Plutselighet og krystallklart kildevann.
Ja hva skal man si; fikk hentet en MI 10.1 borte hos Ranger. At den kun er på 25W tror jeg ikke på. Den er minst på 50W.....
Førsteinntrykket er ubetinget positivt. Allerede etter noen minutter hører jeg at denne forsterkeren kan sine ting. Det mest iørefallende for meg er dens krispie og krystallklare gjengivelse i toppen. Dessuten er den en kvikkas! Den styrer mine 12" ere på en overbevisende måte. Den er dynamisk i hele registeret noe jeg vurderer som avgjørende i mine preferanser. Den mister faktisk heller ikke pusten når den får 12" erne å jobbe med selv med relativt høyt lydtrykk. Ikke tegn til pusteproblemer. Derav min følelse at forsterkeren kanskje leverer 25W ren kl.A, men er designet sånn at den leverer "resten" i AB - 50-60W før den gir seg. En subjektiv vurdering, men det kunne vært moro å fått bekreftet effekt ved 8ohm og 1% klipping. Nok om det.
Ikke et knepp i høyttalerne ved påslag. Den henger en stund med lyden på etter avslag, noe som får meg til å tenke at den kanskje ikke er helt kl.A....?
I forhold til mine egne forsterkere så er den - irriterende god! ;D
Den har som sagt en overtonestruktur som får meg til å tenke på 300B (!). Dessuten har den en "sort-het" som er veldig tydelig! Det er også et kvalitetstegn. Bassen er like plutselig som resten av frekvensbåndet. Mellomtonen er åpen og veldig 3D, akkurat som jeg liker! Men - ja det er et men...
Mellomtonen er ikke så nærværende som jeg er vant til. Alt annet enn det er bedre enn mine forsterkere, men kontakten med musikerne er litt fjern..... og en liten ting til; den er litt, ørlite spiss i mine høyttalere. Det kan selvsagt være høyttalerne - horndiskant! Superdetaljert og luftig, men ørlite spiss. Kanskje noe som blir bedre ved at forsterkeren får stå på noen timer.
Det er skjelden en ny hifi-komponent passer inn direkte og høyner lyttergleden helt sånn uten videre og uten andre tilpasninger. Det gjør denne forsterkeren! Den minner også om Elektrokompaniets gamle sagnomsuste 25watter - krispi, stor, åpen, kvikk og sort!
I løpet av uken kommer min subjektive test i grundigere utførelse. Alt dette er bare førsteinntrykk - men HVILKET førsteinntrykk!!