skrodahl
Overivrig entusiast
- Ble medlem
- 20.03.2015
- Antall liker
- 547
Nei, Hakko og Weller har ulike spisser.
Problemene er kanskje først og fremst at bassreflekshøyttalere har «ukontrollert» bevegelse under sin resonansfrekven (port tuningen). Med et DIY filter kan det enkelt tilpasses tuning-frekvensen i de høyttalerne en har, om det er 30 Hz eller noe annet.Noe sånt som et fjerdeordens høypassfilter med brytefrekvens på 18 Hz burde rekke. Men man må ha kontroll på impedanser og kanskje fase. Plass på originalkortet er det definitivt ikke.
Er det mange som har problem med rumble? Har dere høyttalere som svinger masse ved 20 Hz?
Er det noget man kan bestille, og hvad er prisen?Her er noen av forbedringene fra PP-3 Rev A til PP-4:
¨
- Strømføringer: Liner opp med bakpanelet, liner opp mellom kortene, krysser ikke signalet noen steder
- Inputs/Outputs: Liner fint opp med bakpanelet, mye enklere å konstruere
- Standard opamper er nå OPA2134+LM4562. Litt bedre signal/støyforhold, noen syns det låter bedre
- Det er plass til kjøleribber på strømforsyningen, om man skulle behøve det
- Impedansebrytere og gainbrytere er gruppert bedre
I tillegg til dette har vi også andre godsaker:
- Enklere layout, tydeligere/enklere byggeprosess
- Ingen skruterminaler ut mot kabinettveggene!
- Bedre layout for å unngå evt jordsløyfe
- Bakpanelet har jord i ene hjørnet, sånn at man kan jorde kabinettet
- Kortene er 0,5 mm smalere for å ta hensyn til B0905-kabinettenes dårlige toleranser
- Avrundingen på hjørnene er mye større, gjør det enklere å montere i B0905-kabinett
- Alle kortene har nå gull-"M", til og med bakpanelet har gullplettering
- Størrelsen på monteringshullene har økt fra 2,8 til 3 mm
- Pads til skruterminaler er større
Framfor alt er jeg veldig fornøyd med kvaliteten på bildene. Se forskjellen mellom disse to, hentet fra gamle og nye instruksjonene for Power Supply:
Sånn ser PP-4 ut mot slutten av konstruksjonen:
Selv jeg som er skeptisk til op-amp rulling og sjeldent hører forskjeller synes at det låt bedre med OPA2134/LM4562 kombinasjonen.Her er noen av forbedringene fra PP-3 Rev A til PP-4:
- Strømføringer: Liner opp med bakpanelet, liner opp mellom kortene, krysser ikke signalet noen steder
- Inputs/Outputs: Liner fint opp med bakpanelet, mye enklere å konstruere
[*]Standard opamper er nå OPA2134+LM4562. Litt bedre signal/støyforhold, noen syns det låter bedre- Det er plass til kjøleribber på strømforsyningen, om man skulle behøve det
- Impedansebrytere og gainbrytere er gruppert bedre
I tillegg til dette har vi også andre godsaker:
- Enklere layout, tydeligere/enklere byggeprosess
- Ingen skruterminaler ut mot kabinettveggene!
- Bedre layout for å unngå evt jordsløyfe
- Bakpanelet har jord i ene hjørnet, sånn at man kan jorde kabinettet
- Kortene er 0,5 mm smalere for å ta hensyn til B0905-kabinettenes dårlige toleranser
- Avrundingen på hjørnene er mye større, gjør det enklere å montere i B0905-kabinett
- Alle kortene har nå gull-"M", til og med bakpanelet har gullplettering
- Størrelsen på monteringshullene har økt fra 2,8 til 3 mm
- Pads til skruterminaler er større
Jeg får takke for hjelpen underveis Yngve. Prototypen var, selv om det var resultatet av en lang prosess, en proof of concept. Dessuten er det mye lettere å se hva som kan gjøres bedre når man faktisk bygger den.Det var på høy tid at denne nådde markedet. Veldig fornøyd med prototypen min.
Vis vedlegget 498699
Ingenting å takke for, det er alltid gøy å bygge Muffsy og det ble ekstra interessant når den ikke hadde blitt bygd før.Jeg får takke for hjelpen underveis Yngve. Prototypen var, selv om det var resultatet av en lang prosess, en proof of concept. Dessuten er det mye lettere å se hva som kan gjøres bedre når man faktisk bygger den.Det var på høy tid at denne nådde markedet. Veldig fornøyd med prototypen min.
498699
Endring av baner kan ikke ses her, ellers er det ganske artig å sammenlingne den første prototypen med det endelige resultatet:
https://farm2.staticflickr.com/1809/41186358080_65c6eaae86_b.jpg
F.eks. kom jording av kabinettet gjennom bakpanelet til etter dette, og man kan se at alt passer mye bedre sammen. Jeg var også nødt til å bygge to forskjellige prototyper for å innse at det var mye enklere med to GND-konnektorer på in- og outputs enn med en.
Det tok litt mindre enn en ukeJeg trenger litt tid på å oppdatere webside/dokumentasjon. En uke, kanskje?
Dette har jeg holdt på med siden litt før jul. Muffsy Phono Preamp 4:
Hvorfor så lenge, kan man vel spørre? Den viktigste grunnen er at jeg har fått gamle og nye kunder til å teste prototyper, og til å komme med tilbakemeldinger. Visse forslag har jeg tatt med, andre har jeg blankt ignorert (ikke sant yngvejos?)
Sånn ser altså kretskortene ut nå (dvs, de er jo hvite da):
Jeg tenkte å tegne og forklare litt mer i neste post.
Kan trøste deg med at dette er grei skuring [emoji16]. Bare følg anvisningen...Vis vedlegget 503634
Da var endelig alt som trengs for å bygge Muffsy i hus Er så giret på å starte bygging at jeg nesten gleder meg til høsten
Dette blir mitt første loddeprosjekt utover å bytte signalkabler på platespiller og lage rca kabler, men håper jeg ikke har overvurdert mine svært begrensete evner på området
Skal nok klare å få med meg Arsenal sine kamper ogsåSpennende, Seskage. Hva er det du bruker pt, og hva håper du å oppnå med Muffsy? Pass på å ikke forregne deg nå, da. Du vet, PL starter snart og Arsenal har en høyst interessant sesong foran seg
Takk for innspill til mitt amatørarbeidDu bør gå over noen av loddingene. Loddetinnet bør trekke igjennom hullet og litt opp etter beina på komponentene.
Vis vedlegget 511530
Vis vedlegget 511531
Mvh
KJ
Takk!Det er litt høyt, men innafor,
Det kommer an på din AC adapter og spenningen i nettet når du måler. Du har nok i overkant av 20V AC fra adapteren.
Husk framfor alt å sette impedansen (de med fire brytere på) før du tester. Det blir feil om alle står til off, sett bryter 2 og 3 til on.
Da er jeg medUnnskyld, jeg var altfor upresis når jeg svarte.
Det jeg mente var at du må sette impedansen før du kobler inn platespilleren og tester på anlegget.