MSB Technology musikk og teknikk i harmoni

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.833
    Antall liker
    3.250
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei alle venner

    Nå er verdens største, beste og viktigste hifimesse over.
    Dette var da selvfølgelig Highend 2018 i Munchen.

    MSB Technology var tilstedet som vanlig med deres nye
    Reference system bestående av The Reference Dac med
    to stk poweresupplyer og deres helt nye CD Transport
    som også heter Reference Transport.
    Denne har et stk powersupply.
    Det ble spillt på et par australske aktive høyttalere, så
    vi fikk da dessverre ikke lyttet til MSB Dacen.
    Digitalsignalet ble sendt direkte til høyttalerne som prossesserte
    alt som kom. Høyttalerne hadde utvendig powersupply med alle
    tenklige justeringer på baksiden.
    Det låt helt greit.😄

    Fikk i denne sammenheng snakket med CEO Jonathan i over en time.
    Da fikk jeg i detalj hva som er forskjellen på tidlige modeller, og dagens
    må vi vel si helt nye modellserie.

    De helt nye «rimlige»Dacene er bygd over samme lest som de dyre.(The Reference og Select ll)
    Alle input moduler går til alle modeller,hvilket gjør at MSB har senket prisen
    på disse til om lag halvparten.

    Dac modulene i ALLE Dacene er balanserte. Dette betyr at alle modeller er fullbalansert.(også rimligste
    Alle Dacene kanleveres med to stk powersupplyer.
    Grunnen til at MSB har laget det slik skyldes faktisk utseende.
    Det er ikke plass til alt i en power boks.

    Den rimligste The Discrete Dac har to stk balanserte moduler.
    Neste steg er The Premier Dac. Den har to stk balanserte moduler pr. kanal,
    altså dobbelt så mange som «minstemann».

    MSB Technology har kommet med nye klokker til The Discrete og The Premier Dacs.
    De er noe nøyaktigere enn dagens Femto 140 Clock.

    De nye inngangsmodulene som er laget til alle modeller er om mulig enda bedre isolert
    enn dagens moduler til The Analog Dac og Dac IV og V.
    De er også rimligere.😄

    Signalet fra Dacmodulene til ALLE modeller går idag direkte til utgangen på Dacen.
    Dette betyr folkens at MSB Technology IKKE har analogdel i det hele tatt.😄
    Ingen house lyd, absolutt den mest transperante lyd som i dag er mulig.😄

    På the Reference Dac og Select ll, sitter det helt nye hybrid Dac moduler.
    The reference har to stk pr. kanal, mens Select ll har 4 stk pr kanal.
    Preamp delen (som er std. i Select) er nesten helt identisk.
    Utgangsimpedansen er følgende Select ll:75 Ohm
    The Reference:150 Ohm.

    Utgangsimpedansen er også hhv. 75 og 150 Ohm på The Discrete og the Premier.

    Veldig mye av software er i «samme gate» på de forskjellige modellene.
    De dyreste Dacene har dog myye større prosessorkraft.

    Når det gjelder de nye drivverkene fra MSB Technology:
    De kjører nå optisk fra laser og helt ned til Dacmodulene.(med overgang selvfølgelig)
    Dette er IKKE Toslink som nesten ikke kan regnes som high fidelity(høy troverdighet)
    Drivverkene The Reference og Select slaves fortsatt av Dacen med Femto klokker.

    Er det noe dere lurer på, er det bare å spørre?
    Dere velger selv om dere tar det på PM, eller direkte her.

    Selv er jeg veldig fornøyd pt. etter siste software som for meg nesten var
    en «åpenbaring».🙈
     
    Sist redigert:

    evhvis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.04.2009
    Innlegg
    780
    Antall liker
    641
    Sted
    Grimstad
    Torget vurderinger
    14
    DACen blei kald mens jeg satte inn modulen da det er såpass mye kjøling aluminiumen så tok noen timer å få tilbake varme i den. En iskald DAC er ikke det samme som en gjennomvarm, men har fått lyttet ganske mye i løpet av dagen. Noen ganger er overskyet og regn ute greit om sommeren :D

    Når jeg hadde fått koblet opp og satte på en sang så var det roen i lyden som overrasket meg mest, men samtidig så var det merkbart at det var kald elektronikk (både DAC og forsterker). Etter et par timers oppvarming så begynte den ordentlige lyttinga. I forhold til alt annet jeg har hatt i hus så er det en ro, presisjon og dynamikk som jeg ikke har opplevd tidligere. Virker som støygulvet og digital forvrenging (jitter) har blitt betydelig lavere. Det er mer separasjon både i rom og muligheten til å plukke ut enkeltelementer fra musikken samtidig som det er bedre samspill. Små endringer i stemmer kommer enda bedre fram, timing og driv i rytmer er markant bedre, attack kommer mer plutselig mens decay er mer presist, stemmer kommer enda tydeligere fram i miksen og det hele er mer transparent. Totalsummen er at man får enda bedre innsikt i musikken.

    Renderer V2 støtter PCM opp til 32bit/768khz og DSD256, dvs. at de har åpnet opp for max oppløsning på Analog DACen, selv om det knapt er noe musikk å oppdrive over 192khz. Har primært testet med 16bit og 44.1khz da mesteparten av biblioteket mitt er ripper fra CD, men har også blitt litt high-res og MQA fra Tidal. Må innrømme at jeg fortsatt er litt på gjerdet i forhold til MQA vs high-res, men MQA var bedre enn standard 44.1 miksen av det lille jeg prøvde. Når jeg testet lokal 24/96 kontra Tidal MQA så var det forskjellig lyd, men usikker på hva som er bedre da jeg bare testet et par låter i farten ettersom det var mye mer spennende å oppdage mitt eget 16/44.1 bibliotek på nytt.

    Har stort sett sammenliknet Renderer V2 med Aurender N100H som er satt opp tilnærmet optimalt og ut ifra mine inntrykk så er forskjellen så stor at tror jeg ikke man vil klare å matche lydkvaliteten fra Renderer V2 med USB overføring, selv om man har den beste USB transporten på markedet. N100H i seg selv er en meget god transport og selv DACer med dårlig skjermede USB innganger så er N100H bedre som transport enn min Luxman D-N100 som igjen er mye bedre enn det jeg noensinne har fått til fra USB-utgangen fra en PC. Har også vært fornøyd med å bruke de N100H og D-N100 som transporter da disse har spilt bra i mitt oppsett. Det er med andre ord Renderer V2 som er utrolig bra, ikke de andre transportene som er dårlige. Fullstendig klar over at det skal være transporter som har enda mindre støy på USB utgangen enn N100H, men disse koster også generelt mye mer enn en ROON server og en Renderer V2. N100H med 4TB koster alene litt mer enn Renderer V2 og ROON serveren min.

    Bygde en vifteløs ROON server for noen uker siden så den stod klar og ventet på modulen. Var bare å koble renderen til nettverket og velge enheten fra lista i ROON så var man i gang. En av grunnene til at jeg ikke satset på den gamle renderen var at de "åpne standardene" ikke er standarder og at de mangler en del når det kommer til kontrollapper, funksjonalitet osv. ROON sin RAAT transport er proprietær, men samtidig omtrent det nærmeste man kommer til en standard protokoll innenfor streaming og den viktigste funksjonaliteten i Renderer V2. Bare å installere ROON på en maskin på nettverket, koble render til nettverket med en nettverkskabel, peke på biblioteket og logge inn på Tidal også er man i gang.

    Legger ved et fokusert bilde av Renderer V2

    render2.jpg
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.833
    Antall liker
    3.250
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei alle MSB venner og andre

    Jeg ønsker dere alle en riktig god sommer!😄
    Vet at noen av dere venter på et MSB Technology produkt.
    Gratulerer spesielt til dere.
    Spørsmål må gjerne taes her eller på PM?
    Frode Olsen(Acoustic Tuninga/s) tar edrulige priser, og servicen
    er på topp.😄
    Håper på en mulighet til og se å høre i lytterommet deres.😄

    Mvh
    puristen
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hei alle MSB venner og andre

    Jeg ønsker dere alle en riktig god sommer!??????
    Vet at noen av dere venter på et MSB Technology produkt.
    Gratulerer spesielt til dere.
    Spørsmål må gjerne taes her eller på PM?
    Frode Olsen(Acoustic Tuninga/s) tar edrulige priser, og servicen
    er på topp.??????
    Håper på en mulighet til og se å høre i lytterommet deres.??????

    Mvh
    puristen

    Tittet innom nettsiden deres - tenkte umiddelbart at disse gutta trolig spiser lunsj på tallerkener dreid ut av massiv aluminium - for dagens aktuelle lunsjrett :)

    Så får jeg heller spekulere i om de også har levende musikk i kantinen, i så fall om dette av prinsipp - eller i form av førstevalg - avspilles av deres egne produkter :)

    Det som kanskje imponerte meg mest, hifipuristen, er disse modulene i form av utbyttbare inngangskontakter/etc. Gidder ikke spørre om det låter bra, da utseende og materialbruk er er godt nok i seg selv :)

    Monoblokkene, disse stående sylinderne, har du hørt de selv, forresten?
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.833
    Antall liker
    3.250
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei alle MSB venner og andre

    Jeg ønsker dere alle en riktig god sommer!������
    Vet at noen av dere venter på et MSB Technology produkt.
    Gratulerer spesielt til dere.
    Spørsmål må gjerne taes her eller på PM?
    Frode Olsen(Acoustic Tuninga/s) tar edrulige priser, og servicen
    er på topp.������
    Håper på en mulighet til og se å høre i lytterommet deres.������

    Mvh
    puristen

    Tittet innom nettsiden deres - tenkte umiddelbart at disse gutta trolig spiser lunsj på tallerkener dreid ut av massiv aluminium - for dagens aktuelle lunsjrett :)

    Så får jeg heller spekulere i om de også har levende musikk i kantinen, i så fall om dette av prinsipp - eller i form av førstevalg - avspilles av deres egne produkter :)

    Det som kanskje imponerte meg mest, hifipuristen, er disse modulene i form av utbyttbare inngangskontakter/etc. Gidder ikke spørre om det låter bra, da utseende og materialbruk er er godt nok i seg selv :)

    Monoblokkene, disse stående sylinderne, har du hørt de selv, forresten?
    Jeg har monoblokkene selv, og en av mine beste kompiser har stereo utgaven.
    Til nå det beste jeg har hatt eller hørt under kontrollerte forhold.😄
    Ingen planer om salg.
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    4.038
    Antall liker
    11.004
    Sted
    Skien
    Da fikk jeg en lytt i dag på MSB Premier DAC i forholdsvis kjente omgivelser.
    Her er noen ord fra det jeg skrev i Jabba_Jabba sin tråd :)

    Takk for lytten i dag Jabba_Jabba :)

    Var noen gøyale timer hvor vi testet Streaming med MSB DAC med innebygget renderer som er i Jabba_Jabba sin MSB DAC V/S APL Cd spiller og Streaming V/S rippet CD med MSB DAC via Innuos server.

    Personlig så er dette det beste jeg har hørt lydmessig hos deg:)
    MSB har jeg kun tidligere hørt på messer og da er det vanskelig og si hva som spiller inn med tanke på ukjent rom/utstyr osv......
    Har lest mye tester av MSB og har fortsatt tilgode å lese en test hvor MSB ikke for en fin omtale!

    Kan si med en gang at skrytingen jeg har lest om MSB ikke er overdrevet eller tøys etter mine ører etter å ha fått oppleve noen timer i forholdsvis kjent rom i dag med MSB som kilde!
    APL spilleren er en god spiller uten tvil! Men etter en del timer med testing frem og tilbake så må jeg si at MSB riggen dro det lengste strået her!
    Det som jeg spesielt bemerket meg var at den må ha et utrolig lavt støy nivå! Stemmer og detaljer kom vanvittig godt frem!
    Det var en kontroll i hele lydbildet som var en fin opplevelse for mine ører :)
    Har hørt at enkelte mener MSB låter digitalt! det er ikke i nærhet av hva mine ører opplevde i dag, det spilte med fylde og "varme" og ikke tegn til noe digitalt lyd her når vi testet den mot en meget oppegående CD spiller som har i signalveien 2 stk NOS rør av typen E182CC rør fra Mullard.
    Du sitter med flott utstyr som ikke kommer rett fra "snekkerbua"eller er noe konfirmasjons anlegg men når sant skal sies det koster deretter! men det høres også Jabba_Jabba :)
    Når vi testet Ripping med Innuos V/S Tidal med same lydnivå og selvfølgelig samme sanger så syntes jeg det spilte ganske likt, kanskje det var enda noen "millimeter bedre med rippet?"

    Grattis med en flott anlegg Jabba_Jabba :)

    IMG_4284.jpg


    IMG_4285.jpg
     

    JackX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Innlegg
    2.430
    Antall liker
    1.380
    MSB ... Helt der oppe. Pluss litt til! Topp produkter, uten tvil.
    ---
    Har begynt snusing i en annen retning enn ren CD & LP, og streaming / avspilling via HD er en naturlig retning for både øyne og tanke å følge. Å bytte ut eksisterende Ypsilon DAC-100 sitter nok så langt inne at utskifting av den er et solid no-no.
    Har MSB noe å tilby en streamer-novice?

    Cheers!
    G.
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    4.038
    Antall liker
    11.004
    Sted
    Skien
    MSB ... Helt der oppe. Pluss litt til! Topp produkter, uten tvil.
    ---
    Har begynt snusing i en annen retning enn ren CD & LP, og streaming / avspilling via HD er en naturlig retning for både øyne og tanke å følge. Å bytte ut eksisterende Ypsilon DAC-100 sitter nok så langt inne at utskifting av den er et solid no-no.
    Har MSB noe å tilby en streamer-novice?

    Cheers!
    G.
    Forstår godt at det å eventuelt bytte ut den flotte Ypsilon DAC sitter langt inne JackX!
    Men jeg ville uansett spurt om hjemlån og testing av MSB før du setter to streker under svaret.
    Det som er så genialt med MSB er hvor enkelt det er å bytte ut moduler og feks oppgradere strømforsyning osv.....
    Har selv ikke fått ut "fingeren" enda med kjøp av streaming løsning men listen over kandidater er meget kort og MSB står klart på den listen!


    Mvh: Espen L
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.833
    Antall liker
    3.250
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    MSB ... Helt der oppe. Pluss litt til! Topp produkter, uten tvil.
    ---
    Har begynt snusing i en annen retning enn ren CD & LP, og streaming / avspilling via HD er en naturlig retning for både øyne og tanke å følge. Å bytte ut eksisterende Ypsilon DAC-100 sitter nok så langt inne at utskifting av den er et solid no-no.
    Har MSB noe å tilby en streamer-novice?

    Cheers!
    G.
    Først må jeg gratulere Jabba Jabba med Premier Dac.
    Håper du er fornøyd og koser deg med den.😄

    Ellers er Evhvis spesialist på alle typer streaming.
    Han har også kjøpt siste Render modul til sin The Analog Dac.
    Ellers har han vel en haug av forskjellige streamere, for å kunne sammenligne.
    Han pleier å lese denne tråden.😄
    Vi trenger sikkert ikke vente lenge før han informerer oss om dette.
    Da kan vi JackX som er novicer på streaming lære noe?😄
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.833
    Antall liker
    3.250
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei alle venner

    For de av dere som er intressert, kan jeg fortelle om min siste «oppgradering» på min
    store MSB rigg.
    Var som tidligere skrevet på besøk hos Geir Fredriksen.
    Der var jeg primært for og oppgradere mitt Referanse Ribbon høyttalersystem.
    Han har forøvrig også MSB Technology Dac 4Plus, to stykker. En til bassystemet
    og en til båndsystemet. Dette fordi han kjører alt digitalt, og må pga. høyttaler-
    plassering tidsforsinke sitt båndsystem ifht. basstårna.

    Geir prøver og tester alt. Vrir på alle knapper og lurer på hva som skjer?😄
    Av denne grunn, hadde han testet alle filter på Dacene og oppsampling mm.
    Fikk meg en liten overraskelse, da det uten tvil låt mye bedre uten oppsampling.
    Ikke bare dette, men av de fire filtre som en kan velge, viste det seg at filter
    nr. 3 låt best i våres ører.😄
    Det var vel kanskje ikke så hifi korrekt som filter nr. 1 som «alle» bruker,men
    det låt noe mykere og spillte mer «musikk» om dere forstår meg rett.

    Når jeg kom hjem med «nye» høyttalere, justerte jeg min Dac V akkurat som
    Geir Fredriksen hadde gjort.
    Dette var i mine ører også en stor forbedring.😄

    Tusen Takk til Geir Fredriksen for alt han gjør for meg.😅
     

    Jabba_Jabba

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    1.004
    Antall liker
    1.047
    Sted
    Porsgrunn
    MSB ... Helt der oppe. Pluss litt til! Topp produkter, uten tvil.
    ---
    Har begynt snusing i en annen retning enn ren CD & LP, og streaming / avspilling via HD er en naturlig retning for både øyne og tanke å følge. Å bytte ut eksisterende Ypsilon DAC-100 sitter nok så langt inne at utskifting av den er et solid no-no.
    Har MSB noe å tilby en streamer-novice?

    Cheers!
    G.
    Først må jeg gratulere Jabba Jabba med Premier Dac.
    Håper du er fornøyd og koser deg med den.😄

    Ellers er Evhvis spesialist på alle typer streaming.
    Han har også kjøpt siste Render modul til sin The Analog Dac.
    Ellers har han vel en haug av forskjellige streamere, for å kunne sammenligne.
    Han pleier å lese denne tråden.😄
    Vi trenger sikkert ikke vente lenge før han informerer oss om dette.
    Da kan vi JackX som er novicer på streaming lære noe?😄
    Takk Hifipuristen. Jo her koser jeg meg skikkelig. Leste en periode mye om forskjellige streamere og tilslutt satt jeg igjen med en shortlist på bare to merker. Det var MSB med Premier og Discrete og Brinkmann med Nyquist, der alle tre er modulbaserte med DAC. Magefølelsen sa at MSB var veien å gå, da Nyquist er Brinkmann sitt eneste digitale produkt og heller ikke står på prislista til importøren. MSB har tross alt vært i den digitale frontlinjen i snart 30 år og kommer forhåpentligvis til å være der lenge, nå som sønnene har tatt over firmaet.

    Så når jeg hadde bestemt meg for merke, så gikk det ikke lang tid før jeg valgt å bestille Premier. Med en gang den store strømforsyningen kom kontaktet jeg Frode og bestilte den med. Kjører foreløpig med standard klokke, men det er en smal sak å bytte da den sitter som innstikkskort på denne modellen.

    Streaming er foreløpig helt nytt her i huset, men sammen med Roon så brukervennlig. Leste Slukets tråd der han la ved en YouTube video av Barbara Dennerlein. Søkte opp på Tidal og det jeg hørte var så bra at jeg spilte to av platene av hennes fra start til slutt.
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.833
    Antall liker
    3.250
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    MSB ... Helt der oppe. Pluss litt til! Topp produkter, uten tvil.
    ---
    Har begynt snusing i en annen retning enn ren CD & LP, og streaming / avspilling via HD er en naturlig retning for både øyne og tanke å følge. Å bytte ut eksisterende Ypsilon DAC-100 sitter nok så langt inne at utskifting av den er et solid no-no.
    Har MSB noe å tilby en streamer-novice?

    Cheers!
    G.
    Først må jeg gratulere Jabba Jabba med Premier Dac.
    Håper du er fornøyd og koser deg med den.😄

    Ellers er Evhvis spesialist på alle typer streaming.
    Han har også kjøpt siste Render modul til sin The Analog Dac.
    Ellers har han vel en haug av forskjellige streamere, for å kunne sammenligne.
    Han pleier å lese denne tråden.😄
    Vi trenger sikkert ikke vente lenge før han informerer oss om dette.
    Da kan vi JackX som er novicer på streaming lære noe?😄
    Takk Hifipuristen. Jo her koser jeg meg skikkelig. Leste en periode mye om forskjellige streamere og tilslutt satt jeg igjen med en shortlist på bare to merker. Det var MSB med Premier og Discrete og Brinkmann med Nyquist, der alle tre er modulbaserte med DAC. Magefølelsen sa at MSB var veien å gå, da Nyquist er Brinkmann sitt eneste digitale produkt og heller ikke står på prislista til importøren. MSB har tross alt vært i den digitale frontlinjen i snart 30 år og kommer forhåpentligvis til å være der lenge, nå som sønnene har tatt over firmaet.

    Så når jeg hadde bestemt meg for merke, så gikk det ikke lang tid før jeg valgt å bestille Premier. Med en gang den store strømforsyningen kom kontaktet jeg Frode og bestilte den med. Kjører foreløpig med standard klokke, men det er en smal sak å bytte da den sitter som innstikkskort på denne modellen.

    Streaming er foreløpig helt nytt her i huset, men sammen med Roon så brukervennlig. Leste Slukets tråd der han la ved en YouTube video av Barbara Dennerlein. Søkte opp på Tidal og det jeg hørte var så bra at jeg spilte to av platene av hennes fra start til slutt.
    MSB Technology startet i kjelleren hjemme hos familien. Senere ble den flyttet til garasjen.
    De startet opp i 1986 altså 32 år siden.
    Hva som har skjedd siden vet dere.

    I dag eies firmaet av familien og alle de ansatte.

    MSB Technology har hele tiden samarbeidet med en rekke universitet og spesialist firmaer.
    Galaxy klokka og senere 33 klokka er utviklet på et universitet.
    Hvis du lagde din egen Dac, og ønsket disse klokkene.
    Ville prisen være høyere enn MSB sine.
    De har aldri tjent penger på Galaxy klokka og 33 klokka.
    Til det har utviklings kostnadene vært for høy.

    Når det gjelder streaming og MSB, er de en av få som utnytter den 3 delte løsningen
    som MQA kan gi.
    Roon var vel tidlig på tapetet nå de utviklet Renderen som er en egen computer,isolert
    optisk fra selve Dacen.

    Ellers er det heldigvis store oppgraderinger med store powersupplyer og nøyaktigere
    Klokker.
    Har selv hatt både Galaxy og nå 33 klokka.
    Tro det eller ei?
    Det er stor forskjell.

    Ellers låter nok CD transportene bedre enn streaming.
    Dette selv om du har fiber hele veien til Modem og CAT 6 kabler hele veien til Dacen.
    Må også skyte inn at CAT 6 kablene bør IKKE være lakris, og powersupplyet bør være
    lineært. Har venner som tester ut streaming på helt utopiske måter.
    Best til nå er fra Fiber til nettverkskabler hele veien.😄
     

    evhvis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.04.2009
    Innlegg
    780
    Antall liker
    641
    Sted
    Grimstad
    Torget vurderinger
    14
    MSB ... Helt der oppe. Pluss litt til! Topp produkter, uten tvil.
    ---
    Har begynt snusing i en annen retning enn ren CD & LP, og streaming / avspilling via HD er en naturlig retning for både øyne og tanke å følge. Å bytte ut eksisterende Ypsilon DAC-100 sitter nok så langt inne at utskifting av den er et solid no-no.
    Har MSB noe å tilby en streamer-novice?

    Cheers!
    G.
    MSB har primært basert seg på en renderer modul som settes inn i DACen eller at man supplerer sin egen streamer. Rendrer modulen støtter RAAT og blir sannsynligvis roon sertifisert løpet av de neste ukene. Den er utrolig enkel å sette opp med roon, men ettersom den er en innstiksmodul så fungerer den bare i MSB DACer. Usikker på hvor mye støtte de nye transportene har for Roon og andre tilsvarende systemer og de er desverre veldig dyre. Misstenker at transportene er mest beregnet for de som kjøper Reference eller Select og spiller CD.

    Dersom man kun ønsker en ren streamer/nettverks-transport så må man se på andre merker enn MSB ettersom de har basert seg på at streaming mottakeren skal være innebygd i DACen istedenfor at man sender audio data over USB, S/PDIF osv. Fra et økonomisk perspektiv så er det også fornuftig da gode streaming transporter generelt sett koster mye mer enn rendereren og usikker på om det er så mange som er bedre enn rendereren når den satt opp på en fornuftig måte.
     

    evhvis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.04.2009
    Innlegg
    780
    Antall liker
    641
    Sted
    Grimstad
    Torget vurderinger
    14
    Grattulerer så mye Jabba_Jabba med ny DAC! Litt av nysjerighet, hvilke moduler har du og hvordan sender du signaler til DACen?
     
    Sist redigert:

    Jabba_Jabba

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    1.004
    Antall liker
    1.047
    Sted
    Porsgrunn
    MSB ... Helt der oppe. Pluss litt til! Topp produkter, uten tvil.
    ---
    Har begynt snusing i en annen retning enn ren CD & LP, og streaming / avspilling via HD er en naturlig retning for både øyne og tanke å følge. Å bytte ut eksisterende Ypsilon DAC-100 sitter nok så langt inne at utskifting av den er et solid no-no.
    Har MSB noe å tilby en streamer-novice?

    Cheers!
    G.
    MSB har primært basert seg på en renderer modul som settes inn i DACen eller at man supplerer sin egen streamer. Rendrer modulen støtter RAAT og blir sannsynligvis roon sertifisert løpet av de neste ukene. Den er utrolig enkel å sette opp med roon, men ettersom den er en innstiksmodul så fungerer den bare i MSB DACer. Usikker på hvor mye støtte de nye transportene har for Roon og andre tilsvarende systemer og de er desverre veldig dyre. Misstenker at transportene er mest beregnet for de som kjøper Reference eller Select og spiller CD.

    Dersom man kun ønsker en ren streamer/nettverks-transport så må man se på andre merker enn MSB ettersom de har basert seg på at streaming mottakeren skal være innebygd i DACen istedenfor at man sender audio data over USB, S/PDIF osv. Fra et økonomisk perspektiv så er det også fornuftig da gode streaming transporter generelt sett koster mye mer enn rendereren og usikker på om det er så mange som er bedre enn rendereren når den satt opp på en fornuftig måte.
    Snakket med MSB under München, om de jobbet med en transport til Premier og Discrete. Svaret var ikke nå, men kanskje neste år. Streamer med DAC var løsningen på mitt problem, da jeg da kunne koble den rett i forforsterkeren og slapp å gå gjennom CD-spilleren.
     

    Jabba_Jabba

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    1.004
    Antall liker
    1.047
    Sted
    Porsgrunn
    Grattulerer så mye Jabba_Jabba med ny DAC! Litt av nysjerighet, hvilke moduler har du og hvordan sender du signaler til DACen?
    Takk evhvis. Har gjort som flere andre og kun kjøpt med renderermodulen, da jeg sitter med en topp notch CD-spiller. Bruker en Synergistic Research Atmosphere X Reference Ethernet fra Altibox til min Innuos Zenith. Den samme type kabel går så fra Innuos til MSB. Det er en helt ny kabel fra SR og er rett under toppmodellen Galileo UEF Ethernet.

    I Premier er det da plass til to nye moduler hvis behovet skulle oppstå i fremtiden. Har foreløpig kun standard klokke, men siden den sitter bak i egen modul er den veldig lett å skifte. Føler meg trygg på at dette relativt sett kostbare produktet skal være nokså fremtidssikker. Mye lettere og billigere å skifte ut en modul enn å måtte kjøpe en helt ny enhet.
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.833
    Antall liker
    3.250
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Grattulerer så mye Jabba_Jabba med ny DAC! Litt av nysjerighet, hvilke moduler har du og hvordan sender du signaler til DACen?
    Takk evhvis. Har gjort som flere andre og kun kjøpt med renderermodulen, da jeg sitter med en topp notch CD-spiller. Bruker en Synergistic Research Atmosphere X Reference Ethernet fra Altibox til min Innuos Zenith. Den samme type kabel går så fra Innuos til MSB. Det er en helt ny kabel fra SR og er rett under toppmodellen Galileo UEF Ethernet.

    I Premier er det da plass til to nye moduler hvis behovet skulle oppstå i fremtiden. Har foreløpig kun standard klokke, men siden den sitter bak i egen modul er den veldig lett å skifte. Føler meg trygg på at dette relativt sett kostbare produktet skal være nokså fremtidssikker. Mye lettere og billigere å skifte ut en modul enn å måtte kjøpe en helt ny enhet.
    Det fine med MSB Technology er at en også kan oppgradere hardware ikke bare software som også andre kan.
    Har selv hatt mange MSB rigger. Har da oppgradert ettersom det kom nye og bedre.
    Da jeg oppgraderte sist til Dac V ble jeg dog litt skuffet.
    The Reference Dac kom rett etter at jeg kjøpte min Dac V. Min Dac V består av 6 bokser som jeg klinte til
    med super lakk. Tror det kostet meg i nærheten av 100K bare for lakken.
    Oppgraderte noe senere med 33 Clock.
    Det var ikke noen trade in fra Dac V til The Reference Dac, noe som også irriterte meg.
    Min fully loaded Diamond Dac V koster da også det samme som the Reference Dac.
    De er heldigvis også rimlige likverdige.😄
    MSB har idag kuttet ut uppsampling på alle Dacene sine.

    Din Dac er selvfølgelig future proof.😄
     

    Jabba_Jabba

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    1.004
    Antall liker
    1.047
    Sted
    Porsgrunn
    Når jeg kom hjem fra Goliat, ventet det en mykvareoppdatering på meg. Nå kan man styre volumet fra Roon (jeg har låst volumet da jeg bruker pre) og neste oppdatering vil skje automatisk når MSB er koblet til nettet. Nå måtte jeg aktivt laste ned filen og kjøre den via Innuos for å få den til å starte. Det er i følge Alpinist på Audioshark planlagt en rekke nye oppdateringer (40!!) via den nye rendererkortet. Her er det bare å følge med og glede seg.
     

    evhvis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.04.2009
    Innlegg
    780
    Antall liker
    641
    Sted
    Grimstad
    Torget vurderinger
    14
    Oppdateringen kom til Analog DAC i helga som var så nå kan volumet styres fra Roon, samt at render overtar inngangsprioritet når musikk startes fra roon, selv om en annen inngang er valgt manuelt. Praktisk for de av oss om har full DAC ;) Er desverre et par bugs i 2.5 for Analog DAC :mad:, men de får forhåpentligvis fikset det relativt fort.

    Renderen har blitt oppdatert 4-5 ganger siden jeg fikk den og det går automatisk ved at renderen kaller en ekstern server hver 6. time. Før de fikk satt opp de 2 nyeste oppdateringene så stod det alsa i avspillingskjeden så tipper det kjører en embedded variant av linux på renderen. Det var et par runder i sommer og det kom 2 oppdateringer like før de slapp firmware for Analog DAC. Tror alle renderne kjører samme software, min har ihvertfall 1.28R som versjon per i dag.

    Blei litt lei av å hele tiden måtte finne fram tablet for å bytte sang i roon så satte opp min MSB remote til å kunne styre play/pause, stop, previous og next track på roon serveren min :rolleyes::rolleyes::rolleyes:

    Har testet litt fram og tilbake rundt switcher, direkte kobling osv. og det som fungerer best hos meg er direkte kobling mellom server og renderer, det nest beste er privat nettverk med switch for roon server og renderer. Dvs. begge løsningene gir privat nettverk hvor nettverskort #1 på serveren er koblet til hjemmenettverket, men forskjellen ligger i den ene løsningen så går kabelen direkte fra nettverkskort #2 til renderer mens i den andre så går kabel fra roon server til switch og render er koblet til switch. Den første varianten kan vel beskrives litt som en fattigmannsvariant av oppsettet som Jabba_Jabba bruker med innous, men kjører fullt desktop OS da roon serveren brukes til mye annet enn bare å hoste roon. Fordelen med å ha renderer på et privat nettverk med kun renderer og server er det kommer mye færre datapakker inn til renderer interfacet så det blir mindre aktivitet, noe som igjen minsker sjansen for at aktivitet på nettverksinterfacet skaper støy internt i DACen. Det går utrolig mye pakker på et ethernet som ikke nødvendigvis er ment for f. eks. renderer som man holder utenfor privat nettverk for kun server og renderer. MSB kjører 100Mbit/s så det burde redusere høyfrekvent støy betraktelig, men det er greit å prøve å holde så mye som mulig ute da renderer står så nærme resten av de interne delene av DACen. Renderer er ikke helt imun mot skitt/støy på nettverket, men det er mye mindre forskjeller mellom forskjellige løsninger enn når man bruker S/PDIF eller USB. Tipper en innous zenith, antipodes cx eller tilsvarende, som er støyoptimalisert hele veien, vil være hakket bedret enn min hjemmebygde server, men det har også en litt annen pris :)
     

    STRØM

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.01.2008
    Innlegg
    107
    Antall liker
    392
    Sted
    Troms
    Godt at det er noen som følger med på oppdateringsfronten, da fikk jeg oppgradert min Analog DAC til 2.5
    Takk for tipset.
     

    Skimann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.08.2008
    Innlegg
    135
    Antall liker
    136
    Så var det min tur....
    Tidlig i juli kom "ehvis" og "hifipuristen" på besøk med full MSB rigg som de satte opp i anlegget mitt. Det gikk som det måtte, så nå kan hifi-livet beskrives som før og etter MSB.
    Jeg fikk låne hifipuristen sin rigg med MSB Analog Dac med den største strømforsyningen og volumkontroll og MSB platinum data cd 4 transport med ekstern strømforsyning laget av Armand.
    Tidligere i sommer hadde Hifipuristen vært hjemme hos meg og hadde nok sine tanker om hva MSB riggen ville bidra med. Jeg har anlegget i stua som er ca. 27 kvadratmeter stor og det viser seg at rommet er bassfattig.
    Det tok bare et par sekunder etter vi startet første musikkspor før jeg jeg skjønte at dette ville bli spennende. En cd rigg på "speed" var det første jeg tenkte. For en kraft, trøkk, detaljering, klarhet og varme. Etter et par timer dro Hifipuristen og Ehvis, da kunne jeg sette meg til for å lytte og i hele 4 måneder fikk jeg låne MSB riggen, så det har blitt mange timer. Tross den varme sommeren har jeg tilbrakt uvanlig mye tid lyttende til musikk og blitt veldig kjent med hva MSB riggens inntog gjorde med lyden og mine lytteopplevelser.
    Nå har jeg solgt forforsterker og kilde jeg brukte tidligere og det står en identisk rigg fra MSB i racket, (bortsett fra strømforsyningen fra Armand som jeg håper kan komme etter hvert). Hifipuristen har fått tilbake sin MSB rigg som er klar for å lånes ut videre og jeg må takke han så mye for å dele sine erfaringer, kunnskap (og hifi utstyr) med oss andre.
    Jeg bruker den analoge volumkontrollen i Analog dac i Burmester 956 mk2 effektforsterker og Burmester B50 høyttalere. Jeg bruker bare CD så langt!

    God kveld!
    Skimann
     

    Calmati

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2016
    Innlegg
    467
    Antall liker
    601
    Sted
    Bærum
    Så var det min tur....
    Tidlig i juli kom "ehvis" og "hifipuristen" på besøk med full MSB rigg som de satte opp i anlegget mitt. Det gikk som det måtte, så nå kan hifi-livet beskrives som før og etter MSB.
    Jeg fikk låne hifipuristen sin rigg med MSB Analog Dac med den største strømforsyningen og volumkontroll og MSB platinum data cd 4 transport med ekstern strømforsyning laget av Armand.
    Tidligere i sommer hadde Hifipuristen vært hjemme hos meg og hadde nok sine tanker om hva MSB riggen ville bidra med. Jeg har anlegget i stua som er ca. 27 kvadratmeter stor og det viser seg at rommet er bassfattig.
    Det tok bare et par sekunder etter vi startet første musikkspor før jeg jeg skjønte at dette ville bli spennende. En cd rigg på "speed" var det første jeg tenkte. For en kraft, trøkk, detaljering, klarhet og varme. Etter et par timer dro Hifipuristen og Ehvis, da kunne jeg sette meg til for å lytte og i hele 4 måneder fikk jeg låne MSB riggen, så det har blitt mange timer. Tross den varme sommeren har jeg tilbrakt uvanlig mye tid lyttende til musikk og blitt veldig kjent med hva MSB riggens inntog gjorde med lyden og mine lytteopplevelser.
    Nå har jeg solgt forforsterker og kilde jeg brukte tidligere og det står en identisk rigg fra MSB i racket, (bortsett fra strømforsyningen fra Armand som jeg håper kan komme etter hvert). Hifipuristen har fått tilbake sin MSB rigg som er klar for å lånes ut videre og jeg må takke han så mye for å dele sine erfaringer, kunnskap (og hifi utstyr) med oss andre.
    Jeg bruker den analoge volumkontrollen i Analog dac i Burmester 956 mk2 effektforsterker og Burmester B50 høyttalere. Jeg bruker bare CD så langt!

    God kveld!
    Skimann
    Grattis Skimann, utrolig moro når man får sånne løft !
    Hadde vært moro å høre dette en gang.

    mvh Calmati
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.833
    Antall liker
    3.250
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Så var det min tur....
    Tidlig i juli kom "ehvis" og "hifipuristen" på besøk med full MSB rigg som de satte opp i anlegget mitt. Det gikk som det måtte, så nå kan hifi-livet beskrives som før og etter MSB.
    Jeg fikk låne hifipuristen sin rigg med MSB Analog Dac med den største strømforsyningen og volumkontroll og MSB platinum data cd 4 transport med ekstern strømforsyning laget av Armand.
    Tidligere i sommer hadde Hifipuristen vært hjemme hos meg og hadde nok sine tanker om hva MSB riggen ville bidra med. Jeg har anlegget i stua som er ca. 27 kvadratmeter stor og det viser seg at rommet er bassfattig.
    Det tok bare et par sekunder etter vi startet første musikkspor før jeg jeg skjønte at dette ville bli spennende. En cd rigg på "speed" var det første jeg tenkte. For en kraft, trøkk, detaljering, klarhet og varme. Etter et par timer dro Hifipuristen og Ehvis, da kunne jeg sette meg til for å lytte og i hele 4 måneder fikk jeg låne MSB riggen, så det har blitt mange timer. Tross den varme sommeren har jeg tilbrakt uvanlig mye tid lyttende til musikk og blitt veldig kjent med hva MSB riggens inntog gjorde med lyden og mine lytteopplevelser.
    Nå har jeg solgt forforsterker og kilde jeg brukte tidligere og det står en identisk rigg fra MSB i racket, (bortsett fra strømforsyningen fra Armand som jeg håper kan komme etter hvert). Hifipuristen har fått tilbake sin MSB rigg som er klar for å lånes ut videre og jeg må takke han så mye for å dele sine erfaringer, kunnskap (og hifi utstyr) med oss andre.
    Jeg bruker den analoge volumkontrollen i Analog dac i Burmester 956 mk2 effektforsterker og Burmester B50 høyttalere. Jeg bruker bare CD så langt!

    God kveld!
    Skimann
    Hei Skimann

    Gratulerer så mye med topp digitalrigg.😄
    Nå vet du hva MSB Technology er.
    Synd så mange er «fargeblinde» ifht. topp signalkilder.
    Du er herved kurert.😄
    Lykke til på ferden videre og velkommen i MSB klubben.

    Mvh
    puristen
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.136
    Antall liker
    16.188
    Sted
    Langesund
    Så var det min tur....
    Tidlig i juli kom "ehvis" og "hifipuristen" på besøk med full MSB rigg som de satte opp i anlegget mitt. Det gikk som det måtte, så nå kan hifi-livet beskrives som før og etter MSB.
    Jeg fikk låne hifipuristen sin rigg med MSB Analog Dac med den største strømforsyningen og volumkontroll og MSB platinum data cd 4 transport med ekstern strømforsyning laget av Armand.
    Tidligere i sommer hadde Hifipuristen vært hjemme hos meg og hadde nok sine tanker om hva MSB riggen ville bidra med. Jeg har anlegget i stua som er ca. 27 kvadratmeter stor og det viser seg at rommet er bassfattig.
    Det tok bare et par sekunder etter vi startet første musikkspor før jeg jeg skjønte at dette ville bli spennende. En cd rigg på "speed" var det første jeg tenkte. For en kraft, trøkk, detaljering, klarhet og varme. Etter et par timer dro Hifipuristen og Ehvis, da kunne jeg sette meg til for å lytte og i hele 4 måneder fikk jeg låne MSB riggen, så det har blitt mange timer. Tross den varme sommeren har jeg tilbrakt uvanlig mye tid lyttende til musikk og blitt veldig kjent med hva MSB riggens inntog gjorde med lyden og mine lytteopplevelser.
    Nå har jeg solgt forforsterker og kilde jeg brukte tidligere og det står en identisk rigg fra MSB i racket, (bortsett fra strømforsyningen fra Armand som jeg håper kan komme etter hvert). Hifipuristen har fått tilbake sin MSB rigg som er klar for å lånes ut videre og jeg må takke han så mye for å dele sine erfaringer, kunnskap (og hifi utstyr) med oss andre.
    Jeg bruker den analoge volumkontrollen i Analog dac i Burmester 956 mk2 effektforsterker og Burmester B50 høyttalere. Jeg bruker bare CD så langt!

    God kveld!
    Skimann
    Hei Skimann

    Gratulerer så mye med topp digitalrigg.??????
    Nå vet du hva MSB Technology er.
    Synd så mange er «fargeblinde» ifht. topp signalkilder.
    Du er herved kurert.??????
    Lykke til på ferden videre og velkommen i MSB klubben.

    Mvh
    puristen
    Hvorfor er det så synd? Selv ser jeg nyanser på over en million farger, hører helt greit i forhold til min alder og koser meg minst like mye med lyden hjemme som de som mener kilde må være ekstremt påkostet.
     

    STRØM

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.01.2008
    Innlegg
    107
    Antall liker
    392
    Sted
    Troms
    Så var det min tur....
    Tidlig i juli kom "ehvis" og "hifipuristen" på besøk med full MSB rigg som de satte opp i anlegget mitt. Det gikk som det måtte, så nå kan hifi-livet beskrives som før og etter MSB.
    Jeg fikk låne hifipuristen sin rigg med MSB Analog Dac med den største strømforsyningen og volumkontroll og MSB platinum data cd 4 transport med ekstern strømforsyning laget av Armand.
    Tidligere i sommer hadde Hifipuristen vært hjemme hos meg og hadde nok sine tanker om hva MSB riggen ville bidra med. Jeg har anlegget i stua som er ca. 27 kvadratmeter stor og det viser seg at rommet er bassfattig.
    Det tok bare et par sekunder etter vi startet første musikkspor før jeg jeg skjønte at dette ville bli spennende. En cd rigg på "speed" var det første jeg tenkte. For en kraft, trøkk, detaljering, klarhet og varme. Etter et par timer dro Hifipuristen og Ehvis, da kunne jeg sette meg til for å lytte og i hele 4 måneder fikk jeg låne MSB riggen, så det har blitt mange timer. Tross den varme sommeren har jeg tilbrakt uvanlig mye tid lyttende til musikk og blitt veldig kjent med hva MSB riggens inntog gjorde med lyden og mine lytteopplevelser.
    Nå har jeg solgt forforsterker og kilde jeg brukte tidligere og det står en identisk rigg fra MSB i racket, (bortsett fra strømforsyningen fra Armand som jeg håper kan komme etter hvert). Hifipuristen har fått tilbake sin MSB rigg som er klar for å lånes ut videre og jeg må takke han så mye for å dele sine erfaringer, kunnskap (og hifi utstyr) med oss andre.
    Jeg bruker den analoge volumkontrollen i Analog dac i Burmester 956 mk2 effektforsterker og Burmester B50 høyttalere. Jeg bruker bare CD så langt!

    God kveld!
    Skimann
    I mitt oppsett følte jeg at det ble mere detaljert uten at jeg mistet noe av det musikalske når jeg kuttet et Pre og gikk over til å kjøre signalet rett fra Analog DAC inn i effekttrinn, min REF 5 sto lenge ubenyttet før den ble solgt, så Analog rett inn kan fungere.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.686
    Antall liker
    13.371
    Sted
    Sørlandet
    Jeg bruker den analoge volumkontrollen i Analog dac i Burmester 956 mk2 effektforsterker og Burmester B50 høyttalere. Jeg bruker bare CD så langt!

    God kveld!
    Skimann
    Gratulerer så mye mister! Takk for at du deler dine inntrykk og nå venter jeg spent på bilder av oppsettet ;)




    -BB-
     

    Jabba_Jabba

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    1.004
    Antall liker
    1.047
    Sted
    Porsgrunn
    Så var det min tur....
    Tidlig i juli kom "ehvis" og "hifipuristen" på besøk med full MSB rigg som de satte opp i anlegget mitt. Det gikk som det måtte, så nå kan hifi-livet beskrives som før og etter MSB.
    Jeg fikk låne hifipuristen sin rigg med MSB Analog Dac med den største strømforsyningen og volumkontroll og MSB platinum data cd 4 transport med ekstern strømforsyning laget av Armand.
    Tidligere i sommer hadde Hifipuristen vært hjemme hos meg og hadde nok sine tanker om hva MSB riggen ville bidra med. Jeg har anlegget i stua som er ca. 27 kvadratmeter stor og det viser seg at rommet er bassfattig.
    Det tok bare et par sekunder etter vi startet første musikkspor før jeg jeg skjønte at dette ville bli spennende. En cd rigg på "speed" var det første jeg tenkte. For en kraft, trøkk, detaljering, klarhet og varme. Etter et par timer dro Hifipuristen og Ehvis, da kunne jeg sette meg til for å lytte og i hele 4 måneder fikk jeg låne MSB riggen, så det har blitt mange timer. Tross den varme sommeren har jeg tilbrakt uvanlig mye tid lyttende til musikk og blitt veldig kjent med hva MSB riggens inntog gjorde med lyden og mine lytteopplevelser.
    Nå har jeg solgt forforsterker og kilde jeg brukte tidligere og det står en identisk rigg fra MSB i racket, (bortsett fra strømforsyningen fra Armand som jeg håper kan komme etter hvert). Hifipuristen har fått tilbake sin MSB rigg som er klar for å lånes ut videre og jeg må takke han så mye for å dele sine erfaringer, kunnskap (og hifi utstyr) med oss andre.
    Jeg bruker den analoge volumkontrollen i Analog dac i Burmester 956 mk2 effektforsterker og Burmester B50 høyttalere. Jeg bruker bare CD så langt!

    God kveld!
    Skimann
    I mitt oppsett følte jeg at det ble mere detaljert uten at jeg mistet noe av det musikalske når jeg kuttet et Pre og gikk over til å kjøre signalet rett fra Analog DAC inn i effekttrinn, min REF 5 sto lenge ubenyttet før den ble solgt, så Analog rett inn kan fungere.
    Selv så mener de at pre-modulen i Reference og Select II er noe av det aller beste. Likevel så er det såpass mange av kundene som bruker en ekstern forforsterker at de måtte legge inn en mykvareoppdatering der kunden kunne slå av den interne. Som faktisk koster 6000 dollar ekstra hvis du velger den til din Reference (kommer som standard på Select) så det er ingen dårlig sak.

    Selv så kjørte jeg lenge min Bladelius Embla direkte inn i Bryston og siden APL direkte inn i Constellation. Når jeg la inn en forforsterker mellom kilde og effekt så hadde det IMO en positiv effekt. En dårligere en ville nok ha gitt en annen oppfatning.
     

    JonasH

    Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.020
    Antall liker
    2.112
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    16
    Har denne helgen vært så heldig å få prøve MSB Discrete DAC hos Frode (Acoustic Tuning)
    Dette er innstegsmodellen av de nye DAC'ene. Denne kan kjøres med en stk Discrete strømforsyning eller 2 stk strømforsyninger.
    Med 2 kjøres separat strømforyning til analog og digital del. Denne jeg låner har to strømforsyninger som bildene viser.
    Har også rendermodulen V2 innstalert i slot bak på enheten.
    Så renderen henter lagret musikk fra Nas og Streamer strømmetjenester som Tidal fra Bubbleupnp via Nas.
    Å sette opp Discrete mot disse var gjort på 2 min.

    Discrete kjøres som preamp rett i Plinius Sa-Ref.
    En løsning som fungerer meget godt. Ser Skimann skriver litt om dette ovenfor.
    Volumjustering er utrolig smooth, med en veldig fin og jevn økning/minkende lydnivå. (Er også justerbar output gain for match mot amp)

    Enheten er ikke spilt inn og er tilkoblet musikk for første gang.
    Så hva med lyden så langt, etter noen timer spilling?
    Aller først er det verd å nevne det er helt tyst når MSB og Plinius slås på. Ikke antydning av sus eller lyd fra høyttalerene.
    (Sa-Ref er en veldig kraftig forsterker med høy gain)

    "Digital lyd"? Overhodet ikke, det finnes ikke spor av det som så fint kalles harshness.
    Det spiller lekende lett, utrolig åpent og detaljert med fin plassering i lydbildet.
    Fokuserte mest på vokalspilling i starten.
    Noterte meg ganske tidlig at stemmer fremstår meget organisk/naturlig foran meg. Selv relativ skarpe kvinnestemmer som Ingvild Koksvik blir aldri "too much". Ingen antydning overhodet til hardhet oppover.
    Gleder meg veldig til fortsettelsen...
    HFS v2 1.jpg
    HFS v2 2.jpg
    HFS v2 3.jpg
     

    Jabba_Jabba

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    1.004
    Antall liker
    1.047
    Sted
    Porsgrunn
    Det er faktisk en kunde som bestilte Reference DACen og han tok med den store forforsterker modulen. Tror ikke han er med på sentralen, da ingen er inne ville greie å holde på hemmeligheten med noe sånt i hus.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn