Muffsy: Ett no-nonsense MM RIAA trinn med justeringsmuligheter

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Prøver på det, men har ikke fått det til å spre seg på spissen.

    Beklager om jeg gjør dette til en loddetråd, altså.
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    korroderte flater/ledninger er vanskelige å lodde, men det går med flussmiddel, det kan du også bruke når du fortinner friske ledningsender.
    Har du kjøpt loddetinn med flussmiddelkjerne, det står gjerne 'rosin core' på engelsk?
    Uten dette må du nesten til med flussmiddel om ikke loddestedet er veldig rent og oksidfritt.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.467
    Antall liker
    17.214
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Mht korroderte flater, der man ikke har mulighet til å kutte de vekk, eller bytte ut kabelen, så kan de renses.
    Faktisk så fungerer ketchup fint til dette:)
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Ahh.. Syre og fortykningsmiddel, eddik og tomatpure/sukker. Jeg har brukt en del Coca-Cola som rustfjerner oppigjennom. :)

    Ellers kommer jeg kanskje greiere fra det med forgylte terminaler og nylig avisolerte og fortinnede ledninger.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.467
    Antall liker
    17.214
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Oksyderte rørpinner (på gamle NOS-rør) har jo forvoldt mangt et problem hos flere. Så også hos meg, da tipset om dette røde næringsmiddelproduktet dukket opp.
    Det kostet jo nothing å prøve, og resultatet var mildt sagt oppløftende.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.021
    Antall liker
    11.431
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ei teskje sitronsyre i en halv kopp vann gjør samme nytten.... mindre klin enn ketchup i alle fall.....

    Jeg har et lite arsenal med diverse hjelpemidler i skuffen... pirke/skrapepinner i forskjellig utforming, diverse loddespisser, og ikke minst - en glassfiberbørste av den typen vi før brukte som viskelær da vi begynte med tusjtegning på plastfolie...
    For å få god flyt på tinnet, er det lurt å legge en liten dært med tinn på spissen nå man starter oppvarmingen. Det hjelper på varmeoverføringen. Jeg underviste litt i loddeteknikk for en del år siden, og prøvde å få inn at en god lodding av vanlige komponente på et kretskort bør kunne gjennomføres på 2-3 sek. Da har man omtrent riktig balanse mellom effekt, spisstørrelse og tid... Litt større komponenter og terminaler kan trenge litt lengre tid....
     
    Sist redigert:

    opptatt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.06.2010
    Innlegg
    230
    Antall liker
    45
    Sted
    Tredje sten vest av Sola
    Der er mye positivt om muffsys.
    Harlysst å prøve men hvordan er den sammenlignet med min Jasmine LP-2.
    Er Myffsys bedre?

    Mvh
     
    Sist redigert:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Er du sur for at ingen kunne hjelpe deg med sammenligning av Jasmine LP-2 og Muffsy?
     

    opptatt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.06.2010
    Innlegg
    230
    Antall liker
    45
    Sted
    Tredje sten vest av Sola
    Er du sur for at ingen kunne hjelpe deg med sammenligning av Jasmine LP-2 og Muffsy?
    Neida, langtifra sur. men sånn som eg ser på flere av brukerne her inne så ligger de langt over gjennomsnittet ang. kunskap av både spiiler og riaa. Synes det var rart at ingen har en mening, spesielt de som har bygget og prøvd den .
    Ellers får du ha ein fin kveld :I
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    I lige måde. Har du tatt deg tid til å tenke litt gjennom oddsen for at noen har hørt begge, og i tillegg har slumpa innom tråden i løpet av døgnet mellom de to innleggene dine?

    Jeg gjetter at tilfeldighetene, eller snarere forventet resultat av statistikken, har spilt en større rolle enn fravær av hjelpsomhet.....
     
    Sist redigert av en moderator:

    Ampliwire

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2012
    Innlegg
    413
    Antall liker
    160
    Sted
    Finnmark
    Det er sølv i tinnet jeg har, ja. Så da blir det nok en spole nytt 60/40 etter å ha sett film.

    Weller får 'enten eller' i brukeranmeldelse på Clasern. Er den så god som noen skal ha det til, eller så dårlig som de andre skal ha det til? Funderer på å slenge noen kroner etter det og kjøpe Hakko, men den kommer nok til å bli mindre brukt enn nesehårsfjerneren, så det svir litt i nøysomhertskjertelen...
    Nå har da Weller mange forskjellige produkter, prisklasser og da også kvalitet.
    Regner med det er ''rød'' welleren til Clasern du sikter til.. Kjøpte en slik engang pga kvaliteten i navnet, men den viste seg å være totalt ubrukelig. Elendig justering av temp, den spiser spissene (som også festes kun med en liten skrue. Etter litt oppvarming/nedkjøling ble skruen sprø, slik at hodet på skruen gikk i stykker). Ikke engang svampen var gjort skikkelig, den er helt løs. Skulle tro dette var noe som kostet en 50 lapp med gratis frakt på ebay.
    Alt i alt en ubrukelig maskin, også til hobbybruk (som jeg den gang kjøpte den til). Etterhvert har det blitt noe mer lodding og jeg kjøpte en skikkelig ''blå'' Weller.. Skulle ikke tro dette var samme fabrikat. Natt og dag forskjell, trenger ikke si noe mer.
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Da har vi hatt veldig forskjellig opplevelse av Welleren. Skruen MÅ man bytte før man tar i bruk stasjonen, ellers var jeg på min andre spiss etter fire år med aktiv hobbylodding. (Rundt 315 grader, loddetinn med bly, 60/40.)

    Lodder man relativt lite, er det absolutt en god loddestasjon mtp pris.

    Men ja, min Weller WT-1 med WTP 90 loddebolt er i en heeeelt annen klasse.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    I alle fall har jeg endt med den Dibotech-saken. Ingen ting annet enn en billig rett i veggen-sak fra Veller å sammenligne med. og kan helt klart ikke nok om lodding til at jeg skal begynne å vurdere kvaliteten på verktøyet.
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Er du sur for at ingen kunne hjelpe deg med sammenligning av Jasmine LP-2 og Muffsy?
    Neida, langtifra sur. men sånn som eg ser på flere av brukerne her inne så ligger de langt over gjennomsnittet ang. kunskap av både spiiler og riaa. Synes det var rart at ingen har en mening, spesielt de som har bygget og prøvd den .
    Ellers får du ha ein fin kveld :I
    Ser du bor på karmøy,det er kanskje mulighet for å låne muffsy fra meg i hgsd...
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.706
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Det er sølv i tinnet jeg har, ja. Så da blir det nok en spole nytt 60/40 etter å ha sett film.

    Weller får 'enten eller' i brukeranmeldelse på Clasern. Er den så god som noen skal ha det til, eller så dårlig som de andre skal ha det til? Funderer på å slenge noen kroner etter det og kjøpe Hakko, men den kommer nok til å bli mindre brukt enn nesehårsfjerneren, så det svir litt i nøysomhertskjertelen...
    Nå har da Weller mange forskjellige produkter, prisklasser og da også kvalitet.
    Regner med det er ''rød'' welleren til Clasern du sikter til.. Kjøpte en slik engang pga kvaliteten i navnet, men den viste seg å være totalt ubrukelig. Elendig justering av temp, den spiser spissene (som også festes kun med en liten skrue. Etter litt oppvarming/nedkjøling ble skruen sprø, slik at hodet på skruen gikk i stykker). Ikke engang svampen var gjort skikkelig, den er helt løs. Skulle tro dette var noe som kostet en 50 lapp med gratis frakt på ebay.
    Alt i alt en ubrukelig maskin, også til hobbybruk (som jeg den gang kjøpte den til). Etterhvert har det blitt noe mer lodding og jeg kjøpte en skikkelig ''blå'' Weller.. Skulle ikke tro dette var samme fabrikat. Natt og dag forskjell, trenger ikke si noe mer.
    Kjøpte også en slik, kom heldigvis på bedre tanker og leverte den tilbake. Bare det at den har holderen til loddebolten på VENSTRE side bør være en pekepinn på å holde seg laaangt unna. Har kommet fram til noe a la Hakko sine dyrere loddestasjoner hvor loddespissen har integrert temp-sensor og varmeelement er stort sett overlegent det meste annet til betalelige priser. Problemet med HAKKO er at de digitale versjonene deres er spinnhakkende ubrukelig når det kommer til brukervennlighet. Må jo trykke XX antall knapper for å bytte temperatur.

    Har liggende en loddebolt fra Jula, 30W til 69,90. Fungerer overraskende "greit", også på blyfritt loddetinn, men ja...ville nok ikke beveget meg inn på SMD og denslags med den :D
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.315
    Kjøpte også en slik, kom heldigvis på bedre tanker og leverte den tilbake. Bare det at den har holderen til loddebolten på VENSTRE side bør være en pekepinn på å holde seg laaangt unna. Har kommet fram til noe a la Hakko sine dyrere loddestasjoner hvor loddespissen har integrert temp-sensor og varmeelement er stort sett overlegent det meste annet til betalelige priser. Problemet med HAKKO er at de digitale versjonene deres er spinnhakkende ubrukelig når det kommer til brukervennlighet. Må jo trykke XX antall knapper for å bytte temperatur.

    Har liggende en loddebolt fra Jula, 30W til 69,90. Fungerer overraskende "greit", også på blyfritt loddetinn, men ja...ville nok ikke beveget meg inn på SMD og denslags med den :D
    Mitt første møte med SMD ble gjennomført med denne loddebolten:
    Loddepenn - Loddeverktøy - Biltema

    Det gikk overraskende bra å lodde SMD med den:


    En bolt av denne typen er mer enn god nok for å bygge en Muffsy, så kan man heller investere i en proff loddestasjon hvis man blir bitt av basillen. ;)
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.706
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Kjøpte også en slik, kom heldigvis på bedre tanker og leverte den tilbake. Bare det at den har holderen til loddebolten på VENSTRE side bør være en pekepinn på å holde seg laaangt unna. Har kommet fram til noe a la Hakko sine dyrere loddestasjoner hvor loddespissen har integrert temp-sensor og varmeelement er stort sett overlegent det meste annet til betalelige priser. Problemet med HAKKO er at de digitale versjonene deres er spinnhakkende ubrukelig når det kommer til brukervennlighet. Må jo trykke XX antall knapper for å bytte temperatur.

    Har liggende en loddebolt fra Jula, 30W til 69,90. Fungerer overraskende "greit", også på blyfritt loddetinn, men ja...ville nok ikke beveget meg inn på SMD og denslags med den :D
    Mitt første møte med SMD ble gjennomført med denne loddebolten:
    Loddepenn - Loddeverktøy - Biltema

    Det gikk overraskende bra å lodde SMD med den:

    En bolt av denne typen er mer enn god nok for å bygge en Muffsy, så kan man heller investere i en proff loddestasjon hvis man blir bitt av basillen. ;)
    Joda, den Muffsy'en bygger praktisk talt seg selv den. En standard loddebolt fra Jula eller Biltema/Kjell/Clas holder lenge. De er ikke sååå rævva, og til prisen er det ikke noe å utsette på dem.
     

    opptatt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.06.2010
    Innlegg
    230
    Antall liker
    45
    Sted
    Tredje sten vest av Sola
    Er du sur for at ingen kunne hjelpe deg med sammenligning av Jasmine LP-2 og Muffsy?
    Neida, langtifra sur. men sånn som eg ser på flere av brukerne her inne så ligger de langt over gjennomsnittet ang. kunskap av både spiiler og riaa. Synes det var rart at ingen har en mening, spesielt de som har bygget og prøvd den .
    Ellers får du ha ein fin kveld :I
    Ser du bor på karmøy,det er kanskje mulighet for å låne muffsy fra meg i hgsd...
    Unskyld for sent svar:
    Sier tusen takk for tilliten men jeg har fått denne oppi halsen, ser på en annen RIAA i stedet.

    Mvh
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.315
    Istedet for å ha Muffsy oppi halsen, har jeg Muffsy opp til halsen. :) Jeg holder til på Karmøy og kan alltids låne bort ett for en periode hvis du ønsker å teste.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    :rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes:

    Ikke fordi ingen kom løpende med svar på spørsmålet ditt i innlegg #168, håper jeg. Man kan vel ikke regne med at noen står klar og har sammenliknet akkurat de to produktene mot hverandre og følger med i tråden samme dag?
     
    Sist redigert:

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Det var da trist at du har fått mitt phonosteg opp i halsen, opptatt.
    Er det noe jeg kan gjøre for å endre på det? Jeg har aldri eid, sett eller hørt Jasmine LP2, så det er ikke stort jeg kan bidra med på den fronten.

    EDIT: Det er ikke akkurat sånn at Muffsy er allemannseie. Det finnes rundt regnet 70 stk i Norge, litt over 500 stk totalt i hele verden. At noen skulle ha hørt Muffsy OG Jasmin LP-2 er svært usannsynlig.

    Dog har folk vært vennlige og tilbudt seg å låne ut en til deg, det burde i det store og hele løse akkurat det problemet. Eventuelt er det også sånn at andre i din nærhet selv ønsker å teste andre phonosteg. Sjansen er stor for at noen gjør sammenligningen for deg om du låner ut din Jasmin.
     
    Sist redigert:

    Norwegianwoodpecker

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2007
    Innlegg
    1.372
    Antall liker
    2.229
    Sted
    Nordland
    Vis vedlegget 478842
    Den får gode tilbakemeldinger, har Hakko spisser, så jeg tok sjansen og bestilte den. Pris; 370,- ink. Frakt, pluss moms hvis jeg er uheldig.. :D
    Jeg legger inn en kommentar ang. Kvalitet når jeg har mottatt den:)
    Som beskrevet tidligere, så venter jeg på min nye loddebolt. Den kom aldri frem, derfor ingen lyd fra meg:p
    Etter å ha ventet i snart to mnd, har de nå sendt meg «a replacement», med ankomst 14-30 days.
    Mye mulig prosjekt Norwgianwoodpecker-Muffsy blir liggende til høsten, for jeg har et takprosjekt, som starter så snart vinteren er over:eek: Synd, for jeg tror NAD riia`n er betydelig dårligere en Muffsy.. Det positive med Muffsy-prosjektet er at jeg har begynt å kjøpe lp-er igjen. Ha en fin-fin påske.
    E318115C-A371-4BDA-9833-5ADCE157D2FA.jpg
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.315
    Ta deg en tur på Biltema, Clas Ohlson, Jula el. og kjøp den billigste loddebolten du får tak i. Gi den to minutter å varme seg opp, så lodder den Muffsy vel så bra som dyrere loddebolter. ;) Imo gjør billigboltene en god jobb så lenge man lodder en gang i blandt. Loddestasjonen får man mest glede av når man lodder ofte og vil slippe å vente lenge på å få opp temperaturen. Ellers kan det være greit med ordentlig temperaturregulering og bra med effekt ved lodding i tykt gods.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.073
    Antall liker
    7.977
    Torget vurderinger
    12
    Er du sur for at ingen kunne hjelpe deg med sammenligning av Jasmine LP-2 og Muffsy?
    Neida, langtifra sur. men sånn som eg ser på flere av brukerne her inne så ligger de langt over gjennomsnittet ang. kunskap av både spiiler og riaa. Synes det var rart at ingen har en mening, spesielt de som har bygget og prøvd den .
    Ellers får du ha ein fin kveld :I
    Ser du bor på karmøy,det er kanskje mulighet for å låne muffsy fra meg i hgsd...
    Unskyld for sent svar:
    Sier tusen takk for tilliten men jeg har fått denne oppi halsen, ser på en annen RIAA i stedet.

    Mvh
    Det er ingenting i denne tråden som har bidratt til din krenkelse, så skjerp deg rett og slett! Ikke minst av respekt for konstruktøren som stiller opp fullt her inne.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.315
    Joda, men muffsy har utelukkende through hole komponenter med god avstand mellom, så man kan bygge den med skrujern spiss.
    Muffsy er en fin inngangsbillett til DIY land hvor man kan slippe unna uten å legge mye penger i verktøy/utstyr, så kan man heller oppgradere hvis prosjektet gir mersmak.

    Kjedelig å bruke flere tusen på verktøy hvis det eneste man har tenkt å bygge er ett riaa trinn.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Bump!

    Burde være en enkel sak... Kunne kanskje til og med få plass på det originale kortet? ;)
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Noe sånt som et fjerdeordens høypassfilter med brytefrekvens på 18 Hz burde rekke. Men man må ha kontroll på impedanser og kanskje fase. Plass på originalkortet er det definitivt ikke.

    Er det mange som har problem med rumble? Har dere høyttalere som svinger masse ved 20 Hz?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Noe sånt som et fjerdeordens høypassfilter med brytefrekvens på 18 Hz burde rekke. Men man må ha kontroll på impedanser og kanskje fase.
    Se, nå er designet i gang. :) Zomby snakket om noe monokobling under en viss frekvens også. (?)


    Plass på originalkortet er det definitivt ikke.
    Kanskje ikke. :)

    Er det mange som har problem med rumble? Har dere høyttalere som svinger masse ved 20 Hz?
    Har vært mye snakk om det i det siste. Tenkte bare at det kanskje var et "naturlig" tillegg til et DIY phonotrinn. Relativt enkelt også?
     
    Sist redigert:

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.706
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Vis vedlegget 478842
    Den får gode tilbakemeldinger, har Hakko spisser, så jeg tok sjansen og bestilte den. Pris; 370,- ink. Frakt, pluss moms hvis jeg er uheldig.. :D
    Jeg legger inn en kommentar ang. Kvalitet når jeg har mottatt den:)
    Som beskrevet tidligere, så venter jeg på min nye loddebolt. Den kom aldri frem, derfor ingen lyd fra meg:p
    Etter å ha ventet i snart to mnd, har de nå sendt meg «a replacement», med ankomst 14-30 days.
    Mye mulig prosjekt Norwgianwoodpecker-Muffsy blir liggende til høsten, for jeg har et takprosjekt, som starter så snart vinteren er over:eek: Synd, for jeg tror NAD riia`n er betydelig dårligere en Muffsy.. Det positive med Muffsy-prosjektet er at jeg har begynt å kjøpe lp-er igjen. Ha en fin-fin påske.
    OK ikke for å ødelegge tråden..det er jo alt Muffsy det handler om, men hva med denne loddestasjonen? D00677 - DURATOOL D00677 - 240V, 48W EU Plug Type Temperature Controlled Soldering Station | Farnell element14 Norge

    Såvidt jeg kan se, er det den Meec-stasjonen som Jula har til 790,- Men det er mulig vinningen går opp i spinningen om man faktorerer inn frakt og prisene er uten mva.

    ..Jeg har loddebolten fra Jula/Meec til 69,90, bortsett fra at det kun følger med en spiss tupp ,så fungerer den ganske OK om man trenger noe portabelt. Kan ikke sammenlignes med loddestasjonen men syns at det fungerer overraskende bra til noe som kun koster 69,90.

    Er noe skeptisk til Hakko-klonene fra Ebay, bare å se et par anmeldelser på youtube hvor de ser på byggekvaliteten innvendig. Kan jo være livsfarlig i verste tilfelle, selv om det skal vel mye til.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn