evhvis
Overivrig entusiast
På Analog DAC så er det litt endring i lyden når man går fra 0 til -1 på volumet, så pre-amp delen er ikke 100% transparent. Mitt inntrykk er at hvis man har en topp pre-amp så vil det bli hakket bedre enn å bruke å den innebygde i Analog DACen, men de pre-ampene som jeg evt. ville vurdert å bruke mellom Analog DAC og et effekttrinn begynner vel på rundt 60k. Personlig så kjører jeg integrert og foretrekker å kjøre DACen gjennom den innebygde pre-ampen, kontra å kjøre på Analog DAC sin volumkontroll via bypass løsningen inn i effektdelen. Valgte å gå for integrert, for en del år siden, kontra å bytte effekt og deretter bruke 60k+ på forforsterker.Selv så mener de at pre-modulen i Reference og Select II er noe av det aller beste. Likevel så er det såpass mange av kundene som bruker en ekstern forforsterker at de måtte legge inn en mykvareoppdatering der kunden kunne slå av den interne. Som faktisk koster 6000 dollar ekstra hvis du velger den til din Reference (kommer som standard på Select) så det er ingen dårlig sak.I mitt oppsett følte jeg at det ble mere detaljert uten at jeg mistet noe av det musikalske når jeg kuttet et Pre og gikk over til å kjøre signalet rett fra Analog DAC inn i effekttrinn, min REF 5 sto lenge ubenyttet før den ble solgt, så Analog rett inn kan fungere.Så var det min tur....
Tidlig i juli kom "ehvis" og "hifipuristen" på besøk med full MSB rigg som de satte opp i anlegget mitt. Det gikk som det måtte, så nå kan hifi-livet beskrives som før og etter MSB.
Jeg fikk låne hifipuristen sin rigg med MSB Analog Dac med den største strømforsyningen og volumkontroll og MSB platinum data cd 4 transport med ekstern strømforsyning laget av Armand.
Tidligere i sommer hadde Hifipuristen vært hjemme hos meg og hadde nok sine tanker om hva MSB riggen ville bidra med. Jeg har anlegget i stua som er ca. 27 kvadratmeter stor og det viser seg at rommet er bassfattig.
Det tok bare et par sekunder etter vi startet første musikkspor før jeg jeg skjønte at dette ville bli spennende. En cd rigg på "speed" var det første jeg tenkte. For en kraft, trøkk, detaljering, klarhet og varme. Etter et par timer dro Hifipuristen og Ehvis, da kunne jeg sette meg til for å lytte og i hele 4 måneder fikk jeg låne MSB riggen, så det har blitt mange timer. Tross den varme sommeren har jeg tilbrakt uvanlig mye tid lyttende til musikk og blitt veldig kjent med hva MSB riggens inntog gjorde med lyden og mine lytteopplevelser.
Nå har jeg solgt forforsterker og kilde jeg brukte tidligere og det står en identisk rigg fra MSB i racket, (bortsett fra strømforsyningen fra Armand som jeg håper kan komme etter hvert). Hifipuristen har fått tilbake sin MSB rigg som er klar for å lånes ut videre og jeg må takke han så mye for å dele sine erfaringer, kunnskap (og hifi utstyr) med oss andre.
Jeg bruker den analoge volumkontrollen i Analog dac i Burmester 956 mk2 effektforsterker og Burmester B50 høyttalere. Jeg bruker bare CD så langt!
God kveld!
Skimann
Selv så kjørte jeg lenge min Bladelius Embla direkte inn i Bryston og siden APL direkte inn i Constellation. Når jeg la inn en forforsterker mellom kilde og effekt så hadde det IMO en positiv effekt. En dårligere en ville nok ha gitt en annen oppfatning.
Når det gjelder pre-ampen på de øverste DACene til MSB så kan det være et spørsmål om det er noen som foretrekker et skift i lyden eller om de ikke er 100% transparente i pre-amp delen kontra fullt volum ut. Min erfaring er at pre-ampen er den aktive komponenten som gir aller mest endring i lyden i et oppsett og at det er vanskeligere å få tak i en god pre-amp enn ett bra effekttrinn.