Bil, båt og motorsykkel Morrobil tråden.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Pink_Panther skrev:
    Cherry Turbo, ja. 1.5 l. Man kan vel trygt si at motor og kjøreegenskaper ikke heeelt passet sammen. Den bilen var beregnet til å trille gjennom svingene. Da var Mazda 323 Turbo 4WD hakket eller to bedre.
    Det er vel ikke uten grunn at den ikke fikk så lang levetid. Husker en som gikk på Karmøy i sin tid. Med de kjøreegneskapene så er det kanskje ikke rart at det ikke finnes så mange av dem lenger. Håper de flest sjåførene overlevde moroa.

Jeg hadde i sin tid en svigerinne som hadde Corolla GTI. Den hadde vel samme motor og drivverk som den originale MR2. Dessverre fikk jeg kun kjørt den på veier som gikk rett fram, og dermed ingen andre solide inntrykk en friskheten. Kjøreegenskapene var neppe de samme som "Lotus" MR2. Colin Chapman kunne det med hjuloppheng og veigrep.

Den første Mitsubishi med turbo var vel Galant Turbo? Kan være at jeg husker feil, men det var den mest vanlige her til lands. Den keramiske turboen til Mitsubishi var visstnok meget god. Ferrari kjøpte turboer fra dem i starten, hvis jeg ikke er helt på bærtur nå.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    baluba skrev:
    Pink_Panther skrev:
    Metro 6R4. V6, 4WD. Skulle konkurrere med 205 T16, Lancia S4/037, Audi Quattro, Ford 200 RS. Kjedelige var ikke disse bilene, men de gikk vel litt fortere enn sjåførene var kapable til å mestre. Sikkert gøyale, men det holder ikke med den store Lottogevinsten for å skaffe seg en nå.
    Fiat Uno Turbo er i den andre enden av skalaen. VW skryter av å ha "funnet opp" down-size av bensinmotoren. Uno Turbo hadde en 1.4 liter med turbo som de hentet ut 105 hk. av. Ikke allverden effekt, men i en lett bil ble det relativt livlig. Toppfart over 200 km/t
    Og så har vi Cherry Turbo. Kanskje den var 1600, men likevel en liten bensinturbo. Så det er i alle fall ikke noe nytt.
    Cherry kom i Alfa Romeo utførelse også.....

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Anonym skrev:
    baluba skrev:
    Pink_Panther skrev:
    Metro 6R4. V6, 4WD. Skulle konkurrere med 205 T16, Lancia S4/037, Audi Quattro, Ford 200 RS. Kjedelige var ikke disse bilene, men de gikk vel litt fortere enn sjåførene var kapable til å mestre. Sikkert gøyale, men det holder ikke med den store Lottogevinsten for å skaffe seg en nå.
    Fiat Uno Turbo er i den andre enden av skalaen. VW skryter av å ha "funnet opp" down-size av bensinmotoren. Uno Turbo hadde en 1.4 liter med turbo som de hentet ut 105 hk. av. Ikke allverden effekt, men i en lett bil ble det relativt livlig. Toppfart over 200 km/t
    Og så har vi Cherry Turbo. Kanskje den var 1600, men likevel en liten bensinturbo. Så det er i alle fall ikke noe nytt.
    Cherry kom i Alfa Romeo utførelse også.....
    Husker den. Urk urk! :-X
    Den ble faktisk ikke penere av italiensk kosmetikk, bare enda dårligere. Ikke bare hadde den suspekte egenskaper, men i tillegg ble den dårlig skrudd sammen i forhold til originalen. Den fikk vel ganske kort levetid.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.764
    Arna. Utgangspunktet var å pare de gode egenskapene fra Alfa (egentlig bare kjøreegenskaper) med Nissans gode egenskaper. Ett eller annet sted gikk det fryktelig galt. Den bilen er ikke morrobil. Alfasud derimot....

norcad

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Antall liker
    22
    Cherry hadde en søster som het Pulsar også, ble vel solgt i US og Australia tror jeg:

Og nevnte Alfa Arna:

Og Europas raskeste forhjulsdrevne bil over 402m er?:
    (rekorden ble satt i fjor høst)

Men nå skal jeg gi meg, som sagt Cherry o.l. er ikke morrobil mer enn de to første gangene man kjører dem og er mest nervøs for neste sving.....

Vedlegg

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.407
    Torget vurderinger
    12
    Det kommer vel an på hva man liker norcad? Jeg vil gjerne ha en nervøs bil dersom den gir god feedback. Jeg liker bilkjøring som krever tilstedeværelse. Seige drog som motsetter seg enhver endring er aldri morsomt. Tycker jag

norcad

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Antall liker
    22
    Trondmeg skrev:
    Det kommer vel an på hva man liker norcad? Jeg vil gjerne ha en nervøs bil dersom den gir god feedback. Jeg liker bilkjøring som krever tilstedeværelse. Seige drog som motsetter seg enhver endring er aldri morsomt. Tycker jag
    Jeg er helt enig med deg i det Trondmeg, og det er hele grunnen til at en liten gammel billigNissan og dens like ikke er en morrobil.
    Den gir samme tilbakemeldingene som en våt svamp ;D Hvis hjulspinn og akselerasjon rett frem i 2. og 3. gir er det morsomste man vet, så er det jo greit.
    Kan på ingen måte sammenlignes med f.eks Peugeot GTI 1,9, det er en morsom småbil.

Min gamle Cadillac vil nok for de fleste tilhøre den andre kategorien du nevner, men den er for meg morsom å kjøre. Men det har selvf. ikke noe med kjøreegenskaper å gjøre! Den slenger meg 50 år tilbake i tid, til overdådig amerikansk luksus, med størrelse, utstyr, dreiemoment og silkemyk automat som jeg lar meg imponere av. En HELT annen form for morro enn f.eks liten engelsk sportsbil.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.407
    Torget vurderinger
    12
    Takker for nyanseringen. Jeg oppfattet nok at du omtalte biler type nervøse GTI-biler generelt som korttidsmorsomme, men forstår at jeg trakk litt raske konklusjoner. Sånn kan det gå :)

norcad

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Antall liker
    22

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Denne står også på Finn, en herlig custombil med alle rette triksa. Chopped, primed, frenched, whitewalls, lakepipes, tuck & roll etc etc.....HERLIG

Vedlegg

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Går sikkert an å finne en tøffere primerfarge å rulle på ;D

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Steve McQueens gamle Porsche er "up for auction".

Steike pen!

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.764
    Første 911 er noe av det vakreste som er. 912 som er samme bil, bare med 356 motor er heller ikke borte.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.764

Renault Spoprt Spider. Eneste ekstrautstyr på listen er frontrute. Denne bilen må vel sies å være "Just for fun"

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.002
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Kjørte en slik noen ganger for mange år siden. Brukte faktisk et strøkent eksemplar som bryllupsbil :)

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Pink_Panther skrev:
    Første 911 er noe av det vakreste som er. 912 som er samme bil, bare med 356 motor er heller ikke borte.
    Er det ikke kortere akselavstand på 912?

Btw, fin gammel 911, fått av us-chromen så hadde den vært perfekt ;D

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.764
    Jeg lurer på om 911 ble levert i to versjoner. Steve McQeens sønn presenterte den avbildede bilen i et program på Discovery for en stund siden og da ble den omtalt som SWB (Short wheel base) mulig da 912 er bygd på den. Den har jo en kortere motor så det er ikke usannsynlig.
    Porscheeksperter; Hjelp !!!

ePi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    1.387
    Jeg hadde sikkert klart å ha det moro om noen kastet denne etter meg 8)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Pink_Panther skrev:
    Jeg lurer på om 911 ble levert i to versjoner. Steve McQeens sønn presenterte den avbildede bilen i et program på Discovery for en stund siden og da ble den omtalt som SWB (Short wheel base) mulig da 912 er bygd på den. Den har jo en kortere motor så det er ikke usannsynlig.
    Porscheeksperter; Hjelp !!!
    Såvidt jeg husker ble hjulbasen på 911 forlenget i 1968 (tror det var det året). Da fikk 911 den endelige formen sin, og begynte å vinne løp for alvor. Selv synes jeg den korte er finest. 912 var basert på den gamle. Noe av det billigste som kunne kjøpes for noen år siden var en 912 ombygd til 911. Da mister den enhver samleverdi, og blir ganske rimelig. Det var nok mange som foretok den ombyggingen på åttitallet uten å ta hensyn til verdifallet.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.764
    Porsche 914

En bil man trygt kan si har modnet med årene. Uglesett til å begynne med, klassiker nå.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    0
    Pink_Panther skrev:
    Porsche 914

En bil man trygt kan si har modnet med årene. Uglesett til å begynne med, klassiker nå.
    Joda, men........................... ??? ??? :-\

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Pink_Panther skrev:
    Men hva? ;D Liker du den ikke?
    Ja, hva blir det til? Husker det stod en ved Fantoft, nede ved riksvegen. Det var rundt 1988, da jeg bodde der som ny bondestudent. Syntes nok ikke den var så fin da, som jeg ser at den er i virkeligheten på det bildet der.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    0
    Vel for å være ærlig ? Nei ikke så mye. Klassiker ja bevares, fin å kjøre også. Og da den kom åpnet den vel muligheten for "tilnærmet vanlig folk" å skaffe seg en Porsche. Men den vakreste av familien synes jeg ikke den er.

Møtte en i Trondheim en gang på 70 tallet da jeg kjørte Fiat 1/9. Han hilste jo mannen i Porschen, et sånn "mellom oss i sportsbil vink" og det var jo morro, men som sagt den bilen bringer fram et "men" i meg.

Når det er sagt er jeg glad for at andre liker den bedre enn meg. Den fortjener bestemt å bli tatt vare på ! En "Milestone" er det så definitivt.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.764

Enda penere bakfra.

Denne var en av kandidatene når Spitfiren ble kjøpt, men jeg er jo håpløst anglofil.

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    914 er noe døll ja. Setter liksom ikke de helt store vibbene i gang.
    Men bevares, jeg har sett ett og annet rått eksemplar. :)
    Uansett så bør det dreie seg om 914/6. Den kler lyden av sekser mye bedre. ;D

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    0
    Pink_Panther skrev:
    .................., men jeg er jo håpløst anglofil.
    Det er nok det som er mitt problem også tror jeg. :-\

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Ååå.....vi er mange. ;D
    Vær kritisk, kjør britisk. 8)

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.764

En kompis har foreviget sin "Bella" sammen med en søster.
    Gleder meg til litt varmere vær nå.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.764
    Ahhh...da var årets første toppløstur unnagjort. Sommer, nå kan du komme.

Bilde fra en tidligere sommer.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Pink_Panther skrev:

En kompis har foreviget sin "Bella" sammen med en søster.
    Gleder meg til litt varmere vær nå.
    Et veldig smukt bilde, Pink. Det er ikke så mange virkelig vellykkede amatørbilder av biler, men dette er et av dem.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    0
    Dette er en morrobil jeg har hatt lyst på i mange år. men fruen har dessverre lagt ned veto !! :'(

Tatra 813 8X8 Kolos. Denne tar seg fram stort sett overalt. Drift på alle 8 hjul, 12 sylindret diesel/multifuel motor på 17,6 liter, 266 Hk ved 2000 RPM og 990 Nm ved 1300 RPM. Ikke noen turbo her nei.

Egenvekt 14.000 kg
    Toalvekt 22.200 kg
    Max vogntogvekt 79.000 kg

"Heavy hauler" (trekkvogn) versjonen har følgende tall

Egenvekt 21.050 kg
    Totalvekt 22.000 kg
    Max vogntogvekt 121.050 kg

Finnes også i versjoner med "Stalinorgel" og en med et interkontinentalt atomvåpenbærende missil. Mao noe for enhver smak. Bare ikke en som fruen vil approbere! :-\

Vedlegg

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.764
    Det gikk noen Tatra som tømmerbiler her for endel år siden. Som ovenfor nevnt, V12 luftkjølt. Ulte som en turbin. Maks. hastighet 60 km/t, enten det var bakke rett opp eller rett ned.
    Men Spirre, det er vel god plass rundt der du bor, den kan vel gjemmes for fruen? ;D

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    0
    Pink_Panther skrev:
    Men Spirre, det er vel god plass rundt der du bor, den kan vel gjemmes for fruen? ;D
    Nå har jeg vel en 6-8 biler stående i påvente at man skal få bedre tid ( årtusenets største selvbedrag ! :-[ ), men det er personbiler, så jeg er redd en Tatra ikke så lett "forsvinner i mengden" ::)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn