Mozart - novise søker mentor(er)

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.343
Antall liker
2.638
Torget vurderinger
4
Det er på tide å bli ordentlig kjent med denne fyren. Har fra før Requiem fra Naxos og en "Best of" fra EMI (eller er det Phillips..?). Sistnevnte har ganske grumsete lyd.

Kan dere anbefale en av boksene fra MDT, med supre inspillinger til ingen penger, eller bør jeg heller gå for enkeltstående innspillinger med en gang?
 

kibsgard

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
818
Antall liker
1
Jeg vil si at Mozart er paa sitt aller beste naar det gjelder konserter for diverse soloinstrumenter, og da spesielt hans pianokonserter. Ellers har han jo ogsaa mange flotte operaer (men opera er ikke det jeg hoerer mest paa). Naar det gjelder symfonier er det relativt mange jeg finner mer spennende enn Mozart, men noen virkelig flotte har han jo absolutt. Generelt mener jeg det er bedre aa gaa for enkeltinnspillinger naar det gjelder Mozart enn bokser.

Selv synes jeg at det er de gamle kanonene som er best i Mozart's piano-konserter: saa som Edwin Fischer, Robert Casadesus (m/Szell) og Clara Haskil (m/ Ferenc Fricsay). Edwin Fischer er fantastisk, og kommer i god mono-lyd. Dette er ogsaa innspillinger som sikkert kan bli vanskelig aa faa tak i etter hvert. Du kan jo f.eks. proeve denne:

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//APR5523.htm



Jeg har ogsaa hoert Brendel/Mackerras, Richter/Sanderling og Pletnev av nyere innspillinger, men de roerer meg ikke paa samme maate som de tidligere nevnte.

Hvis innspillinger av audiofil kvalitet er et must, er det kanskje noen andre som har noen gode forslag?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Dette er stort synes jeg, Uchida er min favoritt (pleide å være Perahia) på pianokonsertene av Mozart-artister.
Jeg har ikke denne gjenutgivelsen, men de originale cd'ene; og de låter aldeles supert også.

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//4685402.htm

Dette er jo bare 4 av de mest sentrale konsertene, hun spilte inn alle de sene og de "vanlige" tidlige; i tillegg til alskens sonater osv.
Jeg har Periha også (CBS LP'er) og de er også bra, men litt mer "snerten" og mekanisk, ikke så vakre og lyriske..

Anbefaler ikke Barenboim's Mozart (på Warner-salget).. når jeg hørte dææng!! istedet for pliing på andantesatsen i den 21. ja da gav jeg opp Barenboim og Mozart.. orkesteret spiller bra og klangrikt, men Barenboim er ikke i toppslag på pianoet. Da var han mye bedre på de andre boksene i serien, som dirigent (Bruckner var rå!).

Mvh Vidar P
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.808
Antall liker
10.258
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Uchida er god på pianosonatene også, finnes på en relativt billig Philips boks.

Ellers er jeg enig i at det mest sentrale av Mozart er:

Pianokonsertene (særlig fra og med nr 19)
Strykekvartettene (særlig fra nr 14)
c-mol messen og requiemet

men vil legge til:

Strykekvintettene (Talich på Calliope)
Klarinettkonserten og kvintetten (for sistnevnte feks leipzigkvartetten på mdt)
Gran Partita for 12 blåsere og kontrabass (Manze har vel en bra innspilling) - undervurder ikke mange av de øvrige divertimeniene og serenadene heller - bedre underholdningsmusikk er det få som har skrevet!
og de 4 sene operaene (Østman sine historiske korrekte Drotningholminnspillinger finnes/fantes på dv Decca Doubles, ellers synes jo jeg DVD er som skapt for opera).

har man dette så begynner man å få en viss oversikt over hva Mozart dreier seg om.
 
K

kbwh

Gjest
Er det bare jeg som synes at Tate (for Uchida i pianokonsertene og når han dirigerer symfonier) får ECO til å høres ut som en elefant i en porselensbutikk? Jeg synes ECO er langt mer lettbente for Perahia.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.808
Antall liker
10.258
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Har ikke hørt Tate/Uchida. Har Bilson/Gardiner på CD og ett nennsomt utvalg med Perahia på LP. That's more or less it, til tross for anbefalingene over er jeg mye mer av en Haydn-mann enn av en Mozart-mann.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Er det bare jeg som synes at Tate (for Uchida i pianokonsertene og når han dirigerer symfonier) får ECO til å høres ut som en elefant i en porselensbutikk? Jeg synes ECO er langt mer lettbente for Perahia.
Jeg noterte meg den kommentaren din i en annen tråd også; spilte gjennom litt av begge for å høre, men klarer ikke helt å se dette..
ECO holder tonene mer og spiller ikke med så mye sprut med Uchida; men slik jeg ser det så MÅ de det, da Uchida er rolig, lyrisk og spiller på litt mer subtile klanger enn hva Perahia gjør; og sammen så er det stor synergi synes jeg..

Det hadde blitt gærnt å sette turbo på orkesteret når Uchida spiller så sart og vakkert.. imo.

Mvh Vidar P
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.343
Antall liker
2.638
Torget vurderinger
4
Takk for tips, kom gjerne med flere, kan aldri bli for mye.

Valentino, du overrasker meg når du påpeker at annlegget mitt er som skapt for strykere. Der har du aldeles rett :D Hvordan visste du det...?

Her er en innspilling som jeg liker veldig, veldig godt, med Perahia på tangentene. Synes han veksler virkelig bra mellom de rolige og de friske, kraftfulle partiene.



Blir vel nødvendig til å sammenligne Perahia og Uchida, for å finne ut hvilken stil jeg synes passer Mozart best... ::)
Får vel starte med 2cd boksen med Uchida siden den hadde den hyggeligste prisen :)
C-moll messen er allerede bestilt!
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Får vel starte med 2cd boksen med Uchida siden den hadde den hyggeligste prisen :)
Både Uchida og Perahia har jo en form for referanse-status. Hør på 1.satsen i den 20. konserten (K466); her er Uchida aldeles rå!

Mvh Vidar P
 

allegro

Medlem
Ble medlem
02.08.2006
Innlegg
15
Antall liker
0
eine kleine nachtmusik må du også ha. prøv den på harmonia mundi med andrew manze med orkester. da får du bla en fuge i c-moll på kjøpet som sier en del om geniet mozart. lyden er super også!
 
K

kbwh

Gjest
Hvis du kjøper den kvartettboksen jeg nevnte får du den lille nattmusikken og c-mollfugen (det er den etter JS Bach fra KV405 du mener, Allegro?) på kjøpet, glimrende spilt av fire menn & Veronika.

CJ og Ref 3A spiller musikk de ikke sant?

Ellers lurt å høre både Perahia og Uchida ja. Bilsonboksen som erato nevner er billig forresten. Mye trøkk og transparens i de innspillingene. Verd en lytt.

Kjøp deg en opera Figaros Bryllup er et fint sted å starte:

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//HMC901818-20.htm
 

kibsgard

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
818
Antall liker
1
Dette er stort synes jeg, Uchida er min favoritt (pleide å være Perahia) på pianokonsertene av Mozart-artister.
Jeg har ikke denne gjenutgivelsen, men de originale cd'ene; og de låter aldeles supert også.

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//4685402.htm

Dette er jo bare 4 av de mest sentrale konsertene, hun spilte inn alle de sene og de "vanlige" tidlige; i tillegg til alskens sonater osv.
Mvh Vidar P
Tror jeg skal proeve meg paa dette settet. Ut i fra det jeg leser paa de ulike nett-forumene er det en del ulike meninger om hvilke innspillinger som er blant de beste, men at det er mange gode kandidater er det ingen tvil om. Det blir uansett en smakssak hvilken type tolkning en vil foretrekke.

Jeg har jo Uchidas komplette piano-sonater som jeg jo absolutt liker godt. Men ut i fra det jeg hoerte fra smakebiten til Joyce Hatto i det siste "Gramophone" har et sett til havnet paa innkjoeps-lista  :). I England er det tydeligvis en massiv Joyce Hatto revival om dagen med over 100 CD'er som har kommet ut i loepet av en ikke saa altfor lang tidsperiode.

 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.343
Antall liker
2.638
Torget vurderinger
4
Glimrende!

Lå nå meg komme med en anbefaling :)

Hvis det, mot all formodning, er noen av dere som ikke har sett Milos Forman's "Amadeus", så kan jeg anbefale denne på det varmeste!!
 
K

kbwh

Gjest
Filmen åpner med førstesatsen i symfoni nr. 25, den såkalte "Lille g-moll". Prøv Mackerras på Telarc. Det er noe ekstra når Wolfgang bruker molltonearter synes jeg. Her er noen:

Grosse messe og Requiem (anbefaler Harnoncourt på DHM i Requiem)
Symfoni 25 og 40 (Store g-moll - Harnoncourt er god og billig i de sene symfoniene på Warner)
Strykekvartett KV421 (verd Hagenboksen alene!)
To av strykekvintettene (er helt enig i eratos anbefaling av Talich her).
Pianokonsert nr. 20 (midtsatsen avslutter "Amadeus") og 24.
 

allegro

Medlem
Ble medlem
02.08.2006
Innlegg
15
Antall liker
0
valentino. den jeg mener er adagio og fuge i c-moll k 546.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Og mens du venter på postmannen, kan du jo podkaste litt? http://www.nrk.no/informasjon/organisasjonen/kringkastingsorkestret/1.1436996


Edit: Argh! 4 dager for sen, tilbudet gikk ut den 25.!
..Øyvind Berg og greier.. jaja. Han spilte jo til og med inn for Decca, dengang de hadde 2000-serien sin på SXL; bl.a en internasjonalt populær Peer Gynt.
Mye av dette var jo stykkevis og delt; tviler på at det kjøpende publikum er veldig stort; i beste fall kan man jo kalle dette for historiske innspillinger som vi har fått gleden av å høre siden barnsbein i NRK, i andre fall har vel de fleste som er interessert i slik musikk minst et antall av disse musikkstykkene i sin helhet med andre fremragende artister..?

Mvh Vidar P
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.648
Antall liker
3.818
Hvorfor ikke kjøpe den komplette brilliant-boksen? Da kan du finne dine favoritter og kjøpe alternative innspillinger av det du liker best.

Den koster ikke mange hundrelappene.
 
S

Stover

Gjest
Ok, helt konkret og med teskje.

Ønsker Mozart og fiolin.
Leser...

Strykekvartettene (særlig fra nr 14)

McCreesh sin C-mollmesse er veldig god.
 
K

kbwh

Gjest
En av disse to innspillingene av fiolinkonsert 3-5 kan passe da, Stover. Det er to svært ulike innspillinger, men av svært høy hvalitet både musikalsk og teknisk.

Klikk på coverbildene for å finne et fint sted å handle.

 
S

Stover

Gjest
En av disse to innspillingene av fiolinkonsert 3-5 kan passe da, Stover. Det er to svært ulike innspillinger, men av svært høy hvalitet både musikalsk og teknisk.

Klikk på coverbildene for å finne et fint sted å handle.
Takk Valentino.

Jeg begynner fra venstre og har føyet til Figaros bryllup listet lenger opp. :)
 

kibsgard

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
818
Antall liker
1
Dette er vel kanskje den som flest regner som referansen for Mozart's fiolinkonserter. En av tidenes beste fiolinister, Arthur Grumiaux, med LSO dirigert av Colin Davis:

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//4383232.htm



CD'en inneholder alle fiolinkonsertene + mere attåt. Hvilken fiolinist man selv foretrekker her er som alltid en smakssak, men Grumiaux er stort sett et sikkerstikk innen alle repertoirer.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
eine kleine nachtmusik må du også ha. prøv den på harmonia mundi med andrew manze med orkester. da får du bla en fuge i c-moll på kjøpet som sier en del om geniet mozart. lyden er super også!
Godt å se at det ikke bare er jeg som liker Eine Kleine Nachtmusik... jeg har en aldeles fornøyelig versjon fra Orpheus CO på DGG.. den var mye omtalt i sin tid (siste halvdel av 80-tallet)og regnet for å være kanskje den beste eller en av de beste, men den tid er kanskje over..?

Mvh Vidar P
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.343
Antall liker
2.638
Torget vurderinger
4
Heisann, så siste anbefalingen din. Denne hadde jeg faktisk stående i hylla.
Liker den godt :)

 
K

kbwh

Gjest
Godt å se at det ikke bare er jeg som liker Eine Kleine Nachtmusik... jeg har en aldeles fornøyelig versjon fra Orpheus CO på DGG.. den var mye omtalt i sin tid (siste halvdel av 80-tallet)og regnet for å være kanskje den beste eller en av de beste, men den tid er kanskje over..?

Mvh Vidar P
Jeg kjenner ikke Orpheus versjon. Min nyeste favoritt er Hagenkvartetten med Posch (?) på bass. Jeg like intimiteten og friskheten som ett instrument per stemme gir. Den boksen (nevnt lenger opp) er virkelig en god Mozart-investering.
 

DYNAMIC1

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
2
beklager bildet hang seg opp :-[

Denne skulle det være.

 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Som den kunnskapsrike Valentino påpeker, dette er musikk anlegget ditt er som skapt for, Kjoenik. Når du nå først er på et Mozart-rush, så pass på å få med deg Klarinettkonserten med Mathias Frøst / Amsterdam Sinfonietta /Vertavo på BIS. Åndeløst vakkert, og lyden er jaggu ikke dårlig, den heller.... :)
 
K

kbwh

Gjest
Ja, Andsnes er nå en av de virkelig store. Vi venter nå på Mozarts konserter nr. 17 & 20 fra Andsnes:

http://www.andsnes.com/newsstory.php?nid=50

Mvh
Knut
Hehe, En anmelder i Zuddeutsche Zeitung skriver at Andsnes er "the pianist from the quiet Norwegian woods". Han har nok aldri vært i Haugesund.
Kan man eie for mange gode innspillinger av KV466? Nein.
 

KH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.11.2003
Innlegg
226
Antall liker
0
Valentinos synspunkter kan jeg like. Har du sans for Östmans tilnærming kan jeg ikke la være å nevne denne:

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//102095.htm

Litt for kuriøst for mange, men har man først sansen.... (de fåes også separat).

Mer praktisk er denne versjonen av Trylleføyten (også lydmessig sterk), for øvrig den siste de spilte inn for Decca:


http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//4700562.htm


Jeg vil også si man får mye for pengene - og god kvalitet - her:


http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//4648002.htm


http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//4648502.htm

Mvh
Knut
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.343
Antall liker
2.638
Torget vurderinger
4
Som den kunnskapsrike Valentino påpeker, dette er musikk anlegget ditt er som skapt for, Kjoenik. Når du nå først er på et Mozart-rush, så pass på å få med deg Klarinettkonserten med Mathias Frøst / Amsterdam Sinfonietta /Vertavo på BIS. Åndeløst vakkert, og lyden er jaggu ikke dårlig, den heller.... :)
:)

Sitter på lugaren på KNM Horten, hvor jeg avtjener verneplikt for voksne :p Er på vei til Spania for en hente en båt som jeg (og dere ;)) får bygget der nede.
Har selvfølgelig hodetelefonforsterker, gode hodetelefoner, og iPod med meg!
Hører på Mozart (selvfølgelig) Clarinet concerto & Piano concerto No.21. Vet desverre ikke ikke hvem som spiller og dirigerer, eller hvem som har gitt den ut (rippet fra kopiert cd :eek: :-X) Men den låter ikke dårligere av den grunn, langt derifra. Dette er aldeles nydelig, spesielt piano concerto No.21, bra lyd også.
Kjempeflott at dere kommer med så mange anbefalinger!!
Ligger nok noen Mozart cd'er å venter på meg når jeg kommer hjem :)
 
K

kbwh

Gjest
Nå har Östmans Don Giovanni gått en runde. Tøft!
Det man ikke får for de små pengene er full libretto med oversettelse, og det kan være et savn når ens italiensk er så god som det min er. Nå har jeg den sagnomsuste Giulini-innspillingen (EMI) med diger bok fra før, så jeg kan jo bruke den når jeg skal følge ordentlig med på alle intrigene. 1003 damer nedlagt bare i Spania, kjoenik!
 

kibsgard

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
818
Antall liker
1
Jeg bestilte like så godt denne boksen med de 4 store Mozart operaene med Ostman/Drottningholm. På forhånd hadde jeg hørt "Cosi Fan Tutte" lånt fra biblioteket, og det var rett og slett Mozart etter mitt hjerte. Det mangler librettoer til denne billigutgaven, men det skader vel ikke å ha en innspilling til av hver av disse perlene  ;D.

http://www.amazon.com/Wolfgang-Amad...ef=sr_1_2/105-7332844-6073256?ie=UTF8&s=music

 
Topp Bunn