Musical Innovation

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Har han også bursda i dag.? ikke at jeg har det, altså....
    Men gratulerer!!!!!! og takk for utdypende og interessant svar! Jeg bruker i dag oftest 2 stk Luxman M-800A effekttrinn. Kan ikke si annet enn at de blir ganske varme. I disse hetetider står de der mest til pynt. Vet forresten ikke hvor høyt opp de spiller i klasse A før de svitsjer over.....

Hvordan disse jeg har (satt opp som monoblokker) låter i forhold til MI, vet jeg ikke da jeg aldri har hørt begge på samme anlegg. Men jeg tenker så enkelt at et godt effekttrinn uansett ikke skal farge lyden, slik at det i alle fall i teorien ikke burde være all verdens forskjell. Men jeg kan jo ta feil...:)

Dharmabum

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.03.2010
    Antall liker
    1.575
    Torget vurderinger
    13
    Takk for svar folkens. Neste spørsmål: dersom klasse A generelt er bedre enn A/B - hva er da vitsen med å kunne koble over? Er det noen situasjoner der man faktisk tjener på dette? Jeg ville utvilsomt valgt å kjøre klasse A hele veien, med mindre jeg var redd for overoppheting....
    Ikke spesielt for MI dette her kanskje, men likevel ikke helt irrelevant. :)
    En kraftig klasse A konstruksjon generer mye varme,hvilket er upraktisk til tider i sommersesongen. A/B bias gjør at man de dagene fortsatt kan nyte god musikk,eller ha den i standbymodus med lavere strømforbruk og switche over til A bias med kort oppvarmingstid ved kritisk lytting og seriøse kosestunder

hifipuristen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Antall liker
    3.363
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer så mye med dagen Armand.😀
    Du har bidratt svært mye til å reise Musical Innovation
    der oppe det forhåpentligvis hører hjemme.🙄
    Håper du fortsetter og holde ut med Roar som
    av og til kan bli litt handful.😀
    Roar er heldig som har deg!
    Jeg vet hvor takknemlig han er som har deg.
    Lykke til med dagen!

Mvh
    Ole-Petter

amason

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Antall liker
    2.453
    Torget vurderinger
    8
    Hei hvordan fungerer egentlig volum kontroll på mi23 ?
    Den starter på 111 og først på 50 så kommer det lyd! Er dette normalt ?

RM

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    1.503
    Torget vurderinger
    2
    Den har et veldig stort reguleringsområde. Dette er linært styrt hvor alle trinn er på 0,5dB, ikke logaritmisk slik "vanlige" volumkontroller virker, derfor kan slikt forekomme. Det er også avhengig av verdien på signalgiveren, samt følsomhet på høyttalerne. Ingen feil, kun tilvenning.

RoarM

Sist redigert:

montesi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Antall liker
    969
    Torget vurderinger
    7
    27 grader i skyggen kl18, da sitter det litt langt inne å fyre opp monoblokkene.. Hjælpes! Får håpe biasjusteringsvåpenet dukker opp til sommeren 2019 :)

olisn

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    703
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    5
    Nå kjenner jeg bare Roar, men jeg har jo skjønt at du er en viktig bidragsyter, Armand, til å løfte den gode MI-virksomheten til nye høyder. Gratulerer med både dette og dagen, og med gode ønsker for videre framdrift.

Mvh. Ole G

amason

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Antall liker
    2.453
    Torget vurderinger
    8
    Noen som vet hvordan Amphion 7L vil fungere på Ml23/22 ?
    IMG_20180601_215029.jpg

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.252
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Tror det kan funke veldig bra.. klasse a krefter på relativt lettdrevene høytalere.. kontroll og headroom :)

amason

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Antall liker
    2.453
    Torget vurderinger
    8
    Hva skjer med Ml og bass ? Føler at jeg har en sub koblet til! Nesten for mye av det gode men jobbe litt med plassering og innspilling. Anlegget skal jo opp i 2etg etterhvert...

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Hva skjer med Ml og bass ? Føler at jeg har en sub koblet til! Nesten for mye av det gode men jobbe litt med plassering og innspilling. Anlegget skal jo opp i 2etg etterhvert...
    Det er vel rommet som gjør det, vis du slit med det.
    Jeg har aldri hatt en pre som gir et så godt skyv og trøkk som MI. Men slit ikke med bassen som jeg fikk inntrykk av at du gjør?

amason

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Antall liker
    2.453
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har aldri hatt en pre som gir et så godt skyv og trøkk som MI. Men slit ikke med bassen som jeg fikk inntrykk av at du gjør?
    Neida bare lettere sjokka! Det meste låter bra men et par låter gir litt vel mye. Klipsch strammer seg opp etter et par hundre timer. Ikke gjort noe med plassering ennå. Selv på rimelige Klipsch så hører jeg lyder jeg tidligere ikke har hørt så dette lover godt

Singh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Antall liker
    2.073
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med dagen Armand.

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Neida bare lettere sjokka! Det meste låter bra men et par låter gir litt vel mye. Klipsch strammer seg opp etter et par hundre timer. Ikke gjort noe med plassering ennå. Selv på rimelige Klipsch så hører jeg lyder jeg tidligere ikke har hørt så dette lover godt
    Åja sånn ja.. Hehe
    Samme her. Fikk litt hakeslipp bare av en pre liksom.
    Skitbra rett å slett

M

MusicBear

Gjest
    Ingen tvil, om at forforsterkere som henter ut det dypeste fra de dype oktaver av musikken, og store amper (og helst kl. A drift) og da mye større enn hva man egentlig "trenger" er hovednøkkelen bak god lyd. Dvs før høyttalerentar tak i den vanskelige oppgaven å omgjøre elektriske impulser til lydbølger...

Og alle med små rom, og jeg tenker da egentlig mest på de med små høyttalere - forutsatt at de som konstruksjon er av toppkvalitet - fy f... hvor mye små høyttalere vokser med store amper tilkoblet.

Tidligere irriterte jeg meg over at forforsterkere var dyre - de skal jo "bare" velge inngng og dempe lyden...!
    ...Men jaggu har jeg tatt feil, samtidig om jeg tror det er vanskeligere å lage en riktig god pre enn en amp.

Og at to fyrer oppe i Buskerud, den ene selvlært kjellerprodusent og den andre yrkesskolelærer - byr på ting som tåler konkurranse med det meste man vet om - skulle ikke vært mulig/utrolig imponerende/tralla la tjopla hej :cool:

carisma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Antall liker
    916
    Ja, aldri undervurder hvor mye en pre-amp kan bety for musikken.
    Men se heller ikke bort ifra at en Musical Innovation amp kan være med på å forsterke bassen ytterligere i forhold til andre amper.
    Det er flere grunner til det. En av de tenker jeg at kommer av at de ikke har global negative feedback. Samtidig som at de har plenty strøm. Takket være overdimensjonerte trafoer. Store kondisbanker. Og ditto kraftige transistorer. Alt dette er med på å lage ganske stabile forsterkere med god lyd med bra driv i bassen.

M

MusicBear

Gjest
    Men se heller ikke bort ifra at en Musical Innovation amp kan være med på å forsterke bassen ytterligere i forhold til andre amper.
    Det er flere grunner til det. En av de tenker jeg at kommer av at de ikke har global negative feedback. Samtidig som at de har plenty strøm. Takket være overdimensjonerte trafoer. Store kondisbanker. Og ditto kraftige transistorer. Alt dette er med på å lage ganske stabile forsterkere med god lyd med bra driv i bassen.

Dette med ikke global negative feedback, er ikke det ganske så vanlig blant de beste forsterker konstruksoner på markedet?

carisma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Antall liker
    916

Dette med ikke global negative feedback, er ikke det ganske så vanlig blant de beste forsterker konstruksoner på markedet?
    Et litt lure spørsmål dette. Mi er selvfølgelig ikke alene om dette. Men veldig mange bruker nfb. Eller forskjellige grader av det.
    Det er det sikkert gode grunner til også. Om jeg ikke husker feil så får man bedre måledata på forvrengning om man bruker det. Og en evt strammere bass. Hva som er og foretrekke kommer kanskje til slutt mest an på match.
    Men kanskje også smak?
    Selv føler jeg at no nfb gir mer ekte lyd på akustisk musikk. Det finnes også forsterkere hvor man kan velge dette med bryter.

Men hvorfor spør du Musicbear?

Naturlig

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2015
    Antall liker
    351
    Sted
    Nevlunghavn
    Torget vurderinger
    1

Et litt lure spørsmål dette. Mi er selvfølgelig ikke alene om dette. Men veldig mange bruker nfb. Eller forskjellige grader av det.
    Det er det sikkert gode grunner til også. Om jeg ikke husker feil så får man bedre måledata på forvrengning om man bruker det. Og en evt strammere bass. Hva som er og foretrekke kommer kanskje til slutt mest an på match.
    Men kanskje også smak?
    Selv føler jeg at no nfb gir mer ekte lyd på akustisk musikk. Det finnes også forsterkere hvor man kan velge dette med bryter.

Med eller uten NFB? Min MI22 spiller musikk bedre en noen annen forsterker jeg har hatt i hus. Akustisk musikk og stemmer enten som solo eller i koroppsett er rent og ekte fullt av detaljer. RM kan vel komme med en forklaring her på hvorfor han velger dette?

carisma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Antall liker
    916
    Beskrivelsen din forklarer det hele,gjør det ikke[emoji106]
    Når nfb blir brukt så går vel signalet i en slags "loop" og vil skape en "forskyvning"i signalet.
    Dette kan høres som en "forvrengning".
    Jeg synes også det holder tilbake noe av den viktige klangen eller energien til instrumenter og stemmer.
    Dette er mine ord altså, ikke Roars. Han har forklart dette for meg.
    Nå har jeg ikke sammenlignet mange forsterkere med dette som utgangspunkt. Men hans Mi 18 balansert innehar ihvertfall disse kvalitetene. Så derfor antar jeg at det er riktig.

Men kanskje også smak?

Med eller uten NFB? Min MI22 spiller musikk bedre en noen annen forsterker jeg har hatt i hus. Akustisk musikk og stemmer enten som solo eller i koroppsett er rent og ekte fullt av detaljer. RM kan vel komme med en forklaring her på hvorfor han velger dette?

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.252
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Hvorfor bygge med NFB når man fint klarer å bygge en både hørbar og målbar(for de som liker det) god preamp/amp uten? ;)

Må jo være bedre å løse problemet istede for å bare sende problemet i loop for å kamuflere det? ;)

RM

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    1.503
    Torget vurderinger
    2
    Hele poenget med Musical Innovation ligger i navnet. Et forsøk på å bringe noe nytt til "amplified music".

Det er nå over 20 år siden MI så dagens lys. Før det hadde jeg bl a bygget Audio og Doxa basert forsterkere sammen med Tor Arild Foss, og på lisens fra Øystein Lauvland.

Hvordan vi oppfatter lyd vil oftest være forskjellig fra individ til individ. Det er bl a derfor temperaturen til tider stiger til uante høyder i tråder som f eks kabeldebatter.

Det er tema som jeg ikke kommer til å berøre.

Et av flere kriterier som lå til grunn for MI, var og er, fravær av NFB. Tilbakekobling eller motkobling er teknikker man bruker for å i en kombinasjon av og ville senke forvrengning, senke utgangsimpedans samt kontrollere total forsterkning. Lav forvrengning har aldri vært noen ledestjerne for meg i seg selv. Tidligere kunne man lese nesegruse ovasjoner for single ended rørforsterkere med forvrengning i størrelsesorden mange prosent. Det alene kan tyde på at det er ikke det absolutte forvrengningsnivået som definerer hva vi forbinder med "god lyd", men kanskje heller forvrengningsproduktenens spekter, mao hvordan de ligger i forhold til hverandre. Jeg hadde tilgang til en Audio Analysator fra Panasonic, en VP-7722. Denne hadde mulighet for å separat vise 2-5 harmoniske forvrengningsprodukt. Dette var grunnleggende for å kunne konstruere kretser med de egenskapene jeg søkte. Dette resulterte i produkter som MI 1 tom MI 6. Ved introduksjonen av MI 7 inntrådte et paradigmeskifte. Dette pga Rohde & Schwarz UPV Audio Analysator. Denne hadde i tillegg til vesentlig bedre data på alle områder også mulighet for å vise 2-9 ordens fp. Når man kan få disse presentert som søylediagram gjør det prosessen med å fintrimme en konstruksjon vesentlig lettere. I sin ytterste konsekvens skal nytten av UPV måles i frembringelsen av MI 23,5. En preamp som jeg ikke føler noe spesielt behov for å skryte av selv, men lar heller fornøyde kunder fortelle om. Hvilket ganske mange også allerede har gjort, bl i denne tråden. Jeg kan dog nevne ett monent, den "gain cell" som er utviklet for MI 23,5 er så lineær at forvrengningen ligger og vaker i området -118-120dB. Uten NFB. For å sette dette tallet i et annet perspektiv betyr -120dB 1/1000000dels forvrengning. Litt av årsaken til at jeg syns lav forvrengning her er viktig er vissheten om at hvis signalet allerede i starten er feil, kan ikke all verdens smarte løsninger senere rette opp denne feilen.

Så til punktet om NFB. I mine ører fører bruken av dette til hva på godt norsk kan kalles "timesmearing". Man tar en liten del av utgangssignalet og fører det tilbake til inngangen, men i motsatt fase. Da oppnår vi at forvrengningen kan senkes markant samtidig som kretsens totale forsterkningen lett kan defineres. Samtidig senkes utgangsimpedansen med et forholdstall omtrent likt med den totale NFB i dB. Til sakens kjerne, bassgjengivelse med og uten NFB. Uten NFB er utgangsimpedansen definert som den halve sum av impedansen fra + og - rail. Dette inkluderer også motstand i kabler og utgangsterminaler etc. Dempningsfaktor er definert ved relasjonen mellom utgangsimpedans og høyttalerimpedans. Igjen finnes det mange oppfatninger om hvor "stort" dette tallet bør/må være for god basskontroll. Rørforsterkere har som regel utgangstrafoer med mange tørn kobbertråd. Dette gir lav df. Veldig høy df blir ofte fremhevet som ganglig for å oppnå ordentlig "smell" i bassområdet. I mine ører fører dette ofte til overdemping av signalet. Det demonstreres best ved å lytte på de dypeste, eller laveste, strengene på kontrabass samt slag på stortromme. Begge skal ha en viss tid før signalet "dør ut". Kall det gjerne utklingningstid. Det parameteret er veldig viktig for meg. Jeg opplever NFB som en effektiv "killer" av dette. Et annet moment er at ved å benytte NFB genererer man mange nye esoteriske forvrengningskonstellasjoner, samt øking av ulike ordens fp. En av de potensielle bakdelene med NFB blir derfor muligheten for svampete eller lite definert bassgjengivelse, spesielt i sammenheng med lav høyttalerimpedans. Jeg har generelt løst dette med å bruke flere transistorer i parallell. På den måten senkes trinnets utgangsimpedans og en akseptabel df gjenopprettes. Baksiden her er større print, flere utgangstransistorer, større krav til drivertrinn etc etc, mao en vesentlig økning av forsterkerens selvkost på. Det kan jeg leve godt med.

Forhåpentligvis er dere mindre forvirret etter å ha lest dette.

Addendum:
    Et moment jeg hoppet over, som også har VELDIG stor innflytelse på bassgjengivelsen, er fasegangen i det laveste frekvensområdet. På tidligere konstruksjoner benyttet jeg inngangskondensator. Dette for å hindre DC i å komme inn i forsterkeren. De komponentene jeg brukte var alle av høy kvalitet, men de førte til markant fasedrei i bassområdet. Jeg kunne selvsagt benyttet en servoløsning, men årsaken til at jeg ikke gjorde det er at de aller fleste servoer er hørbare. Det var først med introduksjonen av MI 11 at jeg klarte å utvikle en servo som ligger langt unna signalveien, og i praksis ikke modulerer signalet hørbart. Det førte til en markant forbedret bass, noe som flere eiere av MI 22 og MI 23 har bemerket. Timing, romfølelse og oppløsning blir mye bedre. Uten bruk av NFB.

RMalmin

Sist redigert:

RM

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    1.503
    Torget vurderinger
    2
    Jeg hadde et lite innlegg 17 Mai. Det var todelt, hvor den siste biten var personlig. Mange tok poenget, men sikkert ikke alle så jeg vil benytte anledningen nå som mitt forfattergen spirer aldri så lite.

Det har vært skrevet flere spaltemeter med kommentarer vedrørende manglende / utsatte leveringer av MI produkter. Samt reparasjoner og modder. Her er årsaken.
    For litt over tre år siden mistet jeg min kjæreste etter et over fem år langt forhold. Rett etterpå bestemte min mor seg for å selge familiegården hjemme. Jeg er riktignok eldst i søskenflokken, men de som har sett hagen min har ganske sikkert forstått at elektronikk står mitt hjerte nærmere enn klipping av plen. Hvis noen maser sier jeg at jeg har en naturhage. Det bruker å stoppe de fleste kommentarer. Gården har vært i familiens eie i over 450 år, så hennes avgjørelse kom som et sjokk på meg. Jeg har riktignok fagbrev som omsorgsarbeider, men livet mitt ble snudd fullstendig på hodet, og det meste har haltet siden. Blodtrykk og hjertefrekvens skjøt i taket og måtte medisineres kraftig. Mitt vanlige telefon har vært avslått i over et år nå. Jeg orket stort sett ikke å forholde meg til omverdenen. Det er mye mer, men jeg skal ikke plage dere med alle detaljer.

Imidlertid blir ingenting bedre av å ha et teppe over huet, så fom i morgen vil min gamle telefon være aktiv. Det MI banneret som rullerer øverst på siden vil bli oppdatert med telefonnummer ila kvelden. Jeg ligger langt etter med mange bestillinger, så det tar nok flere måneder å komme ajour med alt. Det er fint om dere ikke alle ringer på en gang, men gjerne tar det litt etter litt. Jeg skal etter beste evne svare på telefon og mail, samt gjøre klar produkter. Benytt gjerne SMS eller mail.

Jeg vil beklage manglende reaksjon tidligere, samt rette en stor takk til alle de som tålmodig, måned etter måned, har ventet på sine produkter. De kommer.
    Insha`Allah.

RMalmin

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    72.749
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Har ikke selv hatt MI produkter, men har jo registrert en del misnøye med manglende oppfølging. Full respekt for at du går ut på denne måten, Roar! Lykke til fremover! :)

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Veldig bra.
    Kjempe med det første innlegget også hvordan det virker og hva du tenker. Lærerikt

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.272
    Torget vurderinger
    1
    Veldig bra! Hadde mora mi solgt en slektsgård som hadde vært i familiens eie i flere hundre år hadde jeg endt opp med å bli sperra inne på lukket avdeling!

Sist redigert:

olisn

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    703
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    5
    Det var to gode og ett etterlengtet innlegg på rappen,godt å lese, Roar. Håper det blir roligere tider framover. Keep up the good work.

Mvh. Ole G

Sist redigert:

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.252
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Jeg hadde et lite innlegg 17 Mai. Det var todelt, hvor den siste biten var personlig. Mange tok poenget, men sikkert ikke alle så jeg vil benytte anledningen nå som mitt forfattergen spirer aldri så lite.

Det har vært skrevet flere spaltemeter med kommentarer vedrørende manglende / utsatte leveringer av MI produkter. Samt reparasjoner og modder. Her er årsaken.
    For litt over tre år siden mistet jeg min kjæreste etter et over fem år langt forhold. Rett etterpå bestemte min mor seg for å selge familiegården hjemme. Jeg er riktignok eldst i søskenflokken, men de som har sett hagen min har ganske sikkert forstått at elektronikk står mitt hjerte nærmere enn klipping av plen. Hvis noen maser sier jeg at jeg har en naturhage. Det bruker å stoppe de fleste kommentarer. Gården har vært i familiens eie i over 450 år, så hennes avgjørelse kom som et sjokk på meg. Jeg har riktignok fagbrev som omsorgsarbeider, men livet mitt ble snudd fullstendig på hodet, og det meste har haltet siden. Blodtrykk og hjertefrekvens skjøt i taket og måtte medisineres kraftig. Mitt vanlige telefon har vært avslått i over et år nå. Jeg orket stort sett ikke å forholde meg til omverdenen. Det er mye mer, men jeg skal ikke plage dere med alle detaljer.

Imidlertid blir ingenting bedre av å ha et teppe over huet, så fom i morgen vil min gamle telefon være aktiv. Det MI banneret som rullerer øverst på siden vil bli oppdatert med telefonnummer ila kvelden. Jeg ligger langt etter med mange bestillinger, så det tar nok flere måneder å komme ajour med alt. Det er fint om dere ikke alle ringer på en gang, men gjerne tar det litt etter litt. Jeg skal etter beste evne svare på telefon og mail, samt gjøre klar produkter. Benytt gjerne SMS eller mail.

Jeg vil beklage manglende reaksjon tidligere, samt rette en stor takk til alle de som tålmodig, måned etter måned, har ventet på sine produkter. De kommer.
    Insha`Allah.

RMalmin
    Du får sende moe nordover så svinger jeg loddebolten :)

carisma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Antall liker
    916
    Kjempefint og godt skrevet innlegg Roar. Setter virkelig pris på at du går inn og forklarer dette så godt som du gjør her.
    Og jeg er enig i at det låter bedre uten nfb. Jeg er også spent på hvordan klasse A vil låte kontra Mi 18.

Når det gjelder ditt litt mer personlige innlegg her så må jeg si at det gjør ett sterkt inntrykk (positivt). Det gjør det også lettere å forstå deg. For oss som venter og har ventet lenge så er det innimellom vanskelig å takle de mange utsettelsene. Og også lett å glemme at livet kan være komplisert for en stakkar .
    En vis man sa man må klatre for å komme oppover i livet. Hvis man da har klatret det meste av livet så ønsker jeg deg en lang slak nedoverbakke fra nå. (Må ikke forveksles med nedenom og hjem)
    Hele poenget med Musical Innovation ligger i navnet. Et forsøk på å bringe noe nytt til "amplified music".

Det er nå over 20 år siden MI så dagens lys. Før det hadde jeg bl a bygget Audio og Doxa basert forsterkere sammen med Tor Arild Foss, og på lisens fra Øystein Lauvland.

Hvordan vi oppfatter lyd vil oftest være forskjellig fra individ til individ. Det er bl a derfor temperaturen til tider stiger til uante høyder i tråder som f eks kabeldebatter.

Det er tema som jeg ikke kommer til å berøre.

Et av flere kriterier som lå til grunn for MI, var og er, fravær av NFB. Tilbakekobling eller motkobling er teknikker man bruker for å i en kombinasjon av og ville senke forvrengning, senke utgangsimpedans samt kontrollere total forsterkning. Lav forvrengning har aldri vært noen ledestjerne for meg i seg selv. Tidligere kunne man lese nesegruse ovasjoner for single ended rørforsterkere med forvrengning i størrelsesorden mange prosent. Det alene kan tyde på at det er ikke det absolutte forvrengningsnivået som definerer hva vi forbinder med "god lyd", men kanskje heller forvrengningsproduktenens spekter, mao hvordan de ligger i forhold til hverandre. Jeg hadde tilgang til en Audio Analysator fra Panasonic, en VP-7722. Denne hadde mulighet for å separat vise 2-5 harmoniske forvrengningsprodukt. Dette var grunnleggende for å kunne konstruere kretser med de egenskapene jeg søkte. Dette resulterte i produkter som MI 1 tom MI 6. Ved introduksjonen av MI 7 inntrådte et paradigmeskifte. Dette pga Rohde & Schwarz UPV Audio Analysator. Denne hadde i tillegg til vesentlig bedre data på alle områder også mulighet for å vise 2-9 ordens fp. Når man kan få disse presentert som søylediagram gjør det prosessen med å fintrimme en konstruksjon vesentlig lettere. I sin ytterste konsekvens skal nytten av UPV måles i frembringelsen av MI 23,5. En preamp som jeg ikke føler noe spesielt behov for å skryte av selv, men lar heller fornøyde kunder fortelle om. Hvilket ganske mange også allerede har gjort, bl i denne tråden. Jeg kan dog nevne ett monent, den "gain cell" som er utviklet for MI 23,5 er så lineær at forvrengningen ligger og vaker i området -118-120dB. Uten NFB. For å sette dette tallet i et annet perspektiv betyr -120dB 1/1000000dels forvrengning. Litt av årsaken til at jeg syns lav forvrengning her er viktig er vissheten om at hvis signalet allerede i starten er feil, kan ikke all verdens smarte løsninger senere rette opp denne feilen.

Så til punktet om NFB. I mine ører fører bruken av dette til hva på godt norsk kan kalles "timesmearing". Man tar en liten del av utgangssignalet og fører det tilbake til inngangen, men i motsatt fase. Da oppnår vi at forvrengningen kan senkes markant samtidig som kretsens totale forsterkningen lett kan defineres. Samtidig senkes utgangsimpedansen med et forholdstall omtrent likt med den totale NFB i dB. Til sakens kjerne, bassgjengivelse med og uten NFB. Uten NFB er utgangsimpedansen definert som den halve sum av impedansen fra + og - rail. Dette inkluderer også motstand i kabler og utgangsterminaler etc. Dempningsfaktor er definert ved relasjonen mellom utgangsimpedans og høyttalerimpedans. Igjen finnes det mange oppfatninger om hvor "stort" dette tallet bør/må være for god basskontroll. Rørforsterkere har som regel utgangstrafoer med mange tørn kobbertråd. Dette gir lav df. Veldig høy df blir ofte fremhevet som ganglig for å oppnå ordentlig "smell" i bassområdet. I mine ører fører dette ofte til overdemping av signalet. Det demonstreres best ved å lytte på de dypeste, eller laveste, strengene på kontrabass samt slag på stortromme. Begge skal ha en viss tid før signalet "dør ut". Kall det gjerne utklingningstid. Det parameteret er veldig viktig for meg. Jeg opplever NFB som en effektiv "killer" av dette. Et annet moment er at ved å benytte NFB genererer man mange nye esoteriske forvrengningskonstellasjoner, samt øking av ulike ordens fp. En av de potensielle bakdelene med NFB blir derfor muligheten for svampete eller lite definert bassgjengivelse, spesielt i sammenheng med lav høyttalerimpedans. Jeg har generelt løst dette med å bruke flere transistorer i parallell. På den måten senkes trinnets utgangsimpedans og en akseptabel df gjenopprettes. Baksiden her er større print, flere utgangstransistorer, større krav til drivertrinn etc etc, mao en vesentlig økning av forsterkerens selvkost på. Det kan jeg leve godt med.

Forhåpentligvis er dere mindre forvirret etter å ha lest dette.

Addendum:
    Et moment jeg hoppet over, som også har VELDIG stor innflytelse på bassgjengivelsen, er fasegangen i det laveste frekvensområdet. På tidligere konstruksjoner benyttet jeg inngangskondensator. Dette for å hindre DC i å komme inn i forsterkeren. De komponentene jeg brukte var alle av høy kvalitet, men de førte til markant fasedrei i bassområdet. Jeg kunne selvsagt benyttet en servoløsning, men årsaken til at jeg ikke gjorde det er at de aller fleste servoer er hørbare. Det var først med introduksjonen av MI 11 at jeg klarte å utvikle en servo som ligger langt unna signalveien, og i praksis ikke modulerer signalet hørbart. Det førte til en markant forbedret bass, noe som flere eiere av MI 22 og MI 23 har bemerket. Timing, romfølelse og oppløsning blir mye bedre. Uten bruk av NFB.

RMalmin

M

MusicBear

Gjest
    Dear Mr. R. Malmin, håper du selv ikke har levd på denne slektsgården alle disse 450 årene, av hensyn til videreutvikling av MI ;)

Fra spøk til transistor; RESPEKT for at du deler dette overfor så mange, både overfor de av oss du kjenner og de som kun er en ukjent IP-adresse på dette nettsted. Har selv stått i kjelleren din, sett deg peke på forsterkere stående i hylla aldeles ferdig reparert, mens kunden mangler penger og samtidig slakter deg her på forumet. Så disse sakene har to sider, flere av dem.

Uansett; du hevder nå at "alle får" - respekt for din åpenhet og vilje til å rydde opp! Jeg mener ikke da nødvendigvis i rot på ditt eget hus, men det faktum at den positive gutten i deg som hele tiden vil hjelpe folk og dermed et velment "ja" enten man har for mye og gjøre eller ikke, og enten det gjelder reparasjoner, modifseringer eller iver etter å levere fra deg apparaturer som spiller seg oppover på rangstigen innen for hi-fi bransjen. Ja, så er ordet i "ja det ordner jeg" noe jeg selv har brukt et tiår på å bremse meg ned før jeg sier det, i min egen daglige jobb.

Bli nå ikke høy på pæra Mr. Music Innovation, eksempelvis fosrsøke å gå over bekken hjemme hos deg uten å bruke brua, når jeg innrømmer telefonsamtalen til min bedre halvdel straks jeg kjørte fra deg første gang... ...Inneholdt ord som "bauta av en personlighet" "han formelig oste av egenskaper jeg ser hos folk hvert 2. tiår" for å ta et par eksempler jeg fortsatt husker.

Kind regards Bjørn

montesi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Antall liker
    969
    Torget vurderinger
    7
    Jeg heier på ampene til Puristen, og at de på en eller annen måte blir ferdigstilt i 2018, slik at hans tilårskomne MSB-blokker får seg to tette og en badehette av MI! :)

gs

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    96
    Torget vurderinger
    4
    Flott at du tar deg tid til å delta litt her Roar.
    Stå på, du byr på kjempeprodukter.
    Koser meg fortsatt med MI17 mono og spiller masse musikk.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn