MSB Technology musikk og teknikk i harmoni

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• evhvis

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.04.2009
    Antall liker
    641
    Sted
    Grimstad
    Torget vurderinger
    14
    Som hifipuristen nevner så har jeg fått testet litt forskjellig av MSB og noe annet de siste dagene. Fikk ikke testet absolutt alt jeg ønsket, så skal teste igjen ved en senere anledning. Ønsket å teste mest så mye forskjellig som mulig og innvirkningene så lånte med en del MSB og litt annet.

Ustyr lånt
    -MSB Analog DAC
    -MSB Analog DAC desktop PSU (linær strømforsyning, men veldig enkel)
    -MSB Diamond PSU
    -MSB Platinum Data CD drivverk
    -Clear RCA signalkabel (alle mine Clear er balanserte og Analog DAC er en singel-ended DAC)
    -Exogal Comet DAC

Eget Utstyr
    -EC EMC-1 UP CD-Spiller (Koblet direkte til Pre)
    -Nad M50 streamer
    -Nad M51 DAC (står på Clear Light RCA til van
    -Aesthetix Calypso Pre (V1: Sylvania BP Tripple-Mica 5751 Gold Brand | V2: Jan-Phillips 6922)
    -Audio Synthesis Desire Decade effekt
    -WHT PR3 høyttalere
    -Balanserte Cardas Clear interconnects (Clear Light RCA på M51 DAC), Cardas Clear HT kabler, Cardas Clear Beyond og PSC Pristine MK II strømkabler.

Formålet med testingen var å finne ut om Analog DAC er den kilden jeg trenger for å løfte lyden i annlegget opp et nivå eller to og om Nad M50 er god nok som streamer. Det som var mest interessant var maksnivået på analog DACen da moduler og strømforsyning kan endres uten å sende DACen noe sted.

Transport
    Testet litt drivverkene mot hverandre både på S/PDIF og Data CD over MSB Network. Den største forskjellen var mellom interfacene, så lenge re-clockinga var på i DACen. Med re-clocking på så var Data CD hakket bedre enn M50 over S/PDIF, mens det var mye bedre over MSB Network. Når man skrudde av re-clockinga så ble forskjellen større over S/PDIF, men MSB Network var hvor den virkelig store forskjellen lå. Det var i hovedsak litt mer luft, renhet i toppen, dynamikk og en strammere bass med drivverket over S/PDIF. Med M50 så var det litt mørkere lyd med en feitere og fyldigere bass. Bytt ut S/PDIF med MSB Network og forskjellene blir mye mer framtredende. M50 ga assosiasjoner til en god MM pickup, mens Data CD over MSB Network ga assosiasjoner med en god MC pickup. Testet også drivverkene gjennom Exogal Comet. Da var det en klar seier til MSB drivverket. Det er tydelig at re-clockinga i MSB DACen er veldig effektiv og gjør DACen relativt lite jitter-sensitiv. For sikkerhetsskyld så testet jeg en Sonos over S/PDIF og en laptop over USB. Sonosen låt greit nok, men langt fra samme nivå som M50. Laptoppen gikk på batteri og var satt opp med JRiver bitperfect. Selv med 88.2 så var 44.1 men fra både M50 og MSB var bedre enn 88.2 laptoppen som ble litt grå i lyden. Opptakene er tilnærmet samme master med lik dynamikk, men hele nivået er senket med 0.1db på 88.2 versjonen.

Re-clocking AV/På
    Analog DACen buffrer alt signalet og re-clocker det. For morroskyld så testet jeg med å skru denne av og på. Straks man skrudde den av så fikk man en følelse av mer dynamikk, mer luft og mer nivå i øvre mellomtone (definert som 2250-4500hz) i ca 10 sekunder til man la merke til at lyden hadde blitt gråere og det var mye mer forvrengning fra instrumenter, stemmer osv. Med re-clocking på så låter den analogt og uten gråheten som nesten alt digitalt har, når man skrur re-clocking av så låter den som en god DAC men gir ikke analog-følelsen da roen i lyden og mye detaljer forsvinner. For min del var det tydelig at like mye av magien i Analog DAC ligger i klokka som i resistor ladder. Min favoritt DAC-chip er PCM 1704k fra Burr-Brown så har nok en preferanse for ladder DACer.

Mot andre DACer
    Testet opp mot både Exogal Comet og NAD M51. Begge to ble gitt ca 12 timer oppvarming før jeg gjorde noen tester og det ble kjørt med balansert Clear interconnects ut fra begge to og RCA fra analog DAC. Begge to ble totalt parkert. Største forskjellen lå i gråheten i lyden, transparens, forvrengning i øvre mellomtone og diskant, og manglende dynamikk. Klangbalansemessig så ligger M51 nærmere Analog Dac enn Comet. Comet er litt avrundet i toppen og litt snill, men har samtidig litt mer dynamikk enn M51 og minner mye om det jeg ofte har hørt fra Wadia spillere. Litt varm lyd med en snill topp, som gir hint av LP. Hvis jeg måtte valgt mellom M51 og Exogal Comet så hadde jeg klart valgt Comet, men har ikke testet opp mot EMC 1-UP ettersom det er litt knapt med plass i racket og Analog DACen uansett var så mye bedre enn det jeg husker fra EMC 1-UP. Med Analog DAC så kunne man fint lurt meg til å tro at jeg hørte på LP (MM med M50 eller MC med Data CD) da det var totalt fravær av signaturen til digital lyd.

Strømforsyninger
    Testet såvidt Desktop PSUen til Analog DAC opp mot Diamond PSU. Det ble litt mer grått med Desktop PSUen. DACen var fortsatt meget god, men litt av analog karakteren forsvant. Det er helt klart en god oppgradering å gå for enten Analog PSU (pannekaka som går under DACen) eller en av de større PSUene til MSB.

Lyden generelt
    Blitt mye sammenlikninger så på tide med litt beskrivelse av lyden i Analog DACen med Diamond PSU og Data CD. Lyden er fyldig med en godt definert bass. Fraværet av støy og jitter gjør at førsteinntrykket kan være at den mangler litt dynamikk, men det finner man fort at ikke er tilfelle når man har fått lyttet en stund. Tonalt og dynamisk sett så opplever jeg den som relativt nøytral. Sett på noe med mye dynamikk og man hører at det smeller når det skal, bare enda mer enn jeg er vandt til fra EMC 1-UP. Anslagene på strenger er tydelig gjengitt med en ekstremt ren og tydelig decay som varer lenge. Stemmer har nyanser i nivå, temposkifter og toner som jeg aldri har hørt før, med unntak av kanskje på Tom Erik, i Arendal Lydlaug, sitt annlegg. En av mine kjepphester innen hi-fi er at det er viktigere hvordan et oppsett håndterer temposkifter, kobling av noter og stillheten mellom de enn at man får med seg en ekstra detalj et eller annet sted i lydbildet. Føler at Analog DAC leverer på begge deler. Den får det emosjonelle ut av musikken samtidig som den finner fram detaljer jeg ikke har hørt før. Den største overraskelsen var hvordan den håndterte opptak som har falt igjennom på omtrent alt av digitale avspillere. Den fantastiske mikrodynamikken sammen med fraværet av støy og gråhet gjør at selv ihjelkomprimerte opptak, som normalt sett låter som mp3 fra digitalt, låter som et middelmådig opptak i FLAC format.

Fikk ikke testet alt jeg ønsket i denne omgang pga. er noen produkter som jeg ikke hadde tilgjengelig per i dag så leverte tilbake MSB stacken i dag, men skal teste DACen igjen når jeg har de produktene er tilgjengelig. Dette er mest for å finne ut hva jeg trenger av innganger. Dersom det skulle være noen tvil, så er min plan å sende DAC og CD-Spiller på dør og erstatte de med Analog DAC i løpet av de kommende månedene. Akkurat når det blir er usikkert, men regner med at det står en her på permanent opphold i løpet av nærmeste halvåret.

hifipuristen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Antall liker
    3.377
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Som hifipuristen nevner så har jeg fått testet litt forskjellig av MSB og noe annet de siste dagene. Fikk ikke testet absolutt alt jeg ønsket, så skal teste igjen ved en senere anledning. Ønsket å teste mest så mye forskjellig som mulig og innvirkningene så lånte med en del MSB og litt annet.

Ustyr lånt
    -MSB Analog DAC
    -MSB Analog DAC desktop PSU (linær strømforsyning, men veldig enkel)
    -MSB Diamond PSU
    -MSB Platinum Data CD drivverk
    -Clear RCA signalkabel (alle mine Clear er balanserte og Analog DAC er en singel-ended DAC)
    -Exogal Comet DAC

Eget Utstyr
    -EC EMC-1 UP CD-Spiller (Koblet direkte til Pre)
    -Nad M50 streamer
    -Nad M51 DAC (står på Clear Light RCA til van
    -Aesthetix Calypso Pre (V1: Sylvania BP Tripple-Mica 5751 Gold Brand | V2: Jan-Phillips 6922)
    -Audio Synthesis Desire Decade effekt
    -WHT PR3 høyttalere
    -Balanserte Cardas Clear interconnects (Clear Light RCA på M51 DAC), Cardas Clear HT kabler, Cardas Clear Beyond og PSC Pristine MK II strømkabler.

Formålet med testingen var å finne ut om Analog DAC er den kilden jeg trenger for å løfte lyden i annlegget opp et nivå eller to og om Nad M50 er god nok som streamer. Det som var mest interessant var maksnivået på analog DACen da moduler og strømforsyning kan endres uten å sende DACen noe sted.

Transport
    Testet litt drivverkene mot hverandre både på S/PDIF og Data CD over MSB Network. Den største forskjellen var mellom interfacene, så lenge re-clockinga var på i DACen. Med re-clocking på så var Data CD hakket bedre enn M50 over S/PDIF, mens det var mye bedre over MSB Network. Når man skrudde av re-clockinga så ble forskjellen større over S/PDIF, men MSB Network var hvor den virkelig store forskjellen lå. Det var i hovedsak litt mer luft, renhet i toppen, dynamikk og en strammere bass med drivverket over S/PDIF. Med M50 så var det litt mørkere lyd med en feitere og fyldigere bass. Bytt ut S/PDIF med MSB Network og forskjellene blir mye mer framtredende. M50 ga assosiasjoner til en god MM pickup, mens Data CD over MSB Network ga assosiasjoner med en god MC pickup. Testet også drivverkene gjennom Exogal Comet. Da var det en klar seier til MSB drivverket. Det er tydelig at re-clockinga i MSB DACen er veldig effektiv og gjør DACen relativt lite jitter-sensitiv. For sikkerhetsskyld så testet jeg en Sonos over S/PDIF og en laptop over USB. Sonosen låt greit nok, men langt fra samme nivå som M50. Laptoppen gikk på batteri og var satt opp med JRiver bitperfect. Selv med 88.2 så var 44.1 men fra både M50 og MSB var bedre enn 88.2 laptoppen som ble litt grå i lyden. Opptakene er tilnærmet samme master med lik dynamikk, men hele nivået er senket med 0.1db på 88.2 versjonen.

Re-clocking AV/På
    Analog DACen buffrer alt signalet og re-clocker det. For morroskyld så testet jeg med å skru denne av og på. Straks man skrudde den av så fikk man en følelse av mer dynamikk, mer luft og mer nivå i øvre mellomtone (definert som 2250-4500hz) i ca 10 sekunder til man la merke til at lyden hadde blitt gråere og det var mye mer forvrengning fra instrumenter, stemmer osv. Med re-clocking på så låter den analogt og uten gråheten som nesten alt digitalt har, når man skrur re-clocking av så låter den som en god DAC men gir ikke analog-følelsen da roen i lyden og mye detaljer forsvinner. For min del var det tydelig at like mye av magien i Analog DAC ligger i klokka som i resistor ladder. Min favoritt DAC-chip er PCM 1704k fra Burr-Brown så har nok en preferanse for ladder DACer.

Mot andre DACer
    Testet opp mot både Exogal Comet og NAD M51. Begge to ble gitt ca 12 timer oppvarming før jeg gjorde noen tester og det ble kjørt med balansert Clear interconnects ut fra begge to og RCA fra analog DAC. Begge to ble totalt parkert. Største forskjellen lå i gråheten i lyden, transparens, forvrengning i øvre mellomtone og diskant, og manglende dynamikk. Klangbalansemessig så ligger M51 nærmere Analog Dac enn Comet. Comet er litt avrundet i toppen og litt snill, men har samtidig litt mer dynamikk enn M51 og minner mye om det jeg ofte har hørt fra Wadia spillere. Litt varm lyd med en snill topp, som gir hint av LP. Hvis jeg måtte valgt mellom M51 og Exogal Comet så hadde jeg klart valgt Comet, men har ikke testet opp mot EMC 1-UP ettersom det er litt knapt med plass i racket og Analog DACen uansett var så mye bedre enn det jeg husker fra EMC 1-UP. Med Analog DAC så kunne man fint lurt meg til å tro at jeg hørte på LP (MM med M50 eller MC med Data CD) da det var totalt fravær av signaturen til digital lyd.

Strømforsyninger
    Testet såvidt Desktop PSUen til Analog DAC opp mot Diamond PSU. Det ble litt mer grått med Desktop PSUen. DACen var fortsatt meget god, men litt av analog karakteren forsvant. Det er helt klart en god oppgradering å gå for enten Analog PSU (pannekaka som går under DACen) eller en av de større PSUene til MSB.

Lyden generelt
    Blitt mye sammenlikninger så på tide med litt beskrivelse av lyden i Analog DACen med Diamond PSU og Data CD. Lyden er fyldig med en godt definert bass. Fraværet av støy og jitter gjør at førsteinntrykket kan være at den mangler litt dynamikk, men det finner man fort at ikke er tilfelle når man har fått lyttet en stund. Tonalt og dynamisk sett så opplever jeg den som relativt nøytral. Sett på noe med mye dynamikk og man hører at det smeller når det skal, bare enda mer enn jeg er vandt til fra EMC 1-UP. Anslagene på strenger er tydelig gjengitt med en ekstremt ren og tydelig decay som varer lenge. Stemmer har nyanser i nivå, temposkifter og toner som jeg aldri har hørt før, med unntak av kanskje på Tom Erik, i Arendal Lydlaug, sitt annlegg. En av mine kjepphester innen hi-fi er at det er viktigere hvordan et oppsett håndterer temposkifter, kobling av noter og stillheten mellom de enn at man får med seg en ekstra detalj et eller annet sted i lydbildet. Føler at Analog DAC leverer på begge deler. Den får det emosjonelle ut av musikken samtidig som den finner fram detaljer jeg ikke har hørt før. Den største overraskelsen var hvordan den håndterte opptak som har falt igjennom på omtrent alt av digitale avspillere. Den fantastiske mikrodynamikken sammen med fraværet av støy og gråhet gjør at selv ihjelkomprimerte opptak, som normalt sett låter som mp3 fra digitalt, låter som et middelmådig opptak i FLAC format.

Fikk ikke testet alt jeg ønsket i denne omgang pga. er noen produkter som jeg ikke hadde tilgjengelig per i dag så leverte tilbake MSB stacken i dag, men skal teste DACen igjen når jeg har de produktene er tilgjengelig. Dette er mest for å finne ut hva jeg trenger av innganger. Dersom det skulle være noen tvil, så er min plan å sende DAC og CD-Spiller på dør og erstatte de med Analog DAC i løpet av de kommende månedene. Akkurat når det blir er usikkert, men regner med at det står en her på permanent opphold i løpet av nærmeste halvåret.
    Hei evhvis

Godt skrevet og forklart.
    Har lagt merke til at mange her på hfs. tror at det nesten ikke er forskjell på "superdacer" og vanlige
    betalbare?
    Til dem vil jeg svare at dess bedre oppløsning dere har dess større lydmessig forskjell mellom Dacene.
    Da hører det med til historien at dere har rimlig kontroll på akustikk/strøm og vibrasjonsdemping.
    Mange tror også at når støynivået på preamp eller Dac ligger på lavere enn -150db, trengs ingen
    strømrensing? FEIL!!!! Dette fordi alt som står i stikkontakten støyer tilbake til strømnettet og
    forurenser strømmen til resten av stereoanlegget.
    Lett skal det ikke være😄

N

Næss

Gjest
    Veldig bra skrevet av evhvis :)

Jeg kjenner meg igjen i flere ting du beskriver. Re-clock funksjonen er gull, men også at den kan slåes av, blir nemlig ett problem med lipsync noen ganger når man skal se på tv hvis dac'en re-clocker selv.

Prøvde du å bruke dac'en sin volumkontroll for å sammenligne med preampen din? Selv vipper jeg veldig frem og tilbake hva jeg liker best der :)

evhvis

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.04.2009
    Antall liker
    641
    Sted
    Grimstad
    Torget vurderinger
    14

Jeg kjenner meg igjen i flere ting du beskriver. Re-clock funksjonen er gull, men også at den kan slåes av, blir nemlig ett problem med lipsync noen ganger når man skal se på tv hvis dac'en re-clocker selv.

Prøvde du å bruke dac'en sin volumkontroll for å sammenligne med preampen din? Selv vipper jeg veldig frem og tilbake hva jeg liker best der :)
    Re-clockinga buffrer 0.5 sekunder, slik jeg har forstått det, så muligheten for å skru den av er der for når man skal se film/tv etc. Typisk delay på TV er stort sett mellom 20 og 100ms fra bilde kommer inn til det vises på skjermen så blir nok litt ute av synk med 500ms delay ;)

Det ble hele tiden kjørt igjennom pre-ampen. Bør nok teste rett i effekt neste gang, men er så trangt bak der at det er nærmest tortur å koble på effekten da den står ganske umulig til i forhold til alle de andre komponentene. Blei en del krabbing for å koble det som blei testet og fikk etterhvert mest lyst til å bare høre på musikk :) Tar også litt tid å få lagt kablene slik at signal ikke toucher strøm og at de stort sett krysser på 90 grader, så nøyde meg med å teste gjennom pre-ampen.

hifipuristen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Antall liker
    3.377
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1

Re-clockinga buffrer 0.5 sekunder, slik jeg har forstått det, så muligheten for å skru den av er der for når man skal se film/tv etc. Typisk delay på TV er stort sett mellom 20 og 100ms fra bilde kommer inn til det vises på skjermen så blir nok litt ute av synk med 500ms delay ;)

Det ble hele tiden kjørt igjennom pre-ampen. Bør nok teste rett i effekt neste gang, men er så trangt bak der at det er nærmest tortur å koble på effekten da den står ganske umulig til i forhold til alle de andre komponentene. Blei en del krabbing for å koble det som blei testet og fikk etterhvert mest lyst til å bare høre på musikk :) Tar også litt tid å få lagt kablene slik at signal ikke toucher strøm og at de stort sett krysser på 90 grader, så nøyde meg med å teste gjennom pre-ampen.
    Reclockingen fungerer likt på alle MSB Dacer. Derimot er det en del andre funksjoner som kan prøves ut?
    Fase kan snus digitalt, velge filtre, velge upsampling eller ikke mm.
    På de dyre MSB Dacene er det noen flere funksjoner selvsagt.
    For og utnytte alle "mulighetene" til MSB The Analog Dac må det bestilles med RS-232 inn/utgang.
    Da må man i tillegg bestille MSB's Control Interface da kan man justere volum,lysstyrke på display,
    phase invert,mute input swithing,reclocking,digitalfiltere,kan koble ut jord mellom digitaldel og analogdel
    og nivå og dither.Alt dette justeres da med Iphone eller Ipad.

N

Næss

Gjest
    Fra side 9 i manualen, så blir dette beskrevet ganske greit hva som trengs av kontrol opsjon for de forskjellige funksjonene.
    http://www.msbtech.com/support/analogDacManual.pdf

Selv har jeg det de kaller "Advanced Remote" med denne så kan man slå re-clocking av og på, samt fase samt ett par andre funksjoner. Var litt tilfeldig at jeg ble gjort oppmerksom på poenget med re-clocking før jeg bestilte min, kom i kontakt med den Belgiske forhandleren av en eller annen grunn jeg ikke husker nå (er han MSB Europa ansvarlig, puristen?) som ved en "by the way" kommentar nevnte dette :)

hifipuristen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Antall liker
    3.377
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Fra side 9 i manualen, så blir dette beskrevet ganske greit hva som trengs av kontrol opsjon for de forskjellige funksjonene.
    http://www.msbtech.com/support/analogDacManual.pdf

Selv har jeg det de kaller "Advanced Remote" med denne så kan man slå re-clocking av og på, samt fase samt ett par andre funksjoner. Var litt tilfeldig at jeg ble gjort oppmerksom på poenget med re-clocking før jeg bestilte min, kom i kontakt med den Belgiske forhandleren av en eller annen grunn jeg ikke husker nå (er han MSB Europa ansvarlig, puristen?) som ved en "by the way" kommentar nevnte dette :)
    De

Hei mfufu

Den Belgiske representanten (importør for MSB i Belgia) fra "MSB" heter Frank Fermejlen.
    Han representerer MSB Technology i de Europeske land som ikke har egen importør.
    Frank ble vel nesten berømt over stuntet på hi-fi messa i Stockholm nå sist?
    1812 Overtyren gikk litt over styr, med tilhørende dyr reparasjon.
    Har skrevet om dette på side 11.

Sist redigert:

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    834
    Ja, episoden er også omtalt i siste nummer av det svenske bladet "Hifi&Musik". T.o.m. i Martens egen annonse i bladet er dette nevnt med en liten beklagelse.

Ellers en veldig informativ tråd dette, selv om jeg personlig ikke forstår alt det tekniske.

Bare en tanke; kunne det ikke også vært et eget cd-drivverk dedikert til MSB Analog DAC? Et drivverk med samme design?

hifipuristen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Antall liker
    3.377
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Ja, episoden er også omtalt i siste nummer av det svenske bladet "Hifi&Musik". T.o.m. i Martens egen annonse i bladet er dette nevnt med en liten beklagelse.

Ellers en veldig informativ tråd dette, selv om jeg personlig ikke forstår alt det tekniske.

Bare en tanke; kunne det ikke også vært et eget cd-drivverk dedikert til MSB Analog DAC? Et drivverk med samme design?
    Hei torem

Jeg beklager hvis denne tråden har blitt for teknisk.
    MSB Technology er nok "verdens mest tekniske"
    firma som driver i hi-fi bransjen.
    De samarbeider med en rekke universteter om videreutvikling.
    Derfor blir det nok litt technobabbel.

Så vidt meg bekjent, har ikke MSB noen planer om
    og utvikle flere drivverk. Dette fordi flere og flere
    dessverre går over til PC løsninger og streaming.
    Jeg skriver dessverre fordi drivverkene låter mye
    bedre enn de andre løsningene i mine ører.

Det er meningen at vi skal dele teknikk og musikk
    opplevelser i skjønn parodi her i denne tråden.

Jeg setter veldig pris på at dere gidder og følge
    med. Tusen Takk til dere!

N

Næss

Gjest
    Bra tanke, me like!!
    Eller enda bedre, en light versjon av UMT drevet med blu-ray og netflix streaming. En slik sak hadde fått min interesse ihvertfall :D

Edit: kommer fra en som har brukt timer på å få inn cd'er på harddisk for å endelig legge vekk cd spilleren for godt :)

hifipuristen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Antall liker
    3.377
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Bra tanke, me like!!
    Eller enda bedre, en light versjon av UMT drevet med blu-ray og netflix streaming. En slik sak hadde fått min interesse ihvertfall :D

Edit: kommer fra en som har brukt timer på å få inn cd'er på harddisk for å endelig legge vekk cd spilleren for godt :)
    Hei dere The Analog Dac fantomer

Controlleren til og styre et helt stereoanlegg med
    Ipad eller Iphone er i allefall likt design som
    The Analog Dac! Dette via RS-232 inngang/utgang
    som finnes på de fleste elektriske apparater
    i vår verden.😄

Sist redigert:

hifipuristen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Antall liker
    3.377
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei alle venner

Dere får nyte Påsken enten det blir strålende ute vær, eller "stereo" vær.
    Jeg fikk dessverre ikke den nye preampen som avtalt(MI-13 Balansert preamp i to bokser).
    Da får jeg bare kose meg med den gml. så lenge.
    Ellers skjer det ikke så mye her akkurat nå.
    Vi snakkes etter Påske.

Mvh
    puristen

hifipuristen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Antall liker
    3.377
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei alle venner

Nå kommer endelig den nye preampe som er laget av Roar Malmin 's firma: Musical Innovation.
    Denne preampen er helt bygget i MSB Technology's ånd. Den har ekstrem lav forvrengning,
    ekstreme powersupplyer, støynivået ligger på under -140dbv (støygulvet)
    Håper denne vil heve systemet mitt enda noen hakk mot nirvana.😄
    Glemte vel og skrive hva den het: MI-13 Ex (Ex pga. utvendig powersupply som er valgfritt)
    Denne preampen er også konstruert for og drive Sennheiser HD-800 fullbalansert.(Hodetelefoner)
    Jeg kjører Cardas Clear av balanserte kabler fra Sennheiser'ne til preampen.😈

Neste skritt blir enten og prøve PC til MSB Technology's Diamond Dac, eller en kjempeoppgradering
    til nytt kjempespennende og stort høyttalersystem, som dessverre fortsatt må forbli hemmelig😁

Tiden går så fort, at vi ikke må glemme og nyte nuet👍

I mellomtiden får dere kose dere, og tusen takk til alle dere som gidder og følge med.😃

Sist redigert:

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hvilken "ånd" er dette da ? :cool:... Hvilke tech spech er det MSB bruker som isåfall er identiske med Roar sine ting ? Siden de nevnes i MSB sin tråd..

hifipuristen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Antall liker
    3.377
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hvilken "ånd" er dette da ? :cool:... Hvilke tech spech er det MSB bruker som isåfall er identiske med Roar sine ting ? Siden de nevnes i MSB sin tråd..
    Hei HCS

Det begynner og bli en stund siden du var her?

MSB Technology er nok det mest hitech firma som driver med hifi i verden i dag, så vidt jeg vet.😳

Dette betyr at signal støyforhold, forvrengning, båndbredde, slewrate mm. er ekstreme.
    Da vil kanskje mange tro at det ikke låter bra?👿

Der gjør det, og bra specs kan ofte ha direkte med lydkvalitet og gjøre.
    MSB Technology har faktisk et støygulv på deres Diamond powersupplyer på -158db!!!

Når Roar konstruerte den nye MI-13, brukte vi endel knep, nettopp lært av MSB Technology,
    Så får vi se om dette stemmer i praksis😂?

Ellers tusen takk for at du følger med😄

• Liker
    Reaksjoner: HCS

knarfar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Antall liker
    2.321
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Dette er svært spennende puristen. Gleder meg til å høre hvilke erfaringer du gjør.

hifipuristen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Antall liker
    3.377
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Dette er svært spennende puristen. Gleder meg til å høre hvilke erfaringer du gjør.
    Hei fandrese

Vi går spennende tider i møte😘?

Jeg gleder meg til begge de to nye forhåpentlige oppgraderinger.
    Fint og ta en av gangen.

Tror Roar er like spent?
    Du har vel noen oppgraderinger du også på vent fandrese?

Ellers er Roar og jeg helt enige om at skal en videre opp trappa, må det
    bedre specs til vær eneste nye generasjon forsterkere, og alt annet
    for den saks skyld.😂

MSB Technology bruker veldig store resurser til utvikling.
    De har flere samarbeidspartnere, bl.a flere universitet som
    de også håndplukker personalet fra.

Tusen takk for at du også følger med😄

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    7.695
    Sted
    Kongsberg
    Om dB, dBV og dBr

MSB Technology har faktisk et støygulv på deres Diamond powersupplyer på -158db!!!
    Er dette tallet fra Stereophile sine målinger gjort av John Atkinson?
    MSB Technology Analog DAC D/A converter and Analog Power Base power supply Measurements | Stereophile.com

I så fall mangler det en "r" i teksten din (-158dBr). dB er uansett bare et forholdstall og gir ingen mening uten noe mer informasjon.

John insisterer nemlig på å bruke dBr i alle sine målinger og bruker det også på målingene i linken over.
    Jeg har spurt han om om hvorfor han gjør dette da det lett kan føre til misforståelser. Det kan også brukes til skjule "cherry picking" av måledata (uten at jeg klandrer han for dette). Han forklarer dette med at han alltid oppgir referansespenningen i artikkelen men det er ikke alltid dette er på plass og heller ikke alltid at kommer tydelig frem (Det bør egentlig alltid stå sammen med dBr tallet). Det ikke alltid like lett for leseren å vite hva referansespenningen er i de forskjellige målingene.
    Jeg er uenig med han og bruker bare dBV i mine målinger. Da er referansespenningen kjent (1Vrms) og det blir lettere å sammenligne måledata.

Skal man sammenlikne støygulvet i fra Sterophile med de -135dBV Roar har i MI 13 må man ta hensyn til at John bruker 2,65V som referansespenning. (Linje 5 i artikkelen over).
    Forskjellen på 2,65V og 1 V er: 20*log(2.65/1) = 8,5dB. Støygulvet ligger dermed på: 158dBr-8,5dBoffset=149,5dBV. Eller: 1*10^(-149.5/20)= 33nVrms. Forøvrig et meget bra tall. :)

Mvh Armand

hifipuristen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Antall liker
    3.377
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Er dette tallet fra Stereophile sine målinger gjort av John Atkinson?
    MSB Technology Analog DAC D/A converter and Analog Power Base power supply Measurements | Stereophile.com

I så fall mangler det en "r" i teksten din (-158dBr). dB er uansett bare et forholdstall og gir ingen mening uten noe mer informasjon.

John insisterer nemlig på å bruke dBr i alle sine målinger og bruker det også på målingene i linken over.
    Jeg har spurt han om om hvorfor han gjør dette da det lett kan føre til misforståelser. Det kan også brukes til skjule "cherry picking" av måledata (uten at jeg klandrer han for dette). Han forklarer dette med at han alltid oppgir referansespenningen i artikkelen men det er ikke alltid dette er på plass og heller ikke alltid at kommer tydelig frem (Det bør egentlig alltid stå sammen med dBr tallet). Det ikke alltid like lett for leseren å vite hva referansespenningen er i de forskjellige målingene.
    Jeg er uenig med han og bruker bare dBV i mine målinger. Da er referansespenningen kjent (1Vrms) og det blir lettere å sammenligne måledata.

Skal man sammenlikne støygulvet i fra Sterophile med de -135dBV Roar har i MI 13 må man ta hensyn til at John bruker 2,65V som referansespenning. (Linje 5 i artikkelen over).
    Forskjellen på 2,65V og 1 V er: 20*log(2.65/1) = 8,5dB. Støygulvet ligger dermed på: 158dBr-8,5dBoffset=149,5dBV. Eller: 1*10^(-149.5/20)= 33nVrms. Forøvrig et meget bra tall. :)

Mvh Armand
    Hei Armand

Her er målingene til MSB Technology.
    Tror de er identiske med John Athinson 's målinger,
    da de bruker samme måleutstyr, og indentisk med den du låner av Roar.

mvh
    puristen

Vedlegg

hifipuristen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Antall liker
    3.377
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Mangler litt info i X skalaen der...
    Hei bambadoo

Hvis du lurer på om MSB Technology har utelatt noe, er flere av de rimlige Dacene
    deres testet i Stereophile og målt av John Athkinson.
    Iflg. Athkison måler dette pt. best av alt han til nå har målt.
    MSB spiller med åpene kort.😎

Er det et helt konkret spørsmål du vil ha svar på, sender jeg gjerne en mail?😄

Takk for interressen😁

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    7.695
    Sted
    Kongsberg
    Det mangler som bambadoo sier informasjon i X-aksen der. Hvilket frekvensområde er dette? Og i Y-aksen står det også bare dB. Vi kan fra slike målinger se at Signatur-basen er 4dB bedre enn Diamond-basen (forutsatt samme referanse). Men uten å vite hva de måler i forhold til er en slik graf ikke komplett. Se på bildet under.
    ScreenHunter_393 Apr. 12 20.19.gif

Dette er en måling av støygulvet på noe jeg jobber med nå.
    Innstillinger for målingen: FFT:256k, ingen averaging. Blackman window.
    Ser det ikke fint ut? Den høyeste peak er på -177dB.
    Men vent. Hva med X-aksen? Bildet viser nemlig fra 1kHz til 20kHz og er grov juks.

ScreenHunter_394 Apr. 12 20.25.gif

Fra 0Hz til 20kHz ser det slik ut.
    Innstillinger for målingen: FFT:256k, ingen averaging. Blackman window. 0Hz-20kHz.
    Det ser fremdeles fint ut men nå ser vi at vi har noe støy nede ved 50Hz. Peak på -168dB. Bra det og. Men vent.. Hva er den dBr vi ser der? Jo, dette er støygulvet målt i forhold til maksimum utgangsspenning som er 10Vrms på akkurat dette utstyret. I henhold til alle som måler i dBr så er dette grei skuring. Hvordan ser dette ut i dbV mon tro?

ScreenHunter_395 Apr. 12 20.28.gif

Innstillinger for målingen: FFT:256k, ingen averaging. Blackman window, referanse 1Vrms, frekvensområde 0-20kHz.
    Her samme måling som alle de over, men nå med dBV som har 1Vrms som referanse. Peak er nå på -148dBV. På denne målingen er all informasjon med.

Jeg håper dette er oppklarende og et bevis på at man skal være kritisk til hvordan måledata blir presentert. Jeg synes det er rart at ikke MSB har dette på stell på sine målinger.
    Men når dette er sagt har jeg stor respekt for MSB sine produkter. Og at støygulvet på deres produkter er lavt er det (sikkert?) ingen tvil om.

Hvilken spenning skal vi tippe MSB bruker som referanse?

Mvh Armand

hifipuristen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Antall liker
    3.377
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Det mangler som bambadoo sier informasjon i X-aksen der. Hvilket frekvensområde er dette? Og i Y-aksen står det også bare dB. Vi kan fra slike målinger se at Signatur-basen er 4dB bedre enn Diamond-basen (forutsatt samme referanse). Men uten å vite hva de måler i forhold til er en slik graf ikke komplett. Se på bildet under.
    Vis vedlegget 315446
    Men vent. Hva med X-aksen? Bildet viser nemlig fra 1kHz til 20kHz og er grov juks.

Vis vedlegget 315448
    Innstillinger for målingen: FFT:256k, ingen averaging. Blackman window. 0Hz-20kHz.
    Det ser fremdeles fint ut men nå ser vi at vi har noe støy nede ved 50Hz. Peak på -168dB. Bra det og. Men vent.. Hva er den dBr vi ser der? Jo, dette er støygulvet målt i forhold til maksimum utgangsspenning som er 10Vrms på akkurat dette utstyret. I henhold til alle som måler i dBr så er dette grei skuring. Hvordan ser dette ut i dbV mon tro?

Vis vedlegget 315449
    Innstillinger for målingen: FFT:256k, ingen averaging. Blackman window, referanse 1Vrms, frekvensområde 0-20kHz.
    Her samme måling som alle de over, men nå med dBV som har 1Vrms som referanse. Peak er nå på -148dBV. På denne målingen er all informasjon med.

Jeg håper dette er oppklarende og et bevis på at man skal være kritisk til hvordan måledata blir presentert. Jeg synes det er rart at ikke MSB har dette på stell på sine målinger.
    Men når dette er sagt har jeg stor respekt for MSB sine produkter. Og at støygulvet på deres produkter er lavt er det (sikkert?) ingen tvil om.

Mvh Armand
    Hei Armand

Dette er ikke så enkelt.
    Heldigvis er Stereophile en uavhenging "institusjon" ifht. målinger som alltid
    utføres av John Athkinson.
    Der kan man i hvertfall sammenligne målingene, også fordi det måles på samme
    måte på alle testede produkter.
    Der har i hvertfall MSB Technology troverdighet med de beste målinger til nå😄
    Jeg er ellers enig i at forskjellige merker kan være vel "kreative" i deres måte
    og markedsføre seg på.
    Uansett er vel 60 Hz peak på Amerikanske produkter målt i USA.
    Jeg aner dessverre ikke hvilken spenning MSB bruker på målingene sine,
    your guess is as good as mine😄

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.902
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hei bambadoo

Hvis du lurer på om MSB Technology har utelatt noe, er flere av de rimlige Dacene
    MSB spiller med åpene kort.������

Er det et helt konkret spørsmål du vil ha svar på, sender jeg gjerne en mail?������

Takk for interressen������
    Armand forklarer det veldig fint.

Nå mener vel Atkinson at weiss sin dac 202 er den best målende dac han har testet... Men det er OT her
    "The Weiss DAC202 is the best-measuring D/A processor I have measured in my quarter-century career at Stereophile. It just doesn't get any better than this!"
    MSB måler godt de også (spiller sannsynligvis veldig bra) men koster latterlig mye..

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Når en leser tester i Stereophile er det dac'er som koster under 12 gangen av MSB som både lyder og måler på linje med MSB iflg samme Atkinson. Bla Marantz.. Og som sagt, prisene på MSB er helt hinsides ifht noe som en kanskje ikke engang hører. Men enhver må få bruke sine penger som en ønsker.

hifipuristen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Antall liker
    3.377
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Vis vedlegget 315446

Vis vedlegget 315448

Vis vedlegget 315449

Mvh Armand
    Hei Armand

Dette er ikke så enkelt.
    Heldigvis er Stereophile en uavhenging "institusjon" ifht. målinger som alltid
    utføres av John Athkinson.
    Der kan man i hvertfall sammenligne målingene, også fordi det måles på samme
    måte på alle testede produkter.
    Der har i hvertfall MSB Technology troverdighet med de beste målinger til nå������
    Jeg er ellers enig i at forskjellige merker kan være vel "kreative" i deres måte
    og markedsføre seg på.
    Uansett er vel 60 Hz peak på Amerikanske produkter målt i USA.
    Jeg aner dessverre ikke hvilken spenning MSB bruker på målingene sine,
    your guess is as good as mine������
    Hei bambadoo

MSB spiller med åpene kort.������

Er det et helt konkret spørsmål du vil ha svar på, sender jeg gjerne en mail?������

Takk for interressen������
    Armand forklarer det veldig fint.

Nå mener vel Atkinson at weiss sin dac 202 er den best målende dac han har testet... Men det er OT her
    "The Weiss DAC202 is the best-measuring D/A processor I have measured in my quarter-century career at Stereophile. It just doesn't get any better than this!"
    MSB måler godt de også (spiller sannsynligvis veldig bra) men koster latterlig mye..
    Hei Bambadoo

Målingene på Wiess Dac 202 ble målt før de testet Diamond Dac, her kommer beviset fra Stereophile:

Vedlegg

hifipuristen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Antall liker
    3.377
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Når en leser tester i Stereophile er det dac'er som koster under 12 gangen av MSB som både lyder og måler på linje med MSB iflg samme Atkinson. Bla Marantz.. Og som sagt, prisene på MSB er helt hinsides ifht noe som en kanskje ikke engang hører. Men enhver må få bruke sine penger som en ønsker.
    Hei HCS

Norge er heldigvis et fritt land. Noen hører bedre enn andre?😄
    Noen ser eller lukter bedre enn andre.😄

Hvis noen vil bruke penger på MSB Technology ,håper jeg de kjøper produktet
    fordi vedkommende faktisk hører forskjell.😄

At du personlig mener dette bare er noe gjennomsnittlig gode produkter,
    får du selv stå for. Som sagt det er et fritt land👍

Det er heldigvis lov og mene hva man vil.😎

Jeg er faktisk enig at de har blitt veldig dyre, men lydkvaliteten er det ikke noe og si på.
    HCS hender det noen gang at du har noe hyggelig og formidle?(i vennetrådene)
    I denne tråden og i MI tråden er du ikke alltid like nådig?😡

Dette er en vennetråd og det hadde vært ekstra hyggelig om man hadde noe
    positivt og bidra med?😄

Vi er tross alt musikkelskere og noen av oss hi-fi entusiaster.

Tusen takk for meg i kveld😄

hifipuristen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Antall liker
    3.377
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei alle venner

Vi begynner og nærme oss årets største begivenhet😀,nemlig Highend 2015 i Munchen.
    Jeg har den siste tiden vært opptatt av min siste ervervelse.
    Det er ny preamp.
    Det er ikke ofte jeg har fått hakeslipp pga. preamp bytte, men dette skjedde
    faktisk for andre gang i historien.
    Jeg har full forståelse for at MSB Technology ikke anbefaler en preamp i et
    system. De mener den grumser til singnalet.
    Det er nok ikke uten grunn de anbefaler Diamond volumkontroll (33K) i stedet for
    en preamp. Da har Dacen også en ekstra analoginngang til Riaa ol.

Jeg vet de selv har prøvd og lage en preamp som skal låte bedre enn deres
    Diamond volumkontroll. Hittil har de ikke lykkes med dette.
    Dette skal en ikke skimse av.😅

Jeg har vel bare hørt med ett "øre" på dette. Har prøvd uttallige preamper, både
    rør og transistor.
    En ting er i hvertfall sikkert😋
    Skal du bruke preamp på disse fantasiske Dacene, må du i nok søke bare det beste.😍
    Det er ikke for ingenting at de lager 26bits Dacer og powersupplyer som har så lav
    støy, så lavt jitter, mest nøyaktige klokke osv...osv.............?

Alt dette betyr at preampen har noe og leve opp til😇

Preampen bør nok ha så lav forvrengning, så lav støy, så høyt singnal støy forhold osv. som mulig?

Dette er i hverfall min konklusjon etter all prøving😡

Den nye preampen til Norske Musical Innovation, som heter MI-13EX(fullbalansert preamp med
    balanserte utganger for og drive Sennheiser HD-800 med utv.powersupply)
    Det er meeget sjelden at en Norsk preamp kan spise kirsebær med de store og kjente merker
    der ute, men det kan jeg love at denne gjør😀
    Det er klart den beste preamp jeg noensinne har hørt.
    Denne preampen måler også fantastisk. På mange forskjellige parameter.
    For meg ble da dette en slags konklusjon om at det som måler best også
    kan låte best😈

For de av dere som gjerne vil høre mer om denne preampen, les Musical Innovation's
    venneside her på hfs.
    Der skriver jeg om lytteinntrykk når den er uinnspilt, og etter ca 11døgn.

Jeg fikk nytt anlegg!!

Dette gjelder både fra MSB Technology's side og analogkilder.
    Dette gjelder også mine hodetelefoner, Sennheiser HD-800 med balanserte Cardas
    Clear kabler. Denne preampen spiller bedre på mine Sennheiser enn noen hodetelefon-
    forsterkere jeg har hørt.

Hva blir det neste?😍

Sist redigert:

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.102
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Hei alle venner

Vi begynner og nærme oss årets største begivenhet������,nemlig Highend 2015 i Munchen.
    Det er ny preamp.
    Det er nok ikke uten grunn de anbefaler Diamond volumkontroll (33K) i stedet for

Dette skal en ikke skimse av.������

Jeg har vel bare hørt med ett "øre" på dette. Har prøvd uttallige preamper, både
    rør og transistor.
    En ting er i hvertfall sikkert������
    Skal du bruke preamp på disse fantasiske Dacene, må du i nok søke bare det beste.������
    Det er ikke for ingenting at de lager 26bits Dacer og powersupplyer som har så lav

Alt dette betyr at preampen har noe og leve opp til������

Preampen bør nok ha så lav forvrengning, så lav støy, så høyt singnal støy forhold osv. som mulig?

Dette er i hverfall min konklusjon etter all prøving������

Den nye preampen til Norske Musical Innovation, som heter MI-13EX(fullbalansert preamp med
    Det er meeget sjelden at en Norsk preamp kan spise kirsebær med de store og kjente merker
    der ute, men det kan jeg love at denne gjør������
    kan låte best������

For de av dere som gjerne vil høre mer om denne preampen, les Musical Innovation's
    venneside her på hfs.

Jeg fikk nytt anlegg!!

Clear kabler. Denne preampen spiller bedre på mine Sennheiser enn noen hodetelefon-

Hva blir det neste?������
    Gratulerer med nyervervelsen! Har av forskjellige grunner ikke fulgt med på MI, men skjønner nå at jeg kanskje må revurdere :)

hifipuristen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Antall liker
    3.377
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei alle venner

Vi begynner og nærme oss årets største begivenhet������,nemlig Highend 2015 i Munchen.
    Det er ny preamp.

Dette skal en ikke skimse av.������

rør og transistor.
    En ting er i hvertfall sikkert������
    Skal du bruke preamp på disse fantasiske Dacene, må du i nok søke bare det beste.������

Alt dette betyr at preampen har noe og leve opp til������

Dette er i hverfall min konklusjon etter all prøving������

der ute, men det kan jeg love at denne gjør������
    kan låte best������

venneside her på hfs.

Jeg fikk nytt anlegg!!

Hva blir det neste?������
    Gratulerer med nyervervelsen! Har av forskjellige grunner ikke fulgt med på MI, men skjønner nå at jeg kanskje må revurdere :)
    Hei TOMZ

Noen ganger stemmer uttrykket:Hvorfor gå over bekken etter vann😀?

En av mine hobbyer er og finne produsenter som lager utstyr i verdensklasse, men som har
    edrulige priser og beina på jorda.
    Det finnes noen, men dette er dessverre sjelden.
    Musical Innovation lager preamper i verdensklasse. Sluttrinnene er også meget gode,
    men foreløpig ikke i samme divisjon.
    Tror nok ditt Karan sluttrinn kunne parres med en MI-13.
    Jeg kjenner ikke Karan veldig godt, men EIK hadde vel det største Karan stereotrinnen
    mener jeg og huske. Det gjorde seg ikke bort😀.

Sett det på lista di TOMZ

hifipuristen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Antall liker
    3.377
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei alle venner

Jeg skrev mye om min nye preamp forrige gang.
    Er ikke helt ferdig med emne.

På MSB's siste stamme har nye Dac 5 familien kommet.
    Her har det kommet mange forbedringer, både store og små.
    Nye Dac 5 er faktisk nesten indentisk med Select Dacen.😀(den gml.)
    Den har bl.a kommet med ny volumkontroll som er enda vanskligere
    og overgå med en preamp.😡

MSB Technology har også kommet med en ny klokke som har halvert
    unøyaktigheten fra Galaxy klokka.
    Denne kan monteres i alle Dac 4/4Plus og Dac 5.

Prisen er dessverre 220K😈

Det har også kommet flere nye innganger til Dacene.
    De nye inngangene tar alt til DSD 256 og opp til 32/384.

Det har også kommet et nytt Signature Drev som tar alle typer sølvplater.

Pris: ca 100K + Powersupplyer.(2stk) totalpris med 2stk Diamond powersupplyer ca 220K.

Det har også kommet en ny Select Dac. Den er et helt ut av denne verden produkt.😇

Pris ca 1.1Mill👿

Det har også kommet en overgang fra ProI2S til USB som jeg tror er tiltenkt deres
    AD konverter.
    Jeg tror jeg har nevnt denne tidligere i tråden.

MSB Technology produserer så mye rart at det er vansklig og følge med😲.
    Sånn er det når alderen tynger😜.

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    7.695
    Sted
    Kongsberg
    Vi snakket om dBr og målinger her for en stund siden der vi lurte litt på hvordan MSB har gjort målingene sine. I stedet for å gjette og spekulere sendte jeg de en mail og spurte. Her er svaret:

Hello Armand,
    Sadly, I don’t know what the frequency range is as those graphs were made a while ago. The dB value is relative to the full scale level of the DAC output.

Please let me know if you have any other questions.

Best regards,
    Jonathan Gullman
    MSB Technology Corporation, 625 Main St., Watsonville, CA 95076
    831 662-2800 www.msbtech.com

Vi må vil likevel anta at grafen deres går ned til 0Hz slik at all lavfrekvent støy er med. Det er tross alt der det vanskeligst å få lavt støynivå.

Full scale level på deres DAC er 7,5V rms på de balanserte utgangene. Skal de først skryte av måledata er det naturlig å tro at de velger å bruke den utgangen som gir best data. Altså balansert.
    Signature DAC V

7,5V rms er 7,5 ganger mer enn 1V rms som er referansenivået til dBV skalaen jeg foretrekker å bruke på våre målinger. I dB er dette en forskjell på: 20*log(7,5) = 17,5dB. man kan dermed enkelt og greit legge 17,5dB på målingene de presenterer for å konvertere til dBV.
    -158dB + 17,5dB = 140,5dBV
    140,5dBV tilsvarer et spenningsnivå på 94nV rms. Ikke akkurat grusomt ille ut fra en DAC som står på fullt volum :D

For å sammenligne med MI-13 så ligger støynivået på -135dBV rundt 50Hz og -140dB litt høyere i frekvens.
    -135dBV tilsvarer 178nV rms.

Så forskjellen er ikke så stor fra MSB sin DAC. Ja, OK det er 5,5 dB og nesten dobbelt så mye men allikevel.. :)

Men utviklingen står ikke stille hos oss heller. Hvem vet hva som kommer..? ;)

hifipuristen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Antall liker
    3.377
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Vi snakket om dBr og målinger her for en stund siden der vi lurte litt på hvordan MSB har gjort målingene sine. I stedet for å gjette og spekulere sendte jeg de en mail og spurte. Her er svaret:

Hello Armand,
    Sadly, I don’t know what the frequency range is as those graphs were made a while ago. The dB value is relative to the full scale level of the DAC output.

Please let me know if you have any other questions.

Best regards,
    Jonathan Gullman
    MSB Technology Corporation, 625 Main St., Watsonville, CA 95076
    831 662-2800 www.msbtech.com

Vi må vil likevel anta at grafen deres går ned til 0Hz slik at all lavfrekvent støy er med. Det er tross alt der det vanskeligst å få lavt støynivå.

Full scale level på deres DAC er 7,5V rms på de balanserte utgangene. Skal de først skryte av måledata er det naturlig å tro at de velger å bruke den utgangen som gir best data. Altså balansert.
    Signature DAC V

7,5V rms er 7,5 ganger mer enn 1V rms som er referansenivået til dBV skalaen jeg foretrekker å bruke på våre målinger. I dB er dette en forskjell på: 20*log(7,5) = 17,5dB. man kan dermed enkelt og greit legge 17,5dB på målingene de presenterer for å konvertere til dBV.
    -158dB + 17,5dB = 140,5dBV
    140,5dBV tilsvarer et spenningsnivå på 94nV rms. Ikke akkurat grusomt ille ut fra en DAC som står på fullt volum :D

For å sammenligne med MI-13 så ligger støynivået på -135dBV rundt 50Hz og -140dB litt høyere i frekvens.
    -135dBV tilsvarer 178nV rms.

Så forskjellen er ikke så stor fra MSB sin DAC. Ja, OK det er 5,5 dB og nesten dobbelt så mye men allikevel.. :)

Men utviklingen står ikke stille hos oss heller. Hvem vet hva som kommer..? ;)
    Hei Armand

Husk dette "bare" var Signature Dacen og IKKE Diamond dacen, den måler enda bedre😇

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    7.695
    Sted
    Kongsberg
    He he. Ja, MSB har virkelig noen sinnsyke "no compromise" produkter. Da vet vi hva vi har å strekke oss etter. :)
    Men å slå MSB på DAC kan man bare glemme!
    Har du noen måledata fra signature DAC? Det skulle vært artig å sett hvordan power basene deres måler også.

hifipuristen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Antall liker
    3.377
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    He he. Ja, MSB har virkelig noen sinnsyke "no compromise" produkter. Da vet vi hva vi har å strekke oss etter. :)
    Men å slå MSB på DAC kan man bare glemme!
    Har du noen måledata fra signature DAC? Det skulle vært artig å sett hvordan power basene deres måler også.

Hei Armand

Jeg tror Dacen er målt med 4,64 V RMS og ikke 7,5V fordi 4,64 er full pupp uten volumstyring.
    7,5V er +3db og det er bare målings spenning.
    På den balanserte utgangen får du max 4,64V , hvis du har preamp.😀

Det er ca 4db forskjell i støymåling mellom de 3stk powersupplyer både til drev og D/A konverter😂

hifipuristen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Antall liker
    3.377
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei alle venner

I dag har jeg lyst til og ta for meg de to største forskjellene mellom
    "stereoanlegg".😋
    Den ene typen stereo er for de av oss som går på livekonserter med to tonn
    forsterkere og 10 tonn høyttalersystemer. Altså utekonserter konserter i
    store haller osv.

Den andre typen stereo er for de av oss som går på livekonserter i kirker, barer
    gymnastikksaler ol.
    Her er det ofte ikke hverken mikrofoner eller PA i det hele tatt.
    På disse konsertene spilles det bare på Akustiske instrumenter.

Den første gruppa med alt utstyret, prøver og få til den live lyden de hører
    på disse utkonsertene med ofte meget høye lydtrykk hjemme hos seg selv.😡
    De prøver og gjengi lyden som kommer ut av disse mega store PA systemer.
    Min erfaring er at disse menneskene ofte har hornsystemer.😝
    Ikke alle selvfølgelig. De prioriterer oftest dynamikk som er horns største
    styrke. Videre prøver de fleste og få til denne livelyden med et ofte eksepsjonelt
    bass fundament.😍 Videre spilles det ofte meget høyt😈 så naboer kan ofte
    bli ett problem hvis en bor i blokk.😎

Den andre gruppen har ofte mer forskjellig utstyr.
    De forsøker oftest og ha et anlegg som har andre styrker enn horn.
    De spiller kanskje in average ikke så høyt hjemme.
    De spiller kanskje litt annen musikk.
    De prioriterer andre parametre enn nesten bare dynamikk.
    Bassfundamentet i slike hjem er ikke som hos hornentusiaster.
    De har ofte vesentlig mindre bass.😡

Det er mange flere forskjeller, og noen faller "mellom" to stoler her.😏
    Personlig tilhører jeg helt soleklart den siste kategorien.

Grunnen til at jeg ikke liker horn, er følgende:
    Alle horn farger lyden mer enn jeg ønsker.
    Noen mindre enn andre selvfølgelig.
    Oppløsningen er ikke helt som tilvant.
    Perspektiv eksisterer ikke.
    Homogeniteten er ofte ikke på høyde.
    Bredde,dybde og høyde finnes dessverre heller ikke.
    Bassen er som oftest oppblåst ifht. virkligheten.
    Ikke misforstå😜, horn kan spille utrolig mektig og fyldig og fysisk.
    MEN that's not my cup of tea.😄

Det er mange grunner til at jeg er i den andre "leiern"😄
    Jeg prøver hjemme og gjengi akustiske instumenter og menneskestemmer
    så naturlig som mulig i et naturlig akustisk miljø.
    Der er ikke bassfundamentet noe i nærheten av leir nr.1

Her mener jeg det kreves mer av utstyret som tilsammen skal skape
    en musikkopplevelse.😇
    Her kommer MSB Technology inn som en supernøytral,superoppløst
    digital signalkilde. Det finnes selfølgelig dem i hornleiren som også
    søker så nøytrale oppløste signalkilder som mulig.😢
    Det er nok i leir 2 at dette er mest vanlig tror jeg.😈
    Vi i leir 2 må også gå lenger mht. akustikk. Dette pga. spredningskaraktrestikk
    på horn kontra apekister.😜

Prismessig finnes det nesten ingen grenser for hva ting kan koste hverken
    for hornfolket eller apekistefolket.

For meg er en musikkopplevelse mye mer enn og høre to monokanaler.
    I enkelte apekister kan man oppleve en stor scene bak høyttalerne.
    Scenen er så stor at den går langt utenfor sideveggene, er så dyp at den går
    dypere utover enn terrassen min, og høyden på scenen er myye høyere enn
    taket mitt og i noen etager over.😍
    Tilsammen gir alt dette meg en musikkopplevelse.😇

For og komme dit, mener jeg at en må ha kontroll på etterklangstid, frekvensrespons og fase.
    Videre bør man ha så ren strøm som mulig, og isolere stereoanlegget så godt som
    mulig ifbm. vibrasjoner.😅
    Videre mener jeg at signalkildene er viktigst.😂
    Du kan aldri gjenopprette ulumskheter senere i kjeden av hi-fi utstyr.👿

Tror dette var nok i denne omgang.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Tror du trenger en oppdatering på gode horn puristen. Skal ikke gå i detaljer i en vennetråd for noe helt annet. Bare si at du viser skremmende lite innblikk hva gode horn kan gjøre. Samt måten folk anvender de på. Ifht volum kan du jo ta deg en tur til HR på Jessheim..

Det er lett å mene mye, men å erfare er noe annet.. Ellers har du mye rett, slik jeg ser det ifht vibrasjoner, strøm og kilde. Men horn og deres eiere bør du klappe igjen før du har konkrete oppdaterte eksempler..
    😊

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.102
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Tror du trenger en oppdatering på gode horn puristen. Skal ikke gå i detaljer i en vennetråd for noe helt annet. Bare si at du viser skremmende lite innblikk hva gode horn kan gjøre. Samt måten folk anvender de på. Ifht volum kan du jo ta deg en tur til HR på Jessheim..

Det er lett å mene mye, men å erfare er noe annet.. Ellers har du mye rett, slik jeg ser det ifht vibrasjoner, strøm og kilde. Men horn og deres eiere bør du klappe igjen før du har konkrete oppdaterte eksempler..
    ������
    Skjønner ikke helt hva du lar deg provosere av, HC. Dette innlegget gir ikke inntrykk av å være noe annet enn hifipuristens egne meninger og synspunkt, og så står vi andre fritt til å ha vår egen mening og preferanser. Selv finner jeg denne typen innlegg interessant, og atskillig mer underbygget og nyansert enn hva jeg noen ganger opplever fra "hornleiren" :rolleyes::)

evhvis

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.04.2009
    Antall liker
    641
    Sted
    Grimstad
    Torget vurderinger
    14
    Havner vel midt mellom puristen sine kategorier og vil ha begge deler. For min del så er det flyt og rytmisk driv som er mine hovedmål, men må ha litt 3D, liker følelsen av å sitte et par meter fra scenen og vil ha muligheten til å spille tilnærmet konsertnivå med dynamikk. For de av oss med begrenset budsjett så blir det kompromisser, men føler jeg har kommet ganske nærme målet mitt. Må bare få på plass streamer (blir i løpet av neste 2 månedene), en Analog DAC (en gang i løpet av neste 5 månder) og en sub så jeg får mer frihet med plassering av høyttalerne. Begynner å nærme seg testrunde 2 på Analog DACen for å få spikret innganger og kilde, men venter på streamer som skal lånes og sammenliknes med Nad M50, samt litt tilbehør.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28

������
    Skjønner ikke helt hva du lar deg provosere av, HC. Dette innlegget gir ikke inntrykk av å være noe annet enn hifipuristens egne meninger og synspunkt, og så står vi andre fritt til å ha vår egen mening og preferanser. Selv finner jeg denne typen innlegg interessant, og atskillig mer underbygget og nyansert enn hva jeg noen ganger opplever fra "hornleiren" :rolleyes::)

På ingen måte provosert :). Og du har helt rett i at det er noen brøl-aper i hornleiren. Tydeligvis finnes de også blant MSB sin innbitte fanskare også... :p

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn