Bil, båt og motorsykkel Morrobil tråden.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    digiman skrev:
    ganilsen skrev:
    Uten å gjøre dette om til en turbo/ikke turbo tråd er det et par punkter jeg ikke liker. 1:Bunndrag (altså før turboen kicker inn). 2: Toppen (når en normal turbomotor mister pusten).

    Såklart er det noe turboladede motorer er bra på. Forbruk og et meget kraftig mellomregister gjør motoren meget kjørbar.


    Geir Arne
    Ser den, men det er ikke så gjeldene lenger imo. Løsningen er lavtrykk turboer og f.eks variabel tosteg turboer, som f.eks sitter i siste BMW 535i.
    Som nevnt har du omtrent full moment fra tomgang i den motoren som jeg kjører og hifiguru snakker om. Altså den oppleves som sterk i bånn og drar velvillig opp til rødmerket. I en type bil som Golf er denne motoren helt riktig føler jeg.
    Misstenker at du blander litt her, eller så gjør jeg det. :)

    Lavtrykksturbo starter relativt tidlig, men sjeldent før 1000rpm. Sett bilen din i 5gir, slak oppoverbakke så den såvidt klarer å trekke og begynn på 6-700rpm. Så kan du gjøre det samme med en 6er etterpå. :) Det store problemet med lavtrykksturbo kommer fordi det er snakk om morrobiler, og da vil en lavtrykksturbo være meget kjedelig i karakteristikken. Er ikke mye sprut i toppen da. Tenker man bensin/miljø kan jeg være mer enig i prioriteringen.

    Når det kommer til dette med 2-stegs turbo(bi-turbo) er det ikke mange biler som har det. Av normale biler kommer jeg kun på x35d motoren til BMW, men da snakker vi diesel. Finnes sikkert flere dog. Lurer faktisk på om PSA gruppen har laget en 1,6l med noe slikt. Alternativt er din motor med turbo og kompressor den nærmeste jeg kommer 2-stegs løsning.

    Variabel turbogeometri som er veldig populært på diesel er dessverre vanskelig å få til på bensin grunnet høyere avgasstemp. Men Porsche har fått det til på 911turbo. Men det er også eneste bensindrevne bilen jeg vet har dette.

    x35i motoren til BMW som du nevner har ikke noen 2-stegs løsning. Har har du en middels turbo på 3 sylindre i paralell, altså en twin turbo. Dette er en såpass stor motor, og allerede en 6er, som gjør at du ikke opplever til negative sidene så mye. Mellomregisteret her er jo som en ganske kraftig V8. Men for å sitere Dinside-Bil:
    Dinside skrev:
    Likevel er det noe med som mangler. Joda, den er enda råere enn 330i-motoren, men likevel husker vi vår test av BMW 330iA som en enda større opplevelse. Det er ikke så lett å sette fingeren på årsaken, men etter å ha tenkt nøye gjennom saken har vi kommet frem til at stikkordene er personlighet og lydbilde.

    335i-motoren mangler nemlig karakteren og egenarten som kjennetegner mange av BMWs rekkeseksere, ikke minst 330i-motoren. Et av høydepunktene ved 330i-motoren er de mange lyd- og effektmessige stadiene på veien mot rødmerkingen. Overgang fra et stadium til et annet medfører endring i lydbilde og motorkarakteristikk - og man kjenner at motoren lever.

    Sammenlignet med denne opplevelsen oppleves 335i-motoren som litt for sivilisert, ensformig og fargeløs. Dette har høyst sannsynlig sammenheng med at skyvet oppleves som uavbrutt og at den typiske rekkesekser-lyden ikke kommer så godt frem.

    Dette er imidlertid rent subjektive betraktninger, fra et objektivt synspunkt er selvsagt 335i-motoren overlegen.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    digiman skrev:
    Selvfølglig enig jeg også :) Morobiler skal være moro og ikke fornuftige. Ergo en smiley bak innlegget mitt ;)
    Morobilen jeg kunne tenkt meg har jeg alt beskrevet tidligere i tråden. Ingen racer, men høy nostalgi faktor med i bildet hos meg. Ikke veier den noe heller, så 110hk orginalt funker helt greit.
    Ellers er min fars tidligere BMW M3 noe av det mest moro jeg var kjørt. Selv om han bor i et land med ratt og gir på feil side :)
    112hk er det i 83 modellen.

    Har hatt 2 stk mk1 Gti, en 1.6 som Finn Gjestland hade bygd motoren til (gikk som en kule) og en 1.8 Gti som var ganske standard bortsett fra 80mm senkning.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Anonym skrev:
    digiman skrev:
    Selvfølglig enig jeg også :) Morobiler skal være moro og ikke fornuftige. Ergo en smiley bak innlegget mitt ;)
    Morobilen jeg kunne tenkt meg har jeg alt beskrevet tidligere i tråden. Ingen racer, men høy nostalgi faktor med i bildet hos meg. Ikke veier den noe heller, så 110hk orginalt funker helt greit.
    Ellers er min fars tidligere BMW M3 noe av det mest moro jeg var kjørt. Selv om han bor i et land med ratt og gir på feil side :)
    112hk er det i 83 modellen.

    Har hatt 2 stk mk1 Gti, en 1.6 som Finn Gjestland hade bygd motoren til (gikk som en kule) og en 1.8 Gti som var ganske standard bortsett fra 80mm senkning.
    Tøft :) Om jeg ikke husker feil er ikke 1.8 utgaven uten bensininnsprøytning?
    Jeg antar at 1.6i er den å foretrekke om jeg skulle gjøre alvor ut av dette noengang?
    Er jo omtrent vetran-status på disse nå :)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    digiman skrev:
    Anonym skrev:
    digiman skrev:
    Selvfølglig enig jeg også :) Morobiler skal være moro og ikke fornuftige. Ergo en smiley bak innlegget mitt ;)
    Morobilen jeg kunne tenkt meg har jeg alt beskrevet tidligere i tråden. Ingen racer, men høy nostalgi faktor med i bildet hos meg. Ikke veier den noe heller, så 110hk orginalt funker helt greit.
    Ellers er min fars tidligere BMW M3 noe av det mest moro jeg var kjørt. Selv om han bor i et land med ratt og gir på feil side :)
    112hk er det i 83 modellen.

    Har hatt 2 stk mk1 Gti, en 1.6 som Finn Gjestland hade bygd motoren til (gikk som en kule) og en 1.8 Gti som var ganske standard bortsett fra 80mm senkning.
    Tøft :) Om jeg ikke husker feil er ikke 1.8 utgaven uten bensininnsprøytning?
    Jeg antar at 1.6i er den å foretrekke om jeg skulle gjøre alvor ut av dette noengang?
    Er jo omtrent vetran-status på disse nå :)
    Begge utgavene har bensininnsprøytning, det er en 83 modell du skal ha for den har samme kjørecomputer som Golf 2 Gti. Rabbit utgavene er simplere enn de vanlige så de bør du styre unna.
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Morsomt å hive 1,8 16V inn i MKI. :D Da får du godt med hester i den lille saken. Det er også en motor som er lett å trimme med litt Audi deler. :D


    Geir Arne
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.745
    Antall liker
    11.982
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Den morsomste bilen jeg har kjørt og de suverent morsomste stundene jeg har hatt med en bil er med en slik en.



    Da i blå utførelse og med ordene RUSS 92 på siden :)
     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.646
    Antall liker
    1.380
    Apropos raksexa.... TVR Speed Six 8)

     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.587
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg husker det gikk en TVR 3000M i Bergen på slutten av åttitallet. Det har alltid vært en fantasi for meg, og på åttitallet var den faktisk løsbar for normale mennesker. Om det er slik i dag har jeg ikke sjekket. Både den og den originale Lotus Elise hadde fornuftige priser på den tiden.

     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    ganilsen skrev:
    digiman skrev:
    ganilsen skrev:
    Uten å gjøre dette om til en turbo/ikke turbo tråd er det et par punkter jeg ikke liker. 1:Bunndrag (altså før turboen kicker inn). 2: Toppen (når en normal turbomotor mister pusten).

    Såklart er det noe turboladede motorer er bra på. Forbruk og et meget kraftig mellomregister gjør motoren meget kjørbar.


    Geir Arne
    Ser den, men det er ikke så gjeldene lenger imo. Løsningen er lavtrykk turboer og f.eks variabel tosteg turboer, som f.eks sitter i siste BMW 535i.
    Som nevnt har du omtrent full moment fra tomgang i den motoren som jeg kjører og hifiguru snakker om. Altså den oppleves som sterk i bånn og drar velvillig opp til rødmerket. I en type bil som Golf er denne motoren helt riktig føler jeg.
    Misstenker at du blander litt her, eller så gjør jeg det. :)

    Lavtrykksturbo starter relativt tidlig, men sjeldent før 1000rpm. Sett bilen din i 5gir, slak oppoverbakke så den såvidt klarer å trekke og begynn på 6-700rpm. Så kan du gjøre det samme med en 6er etterpå. :) Det store problemet med lavtrykksturbo kommer fordi det er snakk om morrobiler, og da vil en lavtrykksturbo være meget kjedelig i karakteristikken. Er ikke mye sprut i toppen da. Tenker man bensin/miljø kan jeg være mer enig i prioriteringen.

    Når det kommer til dette med 2-stegs turbo(bi-turbo) er det ikke mange biler som har det. Av normale biler kommer jeg kun på x35d motoren til BMW, men da snakker vi diesel. Finnes sikkert flere dog. Lurer faktisk på om PSA gruppen har laget en 1,6l med noe slikt. Alternativt er din motor med turbo og kompressor den nærmeste jeg kommer 2-stegs løsning.

    Variabel turbogeometri som er veldig populært på diesel er dessverre vanskelig å få til på bensin grunnet høyere avgasstemp. Men Porsche har fått det til på 911turbo. Men det er også eneste bensindrevne bilen jeg vet har dette.

    x35i motoren til BMW som du nevner har ikke noen 2-stegs løsning. Har har du en middels turbo på 3 sylindre i paralell, altså en twin turbo. Dette er en såpass stor motor, og allerede en 6er, som gjør at du ikke opplever til negative sidene så mye. Mellomregisteret her er jo som en ganske kraftig V8. Men for å sitere Dinside-Bil:
    Dinside skrev:
    Likevel er det noe med som mangler. Joda, den er enda råere enn 330i-motoren, men likevel husker vi vår test av BMW 330iA som en enda større opplevelse. Det er ikke så lett å sette fingeren på årsaken, men etter å ha tenkt nøye gjennom saken har vi kommet frem til at stikkordene er personlighet og lydbilde.

    335i-motoren mangler nemlig karakteren og egenarten som kjennetegner mange av BMWs rekkeseksere, ikke minst 330i-motoren. Et av høydepunktene ved 330i-motoren er de mange lyd- og effektmessige stadiene på veien mot rødmerkingen. Overgang fra et stadium til et annet medfører endring i lydbilde og motorkarakteristikk - og man kjenner at motoren lever.

    Sammenlignet med denne opplevelsen oppleves 335i-motoren som litt for sivilisert, ensformig og fargeløs. Dette har høyst sannsynlig sammenheng med at skyvet oppleves som uavbrutt og at den typiske rekkesekser-lyden ikke kommer så godt frem.

    Dette er imidlertid rent subjektive betraktninger, fra et objektivt synspunkt er selvsagt 335i-motoren overlegen.
    Lurer på om ikke Toyota Supra JZA80 ble levert med to str turbo'er? Sekvensiellgreie? Tunerne pælmet systemet ut uansett, ikke lett å få tusen hk med det systemet....




    Som ofte blir stylet ihjel...
     

    Vedlegg

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    hifiguru skrev:
    Lurer på om ikke Toyota Supra JZA80 ble levert med to str turbo'er? Sekvensiellgreie? Tunerne pælmet systemet ut uansett, ikke lett å få tusen hk med det systemet....
    Stemmer nok det. Tror det er twinturbo, men er ikke sikker. Mye singel-turbo konvertering der i gården ja. Men ditto turbolag. :)


    Geir Arne
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Fet lyd i TVRen, men for meg er den nok ikke i nærheten av de Italienske spinnville V12erne. F.eks. Lamborghini Diablo og Countach på full gass uten tøyler helt opp til rødmerket gir gåsehud som sitter i ukevis. Eller en Ferrari V8 som varver til 9000. Send meg til Vangseter for dette er avhengighetsskapende.
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Jeg vurderer å handle annen morrobil som få tør nevne blant bilentusiaster.
    En (av mange) misforstått herlighet som med få, enkle og billige midler får kjøreegenskaper, drag og lyd som få klarer matche.
    Mazda RX7 Turbo ll.

    Og neida motoren holder ikke i evighet, men det å skru må være en del av hobbyen og morroa!

    Mistet nettopp oljetrykket på min 1,8T-20V og har tatt ned bunnpannen og skifet oljepumpe og pickup ute i snøhaugen - og det var IKKE morro!
    VAG sin longlifeolje og lange service intervaller - kiss my ass.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    RX7 er da konge :). Wankel er dritkult selv med et noe spennende forbruksmønster. Herlig at Mazda driver med slikt. Husker forresten min gamle gode Abarth 130TC: 0,85 på langtur uansett kjøremønster og 1,7 på småkjøring :).
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    norcad skrev:
    VAG sin longlifeolje og lange service intervaller - kiss my ass.
    Enig angående olje. Veldig skeptisk til å kjøre 30k på samme olje med en turbomotor. Bytter nok olje 1 gang i året på min nye. Kjører ikke mere en 12k i året.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    digiman skrev:
    norcad skrev:
    VAG sin longlifeolje og lange service intervaller - kiss my ass.
    Enig angående olje. Veldig skeptisk til å kjøre 30k på samme olje med en turbomotor. Bytter nok olje 1 gang i året på min nye. Kjører ikke mere en 12k i året.
    Bytter olje OG filter maks hver 10000 jeg uansett hva jeg kjører. Lange serviceintervaller for blodårene er en dyr måte å spare småpenger på.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.723
    Antall liker
    8.153
    Torget vurderinger
    0
    Har skrekkelig lyst på en slik. Veldig skrekkelig mye lyst på !!

    Men det går vel over en dag det også.............. :-[
     

    Vedlegg

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Trondmeg skrev:
    RX7 er da konge :). Wankel er dritkult selv med et noe spennende forbruksmønster. Herlig at Mazda driver med slikt. Husker forresten min gamle gode Abarth 130TC: 0,85 på langtur uansett kjøremønster og 1,7 på småkjøring :).
    Trodde jeg skulle kjøpe denne i fjor sommer. Kjøreegenskaper, utseende og kraft overbeviste men dessverre var den mer enn godt brukt med mange estetiske småfeil alle steder og god slark i drivverk.
     

    Vedlegg

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Er det en Bristol, Spiralis, eller driter jeg meg ut nå? Så i så fall at de dessverre var gått konkurs etter 65 års drift :(. Verden vil ikke ha mangfoldet lenger.
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    [youtube=650,350]http://www.youtube.com/watch?v=7iDk3TEPgCA&feature=fvsr[/video]

    Litt AE86, kanskje det mest fornuftige Toyota har produsert.
     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.646
    Antall liker
    1.380
    Du slipper å være alene om å drite deg Trondmeg, jeg legger også pengene mine på Bristol. Er det en 410 Spiralis?
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.195
    Antall liker
    10.756
    Bristol. Nam-nam. Må man ha stiff upper lip for å eie en slik? Eller holder det med en stuffed wallet?
    Jensen er heller ikke å forakte.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.587
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Trondmeg skrev:
    Er det en Bristol, Spiralis, eller driter jeg meg ut nå? Så i så fall at de dessverre var gått konkurs etter 65 års drift :(. Verden vil ikke ha mangfoldet lenger.
    Nei og nei, er de også borte nå. De holdt jo stilen helt fantastisk. Kanskje eneste merke som har holdt stilen uten å forsøke å flørte med nye markeder i det hele tatt. Og kanskje det kostet dem livet til slutt?

    Det gikk en veldig tidlig Jensen Interseptor på Karmøy rundt 87/88. Den ble solgt til Bergen, men jeg så den aldri på veiene i hovedstaden. Svært fin bil, men ikke så rå som de senere modellene. Jeg har veldig sans for de fra syttitallet, og siklet selv på et nesten ferdig restaureringsobjekt til rundt 100k for 6-7 år siden. Det var kosmetiske ting som gjenstod. Falmet skinn (California) og treverk ++.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Trondmeg skrev:
    Er det en Bristol, Spiralis, eller driter jeg meg ut nå? Så i så fall at de dessverre var gått konkurs etter 65 års drift :(. Verden vil ikke ha mangfoldet lenger.
    Tror ikke du driter deg mye ut. Om det ikke er en Bristol så ser den iallefall slik ut. Har hatt den ubetingede glede av slikt bekjentskap og vi forbli entusiastisk til jeg går i grava. For noen biler!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.723
    Antall liker
    8.153
    Torget vurderinger
    0
    Her var det mange kunskapsrike personer. :D

    Jo det er en Bristol. Bristol er så sært at "må ha" faktoren bare er enorm. Forøvrig er det som en "pubertal fantasi" å kjøre en slik. Den ser på mange måter ut som en kjedelig bruktbil, men du verden for en kjøremaskin !

    Har fått forslag om Fiat når folk har sett på bildet, og selv de som vet at det IKKE er Fiat fatter ofte ikke hvor spesiell den er. ;D

    Det positive nå i dag vedrørende dette merket er at det kan se ut som om Bristol blir reddet. Det samme gjelder Jensen som pr i dag driver med restaurering og oppgradering av eksisterende biler. :D :D :D :D

    Bristol passer på mange måter min livsfilosofi perfekt. Man kjøper en og etter som lommebok ( er ikke noe problem for 99,9999% av kundemassen ::) ) tid og interesse tillater kan den oppgraderes med moderne utstyr som styring, bremser, motor etc etc.. Når den er sliten sender du den til fabrikken og får tilbake en bil som er bedre enn da du kjøpte den første gangen. Genialt! Og sikkert ganske miljøvennlig også!
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Og om jeg hadde driti meg ut hadde det ikke vært så farlig. Trist med Bristol og jeg håper noen med kapital forbarmer seg.

    EDIT: ser spiralis melder om redning. Det er godt for mangfoldet :).
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.195
    Antall liker
    10.756
    Uten tvil så er morrobilbegrepet vidt, og det er bra.



    Jeg har hatt gleden av å sitte i en slik, men har ikke kjørt den. Selsom opplevelse, føttene er plassert høyere enn stumpen. I den aktuelle bilen var 1600 motoren på ca. 160 hk. og den hadde ikke turbo, men derimot et maks. turtall på nærmere 10000. Bilen veier drøyt 700 kg.
    En bekjent har bygget en motor etter Alpina specs og puttet den baki en R8 8)



    Den bilen er mildt sagt livlig med ca 140 hk og rundt 700 kg. vekt. Pluss at den ser ut som Tante Olgas shoppingbil.

    Ang. Bristol, er det ikke den som har en litt sær plassering av reservehjulet? Mellom forhjul og dør, bak ett panel der?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Det med reservehjulet og Bristol stemmer så vidt jeg vet. Det er vel knapt noen biler som har samme avstand fra foraksel til a-stolpen og tillater det. Kul løsning uansett. Renaulten er også fransk-kul. Mangler bare bilde av en Dauphine nå. Den ser ut som man kun trengte designe 25% av den og deretter speilet det man hadde tegnet i begge retninger :). Morsomme biler
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.723
    Antall liker
    8.153
    Torget vurderinger
    0
    Pink_Panther skrev:
    Uten tvil så er morrobilbegrepet vidt, og det er bra.



    Jeg har hatt gleden av å sitte i en slik, men har ikke kjørt den. Selsom opplevelse, føttene er plassert høyere enn stumpen. I den aktuelle bilen var 1600 motoren på ca. 160 hk. og den hadde ikke turbo, men derimot et maks. turtall på nærmere 10000. Bilen veier drøyt 700 kg.
    En bekjent har bygget en motor etter Alpina specs og puttet den baki en R8 8)



    Den bilen er mildt sagt livlig med ca 140 hk og rundt 700 kg. vekt. Pluss at den ser ut som Tante Olgas shoppingbil.

    Ang. Bristol, er det ikke den som har en litt sær plassering av reservehjulet? Mellom forhjul og dør, bak ett panel der?
    Ser at Pinky og Trondmeg kjenner sine biler. ;) Det er ikke mange som vet noe om Bristols spesielle plassering av reservehjulet ! Kudos til dere. :D

    Når det gjelder "Tante Olgas shoppingbil" lurer jeg på om jeg ikke i en ganske tidlig barndom så noe slikt bli brukt i løpssammenheng? Rally og bakkeløp ?? Eller husker jeg helt feil?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Bristol er så sært at man ved en viss bilinteresse i noen år er nødt til å fange den opp. Morsomt med slike sære smale merker (sa noen britisk eksentrisitet?). Bristol var forøvrig favorittmerket til salig LJK Setright i CAR magazine, hvilket vel må være et bilmerke som passet hans stil utmerket.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.195
    Antall liker
    10.756
    Spiralis skrev:
    Når det gjelder "Tante Olgas shoppingbil" lurer jeg på om jeg ikke i en ganske tidlig barndom så noe slikt bli brukt i løpssammenheng? Rally og bakkeløp ?? Eller husker jeg helt feil?
    Du har helt rett. De små hekkmotoriserte franskmennene var ganske hissige i Gordiniversjon og herjet vilt i løpssammenheng.

    Sammen med denne



    Kjennere vet hvilken bil det er snakk om. :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    NSU Prins/Prinz? 1000, het den ikke det? Hekkmotor og rå i bakkeløp :). Broren til RO80!!!
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.511
    Antall liker
    3.645
    Bortsett fra at RO80 hadde Wankelmotor
    og 1000-1200 hadde luftkjølt rekkefirer.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    slowmotion skrev:
    Bortsett fra at RO80 hadde Wankelmotor
    og 1000-1200 hadde luftkjølt rekkefirer.
    Ingen likheter nei, men begge er NSU. Akkurat som at Kristin Kirkemo er søstera til Veronica Orderud.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.195
    Antall liker
    10.756
    TTS hadde noen skikkelig sultne Webere, så store at man ikke fikk lukket motorluken. Detfor sto den litt på gløtt, fra fabrikk. :)



    Enda en hekkmotorisert småtass, denne er også fransk.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Det er Simca. Kult navn som dessverre forsvant via klassiske Talbot.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.723
    Antall liker
    8.153
    Torget vurderinger
    0
    Trondmeg skrev:
    Det er Simca. Kult navn som dessverre forsvant via klassiske Talbot.

    Simca sto på fars ( min far ;) ) shortlist da vi (han) skulle kjøpe ny bil i 1961. Bilsalget var sluppet fritt etter rasjoneringen som fulgte etter krigen. Det sto mellom Simca og Volvo PV555. Simcaen var en lekker skapning med lakk i to farger, lys grå og turkis. AmCar i minformat. :D

    Faderen hadde lyst på fransk men mor så nok mer på praktiske aspekter som å få tre gutter inn i baksetet og feriebagsjen inn i bagasjerommet. Jeg tror det på mange måter var lurt at de valgte Volvoen. Volvo var en slitesterk og god bil som "nesten" kunne erstatte en ganske sliten 1938 Austin Ten med, ikke skinn, men HUD interiør ! Tykkt skinn i noe som kan kalles tilnærmet Chesterfield stoler/sofa. Masse treverk og ratt i bakelitt?? med tre eker bestående av 3-4 tynne stålstenger. Den bilen skulle jeg gjerne hatt i dag. ;D
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.574
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19


    Rart ingen nevner Renault Alpine. Går bra, og koster ikke alt for mye!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn