Musical Innovation

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Det er veldig hyggelig å lese i tråden for tiden. Tydeligvis er det mange som liker produktene.

Jeg skrev sist at MI banneret skulle bli oppdatert med telefonnummer. Mangel på forandring ligger utenfor min rekkevidde, men sentralens sentrale ledelse mangler tilgang på noen viktige filer/programmer før øyeblikket. Jeg legger det derfor ut her så kommer det andre etter hvert.

Videre vil jeg, etter utallige oppfordringer tidligere, nå si fra at jeg blir borte noen dager. Fint om dere ikke ringer, men SMS og mail går fint.
    Skal svare så godt jeg kan.

Vis vedlegget 497623
    God tur. Håper du koser deg på turen og får lade batteriene litt. Så skal du få lage en MI18 til meg når du kommer tilbake og har tid. :)
    Mvh
    Frank

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.251
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Ja der stumpa Electrocompaniet over ende.. det finnes vel delte meninger om det merket, men husker selv at jeg hadde noen gode stunder med en gammel AW60 og EC4.5 i sin tid :)

Men enda godt man har andre HIFI merker å ta av i dette landet.. sånn som vår alles kjære MI! :)

amason

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Antall liker
    2.451
    Torget vurderinger
    8
    At EC går dukken kan vel gi RM veldig mye mer å gjøre for de som vil ha Norske produkter i verdensklasse

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Trist.
    De vil prøve på nytt, las jeg.
    Uansett, gleder meg over MI

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Nei, vi ser hvor de store firmaene gjør det.
    Og ikke rart. De er svindyrt å ha folk ansatt.

Lokalt tømrefirma her hadde ca 80 stk i Jobb.
    Så fikk de noen saftige kontrakter og ansatte 100.
    Konk.
    Hvorfor vet jeg ikke. Men en teori er jo at penger får en ikke før alt er ferdig og solgt.
    1 ansatt koster brutto pluss 25 prosent av brutto til staten, mener jeg. Da blir det fort penger.

Håper ikke Doxa går til helvete. De har fått nye lokaler og hadde vel planer om å øke opp.

Roar, vi vil ha deg som du er. Da har vi deg her vert fall.

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: RM

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.251
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Serieproduserte forsterkere vil nok ikke være Guru Malmins ønske nei, og til dels ikke kundene heller.. mer boutique feeling nå ;)

amason

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Antall liker
    2.451
    Torget vurderinger
    8
    Tenkte mer på at de som liker Norske produsenter nå får et valg mindre

Naturlig

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2015
    Antall liker
    351
    Sted
    Nevlunghavn
    Torget vurderinger
    1
    MI 9.1 SE modifisert

Min MI 9.1 SE (Spesial Edition som Roar betegner den) har vært på visit hos Armand og Roar for noen endringer. Trafoer ble skjermet, utvidelse av kondensatorbanken pluss et par endringer til. Den viktigste endringen er en større kondensator kapasitet. Den ble utvidet med 2x180.000uF pr kanal (6x15.000uF fra før). Da måtte trafoene flyttes for å få plass. 9.1 brukes sammen med MI 25 i anlegg nr 2 i heimen.
    Hvordan låter dette nå? Grovt sett: som om jeg har fått en subwoofer i stua og mer presis gjengivelse også enn før, mer ro og enda mer naturlig klang/kropp i instrumenter/stemmer. Mer kondensator kapasitet vil vel gi et lavere støygulv.

Før og etter:
    20180410_193224.jpg
    image(4).jpg

Sist redigert:

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Min MI 9.1 SE (Spesial Edition som Roar betegner den) har vært på visit hos Armand og Roar for noen endringer. Trafoer ble skjermet, utvidelse av kondensatorbanken pluss et par endringer til. Den viktigste endringen er en større kondensator kapasitet. Den ble utvidet med 2x180.000uF pr kanal (6x15.000uF fra før). Da måtte trafoene flyttes for å få plass. 9.1 brukes sammen med MI 25 i anlegg nr 2 i heimen.
    Hvordan låter dette nå? Grovt sett: som om jeg har fått en subwoofer i stua og mer presis gjengivelse også enn før, mer ro og enda mer naturlig klang/kropp i instrumenter/stemmer. Mer kondensator kapasitet vil vel gi et lavere støygulv.

Før og etter:
    Vis vedlegget 498182 Vis vedlegget 498183
    Lækkert.
    Flott oppgradering

carisma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Antall liker
    916
    Litt av noen bøtter det der[emoji56]

Før og etter:
    Vis vedlegget 498182 Vis vedlegget 498183

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Liten oppdatering.
    Fikk noen timer i går alene i huset.
    Så fikk spilt med mer normale lyttenivåer, men også noe høyt. Hehe..

Guuud bedre. Alle burde hørt hva Doxa 70SE er god for med en skikkelig pre. MI25
    Mange har nok lest tester av Doxa om at gi den det beste av pre og den kvitterer deretter.
    Ja, det er så voldsomt og det.

Men alt dette hadde ikke gått uten Musical Innovation MI25 pre.

Må si jeg gleder meg vilt når jeg etter hvert får en MI effekt.
    Det blir spennende å høre, hvordan det blir.

Med MI25 i anlegget er lyden alt annet enn det har vert med andre pre der.

Har jo hatt mange andre gode forforsterker av diverse merker. Transistorer som rør.
    Ingen er litt i nærheten av spillingen til MI25.
    Nå har jeg hatt den en stund og imponerende faktoren har lagt seg som en får av nye produkt.

Nei, det har ikke det denne gangen, skjønner dere.
    Den forsetter å imponere.
    For et skyv det er..for en kvalitet..osv

For andre som les som ikke har hørt dette merket..
    Minner om rør i lydkvalitet, men er bedre. Og seff transistor i bassen. Stramt, trøkk, pondus.

Skrudde volum på fult uten signal. Men var helt tyst med øret inntil mine Spendor.
    Helt tyst. Imponerende.

M

MusicBear

Gjest
    Liten oppdatering.

Guuud bedre. Alle burde hørt hva Doxa 70SE er god for med en skikkelig pre. MI25
    Mange har nok lest tester av Doxa om at gi den det beste av pre og den kvitterer deretter.

Har jo hatt mange andre gode forforsterker av diverse merker. Transistorer som rør.
    Nå har jeg hatt den en stund og imponerende faktoren har lagt seg som en får av nye produkt.

Minner om rør i lydkvalitet, men er bedre. Og seff transistor i bassen. Stramt, trøkk, pondus.

Skrudde volum på fult uten signal. Men var helt tyst med øret inntil mine Spendor.
    Helt tyst. Imponerende.

Forforsterkeren du snakker om, er det den utgaven i ett kabinett?
    Eller som to kabinetter med separat strømforsyning?

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Liten oppdatering.

Helt tyst. Imponerende.

Forforsterkeren du snakker om, er det den utgaven i ett kabinett?
    Eller som to kabinetter med separat strømforsyning?
    Nei.
    1 kabinett. Den har kun rca inngang og utganger.

Jeg er ikke helt stødig på dette.

Du tenker nok på toppmodell MI23 (første utgave) og 23.5 som er nyeste og som er toppmodell. Den har 2 printbrett osv i 1 kabinett. Men du får egen kabinett med strømforsyning som gjør den enda bedre.

MI25 jeg har, bygget i et eldre MI16 kabinett.Men du ser innholdet av MI25

Screenshot_20180430-211312.jpg

Sist redigert:

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.872
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hadde en slik ei stund men med muses 72320 digital styrt volumkontroll. Var grei den.

M

MusicBear

Gjest
    Nei.
    1 kabinett. Den har kun rca inngang og utganger.
    Du tenker nok på toppmodell MI23 (første utgave) og 23.5 som er nyeste og som er toppmodell. Den har 2 printbrett osv i 1 kabinett. Men du kan få egen kabinett med strømforsyning som gjør den enda bedre.

MI25 jeg har, bygget i et eldre MI16 kabinett.Men du ser innholdet av MI25

Hehe, eneste jeg ikke forstår med MI, disse angivelsene som er like logiske som skostørrelsen til krokodiller i Nepal - eller noe sånt.

OK, da skal jeg forsøke å pugge at 23.5 er den store fullbalanserte med separat kabinett for strømforsyning - hvis nå det er riktig.

Crazy, lage noe av klodens beste apparaturer for musikkgjengivlse fullstendig uten selv en liten oversikt selv over standard modeller ;) ;) ;)

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Her er oppgradering til MI23 og 23.5 som er nyeste.
    Dette er strømforsyning.

1661 (002).jpg

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Det går ikke med oversikt når alle oss, vil ha de forskjellige, basert på råskap og penger. Og Roar er grei og fikser det.
    Da blir det noen andre modeller innimellom standard.

25 og 23 er vel standard her over tror jeg.

M

MusicBear

Gjest
    Det forforsterkersettet der - i to kabinetter - hvor høyt opp på lista skal man hos de store gigantene før man finner produsenter som overgår dette?

Sikle sikle :rolleyes:

carisma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Antall liker
    916
    Det forforsterkersettet der - i to kabinetter - hvor høyt opp på lista skal man hos de store gigantene før man finner produsenter som overgår dette?

Hvis man kun er objektiv og ser på måledata så blir det nok veldig dyrt. Armand sammenlignet denne med en som koster 300k.

Subjektivt så tenker jeg nok mye det samme.

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    7.694
    Sted
    Kongsberg

Du kan se målinger på denne posten. http://www.hifisentralen.no/forumet...21677-musical-innovation-580.html#post2329599

Dette var modellen vi gjorde litt av utviklingen på som nå er implementert som standard i MI23.5. Såvidt meg bekjent finnes det ingen produkter uten feedback som har lavere forvrengning.
    En annen ting jeg har funnet ut i senere tid er at den forvrengningen som ble målt den gangen på 0,00008% (-122dB) kommer fra selve måleinstrumentet og ikke preampen. Jeg er nå i gang med å lage en tilleggsmodul. Med denne har jeg som mål å kunne måle forvrengning ned mot 0.0000018% (-155dB).

cbarth1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Antall liker
    2.514
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Den som har best underlag for å uttale seg der er nok Hifipuristen. Han har hatt mye gromt utstyr, men mener MI forforsterker har vært et fast innslag i det oppsettet en stund...

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8

Du kan se målinger på denne posten. http://www.hifisentralen.no/forumet...21677-musical-innovation-580.html#post2329599

Dette var modellen vi gjorde litt av utviklingen på som nå er implementert som standard i MI23.5. Såvidt meg bekjent finnes det ingen produkter uten feedback som har lavere forvrengning.
    En annen ting jeg har funnet ut i senere tid er at den forvrengningen som ble målt den gangen på 0,00008% (-122dB) kommer fra selve måleinstrumentet og ikke preampen. Jeg er nå i gang med å lage en tilleggsmodul. Med denne har jeg som mål å kunne måle forvrengning ned mot 0.0000018% (-155dB).
    Det er jo bare helt ubeskrivelig rått. :)

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.421
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4

Det hevdes innimellom at øret kun oppfatter forvrenging når vi nærmer oss 1%. Min erfaring er motsatt. Forskjellen på 0,1% og 0,0007% var lett hørbar. At dere nå er nede på fire eller 5 nuller etter komma på MI pre er uhyre imponerende. Kan ikke være tvil om at dette er teknisk perfeksjon som slipper musikken gjennom på en måte som er få forunt. Kudos:rolleyes:

mediakjendis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Antall liker
    670
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Dere som har23.5,hva brukes fjernkontrollen til utenom, volum,har den feks.balance?

M

MusicBear

Gjest

Må være en gave fra Ham der Oven at du og Malmin har havnet sammen i dette. Skjønner på ganske så mange, etter hvert, at denne prempen er noe av det bedre å få tak i.

Men hva på forsterkerfronten, har du/dere tilsvarende gullegg å by på der etter hvert?
    Eller er det ikke mer å hente, om det går an å si det sånn, enn dagens fremste kl. A utgaver?

Vet om dette med kommende biasjustering, men det byr vel ikke på bedre lys i seg selv - enn full rulle kl. A kjøring?

carisma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Antall liker
    916
    Dere som har23.5,hva brukes fjernkontrollen til utenom, volum,har den feks.balance?
    Ja, den har balanse. Du kan også navngi de forskjellige innganger. Du kan også sette hvilket volum den starter på. Om du noen gang skulle skru den av og på igjen [emoji6].
    Du kan også sette Max volum om du ønsker. Sikkert mer ... Selvfølgelig styrke på display og dimming og om jeg ikke husker feil hvor lang tid det skal gå før displayet slukker...mitt slukner etter en stund, mener det var justerbart delay.
    Bytte/velge inngang .... Volum.

carisma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Antall liker
    916
    Men hva på forsterkerfronten, har du/dere tilsvarende gullegg å by på der etter hvert?
    Eller er det ikke mer å hente, om det går an å si det sånn, enn dagens fremste kl. A utgaver?

Vet om dette med kommende biasjustering, men det byr vel ikke på bedre lys i seg selv - enn full rulle kl. A kjøring?
    Overlater til Roar å svare utfyllende på dette.

Men disse blir vel større enn hva han normalt har laget?!
    Vet han har utviklet nye print for disse. Mulig det har mest med form og tilpasning å gjøre. Men muligens er det noe mer enn bare det.
    Nå kjører Roar fortsatt uten Nfb også på disse(heldigvis).

RM

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    1.503
    Torget vurderinger
    2
    Vedrørende produktnyheter kan nevnes ESS basert DAC, Armands hjertebarn, samt RIAA med full digital fjernstyring av forsterkningsfaktor, kapasitiv og resistiv belastning.

Vi har biasjusteringen som lusker i skyggen og venter på sollys, samt at vi også har utviklet teknologi som gir null utgangsimpedans, dvs uendelig dempingsfaktor. Dette er egentlig ikke noe nytt som sådan, men de fleste som benytter dette må justere sine forsterkere til en gitt belastning etc for at systemet skal fungere noenlunde stabilt. Vårt system er algoritmebasert og fungerer broadband, dvs ingen form for justering. Denne måten gir heller ingen stabilitetsproblemer, MEN de som har lest mine siste innlegg og kommentarer om NFB vet også at veldig lav utgangsimpedans lett gir overdempning av bassområdet. Noe jeg virkelig vil unngå, så kanskje den gordiske knute kan løses ved å åpne for muligheten av kontinuerlig justerbar utgangsimpedans.

Dette er momenter vi stadig arbeider med. Kanskje mye av byggingen/utviklingen skjer i en kjeller, hos oss begge to faktisk, men det er ikke mye kjellerpreg over teknologien vi besitter.

Roma ble ikke bygget på en dag, heller ikke MI.

Roar

montesi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Antall liker
    969
    Torget vurderinger
    7
    Vedrørende produktnyheter kan nevnes ESS basert DAC, Armands hjertebarn, samt RIAA med full digital fjernstyring av forsterkningsfaktor, kapasitiv og resistiv belastning.

Vi har biasjusteringen som lusker i skyggen og venter på sollys, samt at vi også har utviklet teknologi som gir null utgangsimpedans, dvs uendelig dempingsfaktor. Dette er egentlig ikke noe nytt som sådan, men de fleste som benytter dette må justere sine forsterkere til en gitt belastning etc for at systemet skal fungere noenlunde stabilt. Vårt system er algoritmebasert og fungerer broadband, dvs ingen form for justering. Denne måten gir heller ingen stabilitetsproblemer, MEN de som har lest mine siste innlegg og kommentarer om NFB vet også at veldig lav utgangsimpedans lett gir overdempning av bassområdet. Noe jeg virkelig vil unngå, så kanskje den gordiske knute kan løses ved å åpne for muligheten av kontinuerlig justerbar utgangsimpedans.

Dette er momenter vi stadig arbeider med. Kanskje mye av byggingen/utviklingen skjer i en kjeller, hos oss begge to faktisk, men det er ikke mye kjellerpreg over teknologien vi besitter.

Roar
    Har vært på nippet til å lufte teamet dac her inne, og evt etterlyse dac med samme byggekvalitet og eierglede som mi kan skilte med, MEN da ser det heller ut til at jeg kan putte pengene mine på sparegrisen og heller smøre meg med litt tålmodighet :)

M

MusicBear

Gjest

Roar
    Kjeller eller ikke kjeller. Jo visst tok det tid å bygge Rom, allikevel hadde de de varmluftoppvarmede steingulv og vannklosett før resten av verden hadde tukla seg ferdig med deres forrige generasjon byggemetoder.

Trøster meg med at veien mellom deg selv og din makker på Kongsberg, Armand, faktisk var Norges første riksvei. Anlagt og klassifisert for dette for å sikre effektiv transport fra Sølvgruvene på Kongsberg. Den er merket og kan befares, noe av den er synlig fra dagens hovedvei.

Sølv fra gruvene i Kongsberg. Gull fra dere to i stereobenken. Bli nå ikke hoverende dagen ut og hyl ut salver om egen fortreffelighet i Samvirkelaget på Hokksund og Kongsberg...
    ...Men det dere to presterer sammen ER faktisk HELT vanvitiig utrolig amazing i klasse; skulle egentlig tilhørt kloke hoder på kloke fabrikker som erklærer at de selv lager det beste fordi de er de største og beste. Mens dere i hver deres ende av en gjengrodd nr. 1 norsk riksvei, holder følge teknologisk sett og vel så det med verdenseliten - fra kjellerlokaler!

Takk, forresten, dette med at dere er super-nøye på at dempefaktor ikke skal kunne forhindre noe fra den viktige bassen. Amen :)

amason

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Antall liker
    2.451
    Torget vurderinger
    8
    Hei noen som kan si noe om verdi på en original Ml9?

amason

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Antall liker
    2.451
    Torget vurderinger
    8
    Da er et par slike snart på vei for en liten test opp mot Palladium samt en sjekk av match med Ml
    145-SA-pandion-30.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn