Hehe du så den ja....gismo skrev:Pst: monter en isolert gjennomføring av nettkabelen i aluplata di ;D
Jeg hadde faktisk en sånn ide en gang ....norcad skrev:Man kunne vel jukse litt å gjemme de små nusselige modulene inne i noen skikkelig tøffe kabinetter med overdrevne kjøleribber?
Når du gir meg disse to alternativer fikk jeg mest tro på pelsen ;DMr-T skrev:Hehe du så den ja....gismo skrev:Pst: monter en isolert gjennomføring av nettkabelen i aluplata di ;D
Hele ampen er bygd med deler fra skrotekassa (unntatt Hypex modulene selvsagt), og jeg hadde ingen passende store gjennomføringer liggende.
Hva låter best? Gjennomføringer av lemen-pels? ;D
Ikke ulik bakgrunn da 8)Mr-T skrev:Uff ja, jeg har holdt med elektronikk i 30 år og har store mengder komponenter bare liggende å slenge...... :-[
Personlig må jeg si at jeg har god erfaring med brasiliansk froskeforhud, veldig gode data på RF og UHF supression..Mr-T skrev:Hehe du så den ja....gismo skrev:Pst: monter en isolert gjennomføring av nettkabelen i aluplata di ;D
Hele ampen er bygd med deler fra skrotekassa (unntatt Hypex modulene selvsagt), og jeg hadde ingen passende store gjennomføringer liggende.
Hva låter best? Gjennomføringer av lemen-pels? ;D
200 Hz.slowmotion skrev:Er visst ikke helt oppdatert, hvor deler du mellom bånda og 21"erne?
Ca 10 dB ved 20 Hz. Temmelig betydelig vil jeg si.Roald skrev:Hvor mye redusert nykommerne eq bruke ca ca?
Jeg tenker mer andre veien. Svake signaler.Mr-T skrev:Jo mindre bevegelse jo mindre forvrengning. Det skal ikke mye membranbevegelse til før alt går helt opp i liminga både målemessig og lydmessig. En tommelfinger-regel jeg har funnet opp sjøl er at for å være på den sikre siden bør man ikke overstige 10% av Xmax. I tilfellet mine 21" elementer betyr det 3 mm membranvandring. Ved høyere utsving så begynner parametrene å endre seg og forvrengningen starter å stige på alle høyttalerelementer i større eller mindre grad.
JaZomby_Woof skrev:@Slowmotion: Tenker du på om høyttalere har problemer som tilsvarer crossoverforvrengning i en transistor? Jeg kan egentlig ikke se for meg noen.
Det skjer ikke. Høyttalermotoren er mest lineær rundt nullpunktet. Den svinger fritt, så det er ikke noen statisk friksjon som skal overvinnes. Forvrengningskomponentene øker stort sett med utsving og strømtrekk.Zomby_Woof skrev:@Slowmotion: Tenker du på om høyttalere har problemer som tilsvarer crossoverforvrengning i en transistor? Jeg kan egentlig ikke se for meg noen.
ok, da sover jeg roligere til natten.Asbjørn skrev:Det skjer ikke. Høyttalermotoren er mest lineær rundt nullpunktet. Den svinger fritt, så det er ikke noen statisk friksjon som skal overvinnes. Forvrengningskomponentene øker stort sett med utsving og strømtrekk.Zomby_Woof skrev:@Slowmotion: Tenker du på om høyttalere har problemer som tilsvarer crossoverforvrengning i en transistor? Jeg kan egentlig ikke se for meg noen.
http://www.klippel.de/fileadmin/kli...rature/Papers/Klippel_Nonlinearity_Poster.pdf
@Mr-T: Steike. Gratulerer!