Musical Innovation

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Audirvana

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Da har Roar vært så velvillig at han har lånt meg en av de nye MI16 med digital kontroller i noen dager. Blir spennende å høre den opp mot min "gammeldagse" MI16.

Rapport følger om noen dager. :rolleyes:

Petre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Siggerud
    Da har Roar vært så velvillig at han har lånt meg en av de nye MI16 med digital kontroller i noen dager. Blir spennende å høre den opp mot min "gammeldagse" MI16.

Den vil du like, garantert! Har du fått den alt?

Audirvana

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5

Jeg har fått forforsterkeren ja. Har koblet opp nå i kveld.

Har fått med en MI-remote også, og har med en gang merket at det krever litt tilvenning å unngå å havne i meny-modus.

Det jeg liker med en gang, er den fine oppløsningen volumkontrollen har fått, og de mulighetene det nye kontrollsystemet gir å kunne switche mellom de forskjellige inngangene via fjernkontrollen. (Min Linn Majik DS streamer har to parallelle RCA-utganger, så i kveld har jeg moret meg med å switche mellom mine Nordost Frey RCA og mine "Odin kinarøver" RCA-kabler.)

Displayet i fronten av forforsterkeren er overraskende godt lesbart, men hadde, personlig, likt noe som var ennå mer synlig fra lyttestolen. Jeg vet ikke om det har vært tanken i designprosessen heller. Det viktigste er for meg, uansett de lydmessige gevinstene.

De skal jeg ikke komme inn på ennå. Jeg trenger et par dager med både min "gammeldagse" MI16, og den nye generasjonen.

Noen seriøs sammenligning kan det dessverre uansett ikke bli, da jeg ikke kan ha nyforsterkeren lenge nok til at den blir ferdig innspilt.

_DSC0027.jpg

Sist redigert:

Petre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Siggerud

Noen seriøs sammenligning kan det dessverre uansett ikke bli, da jeg ikke kan ha nyforsterkeren lenge nok til at den blir ferdig innspilt.
    Løsningen virker ganske opplagt; du beholder den og returnerer din gamle 16 som innbytte. Alternativt upgrade.

Audirvana

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5

Løsningen virker ganske opplagt; du beholder den og returnerer din gamle 16 som innbytte. Alternativt upgrade.
    Du er virkelig en problemløser du, Petre! :eek:

Foreløpig spiller jeg bare på den nye forforsterkeren, for å gi den tid til å varme opp. Og jeg kan vel avsløre at den selvsagt spiller godt! Skal bli spennende å se om det blir totalt nedtur å gå tilbake til den vanlige MI16.

Teknisk er jeg imponert over at jeg faktisk ikke hører noe "knepp" eller opphold i musikken når jeg bytter mellom inngang en og to, som får et identisk signal fra min Linn Majik DS. Det sier noe om hvor god og direkte denne digitale styringen er. Dette er kvalitet.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.197
    Torget vurderinger
    1

Jeg har fått forforsterkeren ja. Har koblet opp nå i kveld.

Har fått med en MI-remote også, og har med en gang merket at det krever litt tilvenning å unngå å havne i meny-modus.

Det jeg liker med en gang, er den fine oppløsningen volumkontrollen har fått, og de mulighetene det nye kontrollsystemet gir å kunne switche mellom de forskjellige inngangene via fjernkontrollen. (Min Linn Majik DS streamer har to parallelle RCA-utganger, så i kveld har jeg moret meg med å switche mellom mine Nordost Frey RCA og mine "Odin kinarøver" RCA-kabler.)

Displayet i fronten av forforsterkeren er overraskende godt lesbart, men hadde, personlig, likt noe som var ennå mer synlig fra lyttestolen. Jeg vet ikke om det har vært tanken i designprosessen heller. Det viktigste er for meg, uansett de lydmessige gevinstene.

De skal jeg ikke komme inn på ennå. Jeg trenger et par dager med både min "gammeldagse" MI16, og den nye generasjonen.

Vis vedlegget 295537
    Så særs stilren og flott ut den pre-ampen!!!

Audirvana

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Så er jo den nye muligheten for å navngi inngangene på egen hånd, morsom, da! ;)

_DSC0087.jpg

Audirvana

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Hvilken fjernkontroll bruker du nå, Petre?

Petre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Siggerud
    Hvilken fjernkontroll bruker du nå, Petre?
    Den nye fra MI styrer showet. Helt sjef! Den gamle kan aktivere displayet, men ikke utføre noen funksjoner. Dog kan man i tillegg gjøre alt ved hjelp av trykk/vri på volum og inngangsvelger direkte på forsterkeren. Full kontroll på alt, altså, selv når man i farten ikke finner remoten.

Audirvana

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Jeg fikk med meg en av de nye fjernkontrollene, men den er naken - altså uten den lekre alluminiumkroppen.

_DSC0116.jpg

Gleder meg til å se den ferdige, versjonen av MI RC, som jeg forstår kommer til å ha en eloksert overflate.

Sist redigert:

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    Da har posten gjort kort prosess på min Mi10.1se :(
    Da blir det en tur til Roar

arild

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Antall liker
    633
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    La meg gjette - bøyd bunnplate?
    Det skjedde i alle fall i sin tid med min MI2, som også hadde 2x500VA trafoer!!
    Skulle tru den var droppa fra fly!:(

Var den forresten handla her på Torget i det siste?;)

Mvh Arild

Sist redigert:

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    La meg gjette - bøyd bunnplate?
    Det skjedde i alle fall i sin tid med min MI2, som også hadde 2x500VA trafoer!!
    Skulle tru den var droppa fra fly!:(

Var den forresten handla her på Torget i det siste?;)

Mvh Arild

Hei den har bøyd bakplate, ser det "buler" litt rundt terminalene og det kommer veldig høy brum/støy fra venstre kanal.
    Det rare er at når jeg kobler rett til mobiltlf som kilde så er det ikke støy men får det på begge mine pre. Det har vel noe med gain og gjøre. Har snakket med Roar om service så det ordner seg seg etterhvert :)
    Ja den er kjøpt her men er bare 1 trafo!

Soojonny

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2010
    Antall liker
    256
    Sted
    Oslo
    Hei alle sammen.
    Er det mange som har prøvd den nye MI oppgraderingen med digitalstyrt volum?
    Vurderer å prøve å få det bygget inn i en MI-15 balansert. Ellers må man vel gå til anskaffelse av en MI-12 (Balansert).
    Noen som kan si litt om evt opplevde forskjeller?
    På effekt siden er det 2monoblokk utgaver av MI-17.

hifipuristen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Antall liker
    3.330
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei Soojonny

Hvis du har råd ville jeg nok anbefale deg og gå for
    en MI-12.1. Roar har snakket om at det kanskje
    lar seg gjøre og bygge inn volumstyringen også
    inn i MI-15.
    Med hensyn til hvilke effekttrinn du har, ville jeg
    anbefale MI-12.1.

Lykke til og ha en riktig god Jul

Audirvana

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har akkurat hatt en helt ny MI16 med digital styring på hjemlån et par dager.

Det var dessverre ikke lang nok tid til å gi noen grundig gjennomgang av den lydmessige forskjellen, sammenlignet med min "gammeldagse" MI16. Forsterkeren var ikke i nærheten av innspilt. Men erfaringen er likevel nok til å bekrefte det HIFIpuristen og Petre har sagt om de lydmessige fordelene til den nyeste evolusjonen av MI-forforsterkere.

Roar er virkelig iferd med å få et imponerende godt grep på det å lage gode forforsterkere. Og det er åpenbart lydmessige fordeler ved den nye løsningen.

I tillegg til det likte jeg svært godt den fine oppløsningen på volumkontrollen, og den raske og konsise skiftingen mellom de forskjellige inngangene. Jeg kunne nesten ikke høre at jeg skiftet inngang, når jeg kjørte det samme signalet på to stykker. Det er imponerende.

Soojonny

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2010
    Antall liker
    256
    Sted
    Oslo
    Hei.
    Takk for ett lite innblikk i hva jeg kan forvente. Fikk en tlf av Roar med en mer inngående forklaring på forskjeller fra MI-15 balansert til MI-12 balansert.
    Så det blir inn i tenkeboksen, så får jeg se om det blir en liten julegave fra meg til meg :cool:
    Må jo innrømme at det frister med en ny MI-12 balansert med digital volumstyring og ny fjernkontroll...

montesi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Antall liker
    969
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har en MI-12.1 balansert på vei til meg snart :cool:

Hei alle sammen.
    Er det mange som har prøvd den nye MI oppgraderingen med digitalstyrt volum?
    Vurderer å prøve å få det bygget inn i en MI-15 balansert. Ellers må man vel gå til anskaffelse av en MI-12 (Balansert).
    Noen som kan si litt om evt opplevde forskjeller?
    På effekt siden er det 2monoblokk utgaver av MI-17.

Audirvana

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Jepp, det gjør vel det. Lurte på om det ble liggende i spilleren, om man koblet fra strømmen, men fikk aldri testet det.

Nå fikk jeg likevel svar. ;)

Soojonny

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2010
    Antall liker
    256
    Sted
    Oslo
    Da er julegaven bestilt....
    Roar mente at MI 12.1 (balansert) var bra, men hvorfor ikke gå hele veien???
    Så det ble en MI-13. Fullt ut balansert forsterker parret med MI-17 mono blokker :)
    Gleder meg som et lite barn :)

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.307
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer med en fantastisk julegave til deg selv!

Er sikker på av 13 & 2x17 blir en killer combo.

hifipuristen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Antall liker
    3.330
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei Soojonny

Du er en mann av mitt hjerte.
    Hvorfor kjøpe det nest beste, når en kan kjøpe det "beste"?
    Tror ikke du kommer til og angre.

Lykke til med kombinasjonen din!

Petre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Siggerud
    Så det ble en MI-13. Fullt ut balansert forsterker parret med MI-17 mono blokker :)
    Wow! Det er hva jeg kaller å ta'n skikkelig ut. Rett til topps! Jeg syntes jeg hadde vært snill i år, faktisk en av de aller snilleste, men du må ha vært fryktelig snill siden nissen forbarmer seg sånn over deg. Gratulerer. Jeg ruller forresten innom Roar en tur utpå dagen idag, men det er ikke på langt nær for noe spennende.

hifipuristen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Antall liker
    3.330
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei igjen Soojonny

Jeg glemte og skrive at du helst bør ha "ekte" balanserte signalkilder for og gå for MI-13.
    Har du dette, kommer du garantert ikke til og angre.

Ha en riktig god Jul Soojonny

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    kjører nå med Parasound P5 og MI10.1se på Zu druids Mk4 08 og er meget fornøyd.
    Ønsker MI eiere god jul og takk til Roar for ypperlig oppfølging på min MI :)

Soojonny

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2010
    Antall liker
    256
    Sted
    Oslo
    Har så langt ikke balansert ut på min D/A, men dat kan det jo bli forandring på i fremtiden :rolleyes:
    Har i det minste Roar sin analog del puttet inn i den D/A boksen... Mulig den kan gjøres om til balansert i fremtiden??

Petre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Siggerud
    Hvis noen MI'ere i Oslo-området har noe hos RM de ville hatt hjem til jul, men ikke brenner av lyst på en kjøretur på vinterføret kan jeg ta det med hit. Jeg blir å bruke lillebilen, så 160 kgs 2 meter høye dipoler, f.eks. er nok utelukket. Men ellers går det meste. Gi beskjed relativt kjapt in case, for det er nok ikke lenge til jeg kaster meg i kverna og skrangler nedover.

cbarth1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Antall liker
    2.491
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2

Detta blir tøft! Årets desidert råeste julegave spør du meg.
    Den komboen kunne jeg også virkelig ha tenkt meg!
    Hva slags høyttalere har du da Soojonny?

Cbarth

Soojonny

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2010
    Antall liker
    256
    Sted
    Oslo
    Har noen gamle stativ høyttalere... Men de gjør nytten de. Det er Dynaudio Special 25 :)
    Fikk kjøpt de brukt for 1-2 år siden er det vel nå.
    Spiller så bra at de nok aldri skifter eier igjen...

hifipuristen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Antall liker
    3.330
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei nok en gang Soojonny

Anbefaler deg og bytte analogdelen fra MI
    til en balansert, hvis det er eneste signalkilde.

Audirvana

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Har noen gamle stativ høyttalere... Men de gjør nytten de. Det er Dynaudio Special 25 :)
    Fikk kjøpt de brukt for 1-2 år siden er det vel nå.
    Spiller så bra at de nok aldri skifter eier igjen...
    Det er bra høyttalere. Har et de eldre Special One stående et sted selv.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn