Musikkmannen
Musikk i fokus
Gjør som meg kjøp Topping dx7pro, "problem" løst...
Og samtidig så gir det regnet i krone for krone sammenligning mellom MQA og FLAC større andel til den utøvende kunstneren når man nytter FLAC da et sugerør i pengekjeden er tatt bort.jeg vet ikke om det er nevrosene som har blitt roet ned av at jeg vet at Flac er lossless, mens MQA ikke er det...
Men det er jo nettopp det MQA ikke er og Tidal ikke gjør.Enig i at dette kunne vært bedre forklart og kanksje kvalitetssikret. Men ideen er god: at den opprinnelige kilden bekrefter at innspillingen er slik den skal være. Omtrent som når det står på de rådyre vinylene at de er "remastered from the original tapes" og noen ganger at de opprinnelige lydfolka har vært involvert. All overføring er en kilde til avvik og det beste vi kan få er at tuklingen er dokumentert og ikke mer enn det som trenges. Og her har de koblet inn at de som laget musikken skal bekrefte opptakets ekthet. Den digitale alderen åpner for serier av udokumenterte og rare endringer og MQA inkluderer et forsøk på å holde kontroll.
For min del synes jeg at musikken igjen er mer behagelig med Qobuz i hus enn den siste tiden jeg hadde med Tidal (teknisk sett har jeg det enda).
Qobuz er interessant, mer vekt på enkle store filer og med mulighet til å kjøpe (NB: Mye bedre for miljø og klima å ha filer selv enn å laste ned hver gang). Men bør ikke streamrrboksen da være forberedt ? Så langt er TIDAL, med og uten/ MQA overraskende bra på lydkvalitet, ofte bedre enn andre medier. Kanskje de er gode på å plukke de beste versjonene ? Og det hjelper litt på det praktiske med nedlastingsmuligheten hos Tidal.
Altfor mye transienter i naturlig lyd.Dersom det også er slik at dette tar kål på transienter er det jo skjære rottegifta..
Dette er selvfølgelig et interessant moment, og gjør at jeg umiddelbar bør avslutte mitt TIDAL-abonnement.Og samtidig så gir det regnet i krone for krone sammenligning mellom MQA og FLAC større andel til den utøvende kunstneren når man nytter FLAC da et sugerør i pengekjeden er tatt bort.
Men hvis MQA vokser utover TIDAL, er det ikke all else equal.Dette er selvfølgelig et interessant moment, og gjør at jeg umiddelbar bør avslutte mitt TIDAL-abonnement.
Men vent - dette stemmer jo ikke i det hele tatt. Flere oversikter viser at TIDAL med god margin ligger blant de beste når det gjelder utbetalinger pr. stream til musikere. Hvis vi begrenser utvalget til de strømmetjenestene som er tilgjengelig på det norske markedet er de også desidert best, men med forbehold om at jeg ikke har funnet tall for Qobuz.
Så resonnementet ditt later til å basere seg på den gamle traveren all else equal, men det er åpenbart langt fra situasjonen.
Diskusjonen her dreier seg vitterlig om litt av hvert, og ikke bare med premiss om at MQA skal vokse ut over TIDAL.Men hvis MQA vokser utover TIDAL, er det ikke all else equal.
Og det er jo det diskusjonen her dreier seg, om at MQA potensielt vokser slik at alt annet ikke lenger er likt.
Problemet er at den teorien ser ut til å være helt feil. Så langt som det har vært mulig å forstå og måle hva MQA faktisk gjør er det en utglatting av transienter og spredning i tidsdomenet. At du synes det låter bedre hos deg enn klassisk CD motsier jo ikke det, men er vel snarere konsistent med andres opplevelse av at MQA gir et «soft-filter» sammenlignet med korrekt transientgjengivelse.Teoretisk skal MQA ta veldig godt vare på transienter og min erfaring er at det ikke er noen transientproblem, kanksje tvert i mot. Hos meg er vinyl ofte et lite hakk for glatt og klassisk CD format et lite hakk for skarp, så MQA oppfattes som naturlig og riktig. Men jeg har nok vært heldig med min Cary-boks, den virker godt laget ut i fra lydkriterier og de jobbet tett med MQA folka da de laget denne serien (500, 550, 600, 700)
svart-hvitt satt fingeren på rett sted i denne argumentasjonen.Dette er selvfølgelig et interessant moment, og gjør at jeg umiddelbar bør avslutte mitt TIDAL-abonnement.
Men vent - dette stemmer jo ikke i det hele tatt. Flere oversikter viser at TIDAL med god margin ligger blant de beste når det gjelder utbetalinger pr. stream til musikere. Hvis vi begrenser utvalget til de som er tilgjengelig på det norske markedet er de også desidert best, men med forbehold om at jeg ikke har funnet tall for Qobuz.
Så resonnementet ditt later til å basere seg på den gamle traveren all else equal, men det er åpenbart langt fra situasjonen.
Selvsagt ikke. Det er en kostnad ved produksjon som plateselskap/musikant kan trekke fra på skattenog vil neppe påvirke hva musikere får utbetalt pr. stream.
Det samsvarer med mitt inntrykk også. Disse tallene spriker en del for ulike nettsteder, men en typisk situasjon er at Apple Music ligger til dels langt over flertallet av konkurrentene. Men samtidig betydelig lavere enn TIDAL - i størrelsesorden rundt 60-65% av TIDAL sin utbetaling pr stream.Men velger man vinkle det fra utbetaling fra strømmeselskap mener jeg ha lest at Apple noe overraskende er blandt de beste.
Merket garanterer ekthet. Her en ekte skjorte. Bedre enn originalen.Det er to ulike ting vi må holde fra hverandre. Det ene er det tekniske, hva MQA gjør og om en liker det. Det andre er forsøket på å dokumentere og garantere kildens ekthet. Og i begge de ulike sakene er det også to aspekter. Det første er om det er en god ide. Det andre er om de har iverksatt det på en god måte. Jeg synes det er en god ide å forsøke å gjøre noe med å dokumentere og garantere veien fra studio og hjem til oss. Det er en begynnelse og antagelig bra.Men jeg vet lite om hvordan de gjør det og mange sertifiseringer ender dessverre som halvkorrupte upålitelige systemer der det eneste som er sikkert er at noen gjør penger på det. Men sertifisering kan likevel være en god ide og på veien til god iverksetting er kritikk og offentlighet viktig.
Jo, at innkjøpspriser på komponenter i et HiFI-produkt må mangedobles før merkostnaden når sluttbruker er et kjent fenomen. Men nå finnes det etter hvert flere MQA-kompatible DAC-dongler på markedet til i størrelsesorden 100 USD, og jeg tror det finnes grenser for hvor stor andel av den prisen som er MQA-lisenskostnader.En poeng jeg tror misset når Høvdingen sa at Topping betaler et ensifret dollarbeløp for MQA lisensen er at en slik kostnad har en oppkalkuleringsnøkkel på samme måte som en IC krets eller ledning. Denne kalkylen videreføres i alle ledd og er nok flersifret beløp innen forbruker betaler for den. Jadda, jeg vet, noen hundrelapper på toppen av 150.000,- betyr nada, men...
Jeg tenker vel at det er de ulike distributørenes ansvar og ikke mitt som forbruker. Hvorfor må jeg kjøpe en dings med blå lampe for å sikre at jeg får det jeg betaler for? Om jeg skal kjøpe en ryggsekk i butikken går jeg ut fra at butikken har kjøpt av en grossist som har kjøpt av produsenten… Jeg har ikke med meg en ekthetsskanner for å passe på at det er den ryggsekken jeg tror det er.Jeg synes det er en god ide å forsøke å gjøre noe med å dokumentere og garantere veien fra studio og hjem til oss.
Hvordan i alle dager får du det til at «vinyl skal jo låte best av mange gode grunner». Sett i forhold til PCM 192khz, 24 bit så er det 4-0 til PCM hvis man ser på frekvensgang, dynamikkområde, støy og harmonisk forvrengning og overføringsstabilitet (lossless overføring og transport). Det er klar at AD og DA konverteringene ikke er 100% perfekte, men det drukner i de tekniske argumentene mot vinyl. Teknisk sett bør MQA, på tross av at det er et lossy format være forholdsvis tett på PCM/FLAC. Forskjellene mellom formatene vil likevel i stor grad være en funksjon av hvilke mastere som benyttes. Med gode mastere vil alle formatene høres bra ut.Tidal sine versjoner (med MQA) vant med en overbevisende balanse mellom de to aspektene. Og dette satt langt inn hos oss å innrømme, vinyl skal jo låte best av mange gode grunner. Med litt senkede skuldre virker det rimelig sikkert at MQA i alle fall ikke er noen katastrofe for lyden.
Kanskje den beste referansen for hva som er korrekt er et velmastret 24 bit 96 eller 192 kHz PCM-opptak. Det garanterer at alt er korrekt gjengitt til langt over hva øret er i stand til å høre. Eventuelle artifakter fra antialiasing-filtre før ADC og rekonstruksjonsfiltre i DAC ligger så høyt i frekvens at det ikke er i nærheten av å være hørbart. Alt opp til godt over 40 kHz kan gjengis uten noen begrensninger. Det som kommer ut av DAC er likt det som gikk inn i ADC.Jeg er ikke god nok på det teoretiske, men har langt på vei latt meg overbevise av det jeg har lest så langt, og det er jo etterhvert kommet mye. Vi har hatt lyttekvelder og sammenliknet nettopp dette, feks attaket hos Keith Jarret. Er nok uenig med deg at i at ordet "korrekt" kan brukes så enkelt som du gjør. På vanlig CD (som du mener er "korrekt" ????) er atakket skarpt og hele klangen bikker litt mot det metalliske. Fra vinyl er klangen mer av tre og mer overbevisende, men noe av transienten er myknet. Og Tidal sine versjoner (med MQA) vant med en overbevisende balanse mellom de to aspektene. Og dette satt langt inn hos oss å innrømme, vinyl skal jo låte best av mange gode grunner. Med litt senkede skuldre virker det rimelig sikkert at MQA i alle fall ikke er noen katastrofe for lyden.
Sterke ord er bevis på svake argumenter.Jeg mener å ha dekning for de "sterke ordene". Motbevis det gjerne, og da er hverken din subjektive preferanse eller Mr BS' historiefortelling spesielt gode bevis.
Dette høres ut som et gigantisk pre-ekko...Sitter og skriver på en MQA-versjon av 1984. Tenkte å kalle den 1983 og gjøre den bedre enn originalen.
Jepp. Og så gjør jeg noe med «transientene» så teksten ikke stikker så hardt som originalen. Stort marked for sånt i Kina og N-Korea.Dette høres ut som et gigantisk pre-ekko...
Hvordan i alle dager får du det til at «vinyl skal jo låte best av mange gode grunner». Sett i forhold til PCM 192khz, 24 bit så er det 4-0 til PCM hvis man ser på frekvensgang, dynamikkområde, støy og harmonisk forvrengning og overføringsstabilitet.
Taj: Det var total seier til enkle transistorforsterkere fra 60 tallet opp i mot de gamle rørforsterkerne: beviselig lavere støy, mye lavere harmonisk forvrengning og bedre frekvensgang. Og den lille 25W fra EC i 1975; svak, ikke overbevisende måledata på harmonisk forvrengning og støy. Verden er langt mer spennende enn de enkleste målinger, heldigvis. Vinyl har dårligere data på mye, men når så mange synes det kan være bedre har det også gode grunner i andre parametre enn de du lister (faseforhold, myke avrullinger). Og en dose nostalgi og kos skal vi ikke se bort fra. Jeg har sloss med vinylriggen og var forbederedt på at den skulle være klart best når jeg endelig ble ferdig. Og så var det ikke så enkelt. Den "tvilsomme" strømmingen med MQA var minst like god, av og til litt bedre. Men noen ganger er vinyl aller best, tror jeg at jeg hører. (noen direktegraverte fra 70 tallet er fremdeles helt i topp)
Dette er vel essensen av hva vi diskuterer. Poenget er at uten debatter, litt motstand og opplysning blir det at alle følger bekken. Som på sikt kan ende med at musikk i ekte hi-res og til-og-med 16/44 forsvinner til fordel for et komprimert format i et tiår før man får snudd trenden.Her er det mange sterke ord om beviselige feil, eventyr og bokser som farger lyden. Transienter og solopiano er i alle fall meget gode med Tidal MQA, tror ikke det er mye eventyr der. Spiller nå Beethoven pianosonater nå (Erato). Tidal har mange liggende ute med og uten MQA, gjør det mulig å sammenlikne. Dagens beste gjengivelse var en SACD med London Symphoniorkester (til tross for SACD formatets beviselig skitne støy i øvre områder). Selvfølgelig burde det være både bra og bedre om en sitter med en stor originalfil i høy oppløsning, MQA er ned- og opp-pakking som jukser så mye som mulig for å få filstørrelsen ned uten at våre ører skal merke det. Lykkes det bedre enn MP3 ? Absolutt. Bedre enn Spotify ? Ja. Lykkes de bedre enn begrensingene i en vanlig CD ? tja/ja ?
En artist...bemerkelsesverdig høyt antall eller hva syns du Asbjørn, er det representativt for musikk industrien?Men det er jo nettopp det MQA ikke er og Tidal ikke gjør.
Vis vedlegget 730075
https://neilyoungarchives.com/news/...uj_X2yqcaRE-fkZOQECEU5i91FvoIUA74oBWAg4pZLIPU
Hva tenker du om argumentet til Neil Young, da?En artist...bemerkelsesverdig høyt antall eller hva syns du Asbjørn, er det representativt for musikk industrien?
Ja, det er en del påfallende sammentreff der.En artist...bemerkelsesverdig høyt antall eller hva syns du Asbjørn, er det representativt for musikk industrien?
På den andre siden finner man kjente artister som støtter og er deleier av TIDAL konseptet pr d.d.:
- Alicia Keys
- Arcade Fire's Win Butler and Regine Chassagne
- Beyoncé
- Calvin Harris
- Coldplay's Chris Martin
- Daft Punk
- Damian Marley
- deadmau5
- Indochine
- J. Cole
- Jack White
- Jason Aldean
- Shawn "JAY-Z" Carter
- Kanye West
- Lil Wayne
- Madonna
- Nicki Minaj
- Rihanna
- T.I.
- Usher
Mulig det har gått deg hus forbi, men flere er frittstående artister som er uavhengig av de store plateselskapene(de som faktisk sitter på rettighetene, lisenser og profitten).Deleiere av Tidal ja..... Skikkelig seriøse det utvalget du har funnet der gitt. Har du letet lenge?
Har mer tro på han ene enn hele den andre gjengen til sammen. Det eneste de tror på er dollar tegnet.