Mr-T presenterer: galskap satt i system

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

wilbur-x

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.07.2006
    Antall liker
    1
    Herlig!
    Pussig å notere at en sukkerbit plutselig blir "pompøs" i en forsterker. Verden går i riktig retning!
    (Antagelig uenige i Hellas...)

M

Mr-T

Gjest
    Ja det er litt kontrast til hva jeg har hatt før av forsterkere kan du si - f.eks 100W klasse-A monoblokker med 2 Farad kondensatorer, fire 120Ah blybatterier og kjøleribbe stor som støtfangeren på en Volvo 240.

Ncore er ikke på langt nær så tøft, men det låter mye bedre.

norcad

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Antall liker
    22
    Man kunne vel jukse litt å gjemme de små nusselige modulene inne i noen skikkelig tøffe kabinetter med overdrevne kjøleribber?
    Er nok straks mange flere som ville synes de spiller bra også da. :)

Kjenner jeg er veldig sugen på disse selv, men må innse at jeg ikke har noe å koble verken før eller etter de som står i stil :(

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    39.049
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Spennende, og dette ser greit og funksjonellt ut. Som du selv sier så skal disse monteres "usynelig" ;)
    Har sett litt på Hypex blokker (ferdig levert i bokser) som ser veldig ok ut og som frister å prøve ut i eget oppsett.

gismo

Pst: monter en isolert gjennomføring av nettkabelen i aluplata di ;D

M

Mr-T

Gjest
    gismo skrev:
    Hehe du så den ja....

Hele ampen er bygd med deler fra skrotekassa (unntatt Hypex modulene selvsagt), og jeg hadde ingen passende store gjennomføringer liggende.

Hva låter best? Gjennomføringer av lemen-pels? ;D

M

Mr-T

Gjest
    norcad skrev:
    Man kunne vel jukse litt å gjemme de små nusselige modulene inne i noen skikkelig tøffe kabinetter med overdrevne kjøleribber?
    Jeg hadde faktisk en sånn ide en gang ....

Jeg vet at en slemming monterte en ICEpower modul inne i en rørforsterker, og det var denne som ga lyd. Rørene lyste opp til pynt bare. Og alle synes det låt oooo så fantastisk rørklang. Right.

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    39.049
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Mr-T skrev:
    gismo skrev:
    Hehe du så den ja....

Hele ampen er bygd med deler fra skrotekassa (unntatt Hypex modulene selvsagt), og jeg hadde ingen passende store gjennomføringer liggende.

Når du gir meg disse to alternativer fikk jeg mest tro på pelsen ;D
    Flotte saker du finner i skrotkassa di ;)

gismo

M

Mr-T

Gjest
    Uff ja, jeg har holdt med elektronikk i 30 år og har store mengder komponenter bare liggende å slenge...... :-[

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.563
    Torget vurderinger
    24
    Mr-T skrev:
    gismo skrev:
    Hehe du så den ja....

Personlig må jeg si at jeg har god erfaring med brasiliansk froskeforhud, veldig gode data på RF og UHF supression..

M

Mr-T

Gjest
    Ja det har jeg hørt også, men så var det dimensjonen da? Tror du man finner noe som holder til en nettkabel som er 9 mm i diameter?

Et annet alternativ er sin egen forhud. Men dessverre holder det til bare en kabelgjennomføring. Litt for stor dim og.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.563
    Torget vurderinger
    24
    Har du sett de froskene? De er SVÆRE, serru :eek: :eek:

Spellær hypeskene bra? Er bassen klar?

M

Mr-T

Gjest
    Jeg må innrømme at frosker har jeg lite greie på. Interessen fikk seg en knekk da jeg som guttunge hadde fylt badekaret hjemme med rumpetroll. Modern var ikke overbegeistret.

Men tilbake til topic: Jeg er veldig fornøyd med Hypex Ncore forsterkerne. De er liksom ikke tilstede. Det liker jeg. Og bassen er betraktelig bedre enn hva jeg har hørt av forsterkere på den fronten nylig, dvs ICEpower 100ASP og Hypex UcD400HG.

Venter fortsatt på de nye basskassene. Spørs om jeg får begynne å mase litt.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.563
    Torget vurderinger
    24
    Bare å mase. De fislefjælene holder ikke 8) Bare å pøke på med fler!

M

Mr-T

Gjest
    Her kommer en liten rapport fra siste update på systemet, som antagelig blir den siste også på veldig lang tid. Jeg er litt kurert for byggesjuken nå.

Som nevnt før (tror jeg) var planen å utvide bass-systemet til dobbel høyde, og nå er det omsider klart. Det er da fire H-bafler per kanal, hver med to 21" elementer. Totalt 16 stk 21" basser, som gir greit med headroom selv ved 20 Hz.

Det var tre hovedtanker bak å gjøre dette:

1. Få bass-systemet opp som linjekilde i samme høyde som RD-75 bånda. Sikkert en god ide at både bass og resten har samme høyde på bølgefronten. Kanskje.

2. Mer headroom.

3. Linjekilde burde gi bedre effektivitet ved lave frekvenser, noe som viste seg å stemme: nesten 10 dB mer ved 20 Hz. ;) Det betyr at det kreves mindre EQ og mindre effekt, samt mindre membranbevegelse. Som igjen betyr lavere forvrengning!

Bassene drives av 4 stk Hypex Ncore forsterkere. Det er da fire elementer i parallell per forsterker, impedansen på ca 2 ohm har Ncore overhodet ingen problemer med.

Det er sabla vanskelig å ta bilder av dette når alt er svart, men man ser da sånn ca hva det er for noe.....

Det skal monteres stoff-griller på alle bassene, de er ikke med på bildene.

Vedlegg

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.902
    Er visst ikke helt oppdatert, hvor deler du mellom bånda og 21"erne?

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Great googely moogely!! :eek:

Nå synes jeg det er på tide med et nytt OVK-besøk. Og neste gang tar jeg med digital musikk.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Det ser forresten ut som om du er i ferd med å gi anlegget en dramatisk visuell oppgradering også.

M

Mr-T

Gjest
    Å? Jo, forsåvidt - høyttalerne pakkes inn i høyttalerstoff, og resten er gjemt vekk så det ikke synes. Er det noe jeg avskyr så er det apparater i synsfeltet som står der og glitrer og stikker meg i øya med sine ekle lysdioder. ;D

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jeg mener å huske skruer, muttere og kjetting. SM-bule av verste sort. Du er på vei i riktig retning nå. ;D

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.902
    Hmmm, ekle lysdioder, huh... ;D

Jeg er sannsynligvis helt på bærtur her,
    men kan x antall 21" gjøre at høyttalerne i bassen beveger seg for lite ved svake signal i bassen?
    Rett og slett for mye friksjon ved svake signaler?

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.141
    Torget vurderinger
    1
    ????????????????????????????? mindre bevegelse er av det gode......

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.902
    Bare for å klargjøre,
    jeg har brukt 2 x 15" i 144x122 bafler per side i over 10 år.
    Det fungerer helt greit.

Men man gjør seg tanker ....

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.141
    Torget vurderinger
    1
    Ser at klaustrofobi kan være en utfordring for besøkende :eek:

Hvor mye redusert nykommerne eq bruken ca ca?

M

Mr-T

Gjest
    Jo mindre bevegelse jo mindre forvrengning. Det skal ikke mye membranbevegelse til før alt går helt opp i liminga både målemessig og lydmessig. En tommelfinger-regel jeg har funnet opp sjøl er at for å være på den sikre siden bør man ikke overstige 10% av Xmax. I tilfellet mine 21" elementer betyr det 3 mm membranvandring. Ved høyere utsving så begynner parametrene å endre seg og forvrengningen starter å stige på alle høyttalerelementer i større eller mindre grad.

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.902
    Mr-T skrev:
    Jo mindre bevegelse jo mindre forvrengning. Det skal ikke mye membranbevegelse til før alt går helt opp i liminga både målemessig og lydmessig. En tommelfinger-regel jeg har funnet opp sjøl er at for å være på den sikre siden bør man ikke overstige 10% av Xmax. I tilfellet mine 21" elementer betyr det 3 mm membranvandring. Ved høyere utsving så begynner parametrene å endre seg og forvrengningen starter å stige på alle høyttalerelementer i større eller mindre grad.
    Jeg tenker mer andre veien. Svake signaler.

M

Mr-T

Gjest
    Jeg skjønner ikke problemet. Er det vanskelig for en høyttaler å gjengi et svakt signal? Jeg tror ikke det.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    @Slowmotion: Tenker du på om høyttalere har problemer som tilsvarer crossoverforvrengning i en transistor? Jeg kan egentlig ikke se for meg noen.

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.902
    Jeg vet heller ikke. Det er derfor jeg spør.

Har overveid å gå opp til 4 x 15" per side,
    i større bafler ( ca 180 x 130 eller så per side).

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.902
    Zomby_Woof skrev:
    @Slowmotion: Tenker du på om høyttalere har problemer som tilsvarer crossoverforvrengning i en transistor? Jeg kan egentlig ikke se for meg noen.
    Ja

M

Mr-T

Gjest
    Et artig regnestykke: Som vi ser tilsvarer mine 16 stk 21" elementer hele 612 stk normale 6,5" hifi "basser". Tygg litt på den.

Vedlegg

M

Mr-T

Gjest
    Litt tidlig å si noe om det. Jeg rigga opp alt i går, og har ikke fått spilt noe særlig på det etter rejustering av EQ nå i kveld.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    43.744
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Zomby_Woof skrev:
    Det skjer ikke. Høyttalermotoren er mest lineær rundt nullpunktet. Den svinger fritt, så det er ikke noen statisk friksjon som skal overvinnes. Forvrengningskomponentene øker stort sett med utsving og strømtrekk.
    http://www.klippel.de/fileadmin/kli...rature/Papers/Klippel_Nonlinearity_Poster.pdf

@Mr-T: Steike. Gratulerer!

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.902
    Asbjørn skrev:
    Zomby_Woof skrev:
    Det skjer ikke. Høyttalermotoren er mest lineær rundt nullpunktet. Den svinger fritt, så det er ikke noen statisk friksjon som skal overvinnes. Forvrengningskomponentene øker stort sett med utsving og strømtrekk.
    http://www.klippel.de/fileadmin/kli...rature/Papers/Klippel_Nonlinearity_Poster.pdf

@Mr-T: Steike. Gratulerer!
    ok, da sover jeg roligere til natten. ;)

kwil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Antall liker
    1.001
    Gratulerer så mye med nok en skikkelig oppgradering 8). Intet småtteri du varter opp med når noe skjer ;). Blir spennende med lyttemessig tilbakemelding også, når du har styr på hva dette har medført av subjektivt opplevd lydmessig oppgradering :)

Vet jo nærfeltlytting er prioritert hos deg, lurer likevel på hvilken avstand du har endt opp med båndene i mellom og avstand fra bånd til ører?

mvh

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn