Mr-T presenterer: galskap satt i system

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.
    M

Mr-T

Gjest
    Lytteavstand på båndene er 1,2 meter. Avstand mellom båndene er ca. 1,7 meter.

Disse båndene er helt perfekte for nærfeltlytting, siden det jo er bare ett langt element. Ingen interferens-problemer slik man får i typiske 2- og 3-veis konstruksjoner med dome-diskant og kon-elementer.

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.865
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Vil bassene som spiller "puch-pull" kansellere hverandre? Kunne du fått kraftigere bass om alle bassene hadde spilt samme vei?

Kunne tenkt meg og oppleve anlegget igjen :)

Z

Zomby_Woof

Gjest
    John_Harald skrev:
    Vil bassene som spiller "puch-pull" kansellere hverandre? Kunne du fått kraftigere bass om alle bassene hadde spilt samme vei?

Kunne tenkt meg og oppleve anlegget igjen :)
    Her spiller nok bassene samme vei. De er ganske enkelt sånn at de er montert hver sin vei, men også er koblet hver sin vei elektrisk. Dette er faktisk en god måte å redusere forvrengningen fra elementene, fordi ulinearitet i magnet/spole-systemet og i opphenget kanselleres. Det spiller akkurat like høyt som om de var montert samme vei. Bare fordeler, med andre ord.

M

Mr-T

Gjest
    Det stemmer det. Jeg har målt en reduksjon i forvrengningen på ca 10 ganger (det er mye!) ved å montere elementene slik jeg har gjort.

Det er også et annet poeng ved det, og det handler om å sentrere tyngdepunktet på baflene.

norcad

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Antall liker
    22
    Jepp, dette ER galskap.
    Og ja det ser ut til at det er et system.

Noen ganger er galskap veldig positivt ;D

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    28.041
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det eneste spørsmålet verd å stille:

What next?

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    ;D
    Her er det en som har stått på i det siste.
    Hørte jeg noe om at souround var det neste steget? ;)

Dette er bare helt rått! Tar av meg hatten.

M

Mr-T

Gjest
    Det er sikkert ingen som kommer til å tro meg på dette, men jeg har faktisk tenkt å "legge opp"; ikke bygge noe mer.

Det er bare ett prosjekt jeg har lovd fruen å gjøre, og det er å bygge nye basskasser til hjemmekinoen. De vi har er altfor store.

Årsaken til byggestans er todelt: den ene er at jeg er veldig fornøyd med oppsettet, har mindre oppgraderings-kløe en noen gang. Det andre er at jeg har pådratt meg en kronisk sykdom som gjør at jeg ikke kan holde på med ting i samme tempo som før.

kwil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Antall liker
    1.001
    Huff da, trist at sykdom i tilfelle setter stopper for iveren. Det er alltid en berikelse med de som tar den litt lenger enn oss andre, og ikke minst som besitter kunskap til å gjenomføre det andre bare kunne ønske de fikk til.

Skjønner du sitter enda tettere på nå enn med dine tidligere kreasjoner, dette er spesielt og jeg tror det hadde krevd tilvenning før jeg hadde blitt helt komfortabel. Du har jo sagt noe om preferanser tidligere, og her tror jeg det eksisterer divergens i hopen. At det spiller konge, betviles ikke ett sekund! :D

Venter på lytteinntrykk!
    ;D
    mvh

M

Mr-T

Gjest
    Nåja, jeg depper ikke. Det finnes andre verdier i livet enn å sniffe MDF-støv og lodderøyk! :)

Jeg kommer ikke til å legge opp som musikklytter og deltager her på HFS i hvertfall.

Audiodidakt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Antall liker
    627
    Torget vurderinger
    6
    Vanvittig bra! :) Bøyer meg i støvet!

1. Bruker du hybrid h-baffel for å ikke doble evt. resonans?
    2. Dersom "kun" 110 dB er målet: ville det holdt med 8 x 21? dvs. en linjekilde per side

Mvh Gisle

M

Mr-T

Gjest
    1. Litt usikker på hva du mener? Baflene er "ekte" H-bafler, da baffelplata er satt midt på selve kassa.

2. 110 dB klarer man nesten med en enkelt 21" også, i hvertfall til 30 Hz. Når man deler så høyt som jeg gjør så er det en fordel med to linjekilder per kanal. Dette fordi man kan skape en "fantom-kilde" midt mellom de to linjene, som da kan "plasseres" der resten av systemet står. Da sikrer man optimalt stereoperspektiv også nedover i frekvens. Man vil høre at bassen kommer fra et annet sted hvis man bare har en linje som står et stykke fra resten av systemet. Men med lengre lytteavstand er det kanskje mindre kritisk.

Audiodidakt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Antall liker
    627
    Torget vurderinger
    6
    Takker Mr. T :)

Re. spsm 1: jeg har nok misforstått. Fikk det for meg at baffelen i H-ene dine ikke stod midt på med 30 cm avstand på begge sider, og tenkte da at du i så fall hadde gjort dette ut fra ønske/tanke om å spre evt. resonans.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.563
    Torget vurderinger
    24
    Jeg har kun en linjekilde pr. kanal, og er følsom for retningsbestemt lyd etc. Fra lyttepos. til bassmembraner er det 3,5 m. (midlertidig) og jeg er ikke i stand til å merke at basselementene ikke står på vertikal linje med øvrige elementer, uansett om bassene settes på innsiden eller utsiden av det øvrige. Da er det ca. 50-60 cm. fra senter basselement til senter horn. Med enda lenger lytteavstand må det nødvendigvis bli enda mindre som problem... altså ikke-eksisterende..

Det skal sies at jeg da har mellom 2 og 3 m. fra ytterkant bassdipoler til nærmeste sidevegg.

Om problemet oppstår dersom du har mindre avstand til sideveggene kan jo teoretisk være der, og det vil være avhengig av hvor høyt du deler bassystemet.

Men som sagt, slik det spiller nå så merker jeg ingen ting. Nå deles det på fra 100 - 350 Hz.

Beklager trådvoldtekten, T.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ikke bra at du har blitt syk Mr T. Leser tråden din med intr. Og synes fortsatt du er en trivelig fyr inne skauen der oppe :)

God bedring :D

M

Mr-T

Gjest
    Audiodidakt skrev:
    Takker Mr. T :)

Re. spsm 1: jeg har nok misforstått. Fikk det for meg at baffelen i H-ene dine ikke stod midt på med 30 cm avstand på begge sider, og tenkte da at du i så fall hadde gjort dette ut fra ønske/tanke om å spre evt. resonans.
    OK, jeg skjønner. Elementene er montert på samme baffelplate, for da blir de også i time-align med hverandre.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.219
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Trist å høre om sykdommen, håper ting går bra likevel. Lykke til videre!

M

Mr-T

Gjest
    Til pengesluk:
    Jeg har mye kortere lytteavstand, så det er nok mer kritisk da vil jeg tro.

En ting jeg la merke til med både side og senter-basser er at lydbildet blir mer "solid" i bassområdet, det henger bedre sammen med resten enn med bare ett basstårn.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.563
    Torget vurderinger
    24
    Alle slott har minst fire tårn.... 8) 8) 8)

Thank you, Tårn!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.563
    Torget vurderinger
    24
    Mr-T skrev:
    Til pengesluk:
    Jeg har mye kortere lytteavstand, så det er nok mer kritisk da vil jeg tro.

En ting jeg la merke til med både side og senter-basser er at lydbildet blir mer "solid" i bassområdet, det henger bedre sammen med resten enn med bare ett basstårn.
    Som en kuriositet, dersom jeg står ca. en meter fra en kanal, så KAN jeg høre tilløp til ping-pong, men det er med 350 Hz deling. 100 Hz kan godt være annerledes. Står jeg rett på INNSIDEN av en av sattelittene, og på en meters avstand, så høres INGEN slike tendenser.

M

Mr-T

Gjest
    Når jeg lytter så har jeg følgende visuelle inntrykk fra lytteposisjon: ;D

Vedlegg

M

Mr-T

Gjest
    Og hvis jeg skrur på litt lys og beveger meg bakover til sofaen så ser det ca sånn ut:

Vedlegg

kwil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Antall liker
    1.001
    Ser jo kjempe ut dette :D (spesielt første bildet ::)). Ville du fjernet bassene visuelt er det vel ingenting i veien for å bruke gardiner ala det du har rundt frontveggen også foran bassene og bare ha båndene synlige?

Men nå fjerner jo du all elektronikken, så LITT må vel synes om ikke annet så du har følelse med hvor penga har tatt veien 8)

Alt for tidlig med lydmessige inntrykk?

mvh

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.219
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Om jeg er i traktene skulle jeg gjerne tatt en tur. Dette er utrolig stilig...

M

Mr-T

Gjest
    Jeg kunne selvsagt hengt opp en gardin foran basskassene, men jeg gidder ikke. Dessuten er det tøft å kunne gå BAK anlegget. Hehe.

Det har ikke kosta så mye dette her. Skal regne litt på det så får vi se hva det blir sånn ca. Det dyreste er nok elektronikken, som jo ikke synes.

Lytteinntrykk kommer.

M

Mr-T

Gjest
    Au da. Får håpe kjerringa ikke leser Hifisentralen. Kostpris er snaut 200k... og noe over 50% har gått med til elektronikk.

M

Mr-T

Gjest
    Og så var det lytteinntrykkene da.

Når man dobler innsatsen (dvs dobbelt antall basskasser) så skal det låte dobbelt så bra, ikke sant? Vel, det er ikke helt sant. Dette ble ingen revolusjon, men det ble jo bedre. Litt bedre. Først og fremst mer autoritet, definisjon og frihet for grums i området under 40 Hz. Virkelig dype bassinstrumenter (f.eks orgelpedal) fremstår klarere og tydeligere. Overraskende nok så er det øvre bassområdet (100-200 Hz) også bedre, med bedre integrasjon med mellomtonen. Og til slutt er det helt klart mer fysisk "trykk" over gjengivelsen, og det er nok her den største forskjellen er.

Jeg hadde egentlig trodd at dipoler ikke kunne gi fysisk "slam" på samme måte som lukket eller bassrefleks, men der tok jeg feil. Det lar seg gjøre, man må bare gjøre de riktige tingene.

8

8x12_TOM

Gjest
    200k for hele ruklet er vel å beregne som ingenting når en ser på ytelsen. Er kost av "rom" inkludert?
    Må pent be om en ny audiens her :)

M

Mr-T

Gjest
    Rommet kommer i tillegg ja....

200k er kanskje ikke så mye. Folk er jo villig til å punge ut tilsvarende for meningsløst tull som fancy kabler.

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.865
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Mr-T skrev:
    Rommet kommer i tillegg ja....

200k er kanskje ikke så mye. Folk er jo villig til å punge ut tilsvarende for meningsløst tull som fancy kabler.
    Mulig et bestekjøp for kr 200000,- :)

Hva er avstanden fra elementene til bakveggen?

Z

Zomby_Woof

Gjest
    200.000,- for et komplett anlegg er ikke galskap. Jeg ser system her, men.... galskap? Nei.

Eneste ankepunktet er muligens dette med 'komplett'. Hvor er platespiller'n?? :mad:

M

Mr-T

Gjest
    Hehe. Jeg har konsolidert til en eneste kilde - Squeezebox. :)

Kilder som jeg har hatt og kastet ut er:
    PC-basert avspilling, plate-spiller, kassett-spiller, spolebånd-spiller, DAT-spiller, CD-spiller, DVD-spiller, TV-tuner, VHS-spiller og FM-tuner.

M

Mr-T

Gjest
    John_Harald skrev:
    Mulig et bestekjøp for kr 200000,- :)

Hva er avstanden fra elementene til bakveggen?
    Eneste problemet er at et sånt anlegg ikke kan kjøpes.....

Avstand til frontvegg fra bånda er ca 1,5 meter. Men den veggen er dempet så det er ikke mye refleksjon som kommer tilbake.

Fra basselementene til vegg er det ca 60-70 cm.

M

Mr-T

Gjest
    Det jeg fryktet skulle skje, det skjedde - at tråden ble forsøplet med tullball. Mange innlegg er nå slettet, og tråden stenges.

Ta kontakt på PM hvis dere lurer på noe.

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn