Musical Innovation

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Salty Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    1.966
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    RoDa har av diverse grunner dessverre bestemt seg for å forlate HFS. :( :( :(
    Jeg håper at dette er midlertidig, og at han etter en tenkepause kommer tilbake til forumet.
    Sentralen trenger sånne om RoDa!

Han har i en periode hatt superkomboen MI 12 (preamp) og MI 10.1 SE (25W klasses A effekt) på hjemlån.
    Han kom aldri så langt som til en omtale her på HFS, men han har gitt meg tillatelse til å legge ut de mange
    bildene som han tok av forsterkerne. Bildene er virkelig flotte, imo! :D

Han har også gitt beskjed om at maxtor fritt kan plukke bilder herfra, til bruk i maxtors utmerkete MI-sider.

Det er ganske mange bilder, og jeg begynner med effektforsterkeren MI 10.1 SE:

Vedlegg

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    SaltyDog skrev:
    RoDa har av diverse grunner dessverre bestemt seg for å forlate HFS.
    Siden han ikke har slette profilen sin så kan man vel anta at det er en tenkepause 8)

Og flotte bilder :)

/jan

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    har mer eller mindre bestemt meg for å undersøke muligheten for å låne en MI effekt asap, må bare finne ut om hvorvidt dette er ett steg i riktig retning i mitt oppsett 2x25 watt er vel den jeg håper på å få lånt

Salty Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    1.966
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    jokris skrev:
    har mer eller mindre bestemt meg for å undersøke muligheten for å låne en MI effekt asap, må bare finne ut om hvorvidt dette er ett steg i riktig retning i mitt oppsett 2x25 watt er vel den jeg håper på å få lånt
    Ingen dum beslutning, jokris! ;D

Og kanskje den flotte EAR rørpreampen din og klasse A effekten MI 10.1 SE er en "Match Made in Heaven"... ;)

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.388
    Torget vurderinger
    1
    RoDa kommer nok tilbake, en dag. Jeg er ikke bekymret. Det hender ofte at man trenger litt ferie. ;)

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    SaltyDog skrev:
    jokris skrev:

Og kanskje den flotte EAR rørpreampen din og klasse A effekten MI 10.1 SE er en "Match Made in Heaven"... ;)
    gjennstår bare å finne ut, enkellte anbefaler vel å bruke god rørpre på MI og det føler jeg absolutt EaR er ;D

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.886
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    jokris skrev:
    SaltyDog skrev:
    jokris skrev:

gjennstår bare å finne ut, enkellte anbefaler vel å bruke god rørpre på MI og det føler jeg absolutt EaR er ;D
    Kan ikke annet enn og anbefales! God rørpre på MI effekt er en aldri så liten skult hemmlighet ;)

mvh
    lassemann

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.388
    Torget vurderinger
    1
    Printene mine er ferdige. Sendes Mandag!!!! ;D ;D ;D ;D ;D

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    jokris skrev:
    SaltyDog skrev:
    jokris skrev:

Den pre'n henger med, langt oppover på stigen, tro meg ;)

Brukte min fattslige M2 på den lille kl.a mi ampen, har hørt værre :)

/jan

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    JanR skrev:
    jokris skrev:
    SaltyDog skrev:
    jokris skrev:

/jan
    cool, da skal jeg begynne med å forhøre meg om lån over helgen ;D

Salty Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    1.966
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    bjornh skrev:
    Printene mine er ferdige. Sendes Mandag!!!! ;D ;D ;D ;D ;D
    Du kan glede deg, bjornh! ;D

Husk å dokumentere overgangen fra MI 10.1 til MI 10.1 SE.
    ...og å beskrive hvordan du opplever overgangen lydmessig.

Salty

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.388
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skal ta litt bilder ja. ;D

Salty Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    1.966
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    jokris skrev:
    JanR skrev:
    jokris skrev:
    SaltyDog skrev:
    jokris skrev:

/jan
    cool, da skal jeg begynne med å forhøre meg om lån over helgen ;D
    Dette blir det spennende å følge med på... :)

Maxtor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Fantastiske bilder av MI 10.1 SE og MI 12!

Synes det gir en ekstrem tilfredsstillelse å se på innmaten i guru Malmin sine kreasjoner. I en tidsalder hvor mye lydutstyr lages på samlebånd er det godt å se utstyr laget med omtanke og basert på skikkelig håndtverk

Selv fortsetter jeg å nyte min MI 7 som vitner om utrolig håndtverk og som av den grunn kvitterer med å være en musikkformidler uten sidestykke. I samtale med guru Malmin har jeg blitt forespeilet muligheten for å bygge om MI 7'en til en MI 10.1 SE. Når jeg ser omtalene av MI 10.1 SE frister dette veldig samtidig som jeg synes det er litt synd å skulle la MI 7'en avgå med døden.

Men jeg regner med at det med tid og stund blir en konvertering til MI 10.1 SE på meg også, jeg må bare avvente til audio-fondet mitt på nytt er litt mer bærekraftig. Heldigvis på en måte - da kan jeg nyte MI 7'en til fulle frem til det blir aktuelt.............Så tar jeg en vurdering av det da.

I mellomtiden er det et par andre spennende ting på lydfronten som er på vei, men dette kommer jeg tilbake til når det er litt mer håndfast ;D

Riktig god søndag til dere alle!

Stianbje

Medlem
    Ble medlem
    02.06.2011
    Antall liker
    0
    Jeg er på jakt etter nytt effektrinn i 20 000 kronersklassen...

Jeg kunne gjerne tenkt meg en tung solid sak som oser varme og gløder litt ;)

gjerne en 10W klasse A sak og ble nærmest fra meg av lykke når jeg såg MI10...! den skal jeg ha!...

Men den er ikke balansert...Er det noen av MI`ene som er balanserte?

Stian

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.388
    Torget vurderinger
    1
    Ting kan alltids ordnes. Pr. i dag er det MI 10.1 som er 25W Kl. A -som kan og trolig bør ;D oppgraderes umiddelbart til "SE". Jeg har kjørt masse balansert før og trodde en gang at det var viktig, men jeg har forlatt den tankegangen pr. i dag.

Salty Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    1.966
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Stianbje skrev:
    Jeg er på jakt etter nytt effektrinn i 20 000 kronersklassen...

Jeg kunne gjerne tenkt meg en tung solid sak som oser varme og gløder litt ;)

gjerne en 10W klasse A sak og ble nærmest fra meg av lykke når jeg såg MI10...! den skal jeg ha!...

Men den er ikke balansert...Er det noen av MI`ene som er balanserte?

Stian
    Nytt effekttrinn i 20.000 kronersklassen...?
    Da er det MI 10.1 SE du skal ha, Stian! Her får du 25 strømsterke klasse A watt, som spiller forrykende.

Akkurat som bjornh, så har jeg også en balansert fortid. Men da jeg oppdaget MI, firet jeg på prinsippene.
    Jeg har nå kjørt ubalansert i to år, og kan ikke si at jeg savner noe. Kanskje bortsett fra de robuste XLR-kontaktene da...

Et av hovedtrekkene i Roar Malmins utviklingsfilosofi er (etter min oppfatning) "enkle", diskrete kretsløsninger,
    basert på komponenter i referanseklassen. Og dette danner grunnlaget for det meste av hans forsterkere.

Det må likevel sies at RM også har balanserte forsterkere å tilby. Enten på tegnebrettet, eller som SE-varianter.
    Arild her på sentralen har en balansert SE-versjon av preampen MI 12, og par brokoblete MI 9 SE balanserte monoblokker. Jeg vet ikke om disse er fullbalanserte fra inngang til utgang.

Jeg har hørt at det vil komme en fullbalansert preamp MI 13, og et fullbalansert MI effekttrinn (muligens monoblokker).
    Men her snakker vi nok ikke om 20K lenger...

Salty

arild

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Antall liker
    678
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    8
    Heisann!

Må berre korrigere Salty sitt innlegg litt.

Min MI 12 (pre), er ein MI 11 med balanserte utgangar, og ikkje ein balansert utgave av "MI 12". Det ser ein på Kimber AGSS-kabling frå print til potmeter og inngangsvelger, kvaliteten på phono-kontaktane, og diverse komponentar inni.

Det ubalanserte signalet blir gjort om til balansert i samband med utgangen. I følge RM så er denne "balanseringa" av signalet gjordt i ein prosess som han kallar "Autobalanserïng", som skal være ulik dei vanlige og billige løysingane i bransjen.

Den ubalanserte "MI 12", som ein del har kjøpt seg, er altså teknisk sett ein MI 11 med rimeligare internkabling, rimeligare phono-kontaktar, og nokre andre rimeligare komponentar på printet. Bjørnh har vel identifisert ein ørliten lydmessig fordel til MI 11.

Vidare er min MI ?? (RM har ikkje gitt den navn) ein balansert stereoforsterker med 4 MI 9-print, to i kvar kanal, og har derfor balanserte inngangar. Alt er samla i ein "boks", så derfor kaller eg det for stereoforsterker.

Det fins også ein kar her i "menigheita" som har ein variant med balanserte MI 9 monoblokker. I monoblokkene er det to MI 9-print i kvar boks, og blokkene må derfor drivast balansert, som med min forsterker.

MI 10-monoblokker trur eg også fins.

Slik eg forstår det, så er alle balansert MI-effektforsterkarar fullbalansert, dvs med dobbelt opp av print og komponentar i forhold til sine ubalanserte brødre.

RM har også laga ein MI 13 - ein fullbalansert pre. Eg trur det eksisterer ein av disse så langt.

Eg forstår godt at det ikkje er lett å følge med i den kontinuerelige produktutviklinga til RM. Kan være litt vanskelig å få nummeringa til å holde tritt med dei stadig forfina produkta. Heldigvis så er det rimelig å oppgradere, og RM er alltid servicevennlig! :)

Så til Stianbj, så er det å seie at dersom du har spesielle ønsker om balansert drift, så lagar nok RM det du måtte ønske og behøve i så måte. Utfordringa blir vel budsjettet på kr 20 000.-. MI 10 monoblokker blir vel det nærmaste ein kjem om ein MÅ ha balansert drift, men kva RM vil ha for noko slikt må du nesten spørre han om.

Men eg trur at MI 10.1 SE vil kunne gjere susen! Og kjøper du ein til, så kan du jo få dei ombygd til balanserte monoblokker... ;)

Mvh

Arild

Stianbje

Medlem
    Ble medlem
    02.06.2011
    Antall liker
    0
    Da ser det ut til at jeg får en demo av MI10.1 SE i posten...

Gleder meg, har lest en del av postene i denne tråden og er spent.. Klasse A hadde vært kult..

Liker også at de er bygget en og en og helt spesifikt for akkurat mitt behov (kun på-knapp, niks annet )

Kjøper jeg kan jeg få med XLR kontakt med den ene fasen til en motstand..Så ser det hvertfall balansert ut :)

Stian

Salty Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    1.966
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Takk for utfyllende opplysninger og korrigeringer, Arild! ;D
    Og jeg vil skrive under på at det ikke er lett å få oversikt over hele MI-katalogen...

For nye lesarar kan det opplyses at Arild sannsynligvis er det medlemmet i menigheten med lengst MI fartstid.
    Han ble "MalminIfisert" alllerede i 1995/96!

arild skrev:
    Takk!

Når det gjeld MI, så er eg vel faktisk ein av dei første "medlemmane". Har inntil eg hadde besøk av Tor (med hammeren) i stova, hatt MI 1 og 2, dvs prototypane til disse. Preen har hatt fleire besøk av Tor, så den har hatt MI 6 og 11 innmat. 11'en overlevde faktisk Tor, men eg "måtte" ha MI12 til den nye effekten... Eg finn ikkje kvitteringane nett no, men eg vart "MalminIfisert" alt i 95/96.. :)

Arild

Salty Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    1.966
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Stianbje skrev:

Gleder meg, har lest en del av postene i denne tråden og er spent.. Klasse A hadde vært kult..

Liker også at de er bygget en og en og helt spesifikt for akkurat mitt behov (kun på-knapp, niks annet )

Kjøper jeg kan jeg få med XLR kontakt med den ene fasen til en motstand..Så ser det hvertfall balansert ut :)

Stian
    Flott, Stian! ;D

Du er en handlingens mann.

Jeg tror (er nesten helt sikker på det) at du kommer til å bli fornøyd med MI 10.1 SE!

Salty

Maxtor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Stianbje skrev:

Stian

Lykke til med utprøvingen av MI 10.1 SE, Stian.

Kan ikke si annet enn at jeg er grønn av MIsunnelse ;D

Mvh.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.388
    Torget vurderinger
    1
    SaltyDog skrev:
    Små og store MI begivenheter må jo markeres...! ;)
    ;D

Se her, her er en pakke til meg:

Hva er innholdet mon tro?

Modulene til MI 10.1 er sendt av gårde med posten. Finally, the "MI 10.1 SE" is at hand..! :D

Vedlegg

Salty Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    1.966
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Ah, "Drop-in Replacement Modules"! ;D

Flott, bjornh. Nå får du hanke inn Stereofix og få dem på plass.

MI 10.1 SE er like rundt hjørnet...

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.388
    Torget vurderinger
    1
    Stereofix, hvor er du..?

Kanskje han er hjemme å ruser seg på den nye Rega DAC'en sin..? ;D

Petre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Antall liker
    1.326
    Sted
    Siggerud
    Torget vurderinger
    1
    SaltyDog skrev:

Er det så enkelt at selv jeg kunne klare å montere de i MI9?

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    Da har jeg snakket med RM og avtallt å prøve en MI 10.1 SE her i oppsettet, kan ikke si annet enn at jeg gleder meg stort

Salty Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    1.966
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    .retteP skrev:
    SaltyDog skrev:

Er det så enkelt at selv jeg kunne klare å montere de i MI9?
    Oppgradering til MI 10.1 SE består av et såkalt "Drop-in Replacement Kit" i strømforsyningen, der antall kondensatorer i kondensatorbanken dobles, fra 4 til 8. Dette burde det være mulig å gjøre selv, med en viss DIY-ferdighet.

Oppgraderingen til MI 9 SE er helt annerledes. Den består i å bytte ut visse kretsløsninger på hovedkortene med løsninger fra MI 10.1, for å få bedre mellomtone og diskant. Her finnes ikke noe "Replacement Kit", og jeg tror nok at Roar vil gjøre det selv. Men du kan jo høre med ham! Her er noen innmatbilder av en oppgradert MI 9 SE:

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,25107.msg1280994.html#msg1280994

SaltyDog skrev:
    Destiny skrev:
    SaltyDog skrev:
    Jeg har nettopp kommet tilbake fra verkstedet til RM, denne gang med en nyoppgradert MI 9 SE!! ;D

Jeg kommer nok ikke til å koble den opp med en gang. Nå er det MI 10.1 SE som sitter i førersetet,
    og den spiller forrykende!

Men jeg kommer nok til å skru av topplokket og ta noen nærbilder.
    Jeg var ikke tilstede under selve oppgraderingen, men jeg tipper at forandringene er synlige.

Salty
    Du er en råtass Salty ;D

Destiny.. :)
    Her er noen innmatsbilder av MI 9 SE, etter oppgradering til SE utgave.
    Roar har lagt inn nye kretsløsninger fra MI 10.1, som skal sørge for at Ni'ern får like bra mellomtone og diskant som Ti'ern... ;D
    Jeg har ikke koblet den opp ennå, så MI 10.1 SE skal fortsatt sørge for godlyden i lytterommet. Og den spiller forrykende, imo.

Jeg har heldigvis ikke merket de samme problemene som Destiny merket under innspilling av MI 10.1 SE.
    Årsaken er nok at min MI 10.1 var godt innspilt FØR oppgraderingen til SE utgave, der PSU fikk 4 kondensatorer i tillegg.

MI 9 SE:

Her er et av hovedkortene til MI 9 SE, med nye kretsløsninger fra MI 10.1:

Vedlegg

Salty Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    1.966
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    jokris skrev:
    Da har jeg snakket med RM og avtallt å prøve en MI 10.1 SE her i oppsettet, kan ikke si annet enn at jeg gleder meg stort
    Bra, jokris!
    Gleder meg til å høre resultatet her.
    Spennende med en god rør preamp foran et godt MI klasse A transistortrinn.

SaltyDog skrev:
    jokris skrev:

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    SaltyDog skrev:
    jokris skrev:
    Bra, jokris!
    Gleder meg til å høre resultatet her.
    Spennende med en god rør preamp foran et godt MI klasse A transistortrinn.

SaltyDog skrev:
    jokris skrev:

jeg har den kriblende godfølelsen i magen som tyder på at jeg virkelig gleder meg her , og jeg tror dette kan være
    en veldig god match, MI9.1 SE frister også, men jeg får vel ett godt innblikk med 10.1 SE i første omgang

Destiny

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Antall liker
    355
    Torget vurderinger
    1
    jokris skrev:
    Den MÅ ha 100 timer før endelig evaluering! VIKTIG!

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    Destiny skrev:
    jokris skrev:
    Den MÅ ha 100 timer før endelig evaluering! VIKTIG!

det skal den få, vær trygg, har ikke avtallt lengden på "lånet", men trenger noe tid for å bli kjent med lyden også, gleder meg som sagt stooooooort ;D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn