Muffsy bygger, designer og eksperimenterer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.982
    Antall liker
    7.098
    Sted
    Kongsberg
    HUSK BARE:
    ESP32 tåler ikke å få både USB-strøm og strøm inn på 5V-terminalen. Det betyr at man får velge en av måtene.
    Det betyr også at om den får ekstern strøm, må denne slås av når man skal programmere ESP32 med USB.
    Dette skal egentlig ikke være nødvendig. Se på skjema her:
    Screen Shot 05-22-18 at 12.06 PM.PNG


    Som du ser så sitter det en schottky diode der som hindrer EXT_5V fra å rusle inn i USB systemet.

    Jeg har en ESP32 i skuffen jeg også men har ikke fått tid til å kople den opp enda. Har du en bra link til "how-to" med oppsett etc?
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Sist redigert:

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Sist redigert:

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.915
    Antall liker
    1.512
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Dette hadde kanskje vært passende DIY prosjekt til mine to AMP Camp Amps som kommer på sensommeren.

    Klarer man å bygge om til balansert uten alt for mye jobb?
    Trenger vel to kort og en balansert volumkontroll.


    Etter litt sortering ble det flere kretskort til overs. Denne gangen er det Muffsy BSTRD Tube Preamp i ren klasse A. Dog uten PSU.

    Same procedure: PM, først til mølla, husk adresse så jeg vet hvor kortet skal sendes.

    STATUS: Ett kort gitt bort



    Mer info om forforsterkeren finner du her:
    https://hackaday.io/project/16944-the-muffsy-bstrd-class-a-valve-preamp
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Jeg gjetter at du vil ha balansert input. Da ville jeg ha konvertert bal til SE før signalet når forforsterkeren.
     

    DrEvil

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.05.2018
    Innlegg
    85
    Antall liker
    36
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tenker å legge inn en bestilling på Phono preamp kit m.bakplate.
    I den sammenheng kunne jeg tenkt meg et sett print til BSTRD, om du har flere igjen.
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Mer info relatert til Muffsy Relay Input Selector.

    Jeg fant en video om hvorfor man skal ha dioder på releene for å unngå "pops" når man stenger av dem (dvs, bytter kanal).

    Det kan faktisk bli opptil 250V peak! Det er veldig hørbart, og kan skade elektronikken. I tillegg till diodene, har min inngangsvelger separat jord for strøm og signal for ekstra beskyttelse.

    Man trenger ikke forstå teknikken bakom, denne videoen er likevel veldig beskrivende:

     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Pga uforutsette hendelser ble det et til kort tilgjengelig.
    PM med adresse, først svar får kort.

    Etter litt sortering ble det flere kretskort til overs. Denne gangen er det Muffsy BSTRD Tube Preamp i ren klasse A. Dog uten PSU.

    Same procedure: PM, først til mølla, husk adresse så jeg vet hvor kortet skal sendes.

    STATUS: Et ekstra kort tilgjengelig



    Mer info om forforsterkeren finner du her:
    https://hackaday.io/project/16944-the-muffsy-bstrd-class-a-valve-preamp
     
    Sist redigert:

    kyrrelaastad

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.08.2013
    Innlegg
    58
    Antall liker
    35
    Har bygd meg ein switch box med tre inngangar basert på relékortet til vår ven trådstartaren. Fekk ikkje plass til fleire inngangar på bakplata. Endte opp med å bruke ein bryter med fire stopp, så den eine er herved omgjort til ein mute, mens det siste reléet har ferie på ubestemt tid. Heile konstruksjonen er ganske basic, bygd inn i eit aliminiums chassis frå eBay. Ingen leds. Foreløpig i hvert fall. Kanskje på sikt dersom eg finn ein effektiv måte å mekke til merking av frontplata på. Alt fungerar heilt fint, og det er ganske så tilfredsstillande å høyre klikkinga frå relea når ein skiftar inngang. Godt nøgd!

    IMG_4525.JPG


    IMG_4526.JPG
     
    Sist redigert:

    kyrrelaastad

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.08.2013
    Innlegg
    58
    Antall liker
    35
    Krangla ein heil del med opplastingsfunksjonen her, men no er dei redigert på plass. Innside-bilder får bli neste gang den opnast. :)
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Nå har jeg endelig bygd en ordendlig lightbox. Det har vært noen måneder med leting etter LED-paneler og med pønsking på hvordan jeg skulle få til en lysboks av det hele.

    (Det jeg viste i forrige lightbox-posten var satt opp med noen gamle treplanker som jeg hadde saget til...)

    Jeg fant firkantrør og koblinger på Bauhaus, så jeg hentet fram min ti år gamle sløve baufil og satte igang:





    Det ble i det store og hele bedre med hvit vinylbakgrunn, her er et bilde av min IcePower 125asx2.



    Bildet er faktisk tatt med min Samsung Galaxy S7 Edge, og etterbehandlet i telefonen. Det kommer litt andre bilder senere, tatt med systemkamera.
     
    Sist redigert:

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Hifi-sikringer!

    Jeg syns ikke at det finnes noe naturlig sted på HFS for slike nyvinninger som dette:

    https://highend-electronics.com/products/audio-magic-ultimate-beeswax-shd-fuse

    Made-to-order sikringer. Med "push-pull I-Core design" (den gamle var bare single core, "push-pull I-Core" er jo den naturlige utviklingen fra "single core"). Jeg liker at den har oppgradert "Black Out powder mixture for a broader noise absorption parameter".

    Det koster ca kr 2000 for en sikring, men da skal man tenke på at den har "a triple layer design with 2 new proprietary components to make the fuse even quieter with a better transfer of current and re location of the Beeswax inside of the fuse for better stability" og ikke minst at "The Audio Magic Premiere SUPER fuse incorporates Audio Magic's anti vibration fluid to stop the element from vibrating at 50/60 hz and then the blackout powder super mix to absorb all EMI and RFI riding the element as well as ambient sources and insert a new HRC core which allows the signal to travel through the fuse in a more cohesive and linear manner.".



    NOW NEW! Ultimate Beeswax SHD - Super High Definition!

    Introducing Audio Magic's new Ultimate SHD Beeswax Fuse. We didn't think it could be any better but the new "Ultimate" is world class and then some! Now using a push-pull I-Core design instead of the single Core and Audio Magic upgraded the Black Out powder mixture for a broader noise absorption parameter. The new Ultimate is extremely difficult to build considering Audio Magic is drilling into both sides of the fuse now, sometimes it takes up to 3 tries to get one good fuse - lots of labor involved. This fuse will give you tighter bass and yet sound relaxed - very natural sounding. The sound stage will become bigger and deeper, more detailed, better layering, better micro detail but with a relaxed musical presentation. This is not a subtle upgrade from the original Beeswax SHD fuse which will stay in the line up. For people that have to have the best this is it! Global retail price is $225.00 each.

    The new Beeswax SHD fuse incorporates a triple layer design with 2 new proprietary components to make the fuse even quieter with a better transfer of current and re location of the Beeswax inside of the fuse for better stability.

    Ultimate Beeswax fuses are made-to-order. Please allow a 7-10 days factory lead time.

    Audio Magic Premiere SUPER fuse:
    The Audio Magic Premiere SUPER fuse incorporates Audio Magic's anti vibration fluid to stop the element from vibrating at 50/60 hz and then the blackout powder super mix to absorb all EMI and RFI riding the element as well as ambient sources and insert a new HRC core which allows the signal to travel through the fuse in a more cohesive and linear manner. The Premier SUPER fuse is 30% better than the Audio Magic's original SUPER fuse in every way!

    Much more detail top to bottom, wider and deeper soundstage, much better inner detail, layering, and a lot more air around instruments and voices.


    Den får bra review da, kanskje jeg skulle kjøpe noen? Hvor lenge bør de spilles inn tror dere?



    EDIT:
    Her må det jo bare redigeres, det er jo ingen ende på hvilke fantastiske produkter de har å tilby. Med ikke mindre enn Beeswax og Nano Streaming behandling. Synd det bare er amerikanske 110V-modeller:

    https://highend-electronics.com/products/audio-magic-beeswax-shd-duplex-receptacle
     
    Sist redigert:

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.982
    Antall liker
    7.098
    Sted
    Kongsberg
    Er det rart man får lyst til å prøve å forklare de mindre teknisk begavede hvor mye tull og svada det er i denne bransjen.
    Dette virker jo ikke. Det er umulig. Allikevel kommer de frelste med sine argumentasjoner. "Ikke bra nok anlegg", "Ikke god nok hørsel", "motbevis det" etc..
     
    • Liker
    Reaksjoner: oen

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.981
    Antall liker
    2.570
    Sted
    Portugal
    Jeg er imponert over din tålmodighet i slike saker Armand.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.328
    Antall liker
    11.869
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Siden jeg for tiden er inne i et slags HiFi "Intermezzo" og for tiden spiller på enten Technics, Sony eller Pioneer integrerte forsterkere, - alle formodentlig skikkelig Lo-Fi etter hysterikerdefinisjonene, så betyr selvsagtg HiEnd tweaks ingenting denne sammenhengen - selv om jeg egentlig faktisk er rimelig fornøyd med lyden- Likevel- når jeg legger hånda på forsterkeren, så kan jeg i lyse øyeblikk kjenne en svak vibrasjon... kan det faktisk og virkelig være sikringene?? I alle fall definitivt noe å tenke på til neste prosjekt... kunstig vibrato skal man i alle fall ikke ha i musikken.....
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Er det rart man får lyst til å prøve å forklare de mindre teknisk begavede hvor mye tull og svada det er i denne bransjen.
    Dette virker jo ikke. Det er umulig. Allikevel kommer de frelste med sine argumentasjoner. "Ikke bra nok anlegg", "Ikke god nok hørsel", "motbevis det" etc..
    Men, men...
    Beeswax? Nano Streaming?

    Man skal ha skikkelig dårlige greier for å ikke høre forskjell. Det er før vi har snakket om Black Out powder mixture en gang.

    Løp og kjøp, sier nå jeg.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oen

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.978
    Antall liker
    5.634
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Da var Muffsy, strømforsyning og bakplate bestilt :)
    Blir spennede å se om det er tilstrekkelig med erfaring fra å lodde plugger på kabler for å bygge dette :confused:
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    781
    Sted
    Nesodden
    Er det rart man får lyst til å prøve å forklare de mindre teknisk begavede hvor mye tull og svada det er i denne bransjen.
    Dette virker jo ikke. Det er umulig. Allikevel kommer de frelste med sine argumentasjoner. "Ikke bra nok anlegg", "Ikke god nok hørsel", "motbevis det" etc..
    Men, men...
    Beeswax? Nano Streaming?

    Man skal ha skikkelig dårlige greier for å ikke høre forskjell. Det er før vi har snakket om Black Out powder mixture en gang.

    Løp og kjøp, sier nå jeg.
    <Sidenote>: Det hadde vært veldig interessant om du kunne fått testet en BBB i forhold til RPI som du bruker nå, og sett om det har noe å si på lydkvalitet, og kanskje fått målt deg til noen eventuelle forskjeller på de to. Jeg vet ikke om det er mulig, men det hadde vært fint. Jeg 'synser' at lyden på BBB er bedre, uten å ha noen veldig vitenskapelig grunn til dette. Jeg har testet med diverse dac-er, hifi-berry osv, og hele tiden syntes jeg BBB var best.
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Vi har hatt noen gode krangler om diskrete opamper, og Armand fortalte om sitt notch filter som jeg har lyst til å bygge.

    Her er status så langt, DHL er på vei med noen komponenter til meg:



    Jeg har skippet Armands ekstra forsterkning på utgangen, og hans bryter som gjør at man kan kjøre filteret passivt (jeg har ikke funnet noen god måte å gjøre det på, kanskje jeg kan lage et separat passivt filter?).

    Man kan selv velge om man vil kunne endre Q (hvor smalt eller bredt frekvensområde man demper), eller om denne skal være fast.

    Det kan være at dere drar kjensel på layouten. Den er gjort slik at den passer sammen med min PSU i et B0905-kabinett. :)

    EDIT: Kretsskjema



    EDIT2:
    Jeg forsøkte med jumpers, men det ble en veldig dårlig layout. Derfor, passiv versjon:



    Litt bredt kort, men da passer det fortsatt i B0905-kabinettet.
     
    Sist redigert:

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Mer status:
    Nå har jeg bestilt ti kort fra JLCPCB (for første gang, det blir spennende). Bare det aktive filteret, hvite kort med gullplettering. De var overraskende billige, skal bli morsomt å se om de har bra kvalitet.

    DHL Express, så de burde være her i starten av neste uke.
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Hm, det ville seg ikke helt. Pengene tilbake på konto med denne forklaringen:
    国内后台同批次退全款

    Google sier at det betyr:
    "Domestic backstage with the same batch of refunds"

    Den oversetter samme kinesiske beskjed til norsk som:
    "Innenriks bakgrunn med masse Full refusjon"

    Det lover ikke superbra. En ting er beskjeden jeg fikk, jeg syns det er ordentlig dårlig av dem å ikke ta kontakt på noen som helst måte. Jeg har mailet supporten for å se hva de kan fortelle.
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Jeg bad dem om å ikke skrive serienummer (eller "Customer ID" som de kaller det selv) på kretskortet. Bare for å se om de kan gjøre det, egentlig.

    Bare for at jeg skrev det i bestillingen, bestemte de seg for å kansellere hele ordren og refundere pengene. Uten å kontakte meg først. Nå har jeg svart dem litt tydeligere på hva jeg vil, så får vi se om det er språket eller deres rutiner som svikter.
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Man ha serienummer, ellers får man ikke bestille.
    Jeg fikk dem i det minste til å trykke serienummeret på undersiden, kortene er nå i produksjon!
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    På mandag kom det sporingsinformasjon fra DHL Express: "Shipment information received"

    I dag, onsdag, har det fortsatt ikke kommet nye opplysninger.

    Jeg er kanskje farget av den dårlige starten hos JLCPCB, men om kortene ikke kommer i morgen er dette status:

    * De var overraskende billige fordi det var nesten gratis frakt første gangen. Det forsvant på min oppdaterte bestilling
    * De har dårlig kommunikasjon, kansellerer bestillinger uten å kontakte kunde
    * De kan ikke produsere kort som er identisk med designfilene, serienummer MÅ være med
    * De har lengre leveranstid enn f.eks. PCBWay som ALLTID leverer på en uke

    EDIT:
    DHL sier at kortene skal komme i morgen (fredag). En dag lenger enn jeg er vant til, så jeg virker temmelig bortskjemt. :)
     
    Sist redigert:

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547


    Kortene ble fine de, men de har ganske ujevn kvalitet. Får se hvordan de er å lodde på senere.
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Sånn ser det ut med komponenter:



    Det er ikke overdrevet billig. Utover kretskortene, fikk jeg jo også kjøpe 100 stk kondensatorer som jeg har kontrollmålt. Nå har jeg veeeeeldig nære 2x100 + 200 nF installert, og trimpots for å treffe 1 kHz signalet med stor nøyaktighet.

    Jeg har ikke satt strøm på det ennå, det finnes jo en risk for at det ikke fungerer... (Selvganningen jeg driver med hjelper helt sikkert ikke heller :) )

    EDIT:
    Kortene var helt fine å lodde på, men jeg kommer nok ikke til å bestille fra JLCPCB igjen.
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Det var da ikke så helt gæli? 61,33 dB dempning, måler jeg det til:

     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.269
    Antall liker
    4.625
    Torget vurderinger
    1
    Med -10 dB ved 2k HZ ? Kan du ev skru ned dempingen ved 2k Hz til noe nærmere 1 dB eller mindre ? + øke frekvensoppløsingen rundt 1k Hz til å dekke f.eks. 100 Hz til 10K Hz ev enda mindre båndbredde ?

    mvh
    KJ
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Det tror jeg, om jeg vrir 5k-potmeteret andre veien.
    Jeg hadde ikke tid på morgenen idag, jeg rakk bare såvidt å lodde på konnektorer og teste. Jeg får se senere.

    Dette var max vridning på 5k-pot ene veien.

    EDIT:
    Sånn var det ikke. 5k-potmeteret avgjør hvor mye 1 kHz-signalet dempes. Dempningen er fortsatt -10 dB på 2 kHz og 500 Hz. (Det er i hvertfall det jeg ser på analysatoren.)

    Det er også sånn det skal være:
    https://www.radio-electronics.com/info/formulae/q-quality-factor/basics-tutorial.php

    Ganske imponerende likevel, med litt finjustering dempes 1 kHz-signalet med litt over 110 dB!
     
    Sist redigert:

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Gis bort: Twin T Notch Filter

    Nå som vi vet at filteret fungerer kan man jo like gjerne gi bort noen.

    Jeg har funnet fram komponenter til fire kort. Ikke hundre kondensatorer så man kan finvelge, men åtte. NE5532 opamp følger med. Dvs alt som trengs, bortsett fra strømforsyning.

    PM, med fullt navn og adresse trengs, her går det i turordning. De tre første (fire om Armand ikke vil ha) får.



    EDIT:
    Musen følger ikke med :)

    EDITEDIT:
    22 uF elektrolytter og 0.1 uF keramiske kondensatorer er med i godteposen, selv om de ikke vises på bildet over.
     
    Sist redigert:

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.982
    Antall liker
    7.098
    Sted
    Kongsberg
    Hei.
    Det er klart jeg vil ha Muffsy limited edition notch filter !!
    Det ser jo meget fint og profft ut. Hva slags kondensatorer endte du med å bruke?
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Dett var dett for denne gangen, alle fire kits blåste vekk!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn