Musical Innovation

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Den som betaler for gildet får som regel viljen sin, dessverre. Personlig skulle jeg ønske at merket het Musical Innovation, også i Sverige. Merkevarebygging kan det knapt kalles, uansett om en får solgt noe mer innmat. Positivt er det om det gir RM bedre økonomisk spillerom.
    Er det et annet navn i Sverige? Hva heter det der?
    Synes det står Musical Innovation på både komponenter og svenske hjemmesider som er vist i denne tråden.
    Så hvorfor kalle et produkt svensk når det er norsk? For å selge mer? Hva om det blir en suksess og skal eksporteres, er det svensk eller norsk da? Ikke nok med at modell betegnelse på ulike modeller er vanskelig å holde styr på. Må skal det komme andre bokser, men lik innmat. RM er dyktig på å skru ting sammen, men markedsstrategi evner han ikke så bra.
    Skjønner ikke dette svaret. Eller så leser jeg første innlegg feil.
    Du skriver "Personlig skulle jeg ønske at merket het Musical Innovation, også i Sverige". For meg høres det da ut som merkevaren selges under annet navn, litt som Opel vs Vauxhall, men det er vel ikke tilfelle så vidt jeg kan se.

    Muscical Innovation MADE in Sweden... Smak litt på den...

    Blir som i si at NAD er norsk..Dessverre.. Og ikke noe å være stolte av at svenskene får sitt stempel på produktene... Dette kombinert med en produktprotofølje som mildest talt er uoversiktelig er noe MI taper på på sikt dessverre.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.189
    Torget vurderinger
    2
    Så hvorfor kalle et produkt svensk når det er norsk? For å selge mer? Hva om det blir en suksess og skal eksporteres, er det svensk eller norsk da? Ikke nok med at modell betegnelse på ulike modeller er vanskelig å holde styr på. Må skal det komme andre bokser, men lik innmat. RM er dyktig på å skru ting sammen, men markedsstrategi evner han ikke så bra.
    Skjønner ikke dette svaret. Eller så leser jeg første innlegg feil.
    Du skriver "Personlig skulle jeg ønske at merket het Musical Innovation, også i Sverige". For meg høres det da ut som merkevaren selges under annet navn, litt som Opel vs Vauxhall, men det er vel ikke tilfelle så vidt jeg kan se.

    Muscical Innovation MADE in Sweden... Smak litt på den...

    Blir som i si at NAD er norsk..Dessverre.. Og ikke noe å være stolte av at svenskene får sitt stempel på produktene... Dette kombinert med en produktprotofølje som mildest talt er uoversiktelig er noe MI taper på på sikt dessverre.
    Poenget er som tidligere nevnt, at det er sant. Enhetene blir produsert (made) i Pärtille utenfor Göteborg. I rent markedsføringsmessige betraktninger, er det jo åpenbart at Mi Sverige ønsker det fremstilt som et svensk produkt, ettersom nasjonalisme (dessverre) er et tema å regne med. Det er jo bare å se i denne tråden, der det på sett og vis anses som en slags fornærmelse å si at Mi lages i Sverige. Selv om det altså lages nettopp der.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Teknisk sett er "tillverkas och designas i Sverige", slik markedsføringen på tonkraft sin hjemmeside sier, ingen løgn, slik Håkon påpeker. Planen er at forsterkerne skal bygges i Pärtille, og det er Jan Ardstål som har designet de nye kabinettene.

    Men jeg forstår reaksjonene på denne tråden. Innmaten er fremdeles designet av Roar, som stort sett holder til på Hokksund, og etter alle solemerker kommer til å fortsetter å gjøre det.

    Ekstra pinlig blir det jo, sett fra denne siden av grensen, å påstå at dette er like svensk som Volvo og sutstrømming, når Jan Ardstål har valgt å la en annen Roar, nemlig tidligere Patos-konstruktør, Roar Moen for å lage Musical Innovation-høyttalerne. Han er jo også Norsk.

    Men dette er markedsføring, og det å vri på virkeligheten, uten å lyve så mye, er kunsten i det faget. Om svenskene lar seg lure, og det gjør de jo, så får det gå.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Well. Alle som griner på nesen over at MI omtales som svensk. Dere burde skrapet inn tre bokstaver i isen på kjellerruta til Malmin; www

    Fra innsiden av rommet, der han sitter med loddebolten og lager produkter i samme sjanger som verdens ledende produsenter, vil ikke disse bokstavene kunne missforståes som speilvendt og/eller utydelige - de sees som www

    Hadde Malmin enda gitt noen av sine dispiler en oppgave om å lage en nettside på hva han lodder sammen...
    ...Jå hadde vel diskusjonen om Made in Sweden inte varit nån snakkis hva.

    Malmin har valgt en strategi om en chatte-spalte med hans disipler har overøst hverandre med bilder og gratulasjoner av sine innkjøpte eller modiifiserte MI saker, mens han selv kalt Guru og vel så det. Helt greit - alt sammen! Her på sentralen.

    Well. Er det noe Malmin ikke beherkser - UTEN at dette er ment noen som helst kritikk om han - så er det marketing. På den annen side, hadde han vært en snn PR-fyr så hadde vel genene som frembringer gromlyd ikke vært til stede. En kunstner og en bankmann kunne ikke byttet jobb...

    Hadde jeg vært eier av et MI produkt. Hadde jeg tatt turen tilHokksund for leeenge siden. INSISTERT for å bidra med en offisiell nettside. Kanskje (også) bedt pent om en noe mer logisk modellangivelse så man aner hva et 18 eller 22 tall er i musikk kjeden Made in Hokksund :)

    Sverige. Jeg syntes de så helt patetisk & jævelig ut. Det han svensken har påvirket Malmin til av ny design. Jaggu er stilrent fra Hokksund klasser bedre - jeg vil si bokstavelig talt mer stilrent :) Heia Hoksund-MI :)
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Du har helt rett, MusicBear. Det er i alles interesse at MI`s tilstedeværelse på nettet er så tydelig, og bra som mulig. Det vil både RM, og vi som eier MI-utstyr tjene på.

    Jeg tror ikke at jeg avslører for mye, om jeg sier at jeg har hørt velinformerte rykter om at du får ønsket ditt oppfylt, og at du slipper å risse inn www i ruta til Roar, MusicBear.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Du har helt rett, MusicBear. Det er i alles interesse at MI`s tilstedeværelse på nettet er så tydelig, og bra som mulig. Det vil både RM, og vi som eier MI-utstyr tjene på.

    Jeg tror ikke at jeg avslører for mye, om jeg sier at jeg har hørt velinformerte rykter om at du får ønsket ditt oppfylt, og at du slipper å risse inn www i ruta til Roar, MusicBear.


    Ikke mine ønsker Audirvana, men en mann med de evner han har, innenfor en bransje jeg selv er interessert i - ønsker jeg alt godt.

    Ellers; er vokst opp kun en lang sykkeltur unna Malmin, den tiden man var ung og faktisk syklet så langt en søndag for ikke å være fyllesjuk også til langt ut på mandagen også :)
     

    knuba

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    309
    Antall liker
    139
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    3
    Venter i spenning..

    Har hatt mine MI 16 (oppgradert MI 11 med digitalt potmeter) og MI 9.2 hos Roar en stund nå for oppgradering. De er varslet ferdig om kort tid og jeg ser frem til nye lytteopplevelser med MI igjen :)
    God lørdag til alle!
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Har hatt mine MI 16 (oppgradert MI 11 med digitalt potmeter) og MI 9.2 hos Roar en stund nå for oppgradering. De er varslet ferdig om kort tid og jeg ser frem til nye lytteopplevelser med MI igjen :)
    God lørdag til alle!
    Nesten samme forsterkersett som mitt, jo! ;) Gled deg!
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.791
    Antall liker
    11.291
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.791
    Antall liker
    11.291
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Flotte saker, karer - og takk for tilbakemeldingen :)

    Da fortsetter jeg arbeidet med å oppdatere/gjøre produktoversikten mer oversiktelig ++

    Mvh.
    Det er bare å "gønne" på!! Du gjør en kjempe jobb!! :)
    No må dere andre også skryte av Maxtor som gjør denne jobben!!

    Synest ikke produktoversikten er så vanskelig å lese. Det er bare at folk klager før de gidder å sette seg inn i den!

    Får du inn de aller nyeste produktene så vil alt være up to date!!
     

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Flotte saker, karer - og takk for tilbakemeldingen :)

    Da fortsetter jeg arbeidet med å oppdatere/gjøre produktoversikten mer oversiktelig ++

    Mvh.
    Det er bare å "gønne" på!! Du gjør en kjempe jobb!! :)
    No må dere andre også skryte av Maxtor som gjør denne jobben!!

    Synest ikke produktoversikten er så vanskelig å lese. Det er bare at folk klager før de gidder å sette seg inn i den!

    Får du inn de aller nyeste produktene så vil alt være up to date!!


    De nyeste produktene skal vi klare å få med :)

    Mvh.
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Veldig fint, Maxtor!

    Jeg ser for meg at vi også trenger en liten dugnad blant folket her, for å samle/få tatt bilder, og fylle ut tekniske data, mål og vekt, på så mange produkter som mulig.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Flotte saker, karer - og takk for tilbakemeldingen :)

    Da fortsetter jeg arbeidet med å oppdatere/gjøre produktoversikten mer oversiktelig ++

    Mvh.
    Det er bare å "gønne" på!! Du gjør en kjempe jobb!! :)
    No må dere andre også skryte av Maxtor som gjør denne jobben!!

    Synest ikke produktoversikten er så vanskelig å lese. Det er bare at folk klager før de gidder å sette seg inn i den!

    Får du inn de aller nyeste produktene så vil alt være up to date!!


    De nyeste produktene skal vi klare å få med :)

    Mvh.


    Er det noen forskjell på en MI 2 x 70 watt og en Sony 2 x 70 watt receiver? Likt bygget opp? Låter de likt?

    Jeg hadde jo ikke en gang tur kjøpe meg en brukt sykkel, med så lite informasjon som det er omkring oppbygging og ytelse av disse produktene. Eller er 10 gir på en racersykkel det samme, enten den koster kr 1.700 og er laget et eller annet sted i India, enn en av et velkjent merke som koster 20.000 mer?

    All respekt for denne frivillige hjelpe-nettsiden til Malmin...

    ...Men be om audiens da vel - lag et skjema på forhånd med interessante parametere for en konstruksjon i den divisjon MI vitterlig befinner seg - skriv det ned mens guruen deres prater. Og få det så ut på nett. Er mitt velmente råd :)
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    7
    Flotte saker, karer - og takk for tilbakemeldingen :)

    Da fortsetter jeg arbeidet med å oppdatere/gjøre produktoversikten mer oversiktelig ++

    Mvh.
    Det er bare å "gønne" på!! Du gjør en kjempe jobb!! :)
    No må dere andre også skryte av Maxtor som gjør denne jobben!!

    Synest ikke produktoversikten er så vanskelig å lese. Det er bare at folk klager før de gidder å sette seg inn i den!

    Får du inn de aller nyeste produktene så vil alt være up to date!!


    De nyeste produktene skal vi klare å få med :)

    Mvh.


    Er det noen forskjell på en MI 2 x 70 watt og en Sony 2 x 70 watt receiver? Likt bygget opp? Låter de likt?

    Jeg hadde jo ikke en gang tur kjøpe meg en brukt sykkel, med så lite informasjon som det er omkring oppbygging og ytelse av disse produktene. Eller er 10 gir på en racersykkel det samme, enten den koster kr 1.700 og er laget et eller annet sted i India, enn en av et velkjent merke som koster 20.000 mer?

    All respekt for denne frivillige hjelpe-nettsiden til Malmin...

    ...Men be om audiens da vel - lag et skjema på forhånd med interessante parametere for en konstruksjon i den divisjon MI vitterlig befinner seg - skriv det ned mens guruen deres prater. Og få det så ut på nett. Er mitt velmente råd :)
    Veit ikke helt hvor jeg skal starte her, men å bruke øra hjelper en god del.. Er vel ikke så mye mystisk med boksene til Roar. Forskjellen er vel at alle produsenter på markedet har et opparbeidet apparat rundt seg, som tar for seg promotering, distribusjon, lagring, salg, regnskap osv osv. Og da blir ofte prisen deretter ;) Roar selger fra kjeller`n. Og så holder han seg til det han kan. Trur de som lytter til boksene hans føler en slags trang til å få andre til å få øynene opp for det han lager. Er vel omtrent så enkelt.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Synes siden ser bra ut. Skjema er ikke så viktig, specs er fint. Samt linker til tester, hvordan få tak i guru..Og brukeromtaler...Samt Made in Norway...Så er siden på gang.


    Godt jobbet maxtor! :)
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.072
    Antall liker
    3.760
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Til dere som ikke klarer å følge tallrekka til MI, så er det bare å lese på siden til Maxtor!
    Tallrekka til MI er vel ikke mer vanskelig å forstå enn f.eks NAD... 216, 319, 320 blablabla!
    Et litt uheldig eksempel du kommer med der, siden nad-modellene er ekstremt ryddig i nummereringen. Man kan selvsagt si sitt om de siste tallene, og at det ikke nødvendigvis er helt klart hva de betyr, siden de både representerer generasjon og rangering. Men det første tallet gir folk en veldig enkel oversikt over hva man snakker om.
    Et par eksempler på hvor enkelt det kan gjøres, basert på NAD navngivning:
    1xx= preamp
    2xx= poweramp
    3xx= integrert amp (logisk, siden 1+2=3)
    4xx= tunere
    7xx= recievere (igjen, logisk siden 3+4=7)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    De nyeste produktene skal vi klare å få med :)

    Mvh.


    Er det noen forskjell på en MI 2 x 70 watt og en Sony 2 x 70 watt receiver? Likt bygget opp? Låter de likt?

    Jeg hadde jo ikke en gang tur kjøpe meg en brukt sykkel, med så lite informasjon som det er omkring oppbygging og ytelse av disse produktene. Eller er 10 gir på en racersykkel det samme, enten den koster kr 1.700 og er laget et eller annet sted i India, enn en av et velkjent merke som koster 20.000 mer?

    All respekt for denne frivillige hjelpe-nettsiden til Malmin...

    ...Men be om audiens da vel - lag et skjema på forhånd med interessante parametere for en konstruksjon i den divisjon MI vitterlig befinner seg - skriv det ned mens guruen deres prater. Og få det så ut på nett. Er mitt velmente råd :)
    Veit ikke helt hvor jeg skal starte her, men å bruke øra hjelper en god del.. Er vel ikke så mye mystisk med boksene til Roar. Forskjellen er vel at alle produsenter på markedet har et opparbeidet apparat rundt seg, som tar for seg promotering, distribusjon, lagring, salg, regnskap osv osv. Og da blir ofte prisen deretter ;) Roar selger fra kjeller`n. Og så holder han seg til det han kan. Trur de som lytter til boksene hans føler en slags trang til å få andre til å få øynene opp for det han lager. Er vel omtrent så enkelt.

    Well, tror du kanskje undervurderer folk en smule...

    Når man for eksempel vurdere en forsterker til 95 stk. 1000-tusenlapper, som jeg tror jeg har snappet opp. Er det faktisk en del jeg ville vurdert før jeg skulle reist X antall mil for å forsøke å finne en som velvillig kan ta i mot et lyttebesøk, så lenge produsenten selv ikke har det. Som hva den gir i klasse A og AB, hvilke laster den takler og effekter i disse, vitale data i strømforsyning som trafo og lytter, kan også være antall transistorer og hvilke typer, slew rate, dempefaktor, båndbredde, vekt, design (balansert/ikke?) hva den best egner seg til å ta av forforsterkere eller ikke, kanskje også forvrengning - kort og godt data de fleste andre oppgir.

    Jeg påstår ikke med dette at disse data forteller hvordan den spiller, men visse data gir visse pekepinn - ikke til å komme utenom.

    Bladelius Ymer Mk. II koster eksempelvis svært lite mer, og påståes av enkelte å være en av markedets beste forsterkerkonstruksjoner uansett pris - et eksempel til forklaring hvorfor man ofte ønsker å vite litt om en 43 cm bred boks til så mye penger... Gjelder også visse journalister - som tester/omtaler forsterkere på samme vis enten de koster 5 eller 100 tusenlapper...

    Mist ikke hodet, MI fans, jeg kritiserer verken dere eller guruen selv. Forsøker tvert i mot (som mange andre) å bidra til at helnorske MI kan vurderes av flere enn deres egen lille gruppe kjerne-kjøpere av merket. For MI er som kortreist mat - bortsett fra at det ikke gjelder smak men lyd :)
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    7
    Morn!

    Ja, jeg vurderte nok spørsmålet ditt litt på stående fot, men jeg kan ikke skjønne annet enn at teknisk data for Roar sine forsterkere ikke skulle være noen stor oppgave å få tak i om man gikk inn for det. Vi får se hva tiden bringer, og om det fylles ut ytterligere med info på "hjemmesiden". Hvis du har en bestemt forsterker du vil ha info om, så er nok ikke svarene lenger enn en telefon unna. Kan godt hende tallene dukker opp i sverige også, uten noe større om og men..

    De nyeste produktene skal vi klare å få med :)

    Mvh.


    Er det noen forskjell på en MI 2 x 70 watt og en Sony 2 x 70 watt receiver? Likt bygget opp? Låter de likt?

    Jeg hadde jo ikke en gang tur kjøpe meg en brukt sykkel, med så lite informasjon som det er omkring oppbygging og ytelse av disse produktene. Eller er 10 gir på en racersykkel det samme, enten den koster kr 1.700 og er laget et eller annet sted i India, enn en av et velkjent merke som koster 20.000 mer?

    All respekt for denne frivillige hjelpe-nettsiden til Malmin...

    ...Men be om audiens da vel - lag et skjema på forhånd med interessante parametere for en konstruksjon i den divisjon MI vitterlig befinner seg - skriv det ned mens guruen deres prater. Og få det så ut på nett. Er mitt velmente råd :)
    Veit ikke helt hvor jeg skal starte her, men å bruke øra hjelper en god del.. Er vel ikke så mye mystisk med boksene til Roar. Forskjellen er vel at alle produsenter på markedet har et opparbeidet apparat rundt seg, som tar for seg promotering, distribusjon, lagring, salg, regnskap osv osv. Og da blir ofte prisen deretter ;) Roar selger fra kjeller`n. Og så holder han seg til det han kan. Trur de som lytter til boksene hans føler en slags trang til å få andre til å få øynene opp for det han lager. Er vel omtrent så enkelt.

    Well, tror du kanskje undervurderer folk en smule...

    Når man for eksempel vurdere en forsterker til 95 stk. 1000-tusenlapper, som jeg tror jeg har snappet opp. Er det faktisk en del jeg ville vurdert før jeg skulle reist X antall mil for å forsøke å finne en som velvillig kan ta i mot et lyttebesøk, så lenge produsenten selv ikke har det. Som hva den gir i klasse A og AB, hvilke laster den takler og effekter i disse, vitale data i strømforsyning som trafo og lytter, kan også være antall transistorer og hvilke typer, slew rate, dempefaktor, båndbredde, vekt, design (balansert/ikke?) hva den best egner seg til å ta av forforsterkere eller ikke, kanskje også forvrengning - kort og godt data de fleste andre oppgir.

    Jeg påstår ikke med dette at disse data forteller hvordan den spiller, men visse data gir visse pekepinn - ikke til å komme utenom.

    Bladelius Ymer Mk. II koster eksempelvis svært lite mer, og påståes av enkelte å være en av markedets beste forsterkerkonstruksjoner uansett pris - et eksempel til forklaring hvorfor man ofte ønsker å vite litt om en 43 cm bred boks til så mye penger... Gjelder også visse journalister - som tester/omtaler forsterkere på samme vis enten de koster 5 eller 100 tusenlapper...

    Mist ikke hodet, MI fans, jeg kritiserer verken dere eller guruen selv. Forsøker tvert i mot (som mange andre) å bidra til at helnorske MI kan vurderes av flere enn deres egen lille gruppe kjerne-kjøpere av merket. For MI er som kortreist mat - bortsett fra at det ikke gjelder smak men lyd :)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Morn sjæl :)

    Yepp, jeg forsøker (fortsatt) å fortsatt å bidra til noe positivt, for jeg syntes vi skal være stolt av å ha en forsterkerbygger i dette land som Malmin åpenbart er. Men, den telefonen du sikter til - ta en telefon hvis jeg lurer å noe om en forsterker - ikke det det handler om. Det handler om en viss informasjon i form av å FRISTE med sine egne produkter FØR folk i vårt laaangstrakte land går det det skritt å kanskje se seg ut et produkt man vil kjøpe, hvor man DA er i en fase så man kanskje ringer. Vel, hvis man da har et sted å ringe til - som en begynnelse...

    Har hørt svært så oppegående og yndige folk mene MI forforsterkere tilhører den øverste verdenselite! Hehe, hadde jeg laget noe i en slik klasse - jaggu skulle fått laget meg en enkel informasjonsside via en eller annen kompis - med litt om den og noen kontaktdata til meg selv :)

    Malmin er kunstner i sitt fag. Ingen kunstnere er A4 - hadde de ikke hatt full pakke gener om det de er best på. Så ingen kritikk til Malmin om dette - tvert i mot beundring over at han bedriver tiden med det han er best på.

    Allikevel; hadde JEG vært en av hans (mange) disipler, hadde jeg fått laget en nettside for han som forteller folk der hjemme hva greiene hans består av - materiell- som konstruksjonsmessig! Fordi kundegruppen til en effektforsterker til kr 95.000 er noe annerledes enn de som kjøper komplett Sony anlegg til kr 2.950

    Og så tenker jeg litt sånn, som hi-fi interessert nordmann. At nå klarer pinadø en våken svenske å få MI til å se ut som det er svensk - hø!!!
    ...Som igjen betyr at du som nå driver med denne "liksom-nettsiden" til Malmin - få inn alt av info der før svenskene håverer med MI som sitt nye merke :)




    Morn!

    Ja, jeg vurderte nok spørsmålet ditt litt på stående fot, men jeg kan ikke skjønne annet enn at teknisk data for Roar sine forsterkere ikke skulle være noen stor oppgave å få tak i om man gikk inn for det. Vi får se hva tiden bringer, og om det fylles ut ytterligere med info på "hjemmesiden". Hvis du har en bestemt forsterker du vil ha info om, så er nok ikke svarene lenger enn en telefon unna. Kan godt hende tallene dukker opp i sverige også, uten noe større om og men..

    Veit ikke helt hvor jeg skal starte her, men å bruke øra hjelper en god del.. Er vel ikke så mye mystisk med boksene til Roar. Forskjellen er vel at alle produsenter på markedet har et opparbeidet apparat rundt seg, som tar for seg promotering, distribusjon, lagring, salg, regnskap osv osv. Og da blir ofte prisen deretter ;) Roar selger fra kjeller`n. Og så holder han seg til det han kan. Trur de som lytter til boksene hans føler en slags trang til å få andre til å få øynene opp for det han lager. Er vel omtrent så enkelt.

    Well, tror du kanskje undervurderer folk en smule...

    Når man for eksempel vurdere en forsterker til 95 stk. 1000-tusenlapper, som jeg tror jeg har snappet opp. Er det faktisk en del jeg ville vurdert før jeg skulle reist X antall mil for å forsøke å finne en som velvillig kan ta i mot et lyttebesøk, så lenge produsenten selv ikke har det. Som hva den gir i klasse A og AB, hvilke laster den takler og effekter i disse, vitale data i strømforsyning som trafo og lytter, kan også være antall transistorer og hvilke typer, slew rate, dempefaktor, båndbredde, vekt, design (balansert/ikke?) hva den best egner seg til å ta av forforsterkere eller ikke, kanskje også forvrengning - kort og godt data de fleste andre oppgir.

    Jeg påstår ikke med dette at disse data forteller hvordan den spiller, men visse data gir visse pekepinn - ikke til å komme utenom.

    Bladelius Ymer Mk. II koster eksempelvis svært lite mer, og påståes av enkelte å være en av markedets beste forsterkerkonstruksjoner uansett pris - et eksempel til forklaring hvorfor man ofte ønsker å vite litt om en 43 cm bred boks til så mye penger... Gjelder også visse journalister - som tester/omtaler forsterkere på samme vis enten de koster 5 eller 100 tusenlapper...

    Mist ikke hodet, MI fans, jeg kritiserer verken dere eller guruen selv. Forsøker tvert i mot (som mange andre) å bidra til at helnorske MI kan vurderes av flere enn deres egen lille gruppe kjerne-kjøpere av merket. For MI er som kortreist mat - bortsett fra at det ikke gjelder smak men lyd :)
     
    A

    ANM

    Gjest
    Hei, bare et spørsmål til dere som har relativ god innsikt i MI produkter. Hva er det som skiller disse forsterkerne fra andre? Tenker litt på filosofien i topologien. Har de feedback, er det noe med komponentvalg, layout eller noe annet innovativt som andre ikke har tenkt på?

    mvh
    André
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    7
    Nå er ikke jeg den rette til å svare på dette, men det frister jo veldig å skrive noe jeg selv tenker og føler om saken.

    Man kunne antageligvis ganget prisen med 3x og solgt produktene i hylla ved siden av Adyton f.eks. Men det blir ikke 3x så mye penger til Roar forde..

    Så vidt jeg veit har Roar holdt til i Hokksund en god stund. Der har han designet og skrudd sammen sine produkter aleine. I perioder gjør han ikke det heller. Og det blir stille i en uke, to eller tre. Så svarer han på melding om at "Nå er ampen klar til henting". Skal man levere produkter til et system, så funker ikke dette. Geir Tømmervik på OHFC har blant annet nevnt dette. Ovenfor meg har han sagt at han har et stående tilbud til Roar om salg av MI i hans lokaler i Vika. Samtidig hadde det ikke latt seg gjøre, fordi Roar gjør ting på sin måte. Hi-fi bransjen er en jævlig brokete sfære, så det finnes sikkert flere historier om Malmin fra tidligere hvor ting kanskje ikke har gått så smooth. Hifi-huset i Asker(?), som sikkert ikke er en solskinnshistorie. Men nok om det. Større er ikke alltid best. Om Malmin hadde fått en bestilling på 30 pre-amper i dag, så hadde det ikke latt seg gjøre. Han har allerede flere ukers ventetid.

    Så til spørsmålet om hva som er så spesielt med MI.

    Hva er spesielt med en Maserati kontra en Skoda? Materialvalg? 0-100? Finish?

    Roar er, så vidt jeg veit, den eneste i Norge som bygger forsterkere uten tilbakekobling. De er for det meste i Klasse-A drift, og de har overdimensjonert strømforsyning. Færre komponenter enn vanlig i signalveien. I tillegg har de solide og tunge og kabinetter lagd i Horten. Med kjøleribber fra Tyskland. Ikke er de så verst å se på heller.. I tillegg lages disse forsterkerne av en mann med sans for orden, slik at de tilogmed er pene inni. Nevnte jeg at det ikke er noen mellomledd? De bygges hjemme hos han selv, slik at prisen pr. boks ikke blir så aller verst. Vil du oppgradere eller reparere, så kjører du innom, eller sender i posten til han. Vil jeg støtte en slik mann som har valgt en såpass smal sti? Helt klart. Låter det bra? Ja, det låter faktisk jævlig bra. Har jeg tid til å vente en uke eller tre for at han skal få tid på seg til å gjøre noe ferdig? Jepp.







    Morn sjæl :)

    Yepp, jeg forsøker (fortsatt) å fortsatt å bidra til noe positivt, for jeg syntes vi skal være stolt av å ha en forsterkerbygger i dette land som Malmin åpenbart er. Men, den telefonen du sikter til - ta en telefon hvis jeg lurer å noe om en forsterker - ikke det det handler om. Det handler om en viss informasjon i form av å FRISTE med sine egne produkter FØR folk i vårt laaangstrakte land går det det skritt å kanskje se seg ut et produkt man vil kjøpe, hvor man DA er i en fase så man kanskje ringer. Vel, hvis man da har et sted å ringe til - som en begynnelse...

    Har hørt svært så oppegående og yndige folk mene MI forforsterkere tilhører den øverste verdenselite! Hehe, hadde jeg laget noe i en slik klasse - jaggu skulle fått laget meg en enkel informasjonsside via en eller annen kompis - med litt om den og noen kontaktdata til meg selv :)

    Malmin er kunstner i sitt fag. Ingen kunstnere er A4 - hadde de ikke hatt full pakke gener om det de er best på. Så ingen kritikk til Malmin om dette - tvert i mot beundring over at han bedriver tiden med det han er best på.

    Allikevel; hadde JEG vært en av hans (mange) disipler, hadde jeg fått laget en nettside for han som forteller folk der hjemme hva greiene hans består av - materiell- som konstruksjonsmessig! Fordi kundegruppen til en effektforsterker til kr 95.000 er noe annerledes enn de som kjøper komplett Sony anlegg til kr 2.950

    Og så tenker jeg litt sånn, som hi-fi interessert nordmann. At nå klarer pinadø en våken svenske å få MI til å se ut som det er svensk - hø!!!
    ...Som igjen betyr at du som nå driver med denne "liksom-nettsiden" til Malmin - få inn alt av info der før svenskene håverer med MI som sitt nye merke :)




    Morn!

    Ja, jeg vurderte nok spørsmålet ditt litt på stående fot, men jeg kan ikke skjønne annet enn at teknisk data for Roar sine forsterkere ikke skulle være noen stor oppgave å få tak i om man gikk inn for det. Vi får se hva tiden bringer, og om det fylles ut ytterligere med info på "hjemmesiden". Hvis du har en bestemt forsterker du vil ha info om, så er nok ikke svarene lenger enn en telefon unna. Kan godt hende tallene dukker opp i sverige også, uten noe større om og men..

    Veit ikke helt hvor jeg skal starte her, men å bruke øra hjelper en god del.. Er vel ikke så mye mystisk med boksene til Roar. Forskjellen er vel at alle produsenter på markedet har et opparbeidet apparat rundt seg, som tar for seg promotering, distribusjon, lagring, salg, regnskap osv osv. Og da blir ofte prisen deretter ;) Roar selger fra kjeller`n. Og så holder han seg til det han kan. Trur de som lytter til boksene hans føler en slags trang til å få andre til å få øynene opp for det han lager. Er vel omtrent så enkelt.

    Well, tror du kanskje undervurderer folk en smule...

    Når man for eksempel vurdere en forsterker til 95 stk. 1000-tusenlapper, som jeg tror jeg har snappet opp. Er det faktisk en del jeg ville vurdert før jeg skulle reist X antall mil for å forsøke å finne en som velvillig kan ta i mot et lyttebesøk, så lenge produsenten selv ikke har det. Som hva den gir i klasse A og AB, hvilke laster den takler og effekter i disse, vitale data i strømforsyning som trafo og lytter, kan også være antall transistorer og hvilke typer, slew rate, dempefaktor, båndbredde, vekt, design (balansert/ikke?) hva den best egner seg til å ta av forforsterkere eller ikke, kanskje også forvrengning - kort og godt data de fleste andre oppgir.

    Jeg påstår ikke med dette at disse data forteller hvordan den spiller, men visse data gir visse pekepinn - ikke til å komme utenom.

    Bladelius Ymer Mk. II koster eksempelvis svært lite mer, og påståes av enkelte å være en av markedets beste forsterkerkonstruksjoner uansett pris - et eksempel til forklaring hvorfor man ofte ønsker å vite litt om en 43 cm bred boks til så mye penger... Gjelder også visse journalister - som tester/omtaler forsterkere på samme vis enten de koster 5 eller 100 tusenlapper...

    Mist ikke hodet, MI fans, jeg kritiserer verken dere eller guruen selv. Forsøker tvert i mot (som mange andre) å bidra til at helnorske MI kan vurderes av flere enn deres egen lille gruppe kjerne-kjøpere av merket. For MI er som kortreist mat - bortsett fra at det ikke gjelder smak men lyd :)
     
    Sist redigert:
    A

    ANM

    Gjest
    Har ingen grunn til å tro at MI står tilbake lydmessig i forhold til konkurrentene, men det er noen store men. Overdimensjonert strømforsyning, korte baner, no feedback og klasse A gir ikke MI Maserati status, for det kreves det også design utover kjøkkenbenknivå. MI kan kanskje få TVR status? :)

    Husker jo Doxa, som også mange trykket til sitt bryst, virkelig APOS, kjip innmat og stygge som juling!

    Savner virkelig det lille unike som pirer kjøpelysten slik noen av våre danske venner klarer. At svensker har blandet seg inn avskrekker enda mer dessverre. Sverige er virkelig hifi-verdens armhule!

    mvh
    André
     

    olisn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    691
    Antall liker
    626
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Har ingen grunn til å tro at MI står tilbake lydmessig i forhold til konkurrentene, men det er noen store men. Overdimensjonert strømforsyning, korte baner, no feedback og klasse A gir ikke MI Maserati status, for det kreves det også design utover kjøkkenbenknivå. MI kan kanskje få TVR status? :)

    Husker jo Doxa, som også mange trykket til sitt bryst, virkelig APOS, kjip innmat og stygge som juling!

    Savner virkelig det lille unike som pirer kjøpelysten slik noen av våre danske venner klarer. At svensker har blandet seg inn avskrekker enda mer dessverre. Sverige er virkelig hifi-verdens armhule!

    mvh
    André
    Skjønner ikke innlegget. Hvis du finner det du savner i Danmark og Sverige, så er det vel bare å slå til.
    Dette er en vennetråd for oss som hygger oss med MI i anlegget.

    Ole G
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    7
    Har ingen grunn til å tro at MI står tilbake lydmessig i forhold til konkurrentene, men det er noen store men. Overdimensjonert strømforsyning, korte baner, no feedback og klasse A gir ikke MI Maserati status, for det kreves det også design utover kjøkkenbenknivå. MI kan kanskje få TVR status? :)

    Husker jo Doxa, som også mange trykket til sitt bryst, virkelig APOS, kjip innmat og stygge som juling!

    Savner virkelig det lille unike som pirer kjøpelysten slik noen av våre danske venner klarer. At svensker har blandet seg inn avskrekker enda mer dessverre. Sverige er virkelig hifi-verdens armhule!

    mvh
    André
    Personlig kunne jeg ikke tenkt meg noe annet i stua enn MI`s utseende ;) Synes apparater ofte blir glorete, så her synes jeg ikke MI står tilbake på noen måte. Er få apparater som gir meg mer kvalitetsfølelse enn MI, og kvaliteten kunne vel ikke vært bedre heller? De store produsentene innen hi-fi har ofte et mindre heldig utseende. Synes jeg. Kanskje med unntak av f.eks Primare.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Som olisn påpekte er dette vennetråd, jeg er ingen venn, bare skeptisk/nysgjerrig prospect. :) Skal avstå fra å dele mer av mine umiddelbare observasjoner og la dere kose dere i fred.

    Bare si at svensker er like flinke på hifi som Masaiene er på vinterkrigføring. Alt som kommer fra det landet burde fått navnet Luxor og bli solgt fra en bod på Svinesund.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.189
    Torget vurderinger
    2
    Har ingen grunn til å tro at MI står tilbake lydmessig i forhold til konkurrentene, men det er noen store men. Overdimensjonert strømforsyning, korte baner, no feedback og klasse A gir ikke MI Maserati status, for det kreves det også design utover kjøkkenbenknivå. MI kan kanskje få TVR status? :)

    Husker jo Doxa, som også mange trykket til sitt bryst, virkelig APOS, kjip innmat og stygge som juling!

    Savner virkelig det lille unike som pirer kjøpelysten slik noen av våre danske venner klarer. At svensker har blandet seg inn avskrekker enda mer dessverre. Sverige er virkelig hifi-verdens armhule!

    mvh
    André
    Doxa har heller ingen tilbakekobling, bare til info, fordi noen nevnte dette fenomenet litt lengre opp i tråden.
    Doxa, enten du liker utseendet eller ei, har unikt lang garantitid, og, om du ser på feilfrie Doxa-forsterkere fra den tid de ble solgt i bøtter og spann i Tigerstaden, så er det faktisk sånn at det er relativt unikt. Man får dem for små summer, og de spiller som fy den dag i dag.
    Og for de som har hatt gleden av å høre f.eks. Mi7 med en god forforsterker, så ser det ut til at mye av det samme som kan sies om Doxa, kan også sies om Musical Innovation.
    Men jeg deler oppfatningen av at det burde gå an å få til et noe mer funksjonelt salgs- og serviceapparat, mer tilpasset 2016 and beyond.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Men jeg deler oppfatningen av at det burde gå an å få til et noe mer funksjonelt salgs- og serviceapparat, mer tilpasset 2016 and beyond.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Kanskje litt off topic, i og med at dette er en MI-tråd, og ingen RM-tråd. Så vidt jeg kan se, er imidlertid passusen "noe mer funksjonelt ....serviceapparat" et solid understatement, i alle fall når det gjelder service på andre merker enn MI.
     

    Soojonny

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2010
    Innlegg
    401
    Antall liker
    256
    Sted
    Oslo
    Ønsker man å se innmaten ligger det mange gode bilder i MI tråden og på siden om MI. Kan selvfølgelig også sende noen av de jeg har på Mail om noen vil se. Det er mildt sagt veldig ryddig innmat og blitt ryddigere med den nye volum kontrollen på Pre ampene.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.791
    Antall liker
    11.291
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Til dere som ikke klarer å følge tallrekka til MI, så er det bare å lese på siden til Maxtor!
    Tallrekka til MI er vel ikke mer vanskelig å forstå enn f.eks NAD... 216, 319, 320 blablabla!
    Et litt uheldig eksempel du kommer med der, siden nad-modellene er ekstremt ryddig i nummereringen. Man kan selvsagt si sitt om de siste tallene, og at det ikke nødvendigvis er helt klart hva de betyr, siden de både representerer generasjon og rangering. Men det første tallet gir folk en veldig enkel oversikt over hva man snakker om.
    Et par eksempler på hvor enkelt det kan gjøres, basert på NAD navngivning:
    1xx= preamp
    2xx= poweramp
    3xx= integrert amp (logisk, siden 1+2=3)
    4xx= tunere
    7xx= recievere (igjen, logisk siden 3+4=7)

    Eh, ja ser no at det var et litt dumt eksempel! :)
    Takk for forklaring!

    Jeg synes bare selv at benevnelsene på MI ikke er noe problem. :)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.791
    Antall liker
    11.291
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Hei, bare et spørsmål til dere som har relativ god innsikt i MI produkter. Hva er det som skiller disse forsterkerne fra andre? Tenker litt på filosofien i topologien. Har de feedback, er det noe med komponentvalg, layout eller noe annet innovativt som andre ikke har tenkt på?

    mvh
    André
    Skal prøve å svare med litt spec. med henvisning til MI10.
    Dette er no en litt eldre konstruksjon, men er den jeg kjenner best siden jeg har en. :)

    -2x15w klasse A Push-Pull
    -500VA trafo fra Noratel
    -144.000 uF Lyttebank, merke husker jeg ikke, men senere konstruksjoner har Rifa lytter.
    -en plass mellom 20-22dB gain
    -Sanken bipolare utgangstransistorer
    -24 VDC pr.rail
    -Ingen tilbakekobling
    -Ingen kondensatorer i signalveien
    -WBT (tror jeg det heter....) terminaler
    -Ryddig, pen og enkel oppbygning

    MI10 har lavere spenning enn f.eks MI10.1, men til gjengjeld mener jeg den har høyere bias.
    Den blir god og varm slik som klasse A skal være.
    Ikke så mye krefter, men låter smukt og yter sine 15w til det fulle!

    Hifipuristen kjenner godt til MI10 siden han har hatt to monoblokker.

    Ellers så har vel Malmin sine konstruksjoner veldig lav forvrengning, uten at jeg kan komme med noen tall.

    Om MI er innovativt tror jeg andre kan svare bedre på.
    MI10 ga uansett meg en rimelig inngangsbilett til klasse A verden. :)

    Tar forbehold om "skriveleif" og andre leif i mitt innlegg :)

    Mvh.
    oks
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn