordan låter den ?

• Laster inn…