ganilsen
Bransjeaktør
Misstenker at du blander litt her, eller så gjør jeg det.digiman skrev:Ser den, men det er ikke så gjeldene lenger imo. Løsningen er lavtrykk turboer og f.eks variabel tosteg turboer, som f.eks sitter i siste BMW 535i.ganilsen skrev:Uten å gjøre dette om til en turbo/ikke turbo tråd er det et par punkter jeg ikke liker. 1:Bunndrag (altså før turboen kicker inn). 2: Toppen (når en normal turbomotor mister pusten).
Såklart er det noe turboladede motorer er bra på. Forbruk og et meget kraftig mellomregister gjør motoren meget kjørbar.
Geir Arne
Som nevnt har du omtrent full moment fra tomgang i den motoren som jeg kjører og hifiguru snakker om. Altså den oppleves som sterk i bånn og drar velvillig opp til rødmerket. I en type bil som Golf er denne motoren helt riktig føler jeg.
Lavtrykksturbo starter relativt tidlig, men sjeldent før 1000rpm. Sett bilen din i 5gir, slak oppoverbakke så den såvidt klarer å trekke og begynn på 6-700rpm. Så kan du gjøre det samme med en 6er etterpå. Det store problemet med lavtrykksturbo kommer fordi det er snakk om morrobiler, og da vil en lavtrykksturbo være meget kjedelig i karakteristikken. Er ikke mye sprut i toppen da. Tenker man bensin/miljø kan jeg være mer enig i prioriteringen.
Når det kommer til dette med 2-stegs turbo(bi-turbo) er det ikke mange biler som har det. Av normale biler kommer jeg kun på x35d motoren til BMW, men da snakker vi diesel. Finnes sikkert flere dog. Lurer faktisk på om PSA gruppen har laget en 1,6l med noe slikt. Alternativt er din motor med turbo og kompressor den nærmeste jeg kommer 2-stegs løsning.
Variabel turbogeometri som er veldig populært på diesel er dessverre vanskelig å få til på bensin grunnet høyere avgasstemp. Men Porsche har fått det til på 911turbo. Men det er også eneste bensindrevne bilen jeg vet har dette.
x35i motoren til BMW som du nevner har ikke noen 2-stegs løsning. Har har du en middels turbo på 3 sylindre i paralell, altså en twin turbo. Dette er en såpass stor motor, og allerede en 6er, som gjør at du ikke opplever til negative sidene så mye. Mellomregisteret her er jo som en ganske kraftig V8. Men for å sitere Dinside-Bil:
Dinside skrev:Likevel er det noe med som mangler. Joda, den er enda råere enn 330i-motoren, men likevel husker vi vår test av BMW 330iA som en enda større opplevelse. Det er ikke så lett å sette fingeren på årsaken, men etter å ha tenkt nøye gjennom saken har vi kommet frem til at stikkordene er personlighet og lydbilde.
335i-motoren mangler nemlig karakteren og egenarten som kjennetegner mange av BMWs rekkeseksere, ikke minst 330i-motoren. Et av høydepunktene ved 330i-motoren er de mange lyd- og effektmessige stadiene på veien mot rødmerkingen. Overgang fra et stadium til et annet medfører endring i lydbilde og motorkarakteristikk - og man kjenner at motoren lever.
Sammenlignet med denne opplevelsen oppleves 335i-motoren som litt for sivilisert, ensformig og fargeløs. Dette har høyst sannsynlig sammenheng med at skyvet oppleves som uavbrutt og at den typiske rekkesekser-lyden ikke kommer så godt frem.
Dette er imidlertid rent subjektive betraktninger, fra et objektivt synspunkt er selvsagt 335i-motoren overlegen.