Muffsy: Ett no-nonsense MM RIAA trinn med justeringsmuligheter

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.960
    Antall liker
    5.571
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7

    Da var Muffsy på plass i anlegget på kjøkkenet :)
    Mener bestemt at jeg hører en merkbar forbedring i lyden i forhold til Schiit Mani som jeg hadde i dette anlegget :)
     

    Nod

    Medlem
    Ble medlem
    27.10.2004
    Innlegg
    18
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    1
    Lenge siden det er postet noe nytt i denne tråden, men noen ganger må man bare dele. Jeg har sakte men sikkert gitt etter for vinyltrangen (holdt stand i mer enn 20 år), men nå som jeg sitter sånn akkurat passe godt plantet midt i det hele kan jeg ikke si annet enn at – jeg angrer ingenting! Ikke bare låter det langt bedre enn jeg regnet med, men jeg har jo hatt det så gøy også. Skrodahl har tatt seg tid til å svare ytterst pedagogisk på mine utallige spørsmål, han har til og med supplert med ekstra deler når jeg måtte tilpasse gain til PU. Han har også konstruert noe som er så idiotsikkert at jeg nå har bygd min første DIY dings noen gang, den fungerer knallbra, og jeg er stolt som en hane. Snakk om å øke eiergleden.

    Om ikke det var nok har jeg hatt gleden av å korrespondere med OB-BB her på forumet også i forbindelse med dette riaa-trinnet. Smuglest tråden hans i en liten evighet, og lettere inspirert av Electrocompaniet kontaktet jeg han for litt hjelp med frontene. Har ikke møtt mer tålmodig mann på lenge, selv da det tok alt for mange forsøk å få et tilfredsstillende resultat. Men slutt produktet taler for seg (synes jeg da):

    Muffsy 1.jpg


    Muffsy 2.jpg


    Suget etter å kjøpe musikk igjen har for alvor meldt seg, og en stor takk til Skrodahl og OB-BB for å gjøre denne hobbyen enda bedre enn den allerede var. Dette er rett og slett gøy.



    Nod
     

    scaniagutten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    1.161
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    46
    Lenge siden det er postet noe nytt i denne tråden, men noen ganger må man bare dele. Jeg har sakte men sikkert gitt etter for vinyltrangen (holdt stand i mer enn 20 år), men nå som jeg sitter sånn akkurat passe godt plantet midt i det hele kan jeg ikke si annet enn at – jeg angrer ingenting! Ikke bare låter det langt bedre enn jeg regnet med, men jeg har jo hatt det så gøy også. Skrodahl har tatt seg tid til å svare ytterst pedagogisk på mine utallige spørsmål, han har til og med supplert med ekstra deler når jeg måtte tilpasse gain til PU. Han har også konstruert noe som er så idiotsikkert at jeg nå har bygd min første DIY dings noen gang, den fungerer knallbra, og jeg er stolt som en hane. Snakk om å øke eiergleden.

    Om ikke det var nok har jeg hatt gleden av å korrespondere med OB-BB her på forumet også i forbindelse med dette riaa-trinnet. Smuglest tråden hans i en liten evighet, og lettere inspirert av Electrocompaniet kontaktet jeg han for litt hjelp med frontene. Har ikke møtt mer tålmodig mann på lenge, selv da det tok alt for mange forsøk å få et tilfredsstillende resultat. Men slutt produktet taler for seg (synes jeg da):

    Vis vedlegget 568677

    Vis vedlegget 568678

    Suget etter å kjøpe musikk igjen har for alvor meldt seg, og en stor takk til Skrodahl og OB-BB for å gjøre denne hobbyen enda bedre enn den allerede var. Dette er rett og slett gøy.



    Nod
    Fantastisk finnish! Har bygd denne riaaen selv men i mye kjedeligere boks. Dette gir inspirasjon til å bygge en til kanskje i et større kabinett.
    Mvh. Morten
     

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.960
    Antall liker
    5.571
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Stilig!
    Har også bygget Muffsy mm riaa. Har oppgradert op-amper? etter anbefaling fra Skrodahl og er svært fornøyd :)

    Kan bekrefte at hans tålmodighet er stor og uansett dumme spørsmål fra meg svarte han med gode råd :) Jeg har også svært lyst til å bygge et til, men trenger det jo ikke :(
     

    Norwegianwoodpecker

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2007
    Innlegg
    1.372
    Antall liker
    2.229
    Sted
    Nordland
    Jeg bestilte en for ett år siden, men har ikke montert den ennå:mad: Har tidligere i dag planlagt å «ta den til helgen», det enda jeg skal på Bråk Vol 4, en heldundrende rockekveld på fredag8) Da får det bli på søndag..

    PS; Vil dette loddetinnet funke for jobben???

    51A0AF33-063A-4E5A-B2C9-CDE0AB8F2DB5.jpg
     
    Sist redigert:

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Det er ikke alldeles lett å lodde med blyfritt tinn. Jeg anbefaler 60/40 blyholdig tinn, max tykkelse 0,6 mm.
     

    Norwegianwoodpecker

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2007
    Innlegg
    1.372
    Antall liker
    2.229
    Sted
    Nordland
    Kveldens andre "steike ta"...

    De fleste har sluttet med blyholdig loddetinn. Jeg panikkbestilte tre av denne, det burde holde en realt god stund.

    https://www.digikey.com/products/en?keywords=24-6337-8806

    EDIT:
    Tro det eller ei, men det er første gangen jeg lodder med 63/37-tinn, det var faktisk veldig trivelig. :)

    https://fctsolder.com/eutectic-solder/
    Bruker du avtrekk når du lodder? Blir det mye "røyk" av loddingen? Som rørlegger er jeg vant med lodding av rør, store og små, men det kan ikke sammenlignes med å lodde elektronikk. er jo så små mengder med tinn som skal til..
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Jeg burde nok bruke avtrekk, men jeg gjør det ikke.
    Selv tror jeg, helt feilaktig, at jeg ikke lodder såååå mye...
     

    Norwegianwoodpecker

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2007
    Innlegg
    1.372
    Antall liker
    2.229
    Sted
    Nordland
    Da er det avgjort, det blir ikke denne helgen heller. Trodde jeg skulle klare å få tak i tinn i Mo i Rana, men..:mad:
    -Har bestilt samme som du har anbefalt :)

    Kester solder 63-37.PNG
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Ingenting på Amfi? Come on! :)
    Godt valg av loddetinn. Det er nesten et halvt kilo, da har du for resten av livet.

    Det ser ut til å være ganske umulig å finne. Selv bor jeg i nærheten av sveriges største elektronikkforselger, her er hva de sier:
    https://www.electrokit.com/produkt-kategori/lodning/lodtenn/bly-60-40/

    ...selv om jeg vitterlig har kjøpt blyholdig loddetinn etter mars 2018.
     
    Sist redigert:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg mener jeg fant Cynel 60/40 på ebay. Tror til og med det var bly i det jeg fant på Claser'n også (men et helvete å lodde med i forhold til Cynel likevel)...
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.467
    Antall liker
    17.214
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Kjøpte en rull Stannol - HS 10 for mange år siden, som jeg fortsatt har tilstrekkelig igjen av.

    Den er 60/40 tinn/bly og er fortsatt tilgjengelig flere steder i Norge.
     

    Norwegianwoodpecker

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2007
    Innlegg
    1.372
    Antall liker
    2.229
    Sted
    Nordland
    Ingenting på Amfi? Come on! :)
    Godt valg av loddetinn. Det er nesten et halvt kilo, da har du for resten av livet.
    Hahaha, ja du er vel lokalkjent her oppe? Bodd på Nesna mener jeg å huske? Jepp, jeg har tinn for en evighet fremover ;D men det hadde blitt like dyrt å bestille 200gr, for da hadde jeg måtte betale frakt :cool:
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Lurøy og Nesna, ja.

    På begynnelsen av åttitallet spiste vi soft-is på Meyergården. Ganske sikker på at det var rundt 40% bly i den. :)

    Trond Sollied lurte meg flere ganger enn nødvendig på grusbanen...

    Edit:
    Grusbanen på Ytteren, altså.
     
    Sist redigert:

    Jan A

    Medlem
    Ble medlem
    09.08.2018
    Innlegg
    18
    Antall liker
    22
    Sted
    Bergen
    Trenger litt input i forhold til Muffsy RIAA. Jeg kjøpte en brukt ferdigbygget her på sentralen.
    Har forsøkt å få kontakt med @skrodahl noen ganger uten å lykkes.
    Muffsy kutter de øvre frekvensene. Høres mer ut som Muffly enn Muffsy :)

    Bruker en Shure V15 typeIII (47 ohm, 3.5 mV) på en SME 3009 series III arm med original kabelen som har en 220pF kondensator montert
    Har dipswitch-korrigert Muffsy etter specsene over.

    Noen som har innspill?
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.616
    Antall liker
    3.147
    Torget vurderinger
    0
    Muffsy kutter de øvre frekvensene. Høres mer ut som Muffly enn Muffsy :)
    Noen som har innspill?
    Måler du at frekvensene er borte? Eller bare høres det slik ut....mørkere i toppen?
     

    northpole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Innlegg
    651
    Antall liker
    554
    Ble stille .Har du kommet noe lenger?
    Skrodahl hadde satt opp noen forskjellige OP-amper som kunne brukes .bytte til forskjellige vil endre lydsignatur.
     

    Jan A

    Medlem
    Ble medlem
    09.08.2018
    Innlegg
    18
    Antall liker
    22
    Sted
    Bergen
    Hei!
    Har testet Muffsy med 4 forskellige stifter på Shure V15, alle gir det samme "teppet". Jeg sammenligner utgivelser jeg har på LP og CD og alle gir samme resultat, litt ullent i toppen på LPene. Har skiftet rca-kabler uten resultat. Loddet av kondensatorer i SME-kabelen, ingen forbedring.
    Tror ikke det er noe feil med Muffsyen. Har fått kontakt med @Seskage her inne, han bygget i sin tid Myffsyen min og har andre OP-amper på lager som jeg kan teste. Blir først om noen uker. I mellomtiden må jeg se på oppsettet til SME 3009 Series III. Mulig det ligger der.
    Evt. få sjekket stiftene mine. De har ikke voldsomt mange timer noen av de

    Noe i Bergensområdet med mikroskop?
     

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.960
    Antall liker
    5.571
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Hadde noe mailkorrespondanse med ham for et drøyt år siden. Da nevnte han mye jobb og sykdom som årsak til at det ikke var mulig å få kjøpt byggesettene.
    Mener det kom noen for salg i begynnelsen av 2022, men har vel vært utsolgt lenge.
     

    Norwegianwoodpecker

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2007
    Innlegg
    1.372
    Antall liker
    2.229
    Sted
    Nordland
    Oii, Oii Oii🤩
    Her var det mye fagspråk eg ikke har peiling på😅, men « In conclusion, an excellent MM preamplifier with adjustable gain and load (R & C)» høres da bra ut🥳
    Hiver meg på, eg e strålende fornøyd med min Muffsy👌🏻👏🏻👏🏻👏🏻
    Har tenkt å muligens gå over til MC, men da må Muffsy MC-step-up komme for salg igjen😲


    «However, it's DIY so not for everybody», får lyst til å spille singlen; Kinks- Sunny afternoons B-side; "I'm Not Like Everybody Else"😀
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.457
    Antall liker
    461
    Torget vurderinger
    2
    Eller du kan bruke en annen step up. F.eks en Lundahl trafo

     

    Norwegianwoodpecker

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2007
    Innlegg
    1.372
    Antall liker
    2.229
    Sted
    Nordland
    Eller du kan bruke en annen step up. F.eks en Lundahl trafo

    Nåh, har du kjennskap til den?
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.457
    Antall liker
    461
    Torget vurderinger
    2
    Og da har æ akkurat fått kjøpt mæ en Muffsy,kjempefornøyd :D (y) Hørte med en gang at dette var bra,bruker AT33EV så lyden går via Lundahl SUT Det er veldig stille,laveste støynivået æ har vært borti. Og den spiller veldig bra,man hører alt som foregår i musikken. 10 av 10 👍👍
     

    Norwegianwoodpecker

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2007
    Innlegg
    1.372
    Antall liker
    2.229
    Sted
    Nordland
    Og da har æ akkurat fått kjøpt mæ en Muffsy,kjempefornøyd :D (y) Hørte med en gang at dette var bra,bruker AT33EV så lyden går via Lundahl SUT Det er veldig stille,laveste støynivået æ har vært borti. Og den spiller veldig bra,man hører alt som foregår i musikken. 10 av 10 👍👍
    Byggesett, eller brukt og ferdiglagd?
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.457
    Antall liker
    461
    Torget vurderinger
    2
    Hei. Er et byggesett,bygget av en kompis.Har tenkt på denne i flere år faktisk,tenkt at denne er nok veldig bra. Og ja,den er det,faktisk bedre enn æ våget håpe på. Tidligere var det lett å høre når æ vridde over til inngangen RIAA var koblet til,da hørte man lett mer sus og støy,sånn e det ikkje lengre. Og det var så lett å følge musikerne,alt flyter ikkje ut i en grøt. Superbra sak:D(y) Noen som vet om det går bra med konstruktøren:unsure: Noen som har sett eller hørt noe?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn