Muffsy: Ett no-nonsense MM RIAA trinn med justeringsmuligheter

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Nei, Hakko og Weller har ulike spisser.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.269
    Antall liker
    4.625
    Torget vurderinger
    1
    Noe sånt som et fjerdeordens høypassfilter med brytefrekvens på 18 Hz burde rekke. Men man må ha kontroll på impedanser og kanskje fase. Plass på originalkortet er det definitivt ikke.

    Er det mange som har problem med rumble? Har dere høyttalere som svinger masse ved 20 Hz?
    Problemene er kanskje først og fremst at bassreflekshøyttalere har «ukontrollert» bevegelse under sin resonansfrekven (port tuningen). Med et DIY filter kan det enkelt tilpasses tuning-frekvensen i de høyttalerne en har, om det er 30 Hz eller noe annet.

    Jeg tipper et andre-/tredjeordens HP-filter holder. Dersom vi slakker på kravene til kanalseparasjon så kan et eget HP-filter for vertikalbevegelsen i PU («out of phase») ganske enkelt bygges inn i et stereofilter, omtrent som skissa her:

    Rumble filter Stereo Mono.png


    Den har stereo høypass på 18 Hz (så lenge utgangen ikke belastes for sterkt), mens R5 og R6 gir en «out of phase» høypass på 118 Hz. Med et rele for inn og utkobling av R5 og R6 kan en enkelt velge om «out of phase» filteret skal være inne eller ei. Prisen for denne enkle løsningen for et «out of phase» filter er at kanalseparasjonen lider, -6 dB ved 40 Hz, -20dB ved 500 Hz, -30 dB ved 2k Hz og -40 dB rundt 6k5 Hz.

    Bedre kanalseparasjon krever en noe mer omfattende krets, f.eks. et 2 veis 4 ordens «state variable filter» for hver kanal med delefrekvens rundt 100-200 Hz + rumble og summering av bassen. Et slik filter innebærer dog en ganske høy faserotasjon.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.269
    Antall liker
    4.625
    Torget vurderinger
    1
    «Mono HP» er noe misvisende i den tegninga, det skulle ha stått «L-R HP» eller «Out of Phase HP», hermetegnene peker mot R5 og R6, som gjør det konvensjonelle 2. ordens stereo HP filteret (3. dersom vi regner med ev filterfunksjon i koblingskondensatoren på utgangen) til et «out of phase» (differensielt) filter. R6 kan ev vurderes flyttet til utgangen på C3 og C5 (mot inngangene på OPAMPene).

    Jeg har ikke «studert» hvor stort problemet er med «out of phase rumble» ol, eller hvor høyt/lavt i frekvens det er aktuelt å legge et slikt filter. Det mest konkrete jeg har mht frekvens er «hear-say» om at de fleste/mange vinylplater «ikke» har særlig med stereo informasjon under ca. 150-200 Hz.

    Jeg tror kanskje jeg i første omgang ville ha prioritert å holde kanalseparasjonen ved 1 Khz under 30 dB eller så. Dvs at knekkfrkevensen for «out of phase rumble» filteret fra skissa over bør senkes ca en oktav til rundt 60 Hz eller litt lavere.

    Noe eksperimentering med plasseringen av knekkfrekvensene i «out of phase rumble» filteret bør nok påregnes mht hvordan det påvirker lytteopplevinga og om/hvor mye demping av «out of phase rumble» og støy oppveier for redusert kanalseparasjon.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.330
    Antall liker
    11.874
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Harpiks som er det mest vanlige flussmiddelet i vanlig 60/40 loddetinn avgir gasser som ikke er helt gunstige - i alle fall ikke over lengre tid og med mye lodding. Også en del av de moderne flussmidlene virker tildels kraftig irriterende på øyne og luftveier. Bruk i det minste en liten vifte som blåser det vekk fra deg, men et lodderøykfilter skader ikke, om du tar utgiften...
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.360
    Antall liker
    1.169
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Bly er heller ikke helt ideelt om du har blyholdig tinn.
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Bly er forferdelig tungt, og legger seg rett på hoftene, det bør unngås ja.
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Dette har jeg holdt på med siden litt før jul. Muffsy Phono Preamp 4:


    Hvorfor så lenge, kan man vel spørre? Den viktigste grunnen er at jeg har fått gamle og nye kunder til å teste prototyper, og til å komme med tilbakemeldinger. Visse forslag har jeg tatt med, andre har jeg blankt ignorert (ikke sant yngvejos?) :)

    Sånn ser altså kretskortene ut nå (dvs, de er jo hvite da):




    Jeg tenkte å tegne og forklare litt mer i neste post.
     
    Sist redigert:

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Her er noen av forbedringene fra PP-3 Rev A til PP-4:

    ¨

    1. Strømføringer: Liner opp med bakpanelet, liner opp mellom kortene, krysser ikke signalet noen steder
    2. Inputs/Outputs: Liner fint opp med bakpanelet, mye enklere å konstruere
    3. Standard opamper er nå OPA2134+LM4562. Litt bedre signal/støyforhold, noen syns det låter bedre
    4. Det er plass til kjøleribber på strømforsyningen, om man skulle behøve det
    5. Impedansebrytere og gainbrytere er gruppert bedre

    I tillegg til dette har vi også andre godsaker:

    • Enklere layout, tydeligere/enklere byggeprosess
    • Ingen skruterminaler ut mot kabinettveggene!
    • Bedre layout for å unngå evt jordsløyfe
    • Bakpanelet har jord i ene hjørnet, sånn at man kan jorde kabinettet
    • Kortene er 0,5 mm smalere for å ta hensyn til B0905-kabinettenes dårlige toleranser
    • Avrundingen på hjørnene er mye større, gjør det enklere å montere i B0905-kabinett
    • Alle kortene har nå gull-"M", til og med bakpanelet har gullplettering
    • Størrelsen på monteringshullene har økt fra 2,8 til 3 mm
    • Pads til skruterminaler er større







    Framfor alt er jeg veldig fornøyd med kvaliteten på bildene. Se forskjellen mellom disse to, hentet fra gamle og nye instruksjonene for Power Supply:





    Sånn ser PP-4 ut mot slutten av konstruksjonen:

     
    Sist redigert:

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    925
    Antall liker
    3.363
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Kan ikke si annet enn at jeg gleder meg stort til min PP-4 ankommer postkassen! :)
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    947
    Antall liker
    655
    Her er noen av forbedringene fra PP-3 Rev A til PP-4:

    ¨

    1. Strømføringer: Liner opp med bakpanelet, liner opp mellom kortene, krysser ikke signalet noen steder
    2. Inputs/Outputs: Liner fint opp med bakpanelet, mye enklere å konstruere
    3. Standard opamper er nå OPA2134+LM4562. Litt bedre signal/støyforhold, noen syns det låter bedre
    4. Det er plass til kjøleribber på strømforsyningen, om man skulle behøve det
    5. Impedansebrytere og gainbrytere er gruppert bedre

    I tillegg til dette har vi også andre godsaker:

    • Enklere layout, tydeligere/enklere byggeprosess
    • Ingen skruterminaler ut mot kabinettveggene!
    • Bedre layout for å unngå evt jordsløyfe
    • Bakpanelet har jord i ene hjørnet, sånn at man kan jorde kabinettet
    • Kortene er 0,5 mm smalere for å ta hensyn til B0905-kabinettenes dårlige toleranser
    • Avrundingen på hjørnene er mye større, gjør det enklere å montere i B0905-kabinett
    • Alle kortene har nå gull-"M", til og med bakpanelet har gullplettering
    • Størrelsen på monteringshullene har økt fra 2,8 til 3 mm
    • Pads til skruterminaler er større







    Framfor alt er jeg veldig fornøyd med kvaliteten på bildene. Se forskjellen mellom disse to, hentet fra gamle og nye instruksjonene for Power Supply:





    Sånn ser PP-4 ut mot slutten av konstruksjonen:

    Er det noget man kan bestille, og hvad er prisen?
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.951
    Antall liker
    1.318
    Det var på høy tid at denne nådde markedet. Veldig fornøyd med prototypen min. :)
    DSC_0173.jpg
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Jeg trenger litt tid på å oppdatere webside/dokumentasjon. En uke, kanskje?
     
    Sist redigert:

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.951
    Antall liker
    1.318
    Her er noen av forbedringene fra PP-3 Rev A til PP-4:



    1. Strømføringer: Liner opp med bakpanelet, liner opp mellom kortene, krysser ikke signalet noen steder
    2. Inputs/Outputs: Liner fint opp med bakpanelet, mye enklere å konstruere
      [*]Standard opamper er nå OPA2134+LM4562. Litt bedre signal/støyforhold, noen syns det låter bedre
    3. Det er plass til kjøleribber på strømforsyningen, om man skulle behøve det
    4. Impedansebrytere og gainbrytere er gruppert bedre

    I tillegg til dette har vi også andre godsaker:

    • Enklere layout, tydeligere/enklere byggeprosess
    • Ingen skruterminaler ut mot kabinettveggene!
    • Bedre layout for å unngå evt jordsløyfe
    • Bakpanelet har jord i ene hjørnet, sånn at man kan jorde kabinettet
    • Kortene er 0,5 mm smalere for å ta hensyn til B0905-kabinettenes dårlige toleranser
    • Avrundingen på hjørnene er mye større, gjør det enklere å montere i B0905-kabinett
    • Alle kortene har nå gull-"M", til og med bakpanelet har gullplettering
    • Størrelsen på monteringshullene har økt fra 2,8 til 3 mm
    • Pads til skruterminaler er større
    Selv jeg som er skeptisk til op-amp rulling og sjeldent hører forskjeller synes at det låt bedre med OPA2134/LM4562 kombinasjonen.
    Imo var prototypen i høy nok klasse til at den kunne blitt satt i produksjon, etter de siste finjusteringene er det bare en ting å si. Løp og kjøp!
    Denne var en fornøyelse å bygge og bruke. :)
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Takk + takk yngvejos.

    Det meste på websiden er nå oppdatert, så man kan gå inn og titte på de nye instruksjonene + mye mer. Det er en del som skal pakkes før det hele blir gjort tilgjengelig.

    Jeg får også skynde meg å legge til at det er i all hovedsak samme kretser som før. Den store endringen er layoutmessig, og det motiveres i hovedsak av to ting: At det skal bli enklere å bygge, og det skal forhindre støy og evt jordsløyfer.

    Jeg har ikke hatt tid og anledning til å gjøre målinger med OPA2134+LM4562, det får komme senere.
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Det var på høy tid at denne nådde markedet. Veldig fornøyd med prototypen min. :)
    Vis vedlegget 498699
    Jeg får takke for hjelpen underveis Yngve. Prototypen var, selv om det var resultatet av en lang prosess, en proof of concept. Dessuten er det mye lettere å se hva som kan gjøres bedre når man faktisk bygger den.

    Endring av baner kan ikke ses her, ellers er det ganske artig å sammenlingne den første prototypen med det endelige resultatet:



    F.eks. kom jording av kabinettet gjennom bakpanelet til etter dette, og man kan se at alt passer mye bedre sammen. Jeg var også nødt til å bygge to forskjellige prototyper for å innse at det var mye enklere med to GND-konnektorer på in- og outputs enn med en.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.951
    Antall liker
    1.318
    Det var på høy tid at denne nådde markedet. Veldig fornøyd med prototypen min. :)
    498699
    Jeg får takke for hjelpen underveis Yngve. Prototypen var, selv om det var resultatet av en lang prosess, en proof of concept. Dessuten er det mye lettere å se hva som kan gjøres bedre når man faktisk bygger den.

    Endring av baner kan ikke ses her, ellers er det ganske artig å sammenlingne den første prototypen med det endelige resultatet:

    https://farm2.staticflickr.com/1809/41186358080_65c6eaae86_b.jpg

    F.eks. kom jording av kabinettet gjennom bakpanelet til etter dette, og man kan se at alt passer mye bedre sammen. Jeg var også nødt til å bygge to forskjellige prototyper for å innse at det var mye enklere med to GND-konnektorer på in- og outputs enn med en.
    Ingenting å takke for, det er alltid gøy å bygge Muffsy og det ble ekstra interessant når den ikke hadde blitt bygd før. :)
    At du hadde lagt inn en ekstra GND connector la jeg ikke merke til før nå. Jeg likte godt konseptet med en jording siden det kan oppmuntre til å bruke en 4-leder med skjerm.

    Kablingen ble ihvertfall mye mer elegant med in- og output på samme sted.

    Til de som allerede har bygd en tidligere Muffsy, anbefaler jeg å prøve kombinasjonen av opa2134 og lm4562.
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Jeg trenger litt tid på å oppdatere webside/dokumentasjon. En uke, kanskje?
    Det tok litt mindre enn en uke :)

    @yngvejos:
    Jeg la til en ekstra GND. Det gjør at man kan bruke både 2- og 4-leders kabel med skjerm. Jeg er for alt som er både og. :)
     

    ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    892
    Antall liker
    931
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    Dette har jeg holdt på med siden litt før jul. Muffsy Phono Preamp 4:


    Hvorfor så lenge, kan man vel spørre? Den viktigste grunnen er at jeg har fått gamle og nye kunder til å teste prototyper, og til å komme med tilbakemeldinger. Visse forslag har jeg tatt med, andre har jeg blankt ignorert (ikke sant yngvejos?) :)

    Sånn ser altså kretskortene ut nå (dvs, de er jo hvite da):




    Jeg tenkte å tegne og forklare litt mer i neste post.

    Sikkert et dumt spørsmål, men er dette et MC riaa?
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Jeg tittet på gamle postinger her på HFS. Jeg syns jeg har kommet langt på fire år. Sånn så det ut sommeren 2014:





    Her har jeg altså tegnet, etset, borret og bygd. Helt selv. Toner transfer er noe herk, men det fungerer.

    EDIT:
    Jeg hadde litt forskjellige motstander og kondensatorer liggende å slenge. Veldig få hadde rett verdi, og det var bare enkelte av dem som var i rimelig nærhet.

    Til tross for et et RIAA-filter som like gjerne kunne vært et IRA-filter var dette det beste jeg noensinne hadde hørt. :)
     
    Sist redigert:

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    925
    Antall liker
    3.363
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Må bare berømme skrodahl med et utrolig enkelt DIY-kit! Brukte en liten lørdagskveld på å lodde denne sammen, og det uten alt for mye erfaring!
    IMG_2770.jpg


    Må bare si at jeg enda ikke har fått testet det da jeg ikke har fått boksen det skal stå i enda...
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Nice gjomle.
    Husk nå bare å sette inputimpedansen og forsterkning før du tester.
     

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.978
    Antall liker
    5.634
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Nå kan høsten komme :)

    07A3FDCB-6F25-4989-9F7E-8DBACFDABE16.jpg


    Da var endelig alt som trengs for å bygge Muffsy i hus :) Er så giret på å starte bygging at jeg nesten gleder meg til høsten :rolleyes:

    Dette blir mitt første loddeprosjekt utover å bytte signalkabler på platespiller og lage rca kabler, men håper jeg ikke har overvurdert mine svært begrensete evner på området ;)
     

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    925
    Antall liker
    3.363
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Vis vedlegget 503634

    Da var endelig alt som trengs for å bygge Muffsy i hus :) Er så giret på å starte bygging at jeg nesten gleder meg til høsten :rolleyes:

    Dette blir mitt første loddeprosjekt utover å bytte signalkabler på platespiller og lage rca kabler, men håper jeg ikke har overvurdert mine svært begrensete evner på området ;)
    Kan trøste deg med at dette er grei skuring [emoji16]. Bare følg anvisningen...
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.990
    Antall liker
    17.511
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Spennende, Seskage. Hva er det du bruker pt, og hva håper du å oppnå med Muffsy? Pass på å ikke forregne deg nå, da. Du vet, PL starter snart og Arsenal har en høyst interessant sesong foran seg ;)
     

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.978
    Antall liker
    5.634
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Spennende, Seskage. Hva er det du bruker pt, og hva håper du å oppnå med Muffsy? Pass på å ikke forregne deg nå, da. Du vet, PL starter snart og Arsenal har en høyst interessant sesong foran seg ;)
    Skal nok klare å få med meg Arsenal sine kamper også ;)

    Jeg trenger vel egentlig ikke Muffsy, men nysgjerrig på hva jeg klarer å sette sammen, og så har jo Muffsy fått mye skryt :)
    Jeg har en Roksan dx2 i hovedanlegget, Schiit Mani på kjøkkenet og en Tube box S på «lager».
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.269
    Antall liker
    4.625
    Torget vurderinger
    1
    ^ Det er dypt nede i støvet på småtingsavdelingen, men jeg klipper gjerne av komponentbeina før jeg lodder (dvs bretter ut beina slik at komponenten sitter i kretskortet, klipper av og lodder). Da utsettes ikke loddingen eller komponentene for «sjokket»/rekylet når jeg klipper dem av.

    mvh
    KJ
     

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.978
    Antall liker
    5.634
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Da var høsten her :)

    I dag gikk jeg i gang med å bygge Muffsy. Tok noen timer, men er kommet i mål, tror jeg :rolleyes:

    Med tanke på at det er mitt første prosjekt som medfører lodding utover å lodde plugger på kabler synes jeg det gikk ocverraskende greit. Byggeanvisningen som Skrodahl har lagt ut er meget informativ og enkel å følge :)

    Har ikke fått målt og sjekket om det er liv, men bortsett fra det skulle det meste være gjort.
    05926ECD-1D64-4566-96EA-7366136A680B.jpg
    F1B7528D-0EC7-4FC1-9DC3-BCD285F3551F.jpg
    2E33318B-8757-44A3-A4E3-0099B50E5274.jpg
    05749B90-7374-47F2-AFD8-DB8E1E3B15CE.jpg
    853E0493-9F83-4E69-A99C-1658FEA44267.jpg
    4F586D0F-AFB1-41C2-B0A5-16F47DEDF12E.jpg
    F775FCAB-DD5B-4BE0-B84D-C92F1BE2C540.jpg
     
    Sist redigert:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.269
    Antall liker
    4.625
    Torget vurderinger
    1
    Du bør gå over noen av loddingene. Loddetinnet bør trekke igjennom hullet og litt opp etter beina på komponentene.
    uw7xU.png

    1*o174Rk86I9ZTRiYm1_Ij5A.jpg


    Mvh
    KJ
     

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.978
    Antall liker
    5.634
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Du bør gå over noen av loddingene. Loddetinnet bør trekke igjennom hullet og litt opp etter beina på komponentene.
    Vis vedlegget 511530
    Vis vedlegget 511531

    Mvh
    KJ
    Takk for innspill til mitt amatørarbeid :)
    Det skal jeg gjøre, ser nå som du påpeker at jeg har nok vært litt for sparsom med loddetinnet på noen av dem ja.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.978
    Antall liker
    5.634
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Da har jeg målt slik som anbefalt. Som det skal være, bortsett fra at jeg fikk 55 VDC der det skal være mellom 35 og 50 VDC. er dette et problem, eller er det innafor selv om det er noe høyere?
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Det er litt høyt, men innafor,
    Det kommer an på din AC adapter og spenningen i nettet når du måler. Du har nok i overkant av 20V AC fra adapteren.

    Husk framfor alt å sette impedansen (de med fire brytere på) før du tester. Det blir feil om alle står til off, sett bryter 2 og 3 til on.
     
    Sist redigert:

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.978
    Antall liker
    5.634
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Det er litt høyt, men innafor,
    Det kommer an på din AC adapter og spenningen i nettet når du måler. Du har nok i overkant av 20V AC fra adapteren.

    Husk framfor alt å sette impedansen (de med fire brytere på) før du tester. Det blir feil om alle står til off, sett bryter 2 og 3 til on.
    Takk!
    Alle stod på off da jeg målte, så skal måle på nytt etter jobb i dag.
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Unnskyld, jeg var altfor upresis når jeg svarte.

    Det jeg mente var at du må sette impedansen før du kobler inn platespilleren og tester på anlegget.
     

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.978
    Antall liker
    5.634
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Unnskyld, jeg var altfor upresis når jeg svarte.

    Det jeg mente var at du må sette impedansen før du kobler inn platespilleren og tester på anlegget.
    Da er jeg med :)
    For tok en kjapp måling før jobb etter å ha endret impedanseinnstilling, men fikk samme resultat.
    Har 16V veggvorte fra Schiit, men kanskje avstand til BKK sin transformator har noe å si? Er ikke lang avstand, noen hundre meter.
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Det har å gjøre med toleranser på veggvorten, hvordan den oppfører seg med og uten last, men først og fremst hvor høy spenning du har i veggen. Visse steder er det høyere, det beror til viss grad på avstand til trafokiosken, visse tider på døgnet er det også høyere.

    Du er uansett godt innom hva strømforsyningen (først og fremst de store kondensatorene) tåler.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn