Musical Innovation

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ole Borgenvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2010
    Innlegg
    730
    Antall liker
    413
    Sted
    Sandefjord
    MÅ bare legge inn et nostalgibilde her; min gamle MI9ex balanced dual mono. For en amp! Den er overtatt av "Påsan" (Petter) som har oppgradert den til en MI 18 og som ikke angrer på det.

    Greia er; jeg savner denne her...




    Mvh. Ole
     

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    MÅ bare legge inn et nostalgibilde her; min gamle MI9ex balanced dual mono. For en amp! Den er overtatt av "Påsan" (Petter) som har oppgradert den til en MI 18 og som ikke angrer på det.

    Greia er; jeg savner denne her...




    Mvh. Ole

    Det skjønner jeg godt - for et byggverk!

    Mvh.
    Maxtor
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.077
    Antall liker
    8.566
    Torget vurderinger
    1
    Hva er dette her mda Tre dager uten aktivitet. Vel, den positive nyheten er at jeg får en MI 15 oppover her snart..!
    Gratulerer! Håper du blir superfornøyd! :)
    Takk! Dette er svært så spennende!!! Tre innganger er ikke så mye, men med dagens DAC bruk er det faktisk mer enn nok... Hehe. Jeg har som vanlig troen på Mr. Malmin. Han er jo kjent for å får det til.
    Jepp! De som har litt peiling på komponenter, ser at det sitter meget gode saker oppi produktene. Det er heller ikke noe problem at det ser meget ryddig og skikkelig ut under "panseret".
    Det er heller ikke så dumt med en bypass inngang. Det gjør jo ting enklere i forhold til surroundbruken her.
     

    Petre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    1.724
    Antall liker
    1.218
    Sted
    Siggerud
    Regner med at min MI 12 kommer hjem igjen til uken

    Mvh.
    Maxtor
    Herlig. Det tar jeg det nesten for gitt at du forteller om. Min 16 tar nok litt lenger tid da den utsettes for mer omfattende overgrep.
    I mellomtiden har jeg rigget opp litt andre ting å spille på, og akkurat nå inngår ikke MI i forsterkerdelen av kjeden.
    Forandring fryder, som mannen sa når han tilbrakte natten med kona.
    Desto større blir nok oppturen når MI igjen overtar kontrollen i heimen.
     

    JLmorten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.07.2006
    Innlegg
    776
    Antall liker
    143
    Hadde noen spørsmål til RM her ein dag i uken. Trudde jeg fekk leserbekreftelse, men nei det var svar. Han svarer jo fortere en slik automatisk svar som jeg kan aktivere på mailen når man har ferie... Noen mail frem og tilbake, like rask hver gang.. Det er en grunn til at jeg har MI, og en grunn til at når jeg planlegge oppgradering i tiden fremmover så er MI eneste alternativ... Skal forøvrig isje glømma kvaliteten. Blir som og betale prisen for kobber men få Gull... ;) itte klistret foran anlegget denne lørdags formiddagen, før avreise i kveld til over atlanteren for en liten ferie (jakt ferie):cool:
     

    arild

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Innlegg
    923
    Antall liker
    547
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    Har du hørt MI 9.1 vs MI 18 på den samme forforsterkeren?

    Nei, dessverre. Aner meg at det kunne vært et meget interessant studie :)

    Mvh.
    Maxtor
    MI 12 er vel i bunn og grunn ein MI 11/16 med ein 'balanserings-krets" på utgangen.

    Men sidan den leverer eit balansert signal ut på XLR, blir det vel aldri ei ideell kobling mot MI 9.1 som har RCA inngang!?

    Men ein test av MI 12 / MI 18 balansert stereo, og MI 16 / MI 9.1 hadde vært interessant! 😊

    Mvh Arild
     

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Oh!

    En shoot-out mellom MI 12/MI 18 Balanced og MI 16/MI 9.1 hadde jo vært en alldeles morsom opplevelse :)

    Hm......

    Mvh.
    Maxtor
     

    Petre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    1.724
    Antall liker
    1.218
    Sted
    Siggerud
    Oh!

    En shoot-out mellom MI 12/MI 18 Balanced og MI 16/MI 9.1 hadde jo vært en alldeles morsom opplevelse :)

    Hm......

    Mvh.
    Maxtor
    Det må arrangeres! Vi har jo all apparaturen i nabolaget, kanskje bortsett fra 16, for det er vel ikke det jeg får tilbake, trur eg.
    Jeg foreslår at Maxtor ( for han har god kaffe! ) holder åpent hus en lør eller søndag, så samler vi 3-4 medlyttere/interessenter og gunner på. Go'snakke litt med RM, så kanskje en 16 stilles til disp?
    Kunne det være noget? Evt andre forslag?

    Edit: MI inngår atter i forsterkerdelen av kjeden. Etter at husets 4-åring svei fingertuppa på en innlånt rørpre av tvilsom opprinnelse da han skulle koble PS-3'n sin til DAC'en fant jeg det tryggest å finne frem den gamle MI'en igjen.
     
    Sist redigert:

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Oh!

    En shoot-out mellom MI 12/MI 18 Balanced og MI 16/MI 9.1 hadde jo vært en alldeles morsom opplevelse :)

    Hm......

    Mvh.
    Maxtor
    Det må arrangeres! Vi har jo all apparaturen i nabolaget, kanskje bortsett fra 16, for det er vel ikke det jeg får tilbake, trur eg.
    Jeg foreslår at Maxtor ( for han har god kaffe! ) holder åpent hus en lør eller søndag, så samler vi 3-4 medlyttere/interessenter og gunner på. Go'snakke litt med RM, så kanskje en 16 stilles til disp?
    Kunne det være noget? Evt andre forslag?

    Edit: MI inngår atter i forsterkerdelen av kjeden. Etter at husets 4-åring svei fingertuppa på en innlånt rørpre av tvilsom opprinnelse da han skulle koble PS-3'n sin til DAC'en fant jeg det tryggest å finne frem den gamle MI'en igjen.

    Hm.....ingen dum idé overhodet, Petre! Skal høre med fruen i huset når det evt. kunne passe å tømme huset for et slikt evenement :)

    Ellers er din MI 9.1 nå koblet ned (skal se om jeg ikke klarer å få levert den tilbake ganske snart) og min MI 18 Balanced er koblet opp. Håper dog det er ok at jeg låner din MI 6 frem til min MI 12 kommer tilbake.......... Eneste ulempen med å bruke MI 6 er at den er single-ended. Jeg må derfor benytte RCA-XLR overganger inn i MI 18 Balanced. Mye av ressursene i MI 18 Balanced går tapt grunnet en slik kobling, men det låter da virkelig flott likevel!

    Min MI 12 kommer til uken og da er alt på stell igjen. Helt frem til neste MI-prosjekt er ferdig..............:)

    Mvh.
    Maxtor
     

    Geir B

    Medlem
    Ble medlem
    17.01.2009
    Innlegg
    28
    Antall liker
    12
    Sted
    Rogaland
    041.jpg
    Får bidra her i tråden nå, med et gjensyn av Maxtor`s "gamle" forsterkersett, nå heldigvis mitt:)..her uten panser for anledningen. Foret med signal fra Hegel HD25, som i mine ører er en veldig god match, spilles det aldeles forrykende på dynaudio Focus 160.
    Tyngde, ro og kontroll, sammen med et veldig dynamisk, nøytralt, oppløst og stort lydbilde, er hva jeg synes. Prøvde og å koble HD 25 direkte i MI3 mk2, fungerte det og, men lydbildet krympet i størrelse, og den sprudlende dynamikken med MI 15, uteble..trenger ikke bedre forforsterker enn denne,den er bare super, men så var det dette med balansert...

    Mvh, Geir
     

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Vis vedlegget 217977 Får bidra her i tråden nå, med et gjensyn av Maxtor`s "gamle" forsterkersett, nå heldigvis mitt:)..her uten panser for anledningen. Foret med signal fra Hegel HD25, som i mine ører er en veldig god match, spilles det aldeles forrykende på dynaudio Focus 160.
    Tyngde, ro og kontroll, sammen med et veldig dynamisk, nøytralt, oppløst og stort lydbilde, er hva jeg synes. Prøvde og å koble HD 25 direkte i MI3 mk2, fungerte det og, men lydbildet krympet i størrelse, og den sprudlende dynamikken med MI 15, uteble..trenger ikke bedre forforsterker enn denne,den er bare super, men så var det dette med balansert...

    Mvh, Geir

    Vakkert gjensyn, Geir!!

    Flott å høre du fremdeles er fornøyd :) Savner i bunn og grunn begge komponentene.........men godt å vite at de er i et godt og trygt hjem.

    Mvh.
    Maxtor
     

    Soojonny

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2010
    Innlegg
    401
    Antall liker
    256
    Sted
    Oslo
    Flott oppsett Geir. Minner litt om mitt eget Skal selv prøve Hegel HD-25 en dag opp mot min Malmin moddede HD-11. Ellers syntes jeg Focus 160 virkelig viser hva de kan med Musical Innovation i ryggen. Opplever selv en kjellerdyp bass og fantastisk oppløsning ut av disse små perlene (160)
     

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Apropos det å savne - nå merker jeg at jeg gleder meg vilt til min MI 12 kommer hjem igjen!

    MI 12 10.jpg


    Hjemkomsten skjer trolig kommende søndag og velkomstkomitéen skal være på plass :)

    Mvh.
    Maxtor
     
    Sist redigert:

    Petre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    1.724
    Antall liker
    1.218
    Sted
    Siggerud
    Min 9.1 kom hjem igår kveld, og spiller i skrivende stund atter fra sin faste plass.Godt å ha varmeovnen i gang igjen, og håper og tror den ikke gjorde skam på familien under sitt utomhusopphold.
     

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Min 9.1 kom hjem igår kveld, og spiller i skrivende stund atter fra sin faste plass.Godt å ha varmeovnen i gang igjen, og håper og tror den ikke gjorde skam på familien under sitt utomhusopphold.

    Din MI 9.1 gjorde slettes ingen skam på familien, Petre :) Hjertelig takk for lånet - det satte jeg meget stor pris på.

    Tross mangel på en god nok forforsterker (MI 6 er god, men ikke "helt" på MI 9.1'ens nivå) fikk jeg oppleve mange av MI 9.1'ens kvaliteter: Oppløsning, dynamikk, kontroll, perspektiv og musisering! Dog håper jeg at jeg en gang skal kunne få oppleve MI 9.1 med et kvalitativt tilsvarende fortrinn - det tror jeg ville satt tennene unektelig i vann!

    Mvh.
    Maxtor
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.676
    Antall liker
    16.765
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Lykkelig eier av MI 14 riaa, men lurer på om det er noen som vet eller har erfaringer med de dyrere MI riaaene? Er de lansert enda?

    OU812
     

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Ah, vel hjemme etter en kanonhelg på hytta med noen kamerater. Mye god mat, godt med drikke og en mengde grusomt dårlige vitser :) Kan ikke bli bedre enn det. Det ble en del musikk også - avspilt på en boom-blaster via blåtann.........Det funket, men hele hjemkomsten ble straks mye bedre ved synet av min lunkne og lekne MI 18 Balanced.

    MI 18 Balanced 5.jpg


    Barna var ute, kona slappet av. Ergo - på med en skive og verden var atter et meget godt sted å være.

    Salig søndag, MI-venner :)

    Mvh.
    Maxtor
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.826
    Antall liker
    3.235
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei Maxtor

    Ser at du koser og varmer deg med MI?
    Like entusiastisk som alltid.

    Min MI-13 er pt. på kur.
    Venter Roar inn døra ila. morgendagen.

    Ser at det har vært noen spm. ang. MI-14?(rimligste Riaa fra MI)
    Roar hadde vel ingen planer ang. en balansert Riaa.
    Meningen var vel at de dyrere Riaa modellene skulle begge være SE?

    Mvh
    puristen
     

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Hei Maxtor

    Ser at du koser og varmer deg med MI?
    Like entusiastisk som alltid.

    Min MI-13 er pt. på kur.
    Venter Roar inn døra ila. morgendagen.

    Ser at det har vært noen spm. ang. MI-14?(rimligste Riaa fra MI)
    Roar hadde vel ingen planer ang. en balansert Riaa.
    Meningen var vel at de dyrere Riaa modellene skulle begge være SE?

    Mvh
    puristen

    Hallo puristen.

    Jeg koser meg vilt med MI'ene mine :) MI 12'en kommer tilbake etter en liten turné neste helg og da er alt komplett og godt på hjemmefronten. Men......skal din 13'en på tur?

    Mvh.
    Maxtor
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.826
    Antall liker
    3.235
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei Maxtor

    Min/andres MI-13 skulle bare oppdateres littegrann.
    Den skulle bli enda stillere. (MI-13 er en fullbalansert preamp)

    Mvh
    puristen
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.206
    Antall liker
    2.471
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Noen her inne som kunne vært int i å få utviklet en MI 5.1 forforsterker? Snakket litt med RM ang saken for en tid tilbake, og han sa at det var ingen problem (typisk ) å implementere dette i alle hans forforsterkere. De vil da fungere akkurat som de gjør i dag, men de vil i tillegg ha en egen analog 5.1 inngang. Men det ville være ønskelig å lage noen stykker slik at han kunne fordele utviklingskostnadene over noen enheter.
    Har blitt helt bitt av denne MI basillen jeg. Det er overhodet ingen vei tilbake, man kan jo nesten bli relgiøs av dette her.
    Ser selv for meg en Oppo BDP-105, gjerne oppgradert av "the man" med bøsere strømforsyning, og hans velkjente analoge utgangstrinn (dette var heller ikke noe problem, selvfølgelig :rolleyes:). Mate dette analogt rett i en MI 16 5.1. DETTE tror jeg det kan smake fugl av.
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.826
    Antall liker
    3.235
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    @Sandli1

    Vi blander ALDRI superhighend og hjemmekino!
    Dette ang. MI-13(fullbalansert preamp)

    I denne klassen har du hjemmekino+ 2 kanals stereo!
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.206
    Antall liker
    2.471
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    He he, godt sagt! ;) For så vidt enig med deg, men ved forslaget ovenfor taper man intet bare man har en relativt grei blu ray spiller med analog utgang for 5.1. Forforsterkeren blir som den er, enten det er snakk om MI 12, 13, eller 16. Man får rett og slett bare muligheten for regulere volumet på de tre andre kanalene fra spilleren på den ene inngangen på forforsterkeren. Avstand, nivå og delefrekvens per kanal må man sette i spilleren. Flere gode spillere fra mid-level og opp til ganske gode spillere har denne muligheten. Om noen rynker på nesen av Oppo, så kan dette gjøres i topp modellene til bla Marantz, Mcintosh, Classe og sikkert mange andre også.
    Cbarth
     

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    He he, godt sagt! ;) For så vidt enig med deg, men ved forslaget ovenfor taper man intet bare man har en relativt grei blu ray spiller med analog utgang for 5.1. Forforsterkeren blir som den er, enten det er snakk om MI 12, 13, eller 16. Man får rett og slett bare muligheten for regulere volumet på de tre andre kanalene fra spilleren på den ene inngangen på forforsterkeren. Avstand, nivå og delefrekvens per kanal må man sette i spilleren. Flere gode spillere fra mid-level og opp til ganske gode spillere har denne muligheten. Om noen rynker på nesen av Oppo, så kan dette gjøres i topp modellene til bla Marantz, Mcintosh, Classe og sikkert mange andre også.
    Cbarth

    Synes dette høres ut som en forrykende god idé! Og Oppo er det intet å rynke på nesen av :) Skulle gjerne hatt en Oppo selv og jeg ser ikke mye på film engang........

    Mvh.
    Maxtor
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.826
    Antall liker
    3.235
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    @cbarth1

    Jeg forstår din frustasjon ang. 5.1. Du mener vel 7.1?

    Har du noen gang hørt et kombinert (selv superhighend) hjemmekino og 2 kanals stereo som virkelig låter?
    Det har jeg forsatt tilgode,selv om jeg er gir konsulentbistand ifh dette?(gratis)

    Mvh
    puristen
     
    Sist redigert:

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.206
    Antall liker
    2.471
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Jeg mente egentlig 5.1. Det er ytterst få titler (selv om det blir fler og fler) som er utgitt med ekte 7.1, de fleste er 5.1 med kunstig konstruerte ekstra 2 kanaler. (yamaha og div andre er allerede oppe 11.2)
    Skal ærlig innrømme at jeg nok ikke har hørt super high end hjemmekino, men det var heller ikke poenget mitt. Det jeg mente er at for de som er bitt av MI-basillen og er fornøyd med det de har, kan få en enkel inngang/bro inn til hjemmekino med den signaturen vi alle her inne er så fornøyd med. Jeg hadde iallefall bare digget å få MI signaturen gjennom hele systemet mitt. Dette vil jo være en ganske primitiv løsning som ikke holder for våre gadget/av nerder. Men for oss hifi nerder, som ser en film i og ne, holder det i massevis! Og det med en lydkvalitet hjemmekino vennene våre bare kunne drømt om!! Vet ikke hva slags prepro/power du skulle ha for å matche feks MI 16/9.1, men det hadde ihvertfall ikke jeg hatt råd til!!
     

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Jeg har et standpunkt:

    Så lenge man har en fot i hver leier (musikk og film) er det attråverdig at man ønsker å gjøre det beste for begge deler. Man har forskjellige måter å nyte musikken på og filmen på. Om man, med de midlene man har, søker å finne den beste løsningen for å oppnå det beste av begge verdener tenker jeg "Kjøøøørrrrrrr" :)

    Om denne tilnærmingen innebærer en skreddersøm fra fabrikken i Hokksund må jo det være være det optimale.

    Edit:
    Kom forresten til å tenke på at en av de råeste musikkopplevelsene jeg kan huske var en konsert med Metallica spilt via en Blu-rayspiller av god kvalitet og over et anlegg som var nøye sammensatt, men ikke gastronomisk i pris. Rett og slett bare god kvalitet og nøye sammensatt. Fantastisk lydopplevelse og sanseinntrykkene fikk virkelig kjørt seg :)

    Mvh.
    Maxtor
     
    Sist redigert:

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.826
    Antall liker
    3.235
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei Maxtor

    Fra mitt ståsted som "purist"?
    Da anbefaler jeg et 2kanals stereo oppsett som dekoder/monitor er koblet
    direkte til dac'n.
    Da får du lyden gjengitt via ditt stereoanlegg.
    Det er den beste "hjemmekinopplevelsen" jeg har hatt?

    Mvh
    puristen
     

    Petre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    1.724
    Antall liker
    1.218
    Sted
    Siggerud
    Hei Maxtor

    Fra mitt ståsted som "purist"?
    Da anbefaler jeg et 2kanals stereo oppsett som dekoder/monitor er koblet
    direkte til dac'n.
    Da får du lyden gjengitt via ditt stereoanlegg.
    Det er den beste "hjemmekinopplevelsen" jeg har hatt?

    Mvh
    puristen
    Støttes, det er akkurat sånn jeg gjør det, og det funker utmerket. Savner aldri bakkanaler eller senter.
    Så analogtrinnet nevnt noen innlegg tidligere, og det anbefales, da denne er svært bra. Kanskje ikke direkte billig, men rimelig ift ytelsen.
     

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Igjen - det er dette som er så fantastisk med denne hobbyen: Det er mange veier som fører til Rom :)

    Mvh.
    Maxtor
     

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Men apropos veier og til det Petre nevnte om RMs analogtrinn. Jeg anskaffet for kort tid siden en Theta Cobalt 307 og opplevde utrolig nok et lydmessig oppsving via min Pioneer N-50 nettverksspiller! Så mye faktisk at jeg fikk litt blod på tann.

    Om litt skal jeg derfor hente en Micromega Duo Pro 2 DAC - kanskje jeg med tid og stunder skulle vurdere en Malmifisering av denne? Hm......Da blir jo nesten hele kjeden fra Malmins hånd. Er jo en litt fristende tanke......:)

    Mvh.
    Maxtor
     

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Hei Maxtor

    Fra mitt ståsted som "purist"?
    Da anbefaler jeg et 2kanals stereo oppsett som dekoder/monitor er koblet
    direkte til dac'n.
    Da får du lyden gjengitt via ditt stereoanlegg.
    Det er den beste "hjemmekinopplevelsen" jeg har hatt?

    Mvh
    puristen

    Hallo puristen.

    Jeg er selv en selvskreven 2-kanals fantast og støtter deg således i det ovennevnte :) I en periode hadde jeg en AC Ryan koblet opp til DAC'en og fikk flott uttelling på såvel filmer som musikk-DVD'er via de 2 kanalene jeg hadde tilgjengelig.

    Mitt poeng var bare at det er mulig å kunne nyte såvel musikk som film på en helt tilfredsstillende måte selv med flere kanaler involvert. Og slik cbarth1 skisserte løsningen må jo det være det beste fra begge verdener for de som også er involvert i film. Og så er det jo et pluss at Hokksundfabrikken kan involveres :)

    Mvh.
    Maxtor
     
    Sist redigert:

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.826
    Antall liker
    3.235
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei Maxtor

    Litt av poenget mitt over,var at det dessverre ikke lar seg gjøre og kombinere hjemmekino
    og 2 kanals stereo på en "puristisk" måte?
    Desto flere apperater du kobler sammen,desto mer støy fra lysnettet får du.
    Jordingssløyfer blir ett problem.

    Jeg anbefaler fortsatt og skille de to(hjemk. og stereo)
    I MI-16 finnes en hjk. inngang/utgang,den kan brukes.
    Alt som har med hjemmekinoen kan da kobles til en dedikert hjemmekinopreamp som
    deretter sender signal til fronthøyttalerene via MI-16

    Vil ikke anbefale og koble mer til ditt stereoanlegg enn "nødvendig".

    Mvh
    puristen
     

    Elo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Innlegg
    842
    Antall liker
    224
    Sted
    Buskerud
    Torget vurderinger
    2
    @hifipuristen
    Jeg er med på tankegangen din. Misforsto nok cbarth1 sitt prosjekt noe. Men kan det ikke brukes en inngang/utgang på MI-13 til samme formål?

    Mvh
    Sandli1
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.826
    Antall liker
    3.235
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    @Sandli1

    Det er fullt mulig og bruke en inngang på MI-13(fullbalansert preamp) som "mates" av en
    hjemmekinopreamp.
    Spørsmålet er vel hva er vitsen?
    Har du et super highend anlegg, ville nok de fleste koblet TV'n til dac'n via toslink.(pga jordingssløyfer og lang avstand)
    Hvis du er hjemmekino entusiast, hadde du nok bygget en hjemmekino, og ikke "ødelagt" det med
    et stereoanlegg?

    Jeg hadde forstått spørsmålet ditt, hvis det hadde gjaldt MI-15 eller MI-16(highend se preamper)
    På dette nivået har det sikkert relevans.
    De som skal ha det "værste", ville aldri blandet hjemmekino og 2kanals stereo, tror jeg?
    Hva sier dere andre?

    Mvh
    puristen
     

    Elo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Innlegg
    842
    Antall liker
    224
    Sted
    Buskerud
    Torget vurderinger
    2
    @hifipuristen

    Da er vi enige i teorien, og praksis. Ettersom jeg heller velger bedre lyd i stereo.

    Mvh
    Sandli1
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.826
    Antall liker
    3.235
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei alle dere som er i/leser denne tråden

    Jeg bør kanskje forklare litt om dette med "puristisk" måte?

    Alt som vi putter i stikkontakten, støyer tilbake til lysnettet.
    Altså jeg anbefaler og koble så få apperater sammen som mulig.
    For det første, støyer det da mindre tilbake til apperatene du skal koble sammen.
    For det andre, blir det mindre sjanser for jordingssløyfer.(strøm til jord mellom apperatene)
    For det tredje, blir det lettere og ha kabelhygene.(ingen kabler skal ligge inntil hverandre eller
    krysse hverandre)
    Alt dette er forutsatt at det er EN dedikert kurs til stereoanlegget.
    De fleste bruker forhåpningsvis nå nettfilter eller regenerator.(dette i et super highend annlegg)
    Bør tillegge her at hvis dere bruker en regenerator, bør denne være "stor" nok til at
    alle apperatene kan tilknyttes denne.
    Hvis ikke kan det bli et problem med en jordingssløyfe.(pga 2forskjellige jordingspotensial)

    Jeg har ikke nevnt noe om andre ytre påvirkninger som til eksempel akustikk?
    Det og dempe et 2kanals stereo rom og et hjemmekino rom er vidt forskjellig.
    Det skyldes 7høyttalere og en eller to subfoofers rundt deg kontra 2stk høyttalere foran deg.
    Etterklangstiden bør være mye kortere i et hjemmekinoannlegg.
    I et så "hardt" dempet rom, låter det ikke veldig bra i 2 kanaler?

    Jeg gjentar: IKKE BLAND HJEMMEKINO OG 2 KANALSSTEREO i et super highend annlegg.

    Lykke til!

    Mvh
    puristen
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.206
    Antall liker
    2.471
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Ok, dette tok en litt annen vending enn hva jeg hadde sett for meg.
    Ser absolutt hva du mener puristen, og er i utgangspunktet helt enig med deg, men hvor mange er det som har stereo anlegg i super highend-klassen egentlig? Tror ikke det er så fryktelig mange.

    Vi må nok legge noen forutsetninger til grunn for hvem dette skulle passe for.
    Det jeg skisserte og mente var nok mer tiltenkt de som allerede har et normalt godt stereoppsett, gjerne basert på MI, som de er godt fornøyd med.
    Ofte kan plass være et problem. Det er da dette kan være en særs god løsning. RM sa han kunne lage en 3 kanals verjon av effekttrinnene han har. Har man et stereo-oppsett bestående av 3 komponenter, si f.eks. en cd spiller, en forforsterker og en effektforsterker, trenger du bare å bytte ut spilleren med en multispiller av det kaliberet man ønsker, og kjøpe en ekstra effektforsterker.

    Fordelen med de nye multispillerene er mange, for det første er de nå er minst på høyde lydmessig som sine 2-kanals brødre, Oppo har jeg nevnt, som ren cd-spiller er den et funn til prisen og den har i tillegg en rekke finesser med bla. digitale innganger og dnla slik at den nærmest kan brukes som en hub og mediasenter. Leser på AVS-forum at flere foretrekker multispillerne til mcintosh fremfor de dedikerte 2-kanals spillerne fra samme leverandør for ren musikklytting i to kanaler. Det jeg prøver å si er det ikke lenger er nødvendig å velge bort multispillere på grunn av lydkvalitet i stereo.

    Det er ikke det at jeg tror vi absolutt MÅ ha de ekstra kanalene, men det gir så absolutt noe mer ved filmsammenheng. Spesiellt lfe signalet som er en helt egen kanal, som gir en ekstra dimensjon ved filmtitting. Det blir bare ikke det samme, uansett hvor bra stereo-oppsett du har, å ned-mikse dette til 2 kanaler.

    Dette tror jeg ikke vil støye noe merkbart mere av, man har da kun en effektforsterker mer enn det man hadde i utgangspunktet.

    Cbarth
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn