Bil, båt og motorsykkel Morrobil tråden.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.176
    Antall liker
    9.504
    Dumskalle. 6-serien er jo bare nyyyydelig. Nesten like fin som gamle CS.
     

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Min far hadde en Triumph 2,5l en gang i tiden.

    SkittBrun farge, rekkesekser tror jeg, en tung bil, men gikk ganske godt.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.547
    Antall liker
    7.871
    Torget vurderinger
    0
    Min absolutte favoritt julereklame! Liker melodien, selv om det er en av tidenes største svisker.:)

    Men for en SAAB fantast finnes det ikke noe vakrere enn en rød SAAB 96 !
    Min aller første bil var en slik en, og jeg har den ennå! ( Til konas store fortvilelse!!;) )

     
    Sist redigert:

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.888
    Antall liker
    5.557
    Sted
    Holmestrand
    Min absolutte favoritt julereklame! Liker melodien, selv om det er en av tidenes største svisker.:)

    Men for en SAAB fantast finnes det ikke noe vakrere enn en rød SAAB 96 !
    Min aller første bil var en slik en, og jeg har den ennå! ( Til konas store fortvilelse!!;) )

    Her forventes bilder!

    jeg har bare gjort en dum bilhandel, og det var å selge 96-en! Også min første, og kanskje eneste bilkjæreste? De andre bilene har vært både fine og trofaste, men bare biler.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Saab ble laget for folk som likte å kjøre bil, hvorav Volvo var motsatt... Synd Saab fikk den skjebnen den fikk. Savner fortsatt koppholderen i min lettere modifiserte Turbo..
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.292
    Antall liker
    2.535
    Torget vurderinger
    1
    Framhjuldrift er da ikke moro å kjøre
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.547
    Antall liker
    7.871
    Torget vurderinger
    0
    Framhjuldrift er da ikke moro å kjøre
    Det syntes nok også de som kjørte med bakhjulstrekk og tapte Rally Monte Carlo for en SAAB 96 som hadde halvparten så mange hester som de selv!;D
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    787
    Antall liker
    962
    Dumskalle. 6-serien er jo bare nyyyydelig. Nesten like fin som gamle CS.
    Solgte denne her i sommer, min første bil!!

    Angrer som en hund.....

    Vis vedlegget 212636
    OI!!! En virkelig klassiker!! :)

    Og du solgte den??

    Men vær nå ærlig å si at kona tvang deg fordi hun ville pusse opp badet med pengene!!!:p
    Er nok bare 22 år, kjøpte bilen da jeg var 17 år, noen kone har jeg ikke enda, men etter å ha gått ferdig i læretid og jobbet et år og gjennomført alle større utfordringer innen både firma og fag, samt et verdensmesterskap i yrkesfag satte jeg meg på skolebenken igjen på ingeniørskolen. Da måtte godbilen selges, så nå sitter jeg igjen med en Mercedes Benz E300Diesel av S124 karosseriet.

    En 1994 modell med en 24Ventilert diesel UTEN turbo.. 136hk. Dette høres kanskje traust og kjedelig ut, men for meg er det å holde denne bilen gående en reinspikka hobby. Bilen runder på nyåret 500 000km og dette krever en del ettersyn og arbeid. Når sant skal sies gikk den igjennom EU kontroll i forrige uke med null anmerkninger. Jeg synes derfor dette er en slags morrobil.

    MB OM606.910 noises - YouTube
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.292
    Antall liker
    2.535
    Torget vurderinger
    1
    Framhjuldrift er da ikke moro å kjøre
    Det syntes nok også de som kjørte med bakhjulstrekk og tapte Rally Monte Carlo for en SAAB 96 som hadde halvparten så mange hester som de selv!;D

    Viktig å skille den subjektive kjøregleden fra de objektive kvalitetene som får deg hurtigs fra a til b, noen av kvalitetene er tross alt knyttet tettere mot moro enn andre:cool:
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Saab ble laget for folk som likte å kjøre bil, hvorav Volvo var motsatt... Synd Saab fikk den skjebnen den fikk. Savner fortsatt koppholderen i min lettere modifiserte Turbo..
    Jeg har blitt veldig glad i min turbo SAAB som kun er trimmet med software, bra drag over et stort register og draget er like bra i 4. gir som i 1. gir.

    Koppholderen og nightpanel er genialt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    787
    Antall liker
    962
    For meg er bakhjulstrekk et must, dette fordi jeg selv liker å kjøre bakhjulstrekkere best. Om enkelte små tyttebærbiler er raskere enn noen bakhjulstrekkere gjør ikke det meg noe, bare jeg slipper å kjøre dritten :) Synes selv det er sørgelig at RWD fases sakte, men sikkert ut av produksjon på grunn av kostnader. Det er det jeg trives best med å kjøre. Særlig på vinterstid! Både når det gjelder fremkommelighet(kjøreteknikk og øvelse gjør mester) og lekenhet.. Ingen morrobil uten bakhjulstrekk..
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.176
    Antall liker
    9.504
    Spirre, sett deg ned og bit tennene sammen før du leser videre. :)

    Jeg har aldri forstått fascinasjonen noen har for SAAB. For meg er den bilen for evig forbundet med en rykende, putrende to-takter. Designet er også mildt sagt snodig. SAAB 95 er noe av det styggeste som er produsert, Sixten Sason må ha vært sterkt beruset.
    Nyere SAAB syntes jeg var et eneste stort gjesp, de prøvde fortvilet å være spesielle uten å lykkes. Cabrioleten er et kapittel for seg, like spennende som Celine Dion.
    Og så har vi Sonett da. En bil som kunne ha vært bra, men som ble klønet til med et kjempeoverheng foran og null overheng bak. Dessuten den putrende to-takteren eller en nesten like putrende Ford V-4 som motoralternativer. Dessuten et interiør som virket som det var hentet fra en Kalmar-truck.

    Puhh...


    (Sånn, Spirre, tell til ti og løft blikket igjen. Gå ut å se på 96`en din, kos deg med synet og si at Pantheren er helt på bærtur)
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.888
    Antall liker
    5.557
    Sted
    Holmestrand
    Kjenner en del folk som tyter ørene fulle om hvor fantastisk "artig" det er med bakkhjulstrekk, og selvfølgelig med manuelt gir. Hvor tragisk trist det er med forhjulstrekk og en del andre modne og velfunderte argumenter for at det er bedre å dytte enn å dra. Det er helt greit det, selv koser jeg meg med mine forhjulstrekkere. Det fungerer helt fint, både mhp transport og kjøreglede.
     

    Auuu

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.10.2012
    Innlegg
    144
    Antall liker
    42
    Att du Pink ikke skjønner er vel ikke Spiralis'feil? Synes faktisk inlegget ditt er dagen store GJESP her på forumet.

     

    Vedlegg

    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.176
    Antall liker
    9.504
    He-he, du har det rette nicket, Auuu. Stortåen som er vond?

    :rolleyes:
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Kan du gjøre dette med SAAB'en? :D

    Donuts - YouTube
    Start med høyere fart så får du en ordentlig donut...

    Jeg får ikke til det samme med en 9 år gammel og 1600kg tung stasjonsvogn med forhjulstrekk og sluromat men jeg har ganske lik akselerasjon og toppfart som din sportsbil.

    Hvis jeg skulle ønske høyere ytelse trenger jeg bare en ny turbo, noen rør og programvare for å hente ytterligere 50hk.
     
    Sist redigert:

    atledreier

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    607
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Kan du gjøre dette med SAAB'en? :D

    Donuts - YouTube
    Start med høyere fart så får du en ordentlig donut...

    Jeg får ikke til det samme med en 9 år gammel og 1600kg tung stasjonsvogn med forhjulstrekk og sluromat men jeg har ganske lik akselerasjon og toppfart som din sportsbil.

    Hvis jeg skulle ønske høyere ytelse trenger jeg bare en ny turbo, noen rør og programvare for å hente ytterligere 50hk.

    Hehe. Hadde jeg vært ute etter ytelser hadde jeg ikke kjøpt GT86! Der er det kjøreglede som står øverst på lista, og DET har de fått til! Lav vekt, lavt tyngdepunkt, bakhjulstrekk og diffbrems gjør bilen svært underholdende å kjøre. At man må gire litt øker bare følelsen av å være ett med maskinen. :) At man kan lage smultringer er bare bonus.
    At du holder følger med stasjonsvogna di kan så være, men bare til første svingen. Det er DER morroa starter! :)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Nå er det ikke noen pissekonkurranse og uten å ha kjørt GT86 så vil jeg anta at den er en artig sak.

    Alt til sitt bruk :)
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.176
    Antall liker
    9.504
    He-he, du har det rette nicket, Auuu. Stortåen som er vond?

    :rolleyes:
    He he,kanskje det.Anbefaler deg å studere saaben nå i jula så vil du nok like den du også når du får vendt deg til den.:)
    Sorry, julen er for kort. Jeg har brukt et halvt sekel på å prøve å forstå det geniale med SAAB, uten å finne svaret. Det samme gjelder forsåvidt VW Type 1.
    Det morsomme med bil er at smaken er så forskjellig, og alle bilinteresserte finner sitt merke. Jeg er håpløst anglofil, uten dermed å påstå at alt britisk er kult. Kos deg med SAAB, og la meg skjelle den ut, dog med et glimt i øyet.
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    787
    Antall liker
    962
    Kjenner en del folk som tyter ørene fulle om hvor fantastisk "artig" det er med bakkhjulstrekk, og selvfølgelig med manuelt gir. Hvor tragisk trist det er med forhjulstrekk og en del andre modne og velfunderte argumenter for at det er bedre å dytte enn å dra. Det er helt greit det, selv koser jeg meg med mine forhjulstrekkere. Det fungerer helt fint, både mhp transport og kjøreglede.
    Smaken er som baken, og det er ganske typisk at man prøver å konvertere bilførere med sans for forhjulstrekk over til bakhjulstrekk og omvendt.

    Jeg bruker ikke å "plage" andre med dette igrunn. Er irriterende nok når en eller annen quattro entusiast sier at en slik vogn kan kjøre fra BMWn min fra stillestående start uten problemer. Dette er helt sant, og jeg trenger ikke bli fortalt slikt så ofte..

    Har kjørt mye FWD ifm. tvang fra jobben sin side og til normalt bruk fungerer det, men jeg synes nok at bakhjulstrekk er litt mer harmonisk, man slipper at drivhjulene på bilen drar i rattet når man akselerer osv. På min bakhjulstrekkende bil har forhjulene som misjon å få bilen rundt svingene, og man kan føle veien uten forstyrrelser.

    Så følger det med noen bonuser for min del på en RWD bil, ettersom jeg gjør alle reparasjoner og vedlikehold selv, bilen er klassisk bygget, langstilt motor med enkel tilgjengelighet, for det meste, mellomaksel og differensial bak. Så slipper man også disse helsikes drivknutene og mansjettene forran..
     
    Sist redigert:

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.888
    Antall liker
    5.557
    Sted
    Holmestrand
    Drar i forhjulene er et vanlig argument. Enten må dere være usedvanlig følsomme, kanskje kombinert med redusert styrke og førlighet i armene, eller så er slike som jeg umåtelig sterke og/eller ufølsomme i ditto.
    åkkesom så fungerer faktisk begge deler, akkurat som rør og transistorer.
    :)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Når det gjelder morrobil så er selv en Caravelle T3 morsommere enn en Mercedes W123 - W124.

    Skal bakhjulstrekk moro så bør ikke bilen være så sedat, den bør ha diffbrems og effektoverskudd. 80 talls 3-serie og Sierra Cosworth representerer noe av det artigste man kan finne med rwd til betalbar pris. Husker jeg hadde en diamantsvart E30 325i for mange år siden
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    787
    Antall liker
    962
    Har selv montert denne saken i min bil.. En garasjejekk for en hundrings konvertert til ren hydraulikkpumpe, denne er tilkoblet diffen(Mercedes ASD sperredifferensial). Noen pump på håndtaket "låser" diffen :) Da blir det morro :)

    Vis vedlegget 234529

    En Mercedes er i utgangspunktet traust, men holdbare saker. BMW E30 er nok ikke like betalbar som den var for få år siden. Har rattet mye 325i og helt klart morsomt! Flertall av mine kamerater kjørte E30, jeg hadde E24(6-serien) og en annen kamerat en E23(7-serie). Sammen "herjet" man distriktet med støy..

    Min Mercedes mangler helt klart overskudd, men er det snø er det greit nok, svingradius, akselavstand og sperra sørger for utrolige mengder morro!
     

    yosh81

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Innlegg
    2.063
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Dere skriver og skryter om både fwd og rwd, men har dere prøvd 4wd?
    Prøv en skikkelig 4wd med greit av hester og ispigg på isen så vil dere aldri se dere tilbake.

    Hadde selv en gammel audi 80 quattro som jeg satte 1,8 16v turbo i. rundt 300 hk, skikkelig quattro med mekanisk sperre på midt og bakaksling.
    Jeg skal ALDRI ha noe annet enn 4wd igjen. Kjører nå en VW passat med diesel, tunet i benk til 180 hk og 400nm. (Langsgående motor, så har tilsvarende som audis quattro, ikke som vanlig 4-motion med tverrgående motor) Grei bruksbil som har mulighet for å dra på bittelitt da det trengs.
     

    yosh81

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Innlegg
    2.063
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.723
    Antall liker
    85.400
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Prøv en skikkelig 4wd med greit av hester og ispigg på isen så vil dere aldri se dere tilbake.
    Ispigg er ikke lov på vanlig vei, heldigvis
    Lovdata - Forskrift om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften)

    Fant du noe sted i mitt innlegg om at du skulle bruke ispiggen på vanlig vei da?
    Nå omhandler vel denne tråden biler som benyttes på vanlig vei, hvis du leser igjennom.
     

    yosh81

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Innlegg
    2.063
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Prøv en skikkelig 4wd med greit av hester og ispigg på isen så vil dere aldri se dere tilbake.
    Ispigg er ikke lov på vanlig vei, heldigvis
    Lovdata - Forskrift om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften)

    Fant du noe sted i mitt innlegg om at du skulle bruke ispiggen på vanlig vei da?
    Nå omhandler vel denne tråden biler som benyttes på vanlig vei, hvis du leser igjennom.

    Står ingenting om det i første innlegg om tråden ihvertfall. Der sto det om en tråd med morro-biler. Ingenting om hvor de skulle gå.
    Står også om å bruke biler på bane i denne tråden. Å kjøre på isen blir ofte å kjøre på en isbane. Men klart, jeg kunne nok ha spesifisert litt bedre. Beklager det.

    Men, i så fall kan det ofte byttes hjul på de fleste biler. Slik at de kan kjøres på veien også. Og 4wd kan faktisk være riktig så gøy der og.
     
    Sist redigert:

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    787
    Antall liker
    962
    Har prøvd diverse S4 utgaver og varianter av C4 karosseriet til Audi, det biter seg hardt ned i asfalten og akselerasjonen og følelsen av at bilen legger seg med hengerfeste subbende til asfalten er ganske spesiell. Alt dette pakket inn i et "familiebil-aktig" skall er en vill opplevelse. På svingene ble jeg derimot litt skuffet(motoren sitter jo omtrent fremfor støtfangeren på disse bilene), snuta virket tung og den føltes litt understyrt. Bilen er uansett bygget for å tåle en god del bank og er meget trimmevennlig.

    På norske veier holder jeg meg innenfor rimelighetens grenser når det gjelder fart, og det er derfor jeg trives med biler en kan presse på svinga, med andre ord bruke motoren "fullt ut" og ikke risikere å ryke inn i fengsel for å ha pushet litt adrenalin gjennom kroppen på gamle mossevei! Mazda MX-5 er en slik type bil en kan trives i til slik kjøring. Min bruksbil idag er dessverre ikke en særlig morrobil i form av gode kjøreegenskaper for frisk kjøring på landevei..
    Audi S4ene gav meg bare lyst til å dra akselerasjons-pull ut av hvert lyskryss.

    Ved lek på islagt vann er nok 4WD enestående, man får opp farta og ting skyver virkelig godt! Langs offentlig vei føler jeg at man kommer opp i litt vel høye hastigheter før man føler at ting begynner å bli gøy og ikke minst blir ting meget farlig.. Fremkommeligheten 4WD gir meg i det daglige er ikke viktig, her holder det med RWD inntil videre! For vedlikeholdet sin del blir det bare mer av det.

    4WD er morrobil helt klart, men for meg ble det å snu seg tilbake:rolleyes:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn