Min Superb står fortsatt hos Sulland i Tromsø og der har den stått et par uker nå. De venter på deler for å fikse ett eller annet som gjør at motoren går i "nød-modus". Heldigvis er det fortsatt garanti på den. ;D
Men i mellomtiden har jeg fått låne en liten bil, en Skoda Fabia !!
For en som har vent seg til Superb kvalitet og plass er dette "dypdykket ned i folkeligheten" noe som egentlig burde ha inspirert til en roman!
Liten, ganske spartansk, men ellers sikkert grei nok om man tilhører middelklassen! :
Men siden dette er en "morrobil" tråd må man jo fortelle om denne bilens schizofrene personlighet. Som sagt trang å komme seg inn i og med liten dieselmotor uten elektrisk motorvarmer blir det uvant mye dieselkakling når den startes. Her er Superben flere lysår bedre! Men den lille oljebrenneren drar villig opp i turtall, selv om det ikke betyr lynrask aksellerasjon. Og her kommer overaskelsen. Når man drar i tredje gir og turtallet nærmer seg 3000 bytter denne lille motoren lydkarakter og virkelig BRUMMER! Det høres ut som om man deltar i traktorpulling med en svær V8 diesel på 12-15 liter volum! Det er en syk, syk opplevelse!!
Den som har hørt en stor marinediesel i en hurtigbåt som legger til kai vet hva jeg snakker om, den tunge volumiøse lyden som kommer ut av eksosrør med lite demping og sånn ca 25 cm diameter når motoren er en V8 på godt over 10 liter. En slik lyd kommer det fra denne lille bilen!? Ja bare lyd selvsagt, den flekker ikke akkurat asfalten av veien. ;D Men det er en hysterisk opplevelse. Som om man befinner seg i en tegnefilm om den lille bilen som gjerne ville være monstertruck. En opplevelse man faktisk blir i godt humør av. Så at dette må være en morrobil er hevet over all tvil! ;D