Musical Innovation

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.872
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Lagga skrev:
    SaltyDog skrev:
    Rothwell 10dB RCA dempeplugger. Kanskje disse kommer til nytte under forsøket...?
    Tviler på at du vil trenge dem, en evt forskjell er neppe så mye som 10db. Biamper selv, uten ekstern deling.
    Fungerer det, og du vil ha det slik, justerer Roar lett forsterkerne, slik at de gir lik gain ut.

    / Morten
    Takk for tips, Lagga! :D
    Du er jo en bi-amper selv, så dine råd bør en lytte til.

    Noen justering av gain i forsterkerne blir ikke aktuelt, da jeg vil gjøre dette biamp-forsøket fordi jeg akkurat nå har en effektforsterker "til overs". Og det må vente noen dager til; venstrearmen er ikke helt med ennå, etter et armbrudd for to uker siden.

    Salty
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.238
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    eddie1 skrev:
    Hei testet litt MI på Palladium P17b her nå og det låter bra men er oppe på kl 03 på volumet uten at det blir spesielt høyt så det virker som at det blir for lite krefter! ::)
    Volumkontrollens posisjon har ingenting med krefter å gjøre, men med forsterkning ("gain"). RM kan kanskje justere gain både i mosfet og en evt. MI forforsterker?
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.077
    Antall liker
    8.566
    Torget vurderinger
    1
    Dazed skrev:
    eddie1 skrev:
    Hei testet litt MI på Palladium P17b her nå og det låter bra men er oppe på kl 03 på volumet uten at det blir spesielt høyt så det virker som at det blir for lite krefter! ::)
    Volumkontrollens posisjon har ingenting med krefter å gjøre, men med forsterkning ("gain"). RM kan kanskje justere gain både i mosfet og en evt. MI forforsterker?
    Roar har kanskje en kommentar til dette.
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.872
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Dazed skrev:
    eddie1 skrev:
    Hei testet litt MI på Palladium P17b her nå og det låter bra men er oppe på kl 03 på volumet uten at det blir spesielt høyt så det virker som at det blir for lite krefter! ::)
    Volumkontrollens posisjon har ingenting med krefter å gjøre, men med forsterkning ("gain"). RM kan kanskje justere gain både i mosfet og en evt. MI forforsterker?
    @eddie1: Såvidt jeg husker, så bruker du MI 12 som forforsterker, foran en MI Mosfet. Er dette fortsatt tilfelle...?
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    SaltyDog skrev:
    Dazed skrev:
    eddie1 skrev:
    Hei testet litt MI på Palladium P17b her nå og det låter bra men er oppe på kl 03 på volumet uten at det blir spesielt høyt så det virker som at det blir for lite krefter! ::)
    Volumkontrollens posisjon har ingenting med krefter å gjøre, men med forsterkning ("gain"). RM kan kanskje justere gain både i mosfet og en evt. MI forforsterker?
    @eddie1: Såvidt jeg husker, så bruker du MI 12 som forforsterker, foran en MI Mosfet. Er dette fortsatt tilfelle...?
    Hei det stemmer ;) meget bra lyd som sagt men må vri ganske bra på volum hjulet!
     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.285
    Antall liker
    236
    Torget vurderinger
    1
    Jeg spiller jo også med MI 12/Mosfet ;D På CD har jeg volumen på ca kl 10 og på Vinyl spiller jeg med volumen på ca kl 12, det er litt mindre gain ut på vinyl.

    Dynaudioenen mine har en følsomhet på ca 85-86db og nominell impedans på 4ohm.

    Destiny.. :)
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Destiny skrev:
    Jeg spiller jo også med MI 12/Mosfet ;D På CD har jeg volumen på ca kl 10 og på Vinyl spiller jeg med volumen på ca kl 12, det er litt mindre gain ut på vinyl.

    Dynaudioenen mine har en følsomhet på ca 85-86db og nominell impedans på 4ohm.

    Destiny.. :)
    Hei var oppe i kl 03 i går og spilte ikke spesielt høyt,er ikke rare lyden jeg får ut på kl 12!
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.364
    Antall liker
    6.561
    Torget vurderinger
    2
    eddie1 skrev:
    Destiny skrev:
    Jeg spiller jo også med MI 12/Mosfet ;D På CD har jeg volumen på ca kl 10 og på Vinyl spiller jeg med volumen på ca kl 12, det er litt mindre gain ut på vinyl.

    Dynaudioenen mine har en følsomhet på ca 85-86db og nominell impedans på 4ohm.

    Destiny.. :)
    Hei var oppe i kl 03 i går og spilte ikke spesielt høyt,er ikke rare lyden jeg får ut på kl 12!
    Hva skjer hvis du vrir volumknøtten lenger mot høyre?
     

    AB1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.05.2010
    Innlegg
    159
    Antall liker
    1
    Når jeg hadde MI11/Mosfet på Magnepan med 86db spillte det meget høyt på kl.10-11.
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.872
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    eddie1 skrev:
    Destiny skrev:
    Jeg spiller jo også med MI 12/Mosfet ;D På CD har jeg volumen på ca kl 10 og på Vinyl spiller jeg med volumen på ca kl 12, det er litt mindre gain ut på vinyl.

    Dynaudioenen mine har en følsomhet på ca 85-86db og nominell impedans på 4ohm.

    Destiny.. :)
    Hei var oppe i kl 03 i går og spilte ikke spesielt høyt,er ikke rare lyden jeg får ut på kl 12!
    Eddie1: Bare for sikkerhets skyld, kan du sjekke at kablingen er i orden, helt fra kilde til høyttalere.
    I beste mening.
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Hei sjekket kobling.blir rett og slett mangel på krefter dessverre.kjører på en leben nå den virker kraftigere
     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.285
    Antall liker
    236
    Torget vurderinger
    1
    eddie1 skrev:
    Hei sjekket kobling.blir rett og slett mangel på krefter dessverre.kjører på en leben nå den virker kraftigere
    Det er ikke krefter det er mangel på, du har et gain problem eddie. Har det vært sånn hele tiden, eller har problemet oppstått etter hvert ?

    Kan du få prøvd andre kilder (cd spillere) jeg spiller som sagt høyt på kl 10 når jeg bruker cd, vinyl er det litt mindre gain ut på, så der må jeg opp i kl 12.

    Her må du kjøre en feilsøking eddie, det må være en feil et sted.

    Destiny.. :)
     

    arild

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Innlegg
    923
    Antall liker
    547
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    Hei!

    Støtter forslaget om at eddie1 har eit "gain-problem".

    Da eg gikk frå MI1 til MI6 vart gain'et i systemet mitt totalt endra. Med (proto)MI1, så var det HØGT når eg spelte på kl. 10. Med MI6, så var det ikkje høgt før kl. 3.

    Då eg henta MI6 (MI1-chassis med MI6-print) hos RM, så fekk eg han til å måle 0-forsterkningspunktet, og eg meiner å hugse at det låg på ca kl. 3.

    Det kan jo også være at signalkildene til eddie1 ikkje har mest gain, men om det ligg i forsterkeriet, så trur eg nok at dette er noko RM kan gjere noko med.

    Mvh

    Arild
     

    AB1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.05.2010
    Innlegg
    159
    Antall liker
    1
    JanOlav skrev:
    AB1 skrev:
    Når jeg hadde MI11/Mosfet på Magnepan med 86db spillte det meget høyt på kl.10-11.
    Husk at eddie 1 ikke spiller på Magnepan. ;)
    Derfor skulle han ha mer å gå på på Klipsch, så det må være noe galt med hans MI sett.
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Kjører samme kildene på både MI,Leben og Sugden,min leben kjører omtrent samme volum på kl 11 da MI er på kl 2-3! selv på la scala så måtte jeg vri litt på volumet men de er jo mer lettdrevne.
    rca kontaktene på baksiden av pre er jo merket det motsatte av frontplaten! koblet nå opp på aux på baksiden for å få frem cd i front og da var det kun lyd i en kanal ::) første gang jeg testet den utgangen...Trenger ikke alle utganene men noe er tydligvis ikke som det skal,høres også noe "brumm" fra Mosfeten da musikken er avslått men dette er muligens normalt :-\
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.949
    Antall liker
    4.636
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Hei Eddie1!

    Det må være noe feil med preampen din. Kan ikke skjønne annet.. Sånn jeg kjenner MI 11 og 12 har de helt ordinær gain ut, ca 12dB vil jeg tippe. Og kjedelig at inn bak ikke stemmer med inngangsvelger foran, men sånn var MI 11 jeg hadde her også. Har du mulighet til å teste med annen preamp?

    mvh
    lassemann
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.423
    Antall liker
    1.138
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    AB1 skrev:
    JanOlav skrev:
    AB1 skrev:
    Når jeg hadde MI11/Mosfet på Magnepan med 86db spillte det meget høyt på kl.10-11.
    Husk at eddie 1 ikke spiller på Magnepan. ;)
    Derfor skulle han ha mer å gå på på Klipsch, så det må være noe galt med hans MI sett.
    Forstår det Tor, men jeg mente at siden han spiller på Klipsch, så er nok din oppfattning av hva som er høyt annerledes enn hans. ;)
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    lassemann skrev:
    Hei Eddie1!

    Det må være noe feil med preampen din. Kan ikke skjønne annet.. Sånn jeg kjenner MI 11 og 12 har de helt ordinær gain ut, ca 12dB vil jeg tippe. Og kjedelig at inn bak ikke stemmer med inngangsvelger foran, men sånn var MI 11 jeg hadde her også. Har du mulighet til å teste med annen preamp?

    mvh
    lassemann
    Hei lasse ja jeg skal teste MI12 med leben som effekt senere idag
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.872
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    eddie1 skrev:
    lassemann skrev:
    Hei Eddie1!

    Det må være noe feil med preampen din. Kan ikke skjønne annet.. Sånn jeg kjenner MI 11 og 12 har de helt ordinær gain ut, ca 12dB vil jeg tippe. Og kjedelig at inn bak ikke stemmer med inngangsvelger foran, men sånn var MI 11 jeg hadde her også. Har du mulighet til å teste med annen preamp?

    mvh
    lassemann
    Hei lasse ja jeg skal teste MI12 med leben som effekt senere idag
    Spennende å følge med her... ;)
    Lurer på hva "løsningen" er.
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Ok testet litt her nå!
    Byttet til en annen utgang på M12(digital) og lyden ble høyere :-\ så nå låt nivået ganske likt med leben.
    Koblet opp MI12 med leben som effekt og det ble noe spiklere lyd enn med Leben alene.
    Koblet opp Sugden og et fyrverkeri i forhold da det ble fyldigere lyd samt langt mer trykk i bassen.
    Koblet så opp Mosfeten med Sugden som pre og da ble det ennå luftigere i toppen samt ennå mer bredde i lydbildet.
    Mosfeten ser ikke ut til å ha mangel på krefter men med MI12 så blir det tamt i forhold til nevnte kombinasjon.
    Merket ikke dette problemet på CWlll men de er jo en del mer lettdrevne...
    1 eller to av utgangene på MI12 har heller ikke lyd i den ene kanalen!!!
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.077
    Antall liker
    8.566
    Torget vurderinger
    1
    Kontakt Roar, så fikser han det. Noe er jo feil.
     

    oisteinth

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.07.2006
    Innlegg
    75
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    2
    Roar Malmin yter fantastisk service og det er jo han som bør kontaktes dersom man har tekniske problemer med et MI-produkt.
     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.285
    Antall liker
    236
    Torget vurderinger
    1
    bjornh skrev:
    Kontakt Roar, så fikser han det. Noe er jo feil.
    Virker som du bør ta kontakt med Roar ja, noe er nok galt med MI12.

    Destiny.. :)
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Hei har sendt lassemann en melding så kanskje han vil ha den på en liten lytt!
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.872
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    eddie1 skrev:
    Ok testet litt her nå!
    Byttet til en annen utgang på M12(digital) og lyden ble høyere :-\ så nå låt nivået ganske likt med leben.
    Koblet opp MI12 med leben som effekt og det ble noe spiklere lyd enn med Leben alene.
    Koblet opp Sugden og et fyrverkeri i forhold da det ble fyldigere lyd samt langt mer trykk i bassen.
    Koblet så opp Mosfeten med Sugden som pre og da ble det ennå luftigere i toppen samt ennå mer bredde i lydbildet.
    Mosfeten ser ikke ut til å ha mangel på krefter men med MI12 så blir det tamt i forhold til nevnte kombinasjon.
    Merket ikke dette problemet på CWlll men de er jo en del mer lettdrevne...
    1 eller to av utgangene på MI12 har heller ikke lyd i den ene kanalen!!!
    Ta-daaa...! Løsning! ;D
    Feilen er (høyst sannsynlig) lokalisert til preampen MI 12.
    Kombinasjonen MI Mosfet og manglende krefter fikk jeg liksom ikke til å stemme... ;)
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.213
    Antall liker
    7.033
    Torget vurderinger
    4
    Jøssenavn da gitt !
    Et helt døgn uten livstegn fra MI-folket :eek:
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Nå går turen til Lassemann for å teste om det er noe rart med MI settet eller rett og slett dårlig matching ;)
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.364
    Antall liker
    6.561
    Torget vurderinger
    2
    JanR skrev:
    Stadig vekk noe MI greier på brukten ser jeg ::)

    /jan
    Kanskje derfor det har vært litt stille.

    Det er sorg i sekta.
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.872
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    JanR skrev:
    Stadig vekk noe MI greier på brukten ser jeg ::)
    /jan
    Ja, og det er bra. Så får flere anledning til å oppleve MI.

    Mosfet-annonsen åpner sånn: "Som ny mosfet, kjøpte større mi isteden fordi jeg likte lyden så godt."
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    SaltyDog skrev:
    JanR skrev:
    Stadig vekk noe MI greier på brukten ser jeg ::)
    /jan
    Ja, og det er bra. Så får flere anledning til å oppleve MI.

    Mosfet-annonsen åpner sånn: "Som ny mosfet, kjøpte større mi isteden fordi jeg likte lyden så godt."
    Ble nervøs nå ?


    ;)

    /jan
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Har ikke fått lest igjennom tråden skikkelig så jeg tar en råsjans å spør.
    Noen som har erfaringer om hvordan MI Mosfet vil være på Martin Logan?
    Nysjerrigheten pirrer på å prøve noe nytt på forsterkerfronten og MI ser ut til å være et solid valg i mange tilfeller.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn