Muffsy: Ett no-nonsense MM RIAA trinn med justeringsmuligheter

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Norwegianwoodpecker

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2007
    Innlegg
    1.455
    Antall liker
    2.377
    Sted
    Nordland
    IMG_0653.jpg

    Den får gode tilbakemeldinger, har Hakko spisser, så jeg tok sjansen og bestilte den. Pris; 370,- ink. Frakt, pluss moms hvis jeg er uheldig.. :D
    Jeg legger inn en kommentar ang. Kvalitet når jeg har mottatt den:)
     

    Norwegianwoodpecker

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2007
    Innlegg
    1.455
    Antall liker
    2.377
    Sted
    Nordland
    Kjøpte en lignende nå for 120Kroner, det blir spennende å se om den dukker opp, det blir isåfall en gledelig overraskelse:)

    https://www.ebay.com/itm/YIHUA-2-in...m=152892811832&_trksid=p2054502.c100227.m3827
    Grattis E.H :) Vanvittig billig.. ??? 120 kr inkl frakt fra Tyskland Må jo være feilpriset???? I så fall et knallkjøp iht. Tilbakemeldingene på YouTube

    Edit; Den sendes fra Hong Kong, jeg bestilte likegreit en jeg også ;) Hele familien har iPhone, (seff. Kjøpt brukt med knust skjerm). Fom. iPhone 7 må man forvarme skjermen som er godt limt fast(vanntett), og den justerbare varmluftspistolen er midt i blinken i så måte.
    Tviler litt på om stasjonen faktisk kommer.. prisen er jo for god til å være sant?
     
    Sist redigert:

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Tenkte jeg skulle ta en sjanse ja, det ser helt klart ut som et tilfelle av 'for godt til å være sant'.
    Men jeg har kjøpt latterlig billige greier på ebay som har vist seg å dukke opp tidligere, og en som ikke dukket opp:)

    Loddestasjonen ser jo veldig kjekk ut, så det blir hyggelig hvis den kommer, kanskje jeg kan bruke den til å lage en Muffsy.
     

    Norwegianwoodpecker

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2007
    Innlegg
    1.455
    Antall liker
    2.377
    Sted
    Nordland
    Skrodahl: Hvor tykk blyfri loddetråd er anbefalt å bruke på Muffsy??? Loddepasta må vel også brukes?
    Og... Hvorfor navnet Muffsy?O0
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.360
    Antall liker
    1.169
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    1,2 tråd er fin. Og fin en med loddepasta i senter. De fleste har vel det idag, så slipper du å ha det utenom.
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Skrodahl: Hvor tykk blyfri loddetråd er anbefalt å bruke på Muffsy??? Loddepasta må vel også brukes?
    Og... Hvorfor navnet Muffsy?O0
    Jeg bruker veldig sjelden tykkere loddetråd enn 0.6 mm. Som oftest 0.35. Min blyfrie fra Sparkfun er på 0.5 mm. Alle med flux-kjerne (flux core). Loddepasta trengs ikke til mine kit, de har ingen surface mount-komponenter.

    Muffsy... Jeg tror jeg har nevnt det før. Det har blitt et "smeknamn", og muffsy.com var ledig, så... ja.
     

    Norwegianwoodpecker

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2007
    Innlegg
    1.455
    Antall liker
    2.377
    Sted
    Nordland
    Tenkte jeg skulle ta en sjanse ja, det ser helt klart ut som et tilfelle av 'for godt til å være sant'.
    Men jeg har kjøpt latterlig billige greier på ebay som har vist seg å dukke opp tidligere, og en som ikke dukket opp:)

    Loddestasjonen ser jo veldig kjekk ut, så det blir hyggelig hvis den kommer, kanskje jeg kan bruke den til å lage en Muffsy.
    "We’re writing to let you know that an unauthorised third party may have accessed the seller’s account to list this item. The item has been removed from the site, and the transaction was cancelled. We ask that you take the following precautions:
    - If you already paid for the item, you may be protected by eBay. Open a request with the Resolution Centre and choose, "I bought an item. I haven't received it yet." You can access the Resolution Centre by visiting:
    http://resolutioncentre.ebay.co.uk/ "

    Der ble vi grundig lurt :p Er et tilbud for godt til å være sant, er det som oftest det! ;)
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Den var fin skrodahl, kanskje det blir en slik heller, men det frister litt mer med en sånn to i en sak.
    Momsgrensen kommer sjelden i sving uansett med kjøp fra utlandet og spesielt fra Kina da nesten alt blir sendt som gave med lav verdi eller 'commersial sample'.

    Jeg vet ikke om jeg ble så veldig lurt på det kjøpet, gjorde egentlig regning med at det var noe muffens:rolleyes:

    Kanskje jeg prøver å få tilbake den hundrelappen fra Paypal, men det gjør ikke så veldig vondt kjenner jeg.
     

    RealMonkey

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.09.2010
    Innlegg
    254
    Antall liker
    293
    Sted
    Lillestrøm
    Head amp

    Etter etpar dager med Muffsy head-amp må jeg si lytteintrykket er meget bra! Mer dybde, detaljrikdom, tydeligere instrumentplassering og «bånn» i lydbildet. Dette blir artig. Klarte ikke å vente på min ferdigstillelse av psu nr 2, så har foreløpig koblet begge trinnene på én. Har foreløpig testet i hovedanlegget med LM4562, skal veksle litt mellom disse og OPA2134 i fremtiden.

    Ps: Skal rydde i ledninger osv.

    Eyvind.
    20180205_024443.jpg
    20180206_152201.jpg
    20180206_152245.jpg
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Så bra at du er fornøyd Eyvind.
    Selv om jeg ikke er helt upartisk, så er jeg faktisk helt enig i at dette er en bra kombo. ;)
     

    Norwegianwoodpecker

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2007
    Innlegg
    1.455
    Antall liker
    2.377
    Sted
    Nordland
    40-års krise?

    https://nrkbeta.no/2018/02/10/kinalove-hva-skjedde-med-alle-drittproduktene-som-ikke-virka/

    Morsom reportasje om duppeditter som er skrudd sammen av div. "Kina ræl" Litt uti står det bla. Følgende: "entusiaster med loddebolt, 40-årskrise-forstørrelsesglass med lys og loddetinn". HAHAHA;D det er jo spott om iht. meg8)
    Jeg har fått alt, venter bare på at min nye loddebolt skal komme seilende i postkassa fra Hong-Kong. Tenkte å handle loddetinnet på AEO i håp om å unngå noe lurerier iht. BLY:D Sikkert like dumt, koster sikkert heroin???

    Har i ventetiden fått med meg konsert med unggutta i LÜT. En knall rockekonsert på Theatercafeen i Mo i Rana. Sikret meg et eksemplar av deres debutalbum i rosa vinyl, signert av samtlige :cool: Kan anbefales! Har litt sent fått ørene opp for Paul Simon, så hans album fra -72 venter også på at Muffsyen skal bli ferdig.
    Ha en fin søndag :)
    IMG_0661.jpg
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.262
    Antall liker
    105.682
    Torget vurderinger
    23
    Første gang jeg ser en engangsloddebolt! :rolleyes::rolleyes::rolleyes:
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Det ligger to forskjellige under arkfanen tilbehør.

    http://www.dynabel.no/selvbygg/tilb...spisser/loddespiss-15-mm-for-50w-loddestasjon

    http://www.dynabel.no/selvbygg/tilb...spisser/loddespiss-30-mm-for-50w-loddestasjon

    Skulle det rekke til f.eks. Muffsybruk, komponentben på delefiltre og vanlige terminaler?

    Og loddetinn, forresten. Jeg har noe gammelt liggende fra Mundorf. Er det noe i veien for gammelt/ ikke ROHS tinn på ROHS komponenter?

    Og med det samme, en god 'tutorial' om lodding på juttuub?
     
    Sist redigert av en moderator:

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Jeg har den loddestasjonen, den har fungert greit for meg, men den er ikke bra.
    Den bruker lang tid på oppvarming til arbeidstemperatur og det tar litt lang tid å lodde om det er litt gods.
    Ledningen til loddebolten er også både stiv og litt kort og så er det irriterende vanskelig å sette loddebolten skikkelig på plass i stasjonen
    Vil egentlig ikke anbefale den, kjøp en av de rimelige på ebay med varmluftpistol heller, men ikke så rimelig som den jeg valgte:)

    Ikke ROHS er beste veien å gå tenker jeg, helt vanlig loddetinn med bly.
    Hvis det mundorf loddetinnet du har er det med sølv, ville jeg kjøpt nytt, 60/40 er vel betegnelsen på vanlige greier.
    Jeg bruker også 0,8mm blyfritt loddetinn fra Biltema, det gir fine loddinger.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Det er sølv i tinnet jeg har, ja. Så da blir det nok en spole nytt 60/40 etter å ha sett film.

    Weller får 'enten eller' i brukeranmeldelse på Clasern. Er den så god som noen skal ha det til, eller så dårlig som de andre skal ha det til? Funderer på å slenge noen kroner etter det og kjøpe Hakko, men den kommer nok til å bli mindre brukt enn nesehårsfjerneren, så det svir litt i nøysomhertskjertelen...
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Er det sånn at du vet at loddestasjonen ikke kommer å bli brukt noe særlig, så gå for den du viste. Den er bedre enn en løs loddebolt.

    Jeg har også hatt en sånn og den gjør jo jobben, så lenge temperaturen settes høyt nok. Det er ganske enkelt for at temperaturen går ned når man setter loddebolten inntil komponent/kretskort.

    Problemet er at den "spiser" spissene på høyere varme, og det blir litt slitsomt om man lodder jevnlig.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.330
    Antall liker
    11.875
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg har brukt Weller i jobbsammenheng i en mannsalder, og har stort sett god erfaring med de, men det er da en annen prisklasse... De mer hobbybetonte modellene fra Weller kjenner jeg ikke. DU bør velge en stasjon med utskiftbare spisser, da formen på spissene har betydning for varmeoverføringen. Som noen andre sa også - bruk 60/40 tinn. Blyfritt er noe herk til håndlodding....... Det er vanskelig å anbefale noe man ikke kjenner, men denne ser i alle fall lovende ut... https://www.kjell.com/no/produkter/...on-pro-60-w-p40570#ProductDetailedInformation
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Visste ikke at Kjell hadde denne. Jeg har ikke testet, så jeg kan ikke gå god for den. Men den burde være milevis over den andre. Og den har ekstra effekt som kan være bra å ha om man skal lodde høyttalerterminaler.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.360
    Antall liker
    1.169
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Welleren er knallgod den, den er bare litt liten for tykke kabler og feite kontakter, til Muffsy er den helt konge.
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Welleren er virkelig bra. Ulemper er først og fremst at den tar litt tid på seg å bli varm, og den har en trafo som brummer litt.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.360
    Antall liker
    1.169
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Min er helt stille, kan det være noe galt med din?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Magefølelsen er at dere nok mer til å stole på enn 'tilfeldige' kunder hos Claser'n. Men kanskje like greit å gå for den med litt mer effekt siden jeg nok må til med litt større ting også?

    Ellers er fremtidig tilgang til reservespisser kanskje en ting å tenke på? Og kanskje bedre odds med noe fra en av de store? Litt som å velge Spiegelauglass fordi jeg kommer til å knuse et dann og vann og vil trenge å supplere om noen år?
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Kan ha en trafo som brummer litt, burde jeg nok ha sagt. Jeg kjøpte min for fire år siden, og da var det flere som rapporterte det samme.

    Men det er jo bra om de har fikset det.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Kan ikke trafobrumming henge sammen med DC på nettet også?
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.360
    Antall liker
    1.169
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Kan ha en trafo som brummer litt, burde jeg nok ha sagt. Jeg kjøpte min for fire år siden, og da var det flere som rapporterte det samme.

    Men det er jo bra om de har fikset det.
    Da spørs det om ikke de har ødelagt det, for min er nærmere 10år.

    Jeg har nå supplert med en Ersa rd80, og det eneste jeg kan si den er bedre på er oppvarmingstid og effekt.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Tror uansett jeg tar turen til Kjell i morra og går for den med litt mer 'pulver', og en neve reservespisser med det samme.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.360
    Antall liker
    1.169
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Men dette med tinn.

    Det skal ikke loddes noe på 'ånkli' enda, men jeg har naturligvis eksperimentert litt. på ledningsstumper fra roteskuffa (mengde gods ikke ulikt det jeg får på høyttalerterminaler). Det går trått, synes jeg. Noen lett korroderte kobberledere klarte jeg rett og slett ikke å få tinnet til å flyte på, kanskje ingen overraskelse. Alt av nylig avisolert kobber gikk til slutt.

    Er det noe forskjell i kvalitet på tinnet, flusskjerner og denslags? Jeg kjøpte en spole 60/40 fra Claser'n. Av nysgjerrighet googla jeg litt, endte opp på eev-bloggen, fant ut at fyren selv brukte Multicore, som nå er kjøpt av Henkel og selges som Loctite, en anbefaling av et polsk merke som heter Cynel, som jeg bestilte på ebay. Får se om det blir lettere med det.

    Ellers, hvor mye press legger man på loddepunktet med loddebolten? Ledninger i 'friluft' bøyer seg unna for et godt ord, kanskje det er derfor jeg sliter?

    Har dere tips om noen gode 'helping hand'-saker? Jeg har en liggende som er helt ubrukelig til alt annet enn å klemme i stykker myk og varm isolasjon.

    Flussmiddel på pensel eller 'tusj', kanskje?

    Og er det noe poeng å fjerne flussmiddel etter lodding? Aceton og isopropanol, i så fall?
     
    Sist redigert av en moderator:

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.360
    Antall liker
    1.169
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Du tar litt tinn på tuppen først? Hvis du tar den ren så tar det evigheter...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn