Musikk for Prog intereserte

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.629
    Antall liker
    15.452
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Mr. Whalen hadde dessverre ingen planer foreløpig, om å gjøre en vinyl-pressing ut av "Future Schock", men om @Bartesam ønsker en signert CD, så sender han over 10 stk + noen signerte posters og etpar, tre av Sacred Spaces på vinyl. :) Jeg klarte ikke å la være å spørre. -Han var jo en riktig så hyggelig og imøtekommende person :)
    Rett fra Bronx, NY - en FedEx-eske fra Michael Whalen med 10 signerte CD'er, signerte postere og noen eks. av hans siste på vinyl - "Sacred Spaces":

    Michael_Whalen_Future_Shock_collage.jpg
     

    inpain1968

    Nesten som alle andre…
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    1.600
    Antall liker
    6.836
    Hadde helt glemt hvor bra Peter Hammill (frontmannen i Van der Graaf Generator) var også som soloartist. Albumet »Over» er intet mindre enn en perle. God lyd har den også, så hva mer er det da å lure på :)

     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.049
    Antall liker
    33.659
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Noen som har hørt på Free hand ? Jeg har ikke hatt tid til å sitte ned å lytte , men spilte litt fra Qobuz nå på morgenen. Høres veldig bra ut. Wilson har respekt for det originale , så den er ikke remixet til noe annet - bare bedre lyd. Man hører størst forskjell i komplekse partier med mye vokalharmonier osv. Førsteinntrykk uten å sitte i sweetspot altså..........
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes originale har ok lyd. Ikke sikker på jeg kjøper ny lp. Lytter til den muligvis på streaming.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har hørt på Free hand ? Jeg har ikke hatt tid til å sitte ned å lytte , men spilte litt fra Qobuz nå på morgenen. Høres veldig bra ut. Wilson har respekt for det originale , så den er ikke remixet til noe annet - bare bedre lyd. Man hører størst forskjell i komplekse partier med mye vokalharmonier osv. Førsteinntrykk uten å sitte i sweetspot altså..........

    Får den (CD + LP) i neste uke. Amazon sier "preparing for dispatch".
    Rapport følger...
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.901
    Antall liker
    1.912
    Sted
    Sortland
    Kommer nok i en postkasse nær meg på mandag tenker jeg.
    Har ikke noe forhold til bandet fra før, men har hatt de på radaren i noen år, og nå når jeg har begynt å høre på prog igjen passet det fint at denne kom på vinyl.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.424
    Antall liker
    12.956
    Gentle Giant er "must have" i musikk arkivet til en progrock fan ;)
    Hjertelig takk for tipset om Steven Wilsons restaureringsarbeid med "Free Hand".
    Den ble promte bestilt på rød vinyl i dag :)
    Billig ble det ikke, men må man, så må man bare ha det!
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    ….
    Har ikke noe forhold til bandet fra før, men har hatt de på radaren i noen år, og nå når jeg har begynt å høre på prog igjen passet det fint at denne kom på vinyl.
    Octopus og Three friends er også gode. Min original Three friends LP er meget slidt. Den må nok fornys ved leilighet. Må desverre indrømme at jeg har ikke rigtig satt meg inn i nyere prog, er lidt fast i gruppene fra tenårene (70 tallet).
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.049
    Antall liker
    33.659
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Gentle Giant er "must have" i musikk arkivet til en progrock fan ;)
    Hjertelig takk for tipset om Steven Wilsons restaureringsarbeid med "Free Hand".
    Den ble promte bestilt på rød vinyl i dag :)
    Billig ble det ikke, men må man, så må man bare ha det!
    Free Hand er et must. Jeg var blodfan på 70 tallet . Wilson har gjort en meget bra jobb med denne.
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Skiver man bare må ha! bestilt idag! :cool:

    Porcupine Tree ”House of blues"





    In the Summer of 2003, Porcupine Tree teamed up with Opeth for a co-headlining tour of North America, performing 15 shows in Canada and USA. This recording captures the band's set at the House of Blues in Los Angeles on 30th July. The band went on first on this particular evening, playing a set of around 90 minutes. Mixed for the first time from the multitrack recording, this is the complete performance with the exception of second encore Trains which suffered from issues due to a guitar string break.

    Recorded live at the House of Blues, Los Angeles on 30th July 2003.

    Restored and remixed from the 24 track ADAT tapes in 2020. Original recording supervised by Ian Bond. Cut from 48k / 24 bit audio files. 33rpm.



    mvh
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.666
    Antall liker
    1.245
    Bare å kjøpe Free Hand. Steven Wilson har igjen gjort en fantastisk jobb.
    Har SW gjort noe dårlig eller i nærheten av det?
    Alt jeg har hørt av ham, egne utgivelser og de remastrede av andre har alle uten unntak vært meget, meget bra.

    Jeg kjøpte denne Bluray + CD utgaven og som vanlig med SW remikset surround er dette en ny, anderledes og meget interesssant og tilfredstillende versjon.
    free hand blu ray.jpg
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Mer info:

    " A lavish deluxe 20-disc boxed set covering Van der Graaf Generator's entire recorded work for Charisma Records. Between the years 1970-1978 the band released 8 albums (two under the name Van der Graaf) for the legendary Charisma label. Each record was ground breaking and the influence of the band's unique music would be felt in the ensuing decades by artists of many different musical genres. The albums 'H to He Who Am the Only One', 'Pawn Hearts', 'Godbluff' and 'Still Life' have been stunningly remixed from the original multi-track tapes in both stereo and 5.1 surround sound by Stephen W Tayler. These feature on 4 additional CDs and two Blu ray discs. Also featured are two CDs of a recently discovered and previously unreleased entire concert recorded in Paris in December 1976 by French radio and all of the surviving BBC sessions recorded by the band, plus much much more. "

    Ser at de har blitt remixet. Desverre ikke av Steven Wilson men Stephen W Tayler. Han var engineer på Brand X særdeles vellydende Moroccan Roll. Kan vi håpe på mirakler her lik Stephen Wilsons remikser?

    Interessant at de har blitt remikset. Remasteren av Van der Graaf katalogen var kraftig komprimert. Kanskje er det grunn til håp. Tror jeg kjøper denne.....
     

    Serialcat

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.09.2009
    Innlegg
    323
    Antall liker
    119
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Van der Graaf Generator boks slippes 3. September. Så er spørsmålet: Er den komprimert ihjel?








    Vis vedlegget 735268
    Tråd på Hoffman forum om saken. Har bare lest sporadisk, men forstår det slik at den/de som
    fikser lyden er å treffe i tråden. Virker som dette blir bra. Er som vanlig problem med å finne gode
    mastere osv.
    Minner litt om arbeidet med Jan Akkerman og Focus samlingene som kom for en stund tilbake.
    VDG boksen kommer vel i passe tid til black friday/november tilbudene også.
     

    Serialcat

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.09.2009
    Innlegg
    323
    Antall liker
    119
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Hvilke tenker du på her?
    Dreier seg om "The Complete Jan Akkerman" og "Focus - 50 Years Anthology 1970-1976". 2017 utgivelsen
    av Focus, "Hocus Pocus Box", er, ifølge ryktene, ikke så bra utført.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Da var den bestillt!
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.049
    Antall liker
    33.659
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Virkelig bra skive som anbefales på det varmeste herfra!
    Kan kjøpes i HiRez eller CD-kvalitet på Qobuz hvis man ikke får tak i den på vinyl.
    Både CD og vinyl kan bestilles på Platekompaniet. Mulig vinyl ikke er helt klar i pressen enda....., men rett om hjørnet i så fall.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.558
    Antall liker
    3.092
    Sted
    Oslo
    Kjøpt på impuls da jeg oppdaget en norsk gruppe på Burningshed. Dim Gray var ganske bra 😎
    4DAD7F00-1DEE-40AC-856F-2A43DB0083D6.jpeg
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Endelig kommer denne - 5. November


    50th Anniversary Enhanced Edition 4CD & 2DVD Set!
    Remixes by Steven Wilson + Tons Of Previously Unreleased Material!
    Elegant 100-Page Hardback Book Packaging!



    Benefit (The 50th Anniversary Enhanced Edition) contains a copious amount of expanded material, building upon the 2013 Steven Wilson remixes. CD3 contains a previously unreleased Steven Wilson remix of Jethro Tull performing at Tanglewood in 1970. Further to that, CD4 contains a newly remastered version of a concert at The Aragon Ballroom in 1970 in mono.


    The 100-page book, enclosed within the elegant, hardback book packaging, contains an essay from Martin Webb, who expands upon the 2013 "A Collector's Edition" booklet notes. Following that are interviews with band members at the time, Ian Anderson, Martin Barre, Glenn Cornick and Clive Bunker; as well as thoughts from Robin Black (studio engineer of Benefit and many other Jethro Tull albums), Terry Ellis ('executive producer' of Benefit), Joshua White who directed the 1970 Tanglewood Festival which features on DVD2, and Steven Wilson explaining the mixing of Benefit in 2013. The masses of anecdotes are surrounded by legions of images of the band and memorabilia from the era.



    parcd20161-1__23558.1633061924.jpg
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.476
    Antall liker
    895
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Endelig kommer denne - 5. November


    50th Anniversary Enhanced Edition 4CD & 2DVD Set!
    Remixes by Steven Wilson + Tons Of Previously Unreleased Material!
    Elegant 100-Page Hardback Book Packaging!



    Benefit (The 50th Anniversary Enhanced Edition) contains a copious amount of expanded material, building upon the 2013 Steven Wilson remixes. CD3 contains a previously unreleased Steven Wilson remix of Jethro Tull performing at Tanglewood in 1970. Further to that, CD4 contains a newly remastered version of a concert at The Aragon Ballroom in 1970 in mono.


    The 100-page book, enclosed within the elegant, hardback book packaging, contains an essay from Martin Webb, who expands upon the 2013 "A Collector's Edition" booklet notes. Following that are interviews with band members at the time, Ian Anderson, Martin Barre, Glenn Cornick and Clive Bunker; as well as thoughts from Robin Black (studio engineer of Benefit and many other Jethro Tull albums), Terry Ellis ('executive producer' of Benefit), Joshua White who directed the 1970 Tanglewood Festival which features on DVD2, and Steven Wilson explaining the mixing of Benefit in 2013. The masses of anecdotes are surrounded by legions of images of the band and memorabilia from the era.



    Vis vedlegget 752972
    Denne ble vel gitt ut i 2013 i en annen innpakning? Er vel samme miksene/remastringene med mer ekstra materiale? Har den, men har bestilt denne også for å ha alle i samme innpakning. :cool:
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Denne ble vel gitt ut i 2013 i en annen innpakning? Er vel samme miksene/remastringene med mer ekstra materiale? Har den, men har bestilt denne også for å ha alle i samme innpakning. :cool:

    Ja det er 2013 remiksen. Har den på vinyl. Låter bra (som vanlig).
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn